LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis volledig elektrisch verwarmen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wegens de sterk gegroeide verkoop van EV auto' s moeten we straks van de warmtepomp af en terug naar Aardgas geleverd
door Gasprom?

Daar lijkt het wel op... overal alles plaatsen en er komt nog geen enkele centrale bij!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat gas komt nu al grotendeels uit Noorwegen en Rusland. Daar is die nieuwe pijpleiding naar Rusland voor. USA wil per schip LNG leveren. Daarom is Trump zo tegen die pijpleiding. Hij weet dat schepen altijd duurder zijn dan de pijpleiding. Binnenkort komt er Schotland ook nog bij. En dat blijft nog 50 jaar.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
28 jan 2020 21:39
Bob Schurkjens schreef:
28 jan 2020 20:53
Het kan in NL ook. Interessant artikel over de elektrische ketel https://www.volkskrant.nl/economie/van- ... ~bc9562c6/
Inderdaad een interessant artikel. Begrijpelijk geschreven ook, zonder teveel technische praatjes; gewoon een leesbaar verhaal met de voor- en nadelen. Toch zie je hier ook de uitdaging waar de netbeheerders voor staan: de netwerken kunnen zoveel stroomaanvragen helemaal niet aan. Daar moet dus een oplossing voor worden gevonden.
Het artikel spreekt zichzelf wel tegen:
Elektrische ketels zijn goedkoper te installeren, zegt Hamers. ‘Maar in het gebruik zal een moderne gasketel weer 10 procent goedkoper zijn dan een elektrische.’
Jan Roelof Hoving van de Vereniging Eigen Huis …….. hier is die elektrische verwarming relatief duur.’ Een kuub gas kost 80 cent. Dezelfde hoeveelheid warmte uit een elektrische ketel kost 1,98 euro, zo rekent hij voor.
Oftewel , meer dan 2x zo duur , ipv 10% duurder. Ik geloof de laatste

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Het leveren van stroom zal voor Enexis Liander etc en Tennet sowieso een probleem worden omdat de vraag naar stroom alleen maar toe zal nemen. In dit geval maakt het dan niet uit of ik een warmtepomp heb of alles elektrisch. Als er stroomstoringen zijn zitten we allemaal zonder stroom.

Als ik het goed begrepen heb dan zijn Enexis en Liander al zo goed als klaar voor het leveren van meer stroom maar liggen de problemen voornamelijk bij Tennet. Tennet wil graag meer hoogspanningsmasten plaatsen om het stroom te vervoeren maar omwonenden protesteren tegen deze masten waardoor alles vertraagd wordt.

Een veel grotere zorg vind ik onze overheid die met het grootste gemak belastingen verhoogd. Dus daar zullen veel meer kostenverhogingen vandaan komen.

Maar goed daar ging deze vraag niet over.
Iedereen beweert dat ik straks een hele hoge stroomrekening krijg.

Maar waar is dit op gebaseerd? Wat verbruikt een warmtepomp aan stroom of de boiler of wat dan ook?

Je kunt een huis super isoleren en dan bij wijze van spreken verwarmen met een kaarsje. Al zal zo'n huis in de zomer last krijgen van oververhitting.

Dus mijn vraag is gebaseerd op een kleine (vinden wij) woning die iets extra geisoleerd gaat worden dan standaard, houtskelet en geen vloerverwarming. Wie heeft daar ervaring mee met elektrisch verwarmen?

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

Annie4Time schreef:
29 jan 2020 07:48
Je kunt een huis super isoleren en dan bij wijze van spreken verwarmen met een kaarsje. Al zal zo'n huis in de zomer last krijgen van oververhitting.
Als er geen warmte uit kan, kan er ook geen warmte in... :wink: Maar in de zomer de temperatuur reguleren is simpel: 's nachts de ramen open, zodat de koele lucht in huis komt, en overdag de boel (ook gordijnen!) dicht houden, zodat de hitte niet in huis komt.

