Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Klagende buren
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2020 13:59

Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Klagende buren »

Beste forumbezoekers,

Al 12 jaar wonen wij met veel plezier in een wijk met vrijstaande woningen en hebben een zwembad in de tuin.
Sinds vorig jaar ervaren onze achterburen opeens overlast van de zwembadpomp.

Uit metingen bleek dat de pomp voldoet aan de geluidsnorm, op 1 meter afstand 57 DB.
Omdat wij het toch vervelend vonden dat de buren last hadden van de pomp hebben we deze verplaatst naar de andere kant van het zwembad, hij stond tegen de schutting aan die grensde aan hun perceel.

Dit was helaas niet voldoende volgens hun, dus de afspraak gemaakt dat de pomp alleen overdag aan ging van 09.00 tot 16.30.
In het weekend hadden de buren nog steeds last van onze pomp en toen afgesproken dat we een geluiddempende kist zouden laten maken waar de pomp in geplaatst zou worden. Ook afgesproken dat de complete installatie volgend seizoen verplaatst zou worden, zo ver mogelijk bij hun perceel vandaan.

Na deze aanpassingen was het gelukkig vorig jaar voor de buren gelukkig acceptabel, dus eind goed al goed.

Dit jaar de installatie opnieuw zo ver als mogelijk verplaatst van de buren en na het avondeten opnieuw opgestart.
Helaas, om 21.00 uur telefoon van de buren of de pomp uit mocht, er was op 20 meter afstand een meting op onze pomp (geen idee hoe) gedaan van 55-60 decibel.

Aangegeven dat ik de pomp uit zou doen (was ik eerlijk gezegd vergeten) en dat ik hem de volgende ochtend weer aan zou zetten zoals vorige seizoen afgesproken. Dit was echter ook niet de bedoeling, we moesten de pomp maar in onze garage plaatsen.

Aangezien wij vlak bij de snelweg wonen waar altijd verkeersgeluid vandaan komt 's nachts bij het uit laten van de hond om 01.00 voor hun oprit gemeten: tussen de 51DB en 57DB.
Deze meting aan de buren door gegeven en die gaven aan dat het niet om het aantal DB's ging maar om de bromtoon van de pomp. Hierop heb ik aangegeven dat zij begonnen met een meting van tussen de 55 en 60 decibel maar dit werd ontkend.

De buren willen mij nu hier in persoon op aanspreken en niet via de telefoon/app, hier heb ik gezien de Corona-crisis geen behoefte aan. Vrienden en kennissen heb ik liever ook niet op visite, mijn moeder heb ik al 5 weken niet gezien en dan ga ik niet kletsen over een bromtoon van de pomp heb ik aangegeven.

Ik heb voor mijn idee alles er aan gedaan om het op te lossen, en vorig jaar was het voor de buren prima. Omdat zij nu ivm de Corona-crisis thuis zitten is de pomp denk ik een fixatie geworden en ik kan deze niet geluidloos maken.
Als we 's avonds laat nog in de tuin zitten te praten worden we er nu ook al op aangesproken dat zij willen gaan slapen.

In hoeverre moet ik (nog meer) rekening houden met de buren en aanpassingen doen? Ik wordt nu iedere keer plat gebeld en geappt als de pomp aan is en ik ben er eigenlijk na een jaar wel klaar mee en mijn geduld begint op te raken.

Mijn 3 jongens zitten nu al een maand binnen en ik wil ze wel graag laten zwemmen als het mooi weer is.
Laatst gewijzigd door Radar op 20 apr 2020 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast om de strekking iets duidelijker weer te geven

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Als er normen zijn voor dit soort 'geluidsoverlast', en u blijft binnen die normen, dan zou ik er niet meer rekening mee gaan houden dan u al gedaan heeft/doet. Op een gegeven moment houdt het op. De vraag is of u niet al veel te veel gedaan heeft om het die buren naar de zin te maken. Het moet wel leuk blijven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door scontra »

Waarschijnlijk de enige buur die klaagt ? Klagen om te kunnen klagen is een kunst op zich, is het de pomp niet, dan is er wel weer wat anders te vinden om over te klagen.
Lekker in hun eigen sopje laten gaarkoken en gewoon doorgaan met uw eigen leven en dat van uw gezin.
Fijn het zwembad en uw tuin gebruiken en van 22.00 tot 7.00 de pomp uit en wat minder hard praten, dat moet voldoende zijn en verder kunnen de buren niets van u verwachten.
Op zondag misschien wat later in de ochtend de pomp aanzetten.

Mocht dat niet helpen, vraag hen dan om de 'Rijdende Rechter' een oordeel te laten vellen, is er misschien weer eens iets leuks op de Tv. :lol:

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Eh ... de buren hebben zelf geen zwembad?

Het probleem is niet de geluidssterkte, maar de frequentie, lage bromtoon? Dat vraagt iets andere isolatie dan normaal. Waarbij alles onder de 60 dB eigenlijk achtergrondruis is - een waterkoker haalt ruim 70 dB.

