Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Auti2000
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2024 18:53

Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Auti2000 »

Hoi, dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben een 50+ man met autisme. Samen met mijn vrouw en drie kinderen, ook autistisch, zijn wij op 14-03 jl. verhuist. Tijdens deze verhuizing is iets vervelends gebeurd.
Het verhuisbedrijf wilde graag in contanten uitbetaald worden. Daarom had ik cash verzameld en in mijn bakje gedaan. De rekening zou op iets van €1500 uitkomen.
Om wat extra te hebben nam ik €2000 op. Er zat nog €900 contant geld in dus in totaal €2900.
De inboedel was in de twee verhuiswagens geladen en de verhuizers reden naar het nieuwe huis. Ik ook met de fiets en bakje geld in mijn tas.
Ik kwam eerder aan dan zij, ze gingen nog even lunchen, en ik zette mijn tas met het geldbakje erin op tafel. Ik keek er nog in en zag duidelijk het geldbakje erin.
De verhuiswagens kwamen ook en de boel werd uitgeladen. Nu komt het: ik dacht verder niet na, had al erg veel prikkels die dag, en ging meehelpen, wijzen waar de zaken moesten komen.
Ik liet, stom achteraf, de tas onbeheerd achter. Ze zat achter een doos en andere spullen.
Toen het moment van betalen kwam wilde ik het geldbakje uit de tas halen en... het was verdwenen. Ik wist niet wat ik met de situatie aanmoest en raakte in paniek.
Uiteindelijk kon ik toch per bank betalen en gingen de verhuizers weg.

Achteraf dacht ik terug ik weet echt zeker dat ik het geldkistje a. heb meegenomen b. nog heb gezien. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is die dus gestolen.
Maar geen enkel bewijs.
Verhuisbedrijf gebeld, wast handen in onschuld. Niemand heeft uiteraard iets gedaan. Politie aangifte gedaan, natuurlijk direct onderzoek gesloten.
Verzekering betaald niet want ik was onvoorzichtig.
Ik weet absoluut zeker: voordat de verhuizers kwamen was het geldkistje er nog, toen ik wilde betalen niet meer.

In eerste instantie probeerde ik mindful de zaak achter me te laten. Het was tenslotte ook mijn fout. Een geldkistje onbeheerd bij vier verhuizers laten, tja.
Maar het geeft ook een naar gevoel. Komen ze hier echt mee weg, het is wél even €2900. Moet ik hard voor werken. En waarschijnlijk is dit niet de eerste en laatste keer dat dit gebeurd.
Mijn vraag: zijn er opties die ik (als autist) over het hoofd zie? Zijn al mijn mogelijkheden uitgeput, kan ik nog ergens lawaai maken en heeft dat zin en met welk doel?
Lawaai maken kost mij veel energie ik houd niet van confrontaties dus er moet een kans zijn op succes. Ik wil eigenlijk alleen nog maar rustig mijn laatste jaren doorbrengen.
Heeft verdere actie zin?
Mijn geld is verloren, dat ben ik kwijt dat is wat het is. Dit is een dure les.
Het verhuisbedrijf werkt ook veel voor ouderen en die zijn dus blootgesteld aan mensen met lange vingers.
Wat is wijsheid in deze?

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57
Beste antwoord
Gekozen door Auti2000

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

door Erthanax » 31 mar 2024 16:05

Dom, vreselijk dom zelfs, naïef, boos; wees nu niet te streng voor uzelf. Een verhuizing kan veel spanning en onrust brengen, en er zijn heel veel mensen die in dergelijke omstandigheden een steekje laten vallen. En daarnaast doet iedereen wel eens iets waarvan hij zich later afvraagt: “Waarom in hemels naam?”
Ik hoop dat u en uw gezin heel veel fijne jaren in uw nieuwe woning zullen beleven.
J. Deltoer
Berichten: 3097
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De rode vlag is dat het verhuisbedrijf graag in contanten uitbetaald wilde krijgen. Dat is voor zo'n bedrag redelijk ongebruikelijk en betekent eigenlijk zwart geld creatie waar u aan meewerkt.
Dan gaat u allemaal hannessen met kistjes geld in kistjes die u met de fiets vervoert en zo maar ergens onbeheerd neerzet. Waarom het geld niet in grotere biljetten in uw portemonnaie bij u houden? Nu is het weg, u heeft geen bewijs. Ik vrees dat u weinig kunt doen. Heel duur leergeld.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Nevyn »

Als ik het zo lees heeft u alles gedaan wat u kan.
Dus tenzij het geld toch ergens wordt terug gevonden of een eventuele “dief” tot inkeer komt, is het duur leergeld

Lady1234
Berichten: 27160
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt niet zomaar dat verhuisbedrijf van diefstal beschuldigen.

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat is wijsheid? Nadenken voordat je zoiets doet.
Als je aan het verhuizen bent, staat de voordeur vaak langdurig open. In principe kunnen Jan en alleman in- en uitlopen, dus zonder bewijs kun je niet zomaar iemand beschuldigen van diefstal.

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
31 mar 2024 10:30
U kunt niet zomaar dat verhuisbedrijf van diefstal beschuldigen.
Nee dat kan niet, maar een bedrijf dat contant wil worden betaald is wel "opvallend".
Heb je wel een factuur ontvangen ? De belastingdienst heeft er anders misschien wel interesse in........

