LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Een tweede topic, bedoelt voor noodzakelijke hulp aan de starters op de woningsmarkt ...

Door de krapte op de woningmarkt raken betaalbare en interessante huizen òp en de nieuwbouw wordt, ook mede door de ontkoppeling van het gas, ook nog eens tussen de 10 en 20% duurder. De in het vorige topic aangegeven mogelijke besparing van 20 tot 30% door Collectieve Particuliere Opdrachtgeverschap (CPO) wordt nu weer gedeeltelijk teniet gedaan. De (arbeids-)migratie, die door de regering wordt gepromoot, doet de rest. Nieuwe bedrijven brengen tevens ook nieuwe woningzoekenden. Er is dus na maanden al een upgrade noodzakelijk en dit is dus géén herhaling. Reageren op de oorspronkelijke topic gaat niet meer, omdat ruziezoekers de moderator uiteindelijk tot sluiten/wanhoop hebben gebracht. De TS wordt uiteindelijk het slachtoffer.

*) Opvallende informatie over 22.000 woningen (Bron Cobouw), mèt wèl een geldige bouwvergunning, maar nooit gebouwd, is te vinden in de Staat van de woningmarkt, een jaarlijks rapport van de minister van wonen (Ollongren) over de actuele woningmarkt. (Deze gegevens over de onbenutte bouwvergunningen zijn afkomstig uit de BAG en bewerkt door het Planbureau voor de Leefomgeving).

We leven in een tijd waarin creativiteit en innovatief vermogen absoluut onontbeerlijk zijn voor een gezonde toekomst.
https://www.arcam.nl/wp-content/uploads ... ningen.pdf

Oudere koopwoningen komen mogelijk al snel onder druk te staan, want zij voldoen vaak zonder aanpassingen niet meer aan de huidige gestelde comfort-eisen, echter ook niet vanuit het energielabel, waaronder meer isolatie en hebben vaak óók niet de juiste ligging voor plaatsing van zonnepanelen. Daarbij komt nog het nieuwe 'van het gas af' en de dure warmtepomp, waardoor veel kopers wel eens lastige financiële geichten aan het toch al slepende been kunnen krijgen. Vanaf 2023 al mogen kantoren bij voorbeeld alleen nog maar verhuurd worden wanneer ze het energielabel C of hoger hebben, volgens het veranderde Bouwbesluit van 2012. Bij onze Oosterburen worden energielabels voor particulieren, al bindend voorgeschreven èn gehandhaafd op straffe van een boete. Veel financiële problemen ontstaan al bij erfenissen met gedateerd ontroerend goed (zoals het ouderlijk huis), waarin soms eerst flink geïnvesteerd moet worden om het project überhaupt te kunnen bewonen, verhuren of door te verkopen. Wat staat ons in Nederland verder nog te wachten? Technische innovaties zijn onderweg, de prefab-nindustrie doet momenteel een inhaalslag
en de Gemeentes zoeken weer techneuten die ze eerder ontslagen hebben om de woonontwikkelingen achterna te kunnen rennen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>Iedere tip, maar ook een unieke combinatie van tips zou een oplossing kunnen zijn. Kunt ú, als forumdeelnemer, de starters met nieuwe ideeën en/of innovaties kosten-reducerende tips geven of verder helpen? Post ze dan op deze topic!<<
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 19 dec 2018 13:38, 3 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30108
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door hänschen klein

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

door Moneyman » 16 dec 2018 11:14

Je kunt ze kopen of huren.

Dit stukje geeft misschien wat meer informatie: https://www.hetzuidenridderkerk.nl/nieu ... -starters-
Lady1234
Berichten: 27123
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is dit onderwerp al niet uitgebreid aan bod geweest in dit topic?
Gaat u het nu weer overdoen?

overig-huis-tuin-f90/de-droom-van-een-e ... 87591.html

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
15 dec 2018 15:33
Is dit onderwerp al niet uitgebreid aan bod geweest in dit topic?
Gaat u het nu weer overdoen?

overig-huis-tuin-f90/de-droom-van-een-e ... 87591.html
Je was me net voor Lady :lol:
Het vorige topic heeft maar liefst 15 pagina.s geduurd en is van ellende maar weer gesloten .
HK, u hoeft echt niet steeds een topic te openen hoor , u kunt immers ook reageren op bestaande topics? :wink:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door gosewijn »