Maar goed, dit heeft slechts zijdelings met je vraag te maken.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door 16again »

Annie4Time schreef:
29 jan 2020 07:48
Het leveren van stroom zal voor Enexis Liander etc en Tennet sowieso een probleem worden omdat de vraag naar stroom alleen maar toe zal nemen. In dit geval maakt het dan niet uit of ik een warmtepomp heb of alles elektrisch. Als er stroomstoringen zijn zitten we allemaal zonder stroom.
Een warmtepomp is efficienter dan een conventionele electrische kachels.
Bij het grootschalig toepassen van conventionele electrische kachels lopen we dus eerder tegen de grenzen van het electriciteitsnet op , dan bij het toepassen van warmtepomp

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een kuub gas kost momenteel zo'n 80 cent en daar haalt een gas Cv-ketel zo'n 8,5kWh warmte uit. Daarnaast heeft de cv-ketel ook nog een beetje elektriciteit nodig. Een kWh warmte uit een gas cv-ketel kost dus ongeveer 10 cent.

Een kWh elektriciteit kost ongeveer 22 cent. Met een gewone elektrische kachel of cv-ketel haal je daar één kWh warmte uit. En die kWh kost dus 22 cent.

Een warmtepomp haalt gemiddeld over het stook seizoen ongeveer 4 kWh warmte uit de buitenlucht of bodem en heeft daar één kWh elektriciteit voor nodig. Een kWh warmte uit een warmtepomp kost dus ongeveer 6 cent.

Ten opzichte van stoken op gas zijn de energiekosten met een warmetepomp (bij een correcte installatie) op dit moment dus zo'n 40% lager.

Ten opzichte van een 'gewone' elektrische kachel zijn de energiekostenkosten van een warmtepomp zelfs ruim 70% lager.

Daar tegenover staat wel dat een warmtepomp + vloerverwarming duurder is in aanschaf dan in elke kamer een elektrische wandconvector. En een warmtepomp heeft doorgaans weinig onderhoud nodig, maar elektrische kacheltjes hebben helemaal geen onderhoud nodig.

Desondanks zal voor de meeste situaties een warmtepomp op termijn veruit de goedkoopste oplossing zijn.

Je moet ook bedenken dat men over twee jaar begint met het afbouwen van de salderingsregeling. Je kan dan niet meer het elektriciteitsnet als 'gratis accu' gebruiken. Wil je de extra elektriciteit voor de elektrische kachels met zonnepanelen opwekken, dan moet je naast een flinke zak geld voor zonnepanelen ook nog enorme kapitalen aan accu's uitgeven. Je hebt het dan voor de aanschaf van zonnepanelen al over een bedrag waarvoor je ook een warmtepomp had kunnen aanschaffen. En bij de kosten van de benodigde accu's heb je het over bedragen die de bouwkosten van de gehele woning te boven gaan. Kortom: je had dan voor de lage energierekening veel beter meteen in een warmtepomp kunnen investeren.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Annie4Time schreef:
29 jan 2020 07:48
Het leveren van stroom zal voor Enexis Liander etc en Tennet sowieso een probleem worden omdat de vraag naar stroom alleen maar toe zal nemen. In dit geval maakt het dan niet uit of ik een warmtepomp heb of alles elektrisch. Als er stroomstoringen zijn zitten we allemaal zonder stroom.

Als ik het goed begrepen heb dan zijn Enexis en Liander al zo goed als klaar voor het leveren van meer stroom maar liggen de problemen voornamelijk bij Tennet. Tennet wil graag meer hoogspanningsmasten plaatsen om het stroom te vervoeren maar omwonenden protesteren tegen deze masten waardoor alles vertraagd wordt.
De netbeheerders hebben de laatste jaren winstmarges van tussen de 10 en 20% gedraaid. Structureel. Er is bij hen dus geld zat voor grote investeringen in de komende jaren zonder dat de kosten voor de consument oplopen. Het enige wat de netbeheerders daarvoor hoeven te doen is hun netto winst op een gezonde 2 a 3% houden en alles daarboven afromen en in een investeringpotje voor versterking van het energie-net stoppen én ook daadwerkelijk investeringen uitvoeren.

