LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op mijn aanraden? Ik heb u dat niet aangeraden. En waarom zou ik met de producent corresponderen? U beweert toch dat dat wat uit onder meer Scandinavie komt beter en voordeliger is dan wat hier aangeboden wordt. Maar een staat geen prijs bij. Dat zullen starters hier toch wel willen weten.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
09 sep 2018 18:29
Op mijn aanraden? Ik hebu dat niet asngeraden. En waarom zou ik met de producent corresponderen? U beweert toch dat dat wat uit onder meer Scandinavie komt beter en voordeliger is dan wat hier asngeboden wordt. Maar een staat geen prijs bij. Dat zullen starters hier toch wel willen weten.
1 - Ik heb laat vanmiddag nog geschreven: "Dan hoop ik maar ... dat maandag de offerte uit Tallin komt"!
2 - Uw opmerking, 'dat ik zómaar een offerte had aangevraagd' staat ergens in het topic-begin
3 - Stuurt u mij nog even mijn post, waarin ik beweerde, dat alles uit Scandinavië beter en goedkoper is?

Ik heb inmiddels ook nog informatie gevraagd bij een nederlands bedrijf, dat al eerder direct huizen in Tallin besteld heeft.

Rest ons nú nog gewoon af te wachten ... ... ... ... ... cool blijven dus ... 8)
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 09 sep 2018 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alles wat daar te koop is en gemaakt wordt, kan in Nederland ook, dus overbodig om naar het groenere gras van de buurman te kijken.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

Lady1234 schreef:
09 sep 2018 18:52
Alles wat daar te koop is en gemaakt wordt, kan in Nederland ook, dus overbodig om naar het groenere gras van de buurman te kijken.
Mag ik u aan herinneren dat geen latje in Nederland geproduceerd wordt, het is geen houtland. Scandinavia daar in tegen wel en heeft top kwaliteit ,,Pinus,, in huis.
Dat daar weinig groen gras groeit is verklaarbaar omdat het daar hardstikke koud is wat de langzame groei van de bomen verklaart en dus de kwaliteit.

Dus wat daar kan, kan hier absoluut niet!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou niet opgeborgen willen worden in een (slecht) omgebouwd kantoorpand met allemaal oudjes om me heen ... óók niet in Groningen, zèlfs niet wanneer er boven de ingang RESIDENTIE zou staan, het blijft een omgebouwd kantoorpand. :wink:
Waarom zou dat kantoorpand slecht omgebouwd zijn? En wat is er mis met een omgebouwd kantoorpand? Tot woningen omgebouwde oude scholen zijn bijvoorbeeld ook roofgoed waar iedereen wil wonen. Ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben om bijvoorbeeld hier te wonen
https://www.funda.nl/huur/amsterdam/huu ... esterhoek/
Ook een tot woningen omgebouwd kantoor.

Of je wel of niet tussen andere 'oudjes' zou willen wonen is natuurlijk een kwestie van eigen voorkeur. Veel mensen worden op een gegeven moment, bijvoorbeeld vanaf hun tachtigste, toch wat minder mobiel en minder sociaal actief. Dan is het vaak toch wat handiger en veiliger om dicht bij voorzieningen en tussen gelijkgestemden te zitten, met liefst ook zaken zoals persoonlijk alarm en zo. Zodat een seniorenwoning wel praktisch is.

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

blont007 schreef:
09 sep 2018 19:12
Lady1234 schreef:
09 sep 2018 18:52
Alles wat daar te koop is en gemaakt wordt, kan in Nederland ook, dus overbodig om naar het groenere gras van de buurman te kijken.
Mag ik u aan herinneren dat geen latje in Nederland geproduceerd wordt, het is geen houtland. Scandinavia daar in tegen wel en heeft top kwaliteit ,,Pinus,, in huis.
Dat daar weinig groen gras groeit is verklaarbaar omdat het daar hardstikke koud is wat de langzame groei van de bomen verklaart en dus de kwaliteit.

Dus wat daar kan, kan hier absoluut niet!
Nog nooit van het importeren van hout gehoord?

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

Ja toevallig wel, onze zoon is namelijk importeur en exporteur van hout. Dus we weten er een heel klein beetje van.

Maar onze excuus dat we nooit van importeren hebben gehoord. U heeft volkomen gelijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, in de meeste landen worden de huizen traditioneel gemaakt van het materiaal dat voorhanden is. In Scandinavië is er hout in overvloed. In Nederland niet, maar hier hebben we rivieren vol met klei voor bakstenen. En in Frankrijk zijn er dan weer bergen vol met natuursteen. Dat maakt niet automatisch de ene afwerking beter dan de andere.