:shock: Zucht.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

hänschen klein schreef:
15 dec 2018 15:04

Oudere koopwoningen komen mogelijk al snel onder druk te staan, want zij voldoen vaak zonder aanpassingen niet meer aan de huidige gestelde comfort-eisen, echter ook niet vanuit het energielabel, waaronder meer isolatie en hebben vaak óók niet de juiste ligging voor plaatsing van zonnepanelen. Daarbij komt nog het nieuwe 'van het gas af' en de dure warmtepomp, waardoor veel kopers wel eens lastige financiële geichten aan het toch al slepende been kunnen krijgen. Vanaf 2023 al mogen kantoren bij voorbeeld alleen nog maar verhuurd worden wanneer ze het energielabel C of hoger hebben, volgens het veranderde Bouwbesluit van 2012. Bij onze Oosterburen worden energielabels voor particulieren, al bindend voorgeschreven èn gehandhaafd op straffe van een boete. Veel financiële problemen ontstaan al bij erfenissen met gedateerd ontroerend goed (zoals het ouderlijk huis), waarin soms eerst flink geïnvesteerd moet worden om het project überhaupt te kunnen bewonen, verhuren of door te verkopen. Wat staat ons in Nederland verder nog te wachten? Technische innovaties zijn onderweg, de prefab-nindustrie doet momenteel een inhaalslag
en de Gemeentes zoeken weer techneuten die ze eerder ontslagen hebben om de woonontwikkelingen achte


Nog afgezien van je motivatie om dit onderwerp te posten, sla je de plank mis. Van het gas af, wil niet zeggen dat er een warmtepomp MOET komen. Ook niet dat daardoor de bouw en aankoop 10% duurder worden. En dat oude woningen daardoor bijkans onverkoopbaar zouden worden, is echt een brug te ver gezocht. Oude woningen met spouw en kruipruimte, kunnen prima geïsoleerd worden (been there, seen that) en hebben vaak veel dakoppervlak voor zonnepanelen. taan bovendien ruimer en lichter dan moderne woningen.

Ik zie mezelf eerder in een jaren 30 woning wonen (met 100% extra isolatie), dan in een VINEX locatie.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 15 dec 2018 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Just to be clear.
U heeft net een ban van 3 maanden achter de rug toch?

Waarom is het voor u zo noodzakelijk om zo'n prominente rol te spelen op dit forum?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

TIP ... tenminste een lichtpuntje voor starters in Den Haag:

https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/ ... ningmarkt/

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

TIP ... 80% van de nog betaalbare starterswoningen staat buiten de 25 grootste steden

Jonge starters van onder de 35 jaar met weinig geld en vermogen kunnen het beste een woning kopen in de dorpen buiten de grote steden. Dat raadt het Economisch Bureau van ING aan.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Halve TIP ...

Er bestaat een mogelijkheid om de drukkende kosten voor de eigen kavel te laten overnemen door een derde partij, zodat je zèlf voorlopig alleen de bouwkosten hoeft te financieren, maar de kavel 'op enig tijdstip' kunt betalen. Deze derde blijft de eigenaar van de kavel tot betaald wordt. Ik herinner me nog, dat dit idee vanuit een Nederlands pensioenfonds kwam ... via een investeringsmij.

Helaas vind ik de aanbieder van deze 'opluchtende' constructie niet meer terug.

Wie helpt hiermee de starters?

PS. Ik bedoel niet dèze soort erfpacht-regeling: https://www.woneninoss.nl/wp-content/up ... chure1.pdf

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

TIP: Zoek een regionale bouwgroep en sluit je er bij aan ... bekijk de projecten

https://www.nieuwbouw-nederland.nl/proj ... e_desc&p=1

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Gaan we nu allemaal open deuren posten?

TIP: die arbeidsmigranten zorgen ervoor dat de (ver-) bouwkosten worden gedrukt. Een groot deel van de mensen die in de (nieuw-) bouw werkt is namelijk een goedkope buitenlandse kracht.
TIP:
Oudere koopwoningen komen mogelijk al snel onder druk te staan, want zij voldoen vaak zonder aanpassingen niet meer aan de huidige gestelde comfort-eisen, echter ook niet vanuit het energielabel, waaronder meer isolatie en hebben vaak óók niet de juiste ligging voor plaatsing van zonnepanelen.
Door de geschetste druk op deze woningen zullen deze woningen steeds betaalbaar worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

NOM is niet duurder!