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
31 mar 2024 11:30


Nee dat kan niet, maar een bedrijf dat contant wil worden betaald is wel "opvallend".
Heb je wel een factuur ontvangen ? De belastingdienst heeft er anders misschien wel interesse in........
Wat heeft dit met de vraag van TS te maken? Het is niet verboden hè om contant te betalen.

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door BL2 »

Nee, het is als bedrijf niet verboden om contante betaling te vragen als bedrijf, wel een beetje vreemd........
Kan zo gauw maar één reden bedenken.

Moneyman
Berichten: 30141
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
31 mar 2024 10:30
U kunt niet zomaar dat verhuisbedrijf van diefstal beschuldigen.
Het is niet bepaald "zomaar".

Maar ik vrees ook dat je niet veel kunt doen. Keihard bewijs ontbreekt immers.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door witte angora »

Auti2000 schreef:
30 mar 2024 19:00
Wat is wijsheid in deze?
Als je het nog niet gedaan hebt: een klacht indienen bij het bedrijf, maar laat overbodige informatie zoveel mogelijk weg. Is autisme eigen, weet ik. Maar het helpt niet.

Best kans dat er op den duur meer klachten komen, en dan komt er vanzelf wel een keer een intern onderzoek - met mogelijk een aanwijsbare dader.

Overigens wel apart dat je in tweede instantie wel per bank kon betalen. Héél apart, als het verzoek was dit contant te doen.

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
31 mar 2024 11:51
Als je het nog niet gedaan hebt: een klacht indienen bij het bedrijf, maar laat overbodige informatie zoveel mogelijk weg. Is autisme eigen, weet ik. Maar het helpt niet.

Best kans dat er op den duur meer klachten komen, en dan komt er vanzelf wel een keer een intern onderzoek - met mogelijk een aanwijsbare dader.
En wat is de klacht dan?

Moneyman
Berichten: 30141
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
31 mar 2024 11:54
witte angora schreef:
31 mar 2024 11:51
Als je het nog niet gedaan hebt: een klacht indienen bij het bedrijf, maar laat overbodige informatie zoveel mogelijk weg. Is autisme eigen, weet ik. Maar het helpt niet.

Best kans dat er op den duur meer klachten komen, en dan komt er vanzelf wel een keer een intern onderzoek - met mogelijk een aanwijsbare dader.
En wat is de klacht dan?
Kijk eens naar de topictitel... :roll:

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
31 mar 2024 11:58

Kijk eens naar de topictitel... :roll:
Lees de OP dan eens. TS heeft al contact gehad met verhuisbedrijf en politie hierover. Geen enkel bewijs van diefstal door het verhuisbedrijf.

Moneyman
Berichten: 30141
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat vormt natuurlijk geen beletsel om alsnog een klacht in te dienen. WA gaf al duidelijk aan waarom dat nuttig kan zijn, ook als er in deze ene casus geen bewijs is.

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
31 mar 2024 12:05
Dat vormt natuurlijk geen beletsel om alsnog een klacht in te dienen. WA gaf al duidelijk aan waarom dat nuttig kan zijn, ook als er in deze ene casus geen bewijs is.
Oké, maar nog maar eens, wat is de klacht dan?
Ik verdenk uw bedrijf van diefstal?

Moneyman
Berichten: 30141
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zie de topictitel :roll:

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
31 mar 2024 12:08
Zie de topictitel :roll:
Haha, u weet natuurlijk zelf ook wel dat dit zinloos is. Een klacht over een vermeende diefstal, een bedrijf zonder bewijs beschuldigen, dus een onterechte beschuldiging.
Maar ja, zo de wind waait waait m’n rokje.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Har45 »

Misschien kunt u de geschillencommissie in schakelen mits het een erkende verhuizer is.

https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... verhuizen/

Welke klachten behandelt de Geschillencommissie Verhuizen
De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen, zijn:

Het (internationaal) verhuizen van uw spullen
Het verhuizen van spullen binnen één gebouw
Schade aan uw spullen door de verhuizing
Vermissing van uw spullen door de verhuizing
Het te vroeg of te laat verhuizen van uw spullen
Het tijdelijk bewaren van uw spullen door het verhuisbedrijf
Het uitvoeren van kluswerkzaamheden door een verhuisbedrijf

Moneyman
Berichten: 30141
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
31 mar 2024 12:19
Moneyman schreef:
31 mar 2024 12:08
Zie de topictitel :roll:
Haha, u weet natuurlijk zelf ook wel dat dit zinloos is. Een klacht over een vermeende diefstal, een bedrijf zonder bewijs beschuldigen, dus een onterechte beschuldiging.
Maar ja, zo de wind waait waait m’n rokje.
Je mist blijkbaar nog steeds het punt. Één incident wat niet bewezen kan worden leidt tot niets. Als er echter meerdere soortgelijke klachten zijn, ontstaan een patroon wat mogelijk wél nieuwe gezichtspunten oplevert. Bijvoorbeeld één of twee medewerkers die bij ieder in incident betrokken zijn, is aanleiding voor verder onderzoek en een goed gesprek.

Dus zinloos? Nee, zeker niet. Er zijn al zoveel misdaden op deze manier opgelost. Of het in deze casus ook gebeurt? Geen idee natuurlijk, maar waarom zou je het niet doen?

Lady1234
Berichten: 27160
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Diefstal van geldkistje tijdens verhuizing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een rekening verwachten van € 1.500,00 en al € 900,00 in het bakje hebben en dan nog € 2.000,00 extra opnemen? Waarom?

Vier verhuizers, man, vrouw, drie kinderen. Alles open.

Plaats reactie