Cola in je Toilet ?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Cola in je Toilet ?

Nu lazen we onlangs dat tegen kalk (urine....) aanslag in de toiletpot suikervrij Cola erg goed en snel zou helpen.
Wij een fles gekocht, niet de echte Coca-Cola maar een huismerk, en na het uithevelen van het water, hup de hele fles van 1,5 liter Cola zo in het toilet gekieperd.
Na 15 minuten zou er resultaat zijn, dus wij een uurtje of vier wachten, wat borstelen, en dan genieten van het resultaat......
Maar na het doortrekken bleek er niets veranderd te zijn en de hardnekkige aanslag was nog geheel aanwezig.

Hadden we toch de "echte" Coca-Cola moeten gebruiken, of is het maar een internet fabeltje alwaar we ingetrapt zijn ?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het gaat om het zuur dat in cola zit. Het kan zijn dat door de jaren heen er minder zuur in zit of dat de zuurtegraad kan verschillen per colamerk. Ook van belang is hoe je het in de pot giet. Op alle plekken moet cola gegoten worden.
Het kan wel.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vermoed ook dat het om het effect van het zuur gaat. Schoonmaakazijn kijkt me dan effectiever.

Het zal ook uitmaken of de kalk "onder water" zit of langs de waterspiegel. Een dunne vloeistof blijft nauwelijks achter op een dun randje aanslag vlak boven het water. Daarom is wc-reiniger juist wat stroperiger, zodat die blijft "hangen".

Een paar avonden een flinke scheut schoonmaakazijn in de pot een nacht laten inweken, zou dat wat zijn? Bij het eerste wc-bezoek in de ochtend bent u meteen goed wakker van de azijnreuk.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door rwolters »

De effecten en mogelijkheden van cola worden schromelijk overschat. Het zijn leuke sterke verhalen aan de borreltafel maar in de praktijk valt het tegen.

In dit geval: probeer zoveel mogelijk water uit de pot te halen en doe er dan een doek gedrenk in azijn in zodat de azijn op zoveel mogelijk oppervlak contact maakt. Eventueel nog wat azijn er overheen gooien en wachten. Als het heel hardnekkig is, herhalen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het om zuur gaat, zou je misschien ook het restant van de tomatensoep kunnen proberen.

Zal wel als een zotteklapidee klinken, maar tomatensoep is wat dikker, en zuur. Dus ja....

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan kleurt de aanslag in ieder geval mooi aan. Kun je na het birstelen en doorspoelen goed zien waar het nog zit :mrgreen:

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Cola in een toilet zal best kunnen werken, maar ik giet vaak net voor ik naar bed ga een volle fles schoonmaak azijn in mijn toilet, is nog goedkoper ook dan een liter fles cola van welk merk dan ook. De volgende ochtend eerst doorspoelen, dan met de toiletborstel er flink doorheen gaan. U zult zien dat vrijwel alle aanslag nu eenvoudig is weg te poetsen. nogmaals doorspoelen en alles is weer schoon.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door 16again »

Als fosforzuur kalk al zou oplossen, zit er dan wel voldoende zuur in anderhalve liter om al de kalk aanslag te verwijderen?
Ordegrootte van 1 gram fosforzuur zit er in je 1.5 liter fles.
https://nl.coca-cola.be/duurzaamheid/dr ... n%20Sprite.
Is een grote fles voldoende, of zijn vele stortbakken vol cola nodig?


BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bedankt voor alle reacties. Het artikel via de link van taxikemperman hadden wij dus gelezen.
Ondanks het verwijderen van bijna al het water, en een hele fles Cola, geen enkel resultaat.
We gaan maar eens met de schoonmaakazijn aan de slag.
Een verslagje zal tzt volgen ........

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Nou, de winkel was open op zondag dus een hele liter schoonmaakazijn in de WC......
Morgen een update over het wel/niet resultaten.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door Dirkie »

BL2 schreef:
07 jan 2023 20:14
Cola in je Toilet ?