Zouden de netbeheerders daarmee voortvarend te werk gaan, dan zal het elektra net de elektrificatie van de samenleving wel aardig bij kunnen houden.


Omgekeerd geldt voor ons als netgebruikers dat we ook een flinke steen kunnen bijdragen in het voorkomen van overbelasting van het energie net. Juist door efficiënte middelen als een warmtepomp te verkiezen boven elektrische kacheltjes. En door onze (toekomstige) elektrische auto zo veel mogelijk langdurig en met een lage laadsnelheid op te laden wanneer deze aan een privé laadpaal hangt. Want waarom zou je de auto in 3 uur met 11kW willen opladen, wanneer je om 18.00 thuis komt van werk en de volgende ochtend om 7.00 uur pas weer van huis moet? Opladen in 10 uur met 3,6 kW geeft ons als gebruiker precies hetzelfde gemak/comfort, maar zorgt er voor dat het elektra net aanzienlijk minder belast wordt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar goed daar ging deze vraag niet over.
Iedereen beweert dat ik straks een hele hoge stroomrekening krijg.

Maar waar is dit op gebaseerd? Wat verbruikt een warmtepomp aan stroom of de boiler of wat dan ook?
Hoe het in de toekomst met de kosten gaat, is natuurlijk koffiedik kijken. Maar het is een vrij eenvoudige rekensom. In 1 m3 had zit ongeveer het equivalent van 10 kWh aan energie. Met een conventionele verwarmingsmethode zul je voor iedere bespaarde m3 gas aan warmte dus 10 kWh electriciteit extra gebruiken. Je kunt zelf aan de prijzen redelijk eenvoudig zien hoeveel die kosten en de besparing zijn, wat neerkomt op ongeveer 3 keer meer geld voor de zelfde hoeveelheid energie.

Stel dat je een goed geïsoleerd huis hebt en normaal 1000 m3 gas zou verbruiken, dan betekent overstappen op electriciteit 10.000 kWh meer stroomverbruik. Per saldo is dat op jaarbasis ongeveer 1500 euro duurder.

Uiteraard bespaar je, als je geen gasaansluiting meer nodig hebt, op de vaste lasten van een gasaansluiting. Maar omdat je hoogstwaarschijnlijk een veel zwaardere electriciteitsaansluiting moet hebben, ben je die besparing waarschijnlijk ook weer kwijt aan het hogere capaciteitstarief.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ivo.w schreef:
29 jan 2020 08:21
Zouden de netbeheerders daarmee voortvarend te werk gaan, dan zal het elektra net de elektrificatie van de samenleving wel aardig bij kunnen houden.
De wil is er zeker wel bij de netwerkbeheerders. Het probleem zit vooral in de (bezwaar-)procedures en ambtenarij. De vele plannen van TenneT worden vooral tegengehouden door de NIMBY-houding van veel bewoners, gemeentes en provincies.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
29 jan 2020 08:21
Omgekeerd geldt voor ons als netgebruikers dat we ook een flinke steen kunnen bijdragen in het voorkomen van overbelasting van het energie net. Juist door efficiënte middelen als een warmtepomp te verkiezen boven elektrische kacheltjes. En door onze (toekomstige) elektrische auto zo veel mogelijk langdurig en met een lage laadsnelheid op te laden wanneer deze aan een privé laadpaal hangt. Want waarom zou je de auto in 3 uur met 11kW willen opladen, wanneer je om 18.00 thuis komt van werk en de volgende ochtend om 7.00 uur pas weer van huis moet? Opladen in 10 uur met 3,6 kW geeft ons als gebruiker precies hetzelfde gemak/comfort, maar zorgt er voor dat het elektra net aanzienlijk minder belast wordt.
Dergelijk gedrag zou met slimme meters natuurlijk gestuurd kunnen worden
Door geen vaste prijs per kwh af te rekenen, maar een variabele. Tijdens piekmomenten duurder, en tijdens daluren lager.
Of een toeslag betalen bij pieken in eigen gebruik: Zoals bij thuiskomst 18:00 gelijk kookplaat aan , verwarming hoger en auto aan de lader