Er is hier bijvoorbeeld genoemd dat een houten afwerking voor de toekomst beter zou zijn omdat hout beter isoleert. Los van het feit dat het hierbij slechts om de afwerking gaat, kun je je ook afvragen of het werkelijk zo veel beter isoleert. Ja, per meter wel, ongeveer 5 keer beter. Maar een bakstenen muur is in het algemeen ook 5 keer dikker, zodat de isolatiewaarde van een bakstenen afwerking in de praktijk niet lager zou zijn dan van een houten afwerking.
Laatst gewijzigd door kweenie op 10 sep 2018 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het feit, dat ik in deze topic voor een goed geïsoleerd houten huis ben gegaan was het chronische tekort van 75.000 werknemers in de bouw, waaronder 20.000 metselaars, het droog kunnen bouwen in een montagehal, de prefab-elementen, maar ook de verwachte! (lagere) prijs, maar dat laatste is nog niet bewezen. Transport gaat per huis op twee vrachtwagens, een extra milieu belasting.

De argumenten vóór bakstenen op een rijtje:
https://www.dearchitect.nl/productnieuw ... -101132869
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 10 sep 2018 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:
10 sep 2018 07:10
Er is hier bijvoorbeeld genoemd dat een houten afwerking voor de toekomst beter zou zijn omdat hout beter isoleert. Los van het feit dat het hierbij slechts om de afwerking gaat, kun je je ook afvragen of het werkelijk zo veel beter isoleert. Ja, per meter wel, ongeveer 5 keer beter. Maar een bakstenen muur is in het algemeen ook 5 keer dikker, zodat de isolatiewaarde van een bakstenen afwerking in de praktijk niet lager zou zijn dan van een houten afwerking.
Inderdaad, Lamda scheelt factor 4 - 5. Verder wordt de totale isolatie bepaalt door het pakket isolatie dat je aanbrengt. Ik zou niet kiezen voor een houten huis zonder isolatie. Met een dikke laag isolatie (steenwol bijv.) zijn de overige lagen (steen of hout), dan van veel minder belang.

Hoewel ik een groot voorstander ben van milieuvriendelijk bouwen en leven, zou ik toch voor stenen kiezen, mede gezien het noodzakelijke onderhoud aan een houten gevel. Been there, seen that.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het feit, dat ik in deze topic voor een goed geïsoleerd houten huis ben gegaan was het chronische tekort van 75.000 werknemers in de bouw, waaronder 20.000 metselaars, het droog kunnen bouwen in een montagehal, de prefab-elementen, maar ook de verwachte! (lagere) prijs, maar dat laatste is nog niet bewezen.
Als de afwerking met bakstenen langer op zich zou laten wachten dan een afwerking met bijvoorbeeld hout, dan is dat zeker iets wat je in de afweging mee kunt nemen. Of het werkelijk goedkoper is, is natuurlijk de vraag. Zeker op termijn, vanwege het noodzakelijke onderhoud, wat fiesiekus ook aangeeft.

Ik zou zelf in elk geval een iets langere wachttijd voor het produceren van de afwerking niet als doorslaggevende factor zien bij de keus voor een specifieke afwerking.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Een houten huis is perfect, heeft goede isolerende eigenschappen en ademt ook uit. Red Ceder importeren uit America kan ook en dan gewoon potdekselen zoals ze gewend zijn om daar te doen. Prachtig.

Omdat toch al gekozen is voor prefab hout skeletbouw zou ik inderdaad de buitengevel van baksteen maken. Traditionaal met een spouw voor afwatering condens. Binnen het comfort van hout en buiten gevelsteen voor invloeden van het Nederlandse weer.

Zo zouden wij het doen tenminste.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 sep 2018 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: offtopic bijdrage door Moderator verwijderd

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
10 sep 2018 12:27
@hanschen
Er wordt u simpelweg iets gevraagd te doen.
- Ik heb, om on-topic te blijven, zojuist Nordic Houses in Tallinn een herinnering gestuurd en aan de aanvraag van vorige week herinnerd. Tevens nog eraan aan toegevoegd of er inmiddels een (aanspreekbare) vertegenwoordiging in Nederland bestaat òf via Duitsland geleverd wordt.

[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 10 sep 2018 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: offtopic bijdrage door Moderator verwijderd

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

blont007 schreef:
10 sep 2018 10:47

Een houten huis is perfect, heeft goede isolerende eigenschappen en ademt ook uit. Red Ceder importeren uit America kan ook en dan gewoon potdekselen zoals ze gewend zijn om daar te doen. Prachtig.

Omdat toch al gekozen is voor prefab hout skeletbouw zou ik inderdaad de buitengevel van baksteen maken. Traditionaal met een spouw voor afwatering condens. Binnen het comfort van hout en buiten gevelsteen voor invloeden van het Nederlandse weer.