Nu lazen we onlangs dat tegen kalk (urine....) aanslag in de toiletpot suikervrij Cola erg goed en snel zou helpen.
Wij een fles gekocht, niet de echte Coca-Cola maar een huismerk, en na het uithevelen van het water, hup de hele fles van 1,5 liter Cola zo in het toilet gekieperd.
Na 15 minuten zou er resultaat zijn, dus wij een uurtje of vier wachten, wat borstelen, en dan genieten van het resultaat......
Maar na het doortrekken bleek er niets veranderd te zijn en de hardnekkige aanslag was nog geheel aanwezig.

Hadden we toch de "echte" Coca-Cola moeten gebruiken, of is het maar een internet fabeltje alwaar we ingetrapt zijn ?
Misschien kunt U een Youtube kanaal gaan starten waar U beweringen, gelezen op internet, gaat testen. Er zijn al heel veel dus er zal wel een markt voor zijn. Als iedereen alles gaat doen wat op internet staat dan zal deze site binnenkort heel veel nieuwe bijdragen gaan krijgen denk ik,

Lizpipluz
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2022 16:30

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door Lizpipluz »

Ik heb bij een internetfirma een professionele ontkalker gekocht. Ik haal eerst met wc-papier al het water uit de pot en dan giet ik dat spul er in. Nachtje laten weken en de volgende ochtend een stralend toilet! Succes.

Serpentina
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2012 16:21

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door Serpentina »

Hier ook last van kalkaanslag, pot was echt goor. Toen ik een nieuwe toiletpot kreeg (via de woningstichting), ben ik bij de eerste tekenen van aanslag begonnen deze weg te werken met een stukje fijn waterproof schuurpapier. Als je het niet te erg laat worden gaat dat heel gemakkelijk. Het glazuur wordt er niet door aangetast en ik heb een glimmend schone pot.

SvS-NL
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2023 16:54

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door SvS-NL »

Je moet eerst rondom in de WC-pot soda strooien .. even in laten trekken ... daarna de cola rondom onder de rand van de WC-pot gieten. zo'n 10 minuten in laten trekken ... borstel doorheen en klaar.

Succes!

MariaHelena
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2023 19:35

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door MariaHelena »

HG toilet renovatie kit doet wonderen. Duurder cola, maar zeker goedkopen dan een ook voor onderhoud.

Verhoef1954
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2022 17:55

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door Verhoef1954 »

Broodje aap verhaal.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Verhoef1954 schreef:
09 jan 2023 17:54
Broodje aap verhaal.
En wat is het broodje aap ?
Die kalk is fors aanwezig en dat willen we natuurlijk niet......

Na ongeveer 8 uren schoonmaakazijn weken en flink krabben met een verfkrabber beginnen de eerste tekenen van een schone WC zich te openbaren. Maar we zijn er nog niet.....
Loop van de week nog maar een fles kopen......

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door Alex E »

Een afwasmachine tablet een nacht laten intrekken schijnt uitstekend te werken!

Hanselies
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2022 19:27

Re: Cola in je Toilet ?

Ongelezen bericht door Hanselies »

In een hulpartikel (09-07-22) in de Radar Nieuwsbrief van 2 januari j.l. stond dit:
Eerder schreven we al een artikel over cola als wondermiddel bij het schoonmaken. Daarin stond ook de tip om het te gebruiken voor het toilet. Vooral de suikervrije variant doet goed zijn werk.

Je kunt ervoor kiezen het direct op de vlekken zelf te gieten of om het via een sprayflacon te spuiten op verschillende plekken. Als je dit vervolgens twee uur laat intrekken en het voor het doorspoelen de moeite neemt het weg te schrobben met een toiletborstel, dan behaal je het beste resultaat.

Baking soda
Er zijn natuurlijk verschillende soorten soda, maar voor het toilet kun je het beste baking soda gebruiken. Dit is ook een milieuvriendelijke manier om dit probleem aan te pakken. Gooi een kopje in het toilet en laat het vervolgens minimaal een kwartier intrekken. Daarna schrob je het - net als bij de cola - met een toiletborstel weg voordat je doorspoelt.

Plaats reactie