De rest van je verhaal komt erg over als 'ik verveel mij / geen eigen leven'. Sowieso is het jouw tuin, jouw grond, jouw zwembad: geen probleem om tot 22 uur het zwembad te gebruiken, waarvoor je het hebt. Laat één keer je tanden zien, want als je de installatie in de garage hebt staan, zal je zien, dat er iets anders komt, waarmee ze jou lastig vallen. Sommige buren moet je duidelijk grenzen stellen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Maak er even 'ontkennen' van, fonsflons. Niet eens dus :D

Van ontkennen lijkt mij bij TS geen sprake: die wringt zich juist in allerlei bochten om de buren tegemoet te komen. (Zeker weten kan ik het niet , maar ik ga er niet van uit dat TS dat allemaal bij elkaar verzint).

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PietertjeTwee schreef:
20 apr 2020 16:34
Wat betreft het praten in de tuin. Als het al wat later op de avond is en je buren geven aan te willen slapen, dan vind ik persoonlijk dat je daar gewoon rekening mee te houden hebt. Ofwel door in stilte buiten te zitten, ofwel door binnen te gaan zitten. Het is echt bloedirritant als je in je bed ligt en je hoort constant mensen ouwehoeren.
Eens. Mr. Frank Visser heeft hier pas nog een (om meerdere redenen... :lol:) kijkenswaardige uitzending over gemaakt. Ging ook over een zwembad en ook over geluid... :mrgreen:
https://www.kijk.nl/programmas/mr-frank ... zQpXSIDyKW

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, misschien kwam er verleden jaar wel veel meer lawaai van de snelweg en is dat door de omstandigheden nu (veel) minder.

Die buren willen nu wel het onderste uit de kan.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door mahadma »

Wordt een en ander gemeten met een appje op een tel? Die zijn natuurlijk bepaald niet geijkt.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Tijdens de corona crisis heb je hier weinig aan maar misschien is het een idee om daarna eens langs te gaan bij je buren om het geluid zelf te ervaren.
In het verleden was er bijvoorbeeld ook wel eens een programma op tv waar de buren onenigheid hadden over 'gestamp' op de vloer terwijl de bewoner de vloer heel normaal gebruikte. Uiteindelijk bleek bij de buren het geluid toch erg hard te zijn binnen door de aanleg van de vloer.
Toen konden de buren begrip voor elkaar opbregen en zoeken naar een oplossing.

Door ook een bezoek aan je buren te brengen kun je zelf ervaren of zij inderdaad een vervelende toon horen of niet. En dan kan je naar een oplossing zoeken. Als je de toon zelf ook hoort als je daar bent zou je bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar een pomp die minder geluid maakt.
En als je bij de buren de toon niet hoort weet je ook dat jij geen actie hoeft te ondernemen.

Succes in ieder geval!

Groeten Nicole.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door omega19 »

Je kunt natuurlijk ook gewoon een nieuwe en (fluister)stille zwembadpomp kopen.

Een constant bromtoon kan behoorlijk hinderlijk zijn , en daarmee ook onrechtmatige hinder opleveren

Klagende buren
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2020 13:59

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Klagende buren »

Allen bedankt voor de reactie, ik heb net (weer) een nieuwe zwembadpomp aangeschaft, de vorige is doordat de ventilatiekist toch te weinig ventileerde kapot gelopen en was helaas nog geen jaar oud. De buren geven aan dat zij op 20 meter afstand overdag het geluid van de pomp hebben gemeten en op 55-60 decibel komen en volgens mij kan je dat op die afstand niet eens meten. Deze (achter)buren wonen zo'n 150 meter van de snelweg af en dat geluid kan je overdag niet filteren van het geluid van onze pomp.

Uiteraard wil ik de buren best tegemoet komen, maar ik heb het idee dat er steeds weer nieuwe eisen komen en wanneer houdt dat op.
Het gesprek begon al met "Buurman, we gunnen jullie dat zwembad wel, maar..."

Hun buren (daar staat onze installatie dichtbij) geven aan er niets van te horen en willen graag binnenkort een plons maken en dan regelen zij de BBQ, zo kan dat volgens mij ook.