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
29 jan 2020 08:12
Desondanks zal voor de meeste situaties een warmtepomp op termijn veruit de goedkoopste oplossing zijn.
Dat ligt er dus aan hoe goed de woning geïsoleerd is, lees: hoeveel warmte er nodig is. Hoe meer warmte er nodig is, hoe sneller, vanwege het prijsverschil per Kwh, de warmtepomp terug verdiend wordt. Maar hoe minder warmte er nodig is, hoe langer het duurt, en misschien wordt de investering helemaal niet terug verdiend.

Het afgelopen jaar, dus 2019, heb ik aan gas 315 m3 verbruikt. De afgelopen 12 maanden, dus van 1 februari tot 1 februari, ligt het vanwege de zachte januari maand zelfs op zo'n 263 m3. Dat is inclusief koken en warm water. Aangezien ik in de zomer per maand zo'n 7 m3 gebruik, zal het aandeel koken en warm water op zo'n 85 m3 liggen.

Stel dat de cv-ketel vervangen moet worden, en ik ga van het gas af. Hoe lang zou het duren voor ik met een warmtepomp voordeliger uit ben, vergeleken met verwarming op elektra, of het nu met kacheltjes is, of een elektrische cv-ketel?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
29 jan 2020 09:17
Stel dat de cv-ketel vervangen moet worden, en ik ga van het gas af. Hoe lang zou het duren voor ik met een warmtepomp voordeliger uit ben, vergeleken met verwarming op elektra, of het nu met kacheltjes is, of een elektrische cv-ketel?
Zou de eerste vraag niet moeten zijn hoeveel ton CO2 je daar jaarlijks minder door uitstoot?

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij gaat de discussie niet over de CO2 uitstoot, maar over de kosten.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

Net even een excel-spreadsheetje gemaakt.

Als de gasprijs naar 90 cent per m3 gaat, en de elektra naar 21 cent per Kwh, vanwege de belastingen, dan is verwarmen op elektra 2 x zo duur als verwarmen op gas. Dan hebben we het alleen over die 90 en 21 cent. De vaste leverancierskosten en alles zijn dan nog niet meegerekend, kosten van de ketel, onderhoud, installatie, ook nog niet.

Ik weet dat de overheid plannen heeft om gas duurder en elektra goedkoper te maken, maar het hoe of wat weet ik niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
29 jan 2020 09:17
Hoe meer warmte er nodig is, hoe sneller, vanwege het prijsverschil per Kwh, de warmtepomp terug verdiend wordt. Maar hoe minder warmte er nodig is, hoe langer het duurt, en misschien wordt de investering helemaal niet terug verdiend.

Het afgelopen jaar, dus 2019, heb ik aan gas 315 m3 verbruikt.
...
Stel dat de cv-ketel vervangen moet worden, en ik ga van het gas af. Hoe lang zou het duren voor ik met een warmtepomp voordeliger uit ben, vergeleken met verwarming op elektra, of het nu met kacheltjes is, of een elektrische cv-ketel?
Er is ook geen sprake van naar één (dure) keus in warmtepompen. Er zijn een hoop varianten. Zo zijn er bijvoorbeeld ook ventilatiewarmtepompen die de warmte halen uit de lucht die de mechanische ventilatie afvoert. Die installaties zijn niet veel duurder dan een gewone CV ketel. Die zijn juist ideaal als je weinig warmtevraag hebt. Je bespaart dan toch fors ten opzichte van een electrische CV ketel, waarschijnlijk een paar honderd euro aan stroomkosten per jaar.

