LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis volledig elektrisch verwarmen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Zijn er ook mensen die hun nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen zonder warmtepomp?

Zo ja hoe doe je dat?
Hoe bevalt dat?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Volgens mij word je daar straatarm van!

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Cro »

Dat lijkt me ook niet heel verstandig inderdaad, je wil toch zeker wat meer efficientie dan een electrische kachel als je ook de kosten in de hand wil houden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je een grote zonneboiler plaatste die alleen maar water rond pompte is het wel voordelig te doen.

Een Tiny House van 32 meters met 20 heat pipe op dak voor douche en huis was met de perfecte isolatie voldoende, ze hadden een
elektrische kachel voor koude winters maar nooit gebruikt, nu 3 jaren verder en een weekje koude gehad met -12 in de nacht.

Dus 100% elektra kan zo wel goedkoper zijn dan welke grotere en duurdere warmtepomp dan ook.

Ik heb andere gezien die in infra rood panelen geloofde en die hebben nu ook 30 pijpen op hun dak gezet met grote boiler, anders werd dat ook duurder dan de verkopers berekend hadden helaas....

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Jablan »

Annie4Time schreef:
28 jan 2020 10:54
Zijn er ook mensen die hun nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen zonder warmtepomp? Zo ja hoe doe je dat? Hoe bevalt dat?
Met zonnepanelen en een Tesla-Accu. Stevige investering, terugverdientijd schijnt korter te zijn dan bij een warmtepomp (volgens de 'experts' op een info-avond. Onze wijk is als pilot uitgekozen om van het gas af te gaan.) Infraroodstraler voor de badkamer, verder convectors, was het advies.
Of het bevalt? Als je goede isolatie hebt en gewend bent aan de warmte van een cv, dan wel.

Bij ons vakantiehuis staan 2 huizen met afwijkende verwarming. Standaard is hout. 1 heeft gas en dat moet apart aangevoerd worden, want er is geen gasnet. Na de eerste winter is het huis te koop gezet, want 4 keer duurder dan vooraf gedacht. De ander heeft alles elektrisch en nu, 8 jaar na oplevering, er toch een hout- of pelletkachel bijgenomen.

Belangrijkste lijkt mij, dat je zelf de stroom opwekt en gedeeltelijk op kunt slaan, zodat je niet afhankelijk bent van de stroomprijzen en belastingen op stroom.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Cro »

Het probleem is voornamelijk dat het lastig is om stroom langdurig kosteneffectief op te slaan. Zonnepanelen renderen het meest tussen april en oktober terwijl dat juist de maanden zijn dat je weinig tot geen warmte vraag hebt. Warmtevraag heb je grotendeels juist in de andere maanden. Zolang je nog kan salderen geen enorm probleem, echter zolang je niet meer kan salderen zal dit tegen gaan vallen en in zo'n Tesla accu ga je niet voor 5 maanden aan elektriciteit kwijt kunnen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die accu heeft geen zin voor de warmte. Dan heb je honderd Teslas nodig om stroom voor de hele winter te verwarmen. Zinloos.

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Kortom het wordt eigenlijk afgeraden.

Maar in delen van Scandinavie en in de bergen waar geen gas is gebruikt men veel elektrische kachels met oa zonnepanelen en daar dus ook in de winter.

Het lijkt wel of het hier een ondergeschoven kindje is. Van doe maar niet want je betaalt je blauw aan stroomkosten. Maar als je huis goed geisoleerd is moet het toch kunnen zou ik zeggen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Scandinavië is dunbevolkt en met een infrastructuur en energievoorziening die afwijkt van de onze. Zo hebben wij geen stroom uit waterkrachtcentrales.

witte angora
Berichten: 30796
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

Een alternatief is een petroleumkacheltje met een dubbele verbranding. Je moet dan alleen wel zorgen dat je een heel goede aan- en afvoer hebt.

Ik weet het hier goed op temperatuur te houden met - waxinelichtjes, 6 stuks op een avond. Het gasverbruik van deze maand januari is tot nu toe 33 m3, prognose voor de hele maand is 37 m3. Alhoewel het dit jaar, vanwege de warme winter, wel heel erg laag is.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar in Scandinavie hebben ze meestal een houtkachel en dan infrarood in de badkamer en zo.