De Nul Op Meter woning is duurder in aankoop maar deze zuinige Gas vrije woningen kun je vaak voordeliger en meer lenen,
en omdat je geen energie kosten hebt kun je 30 jaren lang meer voor je eerst huis betalen en daarna echt gratis wonen.

Wel moet een gemeente controleren of er geen misbruik van gemaakt word door anderen en dit soort woningen 5 of 10 jaren bij eerdere verkoop een deel terug eisen om misbruik te beperken, maar dat was vroeger bij Premie A woningen ook al dus oude regels op nieuwe woningen en opgelost.

Het tekort aan goede bouwvakkers waardoor nieuwbouw duurder word is een groter en nog niet genoemd probleem en ik denk
dat vele liever een Casco kopen dan compleet huis waar de keuken en badkamer vaak binnen enkele jaren gesloopt word voor een mooiere en betere!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De nieuwste trend: de voorgefabriceerde en verplaatsbare huizen ook een nieuwe/voorlopige oplossing voor starters?

Verplaatsbare huizen worden energievriendelijk en kostengunstig geproduceerd. Het is een vorm van lichtgewicht huizen, die qua bouw en fundament besparingen betekenen en tevens gemakkelijk mee-verhuizen (meeneemhuis) omdat een complete woning op twee vrachtwagens vervoerd kan worden. Vaak zijn ze ook modulair ontwikkeld en er kan altijd aan- of afgebouwd worden.

Er lijkt een serieuze markt voor verplaatsbare rijtjeshuizen en appartementen te ontstaan. Het aantal aanbieders groeit snel en veel corporaties en andere verhuurders zijn de schroom voorbij. “De verplaatsbare woningen die wij zoeken zijn groter en volwaardiger dan tiny houses.” en ze vliegen de fabriek uit ... (bron: Cobouw).

https://www.cobouw.nl/woningbouw/nieuws ... -101264993
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/tex ... re-huizen/
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/218633 ... mhuis.html

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar net zoals ik met mijn wederhelft, kan dus niet meer ofzo? In 1992 hebben we deze hut gekocht, de schuur was meer voor bewoning geschikt dan het huis, alles zelf verherbouwd en inderdaad ruim 15 jaar in een soort bouwput gewoond. Ik denk dat de nieuwe generatie totaal niet kan klussen. En als je als starter goedkoop wil wonen, zul je dat echt wel moeten. Althans, in mijn ogen dan.
Verder dan dit kom ik niet in dit topic.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Revoked schreef:
16 dec 2018 01:37
Maar net zoals ik met mijn wederhelft, kan dus niet meer ofzo? In 1992 hebben we deze hut gekocht, de schuur was meer voor bewoning geschikt dan het huis, alles zelf verherbouwd en inderdaad ruim 15 jaar in een soort bouwput gewoond. Ik denk dat de nieuwe generatie totaal niet kan klussen. En als je als starter goedkoop wil wonen, zul je dat echt wel moeten. Althans, in mijn ogen dan.
Verder dan dit kom ik niet in dit topic.
Dat konden sommigen van de generatie van 1994 al niet. Ik leverde een woning op, de nieuwe bewoners hadden verwacht dat ik nog even gauw voor ze ging behangen. Dus niet. En in de huidige flat? Boven zijn er twee komen wonen, de tweede bewoners van het appartement. Dat was ca 2010. De eerste had er niks aan gedaan omdat al zijn geld naar zijn gezin ergens in een buitenland ging. En die tweede maar klagen over 'al' het werk dat gedaan moest worden... enkel behangen en vloerbedekking leggen.