De pomp staat alleen overdag aan van 9.00 's ochtends tot 16.00 's middags als iedereen normaal gesproken op het werk is maar door de Corona-crisis zitten zij nu beiden de hele dag thuis en ik denk dat daar het probleem nu zit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat zou ik ook doen....het is en blijft mooi weer....mensen zitten thuis.
Ga er heen voor een bak koffie en luister mee.
Het kan best zo zijn dat omdat er nu minder verkeer rijdt dat het méér opvalt.
Wanneer de buren zich daar dan op focussen kan het een obsessie worden en dan doet u het nooit goed.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

er zijn geluidsnormen voor overdag en in avond voor dit soort ruis. Zit je daaronder lijk me dat het mag, geluid wordt bij bron wel vaak gemeten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Revoked »

Gewoon een toiletpot aan hun kant van je tuin zetten. Kunnen ze daar verder z31k3n.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door berndv »

Klagende buren schreef:
20 apr 2020 22:47
De buren geven aan dat zij op 20 meter afstand overdag het geluid van de pomp hebben gemeten en op 55-60 decibel
Even doorrekenend met de dB's, stelregel is dat bij een verdubbeling van de afstand, het aantal dB's met 6 afneemt, indien het een puntbron betreft, zoals we hier hebben. Andersom geldt dan ook dat een halvering van de afstand, er 6 dB bij komt. Uitgaande van 55 dB, de zogenaamd laagst gemeten waarde, zou de pomp bij 10 meter dus 61 dB produceren, bij 5 meter 67 dB, bij 2,5 meter 73 dB en bij 1,25 meter zou de pomp zo'n 79 dB produceren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsvoortplanting
Afstandsdemping bij een monopool puntbron
Als de geluidsbron zich buiten bevindt, en als de afmetingen van deze bron klein zijn ten opzichte van de afstand van de waarnemer, dan kan de bron beschouwd worden als een puntbron. Het geluid wordt dan afgestraald over een bolvormig oppervlak. De afgestraalde geluidenergie wordt dan verspreid over een oppervlak dat evenredig is met het kwadraat van de afstand tot de bron. (De denkbeeldige bol waar al het geluid doorheen gaat krijgt op grotere afstand een steeds groter oppervlak). Het geluidsniveau zal dan afnemen met 6 dB voor elke verdubbeling van de afstand.
Natuurlijk spelen er meer factoren mee, zoals eerder al genoemd met resonantie.

Als de buren blijven klagen zou ik aanbieden om een akoestisch bureau in te schakelen om de daadwerkelijke "overlast" te meten en in kaart te brengen. Als uit die meting blijkt dat er niet gesproken kan worden over "overlast", dan is het klaar en moeten uw buren er over ophouden, indien er wel "overlast" gemeten wordt, dan kunnen ze wellicht met aanbevelingen komen om deze overlast te verminderen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als er in de tuin van de buren bijna 60 decibel gemeten wordt... dat is het niveau van een redelijk normaal gesprek. En dat de hele dag door? Ik kan me indenken dat ze hier onevenredig last van hebben.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarbij het nog wel de vraag is wat er precies gemeten wordt, gezien de aanwezige snelweg, en waarmee er gemeten wordt. Die smartphone-metingen zijn notoir onbetrouwbaar.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door berndv »

Vandaar ook mijn advies om, indien de klachten aanhouden, een bureau in te schakelen die de klachten concreet kan maken. Alleen dan kan je vastleggen hoe concreet de klachten van de buren zijn.

En wat Morganlefay zegt klopt natuurlijk. Lage tonen dragen verder en daarnaast dringen die ook makkelijk door muren, waar hoge tonen eerder reflecteren van een dergelijk oppervlak. Beide effecten zijn gevolgen van de hoogte van de frequentie. Er zijn nog wel meer factoren die hier in mee spelen, interessante materie, maar voor het verhaal van ts niet heel erg nuttig.

Zoals ik al aangaf, het is van belang om in kaart te brengen hoe groot de overlast is, en dat kan alleen door concrete waardes aan de overlast te hangen. Als de buren vinden dat ze hinder ondervinden, kunnen ze hiervoor een bureau inschakelen dat voor hen precies in kaart brengt hoe groot de overlast is.

mr. Monique Ferwerda
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2020 09:29
Contacteer:

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door mr. Monique Ferwerda »

Beste :
er is niet snel sprake van onrechtmatige burenhinder in de zin van artikel 5: 37 BW rumoer . Buren hebben in beginsel van elkaar het nodige te dulden, -bijvoorbeeld rookgassen van barbecue, bladval in de herfst, geluid van spelende kinderen uit de tuin, een zwembadpomp in de zomer- en dienen zich redelijk op te stellen. U heb getracht de overlast te verminderen. Geluidsoverlast kan inderdaad ook een brom zijn, maar dat moet dan wel een duurzame vorm van overlast zijn welke ook nog eens aantoonbaar en bewijsbaar is. Van u hoeft niet het uiterste verwacht te worden om de overlast te verminderen behalve als deze echt onrechtmatig is maar zoals ik al zei is dat niet snel het geval.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door omega19 »

Als de pomp nu kapot gelopen kan het zeer goed zijn dat ze warm is gelopen en lagers kapot zijn gegaan
In dat geval maakt de pomp veel herrie voordat ze vastloopt.

Er zijn gewoon goede en stille pompen te koop, die mits op de juiste wijze gemonteerd, de overlast grotendeels wegnemen.

Een constante lage brom van 55-60 DB gedurende 8 uur per dag is m.i. wel degelijk onrechtmatige hinder.

Gesloten