Zo zouden wij het doen tenminste.


Heeft u daar voorbeelden van? Met name potdekselen lijkt makkelijk en snel, maar ik vraag me af hoe lang dat 100% winddicht blijft zitten in het Nederlandse klimaat.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Over isolatiewaarden hoeft men niet te discussiëren, die worden bij nieuwbouw en de bouwvergunning voorgeschreven.

Over de samenstelling van de Nordic Houses-gevels kan ik (nog) niets zeggen, maar wèl een informatie in het algemeen posten:

https://www.isolatie-info.nl/isolatiewaarde#

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

Heeft u daar voorbeelden van? Met name potdekselen lijkt makkelijk en snel, maar ik vraag me af hoe lang dat 100% winddicht blijft zitten in het Nederlandse klimaat.
Ja daar hebben we genoeg voorbeelden van, een collega van ons in Bergen op Zoom heeft er èèn gerealiseerd in de bossen. Dat is al weer 15 jaar geleden en het staat er nog steeds als nieuw bij.

Hij heeft gekozen voor red ceder, een flinke partij opgekocht en met koperen nails vastgezet. Met Pinus of Abiës kan het ook goed als het hout maar niet te warrig is. Dus compact hout en liefst uit het hart van de boom.

Van binnen moet u het dan wel afwerken met plaatmateriaal en isolatie, duik er maar eens in en u zult versteld zijn hoe goedkoop het kan zijn. U heeft ook geen zware funderingen nodig een ringbalk volstaat.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

Zal wat voorbeelden voor u opzoeken en hier plaatsen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Jablan »

kweenie schreef:
10 sep 2018 07:10
Er is hier bijvoorbeeld genoemd dat een houten afwerking voor de toekomst beter zou zijn omdat hout beter isoleert. Los van het feit dat het hierbij slechts om de afwerking gaat, kun je je ook afvragen of het werkelijk zo veel beter isoleert. Ja, per meter wel, ongeveer 5 keer beter. Maar een bakstenen muur is in het algemeen ook 5 keer dikker, zodat de isolatiewaarde van een bakstenen afwerking in de praktijk niet lager zou zijn dan van een houten afwerking.
Je hebt hout en hout, baksteen en baksteen,en nog veel meer isolatiematerialen.
Bij hout hangt de isolatiewaarde af van de boomsoort, lengte van de nerven, en van de vraag of het geperst is.
Bij baksteen zijn er ook talloze varianten. Dichte baksteen isoleert slecht, baksteen met luchtgaten erin beter. Laatste groep vangt ook condens beter op.
Dan de groep plastics en piepschuim, de EPS en XPS platen. Wij hebben deze platen gebruikt voor ons vakantiehuis en geen moment spijt van. Isolatie is veel beter dan verwacht. De verwachte levensduur is ongeveer 25 jaar, daarmee inderdaad onderhoudsgevoeliger dan baksteen. Staat tegenover dat er geen insecten in komen. Spouwisolatie wil ik niet meer, veel te veel wespennesten erin gehad, ondanks dat de spouw zou zijn volgespoten of er steenwol in zou zitten. Bij buitenisolatie kun je veel makkelijker checken of alles nog heel is.
Moneyman schreef:
10 sep 2018 10:18
Mag dat "beste antwoord" van Jablan weer weg? Ik scroll me dankzij die lange lap tekst iedere keer een ongeluk.
En dan doe ik zo mijn best om kort en bondig te blijven :mrgreen:
blont007 schreef:
10 sep 2018 13:33
Zal wat voorbeelden voor u opzoeken en hier plaatsen.
Graag.
Zaterdag bewoners van een nieuwbouwhuis gesproken, die heel, heel veel spijt hebben van hun keuze voor prefab-houtskelethuis. De piano is door de vloer gezakt. Medelijden heb ik niet, het is hun eigen fout. Met een goede sterkte- en stijfheidberekening waren de vloeren steviger uitgevoerd, maar ja ... kostenplaatje. Het volgende geval van woonlasten tot de max en woonwensen over de max.
Laatst gewijzigd door Jablan op 10 sep 2018 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Radar »

Beste Forumgebruikers,

De Moderator heeft veel offtopic berichten verwijderd. Graag ontopic blijven anders zal de Moderator overgaan tot sluiting en verwijdering van het topic.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

blont007 schreef:
10 sep 2018 13:33
Zal wat voorbeelden voor u opzoeken en hier plaatsen.
Ben oprecht benieuwd; sta open voor nieuwe huisvestingsvormen; ook voor mijzelf.

Gesloten