Ik zie de huidige generatie inderdaad niet snel een woning compleet renoveren nee.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door renewouters »

hänschen klein schreef:
15 dec 2018 16:28
TIP ... 80% van de nog betaalbare starterswoningen staat buiten de 25 grootste steden

Jonge starters van onder de 35 jaar met weinig geld en vermogen kunnen het beste een woning kopen in de dorpen buiten de grote steden. Dat raadt het Economisch Bureau van ING aan.
Maar als je jong bent wil je toch niet in een suf dorp gaan wonen? Dat kan altijd nog als de kinderen het huis uit zijn (die hebben immers ook niet veel te zoeken in dorpen). Niet zo gek dus dat er juist vraag naar woningen in de steden is.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Revoked schreef:
16 dec 2018 01:37
Maar net zoals ik met mijn wederhelft, kan dus niet meer ofzo? In 1992 hebben we deze hut gekocht, de schuur was meer voor bewoning geschikt dan het huis, alles zelf verherbouwd en inderdaad ruim 15 jaar in een soort bouwput gewoond. Ik denk dat de nieuwe generatie totaal niet kan klussen. En als je als starter goedkoop wil wonen, zul je dat echt wel moeten. Althans, in mijn ogen dan.
Verder dan dit kom ik niet in dit topic.
Frappant, zoiets heb ik in 1987 ook meegemaakt en gedaan. Alleen de schuur had geen elektrisch, het woonhuis wel. Hoop geleerd qua klussen, aannemers en verbouwen en plannen/inrichten. Na 6 maanden was de woonkamer, slaapkamer en badkamer gereed. 14 jaar later ging het huis in de verkoop en heb ik de keldervloer nog even in de epoxyverf gezet, mooi licht i.p.v. grauw beton.

Maar i.d.d. als ik die verhuispprogramma's zie, knapt de koper al af op een verkeerde kleur badkamertegeltjes of een verkeerde inbouwvaatwaser.

Lowieze
Berichten: 6606
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Revoked schreef:
16 dec 2018 01:37
Maar net zoals ik met mijn wederhelft, kan dus niet meer ofzo? In 1992 hebben we deze hut gekocht, de schuur was meer voor bewoning geschikt dan het huis, alles zelf verherbouwd en inderdaad ruim 15 jaar in een soort bouwput gewoond. Ik denk dat de nieuwe generatie totaal niet kan klussen. En als je als starter goedkoop wil wonen, zul je dat echt wel moeten. Althans, in mijn ogen dan.
Verder dan dit kom ik niet in dit topic.

Ik zou er zelf niet aan moeten denken om ruim 15 (!) jaar in de rotzooi te zitten en mijn kinderen al helemaal niet.
Het is niet dat ze niet kunnen klussen, maar ze besteden hun tijd liever aan andere dingen en ik geef ze groot gelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
15 dec 2018 23:10
Er lijkt een serieuze markt voor verplaatsbare rijtjeshuizen en appartementen te ontstaan. Het aantal aanbieders groeit snel en veel corporaties en andere verhuurders zijn de schroom voorbij. “De verplaatsbare woningen die wij zoeken zijn groter en volwaardiger dan tiny houses.” en ze vliegen de fabriek uit ... (bron: Cobouw).
Er zijn er maar liefst 6 geplaatst in Nederland. De voornaamste afzetmarkt is Amerika. Inderdaad een serieuze markt, maar niet hier. De huizen die nu in Friesland gebouwd worden zijn in principe te demonteren. Dus flexibel bouwen, maar niet per definitie verhuisbaar. En op Texel worden prefab huizen neergezet. Dat is niets nieuws en wordt vaker toegepast.

Voor u lijkt het een serieuze markt, maar verdiep u er eerst in voordat u uitspraken gaat doen. Het is niet zo simpel als even een huisje neerzetten om die na een paar jaar weer mee te nemen. Als er geen grond te krijgen is in de stad kan je ook geen huizen neer zetten. Het je wel grond, dan heb je toestemming nodig van de gemeente. En er zit een groot verschil tussen een prefab huis, een verhuisbaar huis en een huis die op de droge manier gebouwd is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Die 'verplaatsbare' woningen worden nu volgens mij vooral gebruikt om tijdelijke woningen te plaatsen op plekken waar ze dat niet permanent zouden willen. Bijvoorbeeld bij asielzoekerscentra of studentenkamers die na x jaar weer weg moeten. Verplaatsbaar is dan dus vooral de 'zekerheid' dat de grond na een paar jaar weer beschikbaar komt in plaats van dat de woning eenvoudig elders geplaatst kan worden.

Maar het grootste probleem, wat ook al is aangegeven, is dat starters tegenwoordig te grote wensen en verwachtingen hebben. Het was altijd voor starters gebruikelijk dat de eerste woning nou niet bepaald perfect was. Maar tegenwoordig verwachten ze dat je als starter 'recht hebt' op een nieuwbouwwoning in de stad.

Gesloten