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Bob Schurkjens schreef:
28 jan 2020 18:01
Scandinavië is dunbevolkt en met een infrastructuur en energievoorziening die afwijkt van de onze. Zo hebben wij geen stroom uit waterkrachtcentrales.
Dat moet toch niet uitmaken. Ik kan toch zelf kiezen waar mijn stroom vandaan komt via mijn contract.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als individu staat het je natuurlijk vrij om lekker je hele huis elektrisch warm te stoken. Lijkt me prijzig, dat wel.

Als teveel mensen in Nederland dit ook gaan doen gaat het mis. Het netwerk in Nederland is daar niet op berekend.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Noorwegen heeft vooral veel waterkracht voor eigen energievoorziening. En heel veel gas om aan Nederland te verkopen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Stroomprijs in Noorwegen & Zweden is lager dan hier.
Duitsers betalen nu juist meer, 30 cent hoorde ik.

Dat verschil zal bepalen of op stroom betaalbaar is, voor 10 cent of minder wel maar in Nederland is dat tarief alleen voor grote fabrieken helaas.....

Pellet kachel, dat antwoord gaf ik niet, allen de fan en schroef werken dan op stroom.... net als houtkachel niet gevraagd is.

Puur op stroom verwarmen is erg duur tenzij je zelden thuis bent of lang in bed bleef.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

Annie4Time schreef:
28 jan 2020 17:52
Maar in delen van Scandinavie en in de bergen waar geen gas is gebruikt men veel elektrische kachels met oa zonnepanelen en daar dus ook in de winter.

Het lijkt wel of het hier een ondergeschoven kindje is. Van doe maar niet want je betaalt je blauw aan stroomkosten. Maar als je huis goed geisoleerd is moet het toch kunnen zou ik zeggen.
Er worden in Scandinavië ook juist veel electrische warmtepompen gebruikt. (Naast bijvoorbeeld hout.) Bovendien is de prijsstelling van gas en stroom daar zo dat de prijs per energie-eenheid weinig uitmaakt. Terwijl in Nederland electriciteit ongeveer 3 keer zo duur is als gas.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het kan in NL ook. Interessant artikel over de elektrische ketel https://www.volkskrant.nl/economie/van- ... ~bc9562c6/

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door 16again »

Annie4Time schreef:
28 jan 2020 18:18
Bob Schurkjens schreef:
28 jan 2020 18:01
Scandinavië is dunbevolkt en met een infrastructuur en energievoorziening die afwijkt van de onze. Zo hebben wij geen stroom uit waterkrachtcentrales.
Dat moet toch niet uitmaken. Ik kan toch zelf kiezen waar mijn stroom vandaan komt via mijn contract.
Die keuze heb je niet. Er komt vrijwel alleen grijze stroom uit je stopcontact. En betaal je voor groene stroom, dan zijn er hooguit wat certificaten die verhandelt worden voor je grijze stroom.


Bij overvloed aan waterkrachtstroom is electrisch verwarmen natuurlijk beter verdedigbaar.

sake1987

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heb eind 2018 de CV ketel vervangen, door weer een andere CV ketel. Heb me toen ook verdiept in de elektrische CV ketel.
Maar hoe ik ook rekende, het stroomverbruik was veel te hoog.
Dan zou je dat moeten doen met zonnepanelen, maar die investering werd mij te gortig. Heb een redelijke geïsoleerde vrijstaande woning uit 1948, werd mij allemaal te prijzig

witte angora
Berichten: 30796
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:
28 jan 2020 20:53
Het kan in NL ook. Interessant artikel over de elektrische ketel https://www.volkskrant.nl/economie/van- ... ~bc9562c6/
Inderdaad een interessant artikel. Begrijpelijk geschreven ook, zonder teveel technische praatjes; gewoon een leesbaar verhaal met de voor- en nadelen. Toch zie je hier ook de uitdaging waar de netbeheerders voor staan: de netwerken kunnen zoveel stroomaanvragen helemaal niet aan. Daar moet dus een oplossing voor worden gevonden.

Gesloten