Overigens gaat het niet alleen om de vraag hoe snel je een installatie "terugverdient", maar ook om de "opbrengst" nadat je de installatie hebt terugverdiend. Als bijvoorbeeld een installatie van 1000 euro meer je 100 euro per jaar besparing oplevert, dan heb je een "terugverdientijd" van 10 jaar, wat je misschien lang vindt. Maar na die 10 jaar maak je dus ook ieder jaar 100 euro winst. Daarom zou voor de lange termijn een duurdere, maar zuiniger, installatie voordeliger zijn. Mits je het kunt betalen natuurlijk en de terugverdientijd ook redelijk is...

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

Het spreadsheetje maakt intussen al veel duidelijk.

Uitgaand van een verbruik van 263 m3 op jaarbasis: de kosten van gas (inclusief vaste lasten, prijs 0,79 per m3) zijn 417,77 euro.

Om dezelfde hoeveelheid energie uit elektra te winnen heb je 2235 Kwh elektra nodig. Uitgaande van een prijs van 21 cent kost dat 469,46 euro. Dat is zonder de vaste lasten, want die zitten al in de nota die je hebt. Dit elektraverbruik komt boven op wat je al had.

Maak ik er 1200 m3 gas van: dan zijn de kosten van gas 1158 euro, de kosten voor elektra (10.200 Kwh) 2142 euro.

Misschien dat 'we' met zijn allen toch nog maar even na moeten denken over die energietransitie.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door angel1978 »

aangezien kosten niet de reden zijn geweest om de transitie te gaan maken, zullen deze ook geen reden zijn om deze te heroverwegen...

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee dat klopt, het gaat om de CO2 uitstoot. Maar ik denk dat er wel andere manieren zijn om die CO2 uitstoot te beperken: De ecologische voetafdruk verkleinen.

Alleen gaat dat ten koste van de afgod die 'economie' heet, en dat gaat dus nooit van zijn leven gebeuren.

Ik heb het trouwens niet over heroverwegen, maar over nadenken, dat is een klein nuanceverschil, maar toch wel belangrijk. :wink:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als Witte Angora maar 300 kuub gas verbruikt, dan zijn de vaste meter kosten erg hoog.
Bereken het eens met 1 kuub gas per jaar en je ziet dat je tussen de €180 en €270,- uit komt!

Als ik de totale Gas kosten van Witte Angora bereken is dat tussen de €500,- en €600,- totaal per jaar.
Dat bedrag in stroom omzetten en Inductie kookplaat erbij en dan is zelfs bij dubbele prijs per Kwh warmte nog steeds niet duurder...

Witte Angora heeft vermoedelijk met de gemiddelde van 300 kuub 50% gas & 50% vaste kosten voor dit gas.

Voor dit soort zeer zuinige mensen zou ik willen adviseren;
Inductie kookplaat voor koken.
Het rest aan gas is dus 300 - 80 koken 220 kuub per jaar x1,7 = 374 Kg pellet nodig voor pelletkachel.
Die pellets kosten bij de bouwmarkt €4,50 per 15 kg dus €112,20 per jaar aan brandstof.
Het koken zal wel duurder worden, maar kan en mag er wel een pelletkachel daar geplaatst worden?

Verder zal er een boiler moeten komen voor de douche en dat verbruik?
Of een geiser op camping gas?

Als ik het verbruik van Witte Angora zo berekende...... goedkoper ja maar......
1 Pelletkachel met schoorsteen, en zaklopen.
2 Geiser warm water + gasfles sjouwen.
3 Inductie plaat kopen + eventueel nieuwe pannen.
4 Gas afsluit kosten als hij het legaal wil doen.

Indien het is toegestaan en mogelijk zou zijn, veel werk en kosten voor een besparing van relatief klein bedrag!
In theorie kan het, maar of je dan voor dit kleine te besparen bedrag jarenlang met Zakken Pellets moet kopen, en gasfles ruilen...
Ik denk dat 99% na goed berekenen toch gewoon op Gazprom Gas over zal gaan!

Gesloten