LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lawaaiige wasmachine van buren

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
S. Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016 13:09

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door S. Jansen »

stofzuigertje schreef:een slappe verende houten vloer is ook wel eens de oorzaak, vooral na verplaatsen....
Het is een betonnen vloer

mh73

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik vind het hele verhaal vrij overdreven. Wij hebben momenteel een wasmachine (tja, een goedkope hè) die maakt een lawaai! Hij staat in de bijkeuken op een betegelde betonnen vloer en als hij gaat centrifugeren dan wandelt hij die bijkeuken bijna uit. Onze woonkamer zit er vlak naast. Op het moment dat ik de deur van de woonkamer dicht doe, hoor ik de machine zelfs niet centrifugeren. En dat terwijl ik helaas een behoorlijk scherp gehoor heb waardoor geluiden voor mij al snel hinderlijk zijn.

Volgens mij is het langste wasprogramma op mijn wasmachine maar 2 uur en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die, áls er al zulke lange programma's bestaan, dagelijks dat programma zullen gebruiken. Ook zijn wij met zijn vijven en ik was meestal maar één was per dag, laten het er een keertje twee zijn, maar daartegenover staat zeker één dag in de week dat er niet gewassen wordt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt inderdaad op Radar klagen, je kunt ook op een nette manier zeggen hoe je over zaken denkt. Dat laatste is een stuk effectiever, geloof me maar.
Het lijkt er op dat TS dat ook wel wil, maar juist geen olie op het vuur wil gooien of de boel laten escaleren. Daarom vind ik het ook verstandig om vooraf even te rade te gaan hoe je zo'n probleem aan moet pakken. Dat betekent dus juist niet dat TS hier zomaar komt 'klagen' zonder er iets aan te willen doen.
S. Jansen schreef:de vorige bewoners hadden de machine op een andere plaats staan en ook was het een stillere machine. De tijden weet ik niet doordat ik die machine nooit hoorde. Ook bij de buren aan de andere kant hoor ik nooit de machine.
Zeker in oudere huizen was de muur tussen de zolderverdiepingen vaak heel wat dunner dan de begane grond vloer. Dus dat geluiden op de zolderverdieping duidelijker doordringen verbaast mij niets. Ook kan het goed zijn dat de machine tegen jullie scheidingsmuur staat en bij de vorige bewoners (en de andere buren) elders in de woning. Daardoor zal het helemaal veel verder doorklinken. Ik vind het daarom helemaal niet vreemd dat je hier veel meer last van hebt dan eerst.

Maar misschien dat het al met een paar kleine aanpassingen op te lossen (of te verminderen) is. Als bijvoorbeeld de wasmachine echt tegen de scheidingsmuur aan staat, dan reikt het geluid veel verder en kan het zelfs als een soort klankkast worden versterkt. Door de machine een centimeter van de muur af te halen kan er dan al veel minder geluidsoverlast zijn. Dat is waarschijnlijk een kleine moeite. Dus als je dat even 'terloops' noemt, dan kan het best zijn dat de buren dat zo even willen uitproberen en de machine een klein beetje willen verschuiven. Zo heb je het ter sprake gebracht, je buren weten dan dus dat je er last van hebt, en je geeft een eenvoudige (en kosteloze) mogelijke oplossing. Dus je houdt de sfeer positief, je buren zijn van het geluid op de hoogte en ze hoeven niet meteen 'in de verdediging'. Als je dan nog geen verbetering merkt, heb je in elk geval iets om op terug te komen en dan komt dat niet zomaar voor ze uit de lucht vallen. Je kunt dan bv. isolerende voetjes voorstellen, of een isolatiemat. Kost misschien twee tientjes bij de onderdelenwinkel, waarbij je (om de sfeer niet te bederven) kunt voorstellen dat jij ze koopt en dat zij ze er onder doen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door GJvdZ »

BL2 schreef:
stofzuigertje schreef:een slappe verende houten vloer is ook wel eens de oorzaak, vooral na verplaatsen....
Heeft TS een verende houten vloer ?
Juist een houten vloer geeft vaak meer geluiddemping dan een betonnen casco.
Dat hangt uiteraard van de constructie en situatie af. Als de resonantiefrequentie van de (flexibele, absorberende) houten vloer hetzelfde is als een trilling uit de wasmachine wordt de boel versterkt en niet gedempt.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd. Bij herhaaldelijk plaatsen van offtopic berichten zal de Moderator overgaan tot sluiten van het topic.

stofzuigertje

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Staat deze wasmachine goed waterpas op de beton vloer?

Is de was goed verdeeld, vooral 1 of 2 spijkerbroeken, worden nat erg zwaar geven vaak problemen van onbalans...

Bijvullen met eventueel schone kleding want bij halve machine gaat het vaker fout.

Rubber voetjes, meestal helpen ze maar mogen ook niet te zacht zijn, oud tapijt of vloerkleedje in stukken snijden kan ook, speciale doppen hoeft dus niet eens....

Maakt de machine geen contact met kasten of muren? moet altijd vrij staan!

Verder kan tijdens verhuizen een schokbreker los gaan, en dat veroorzaakt ook lawaai.
Dus even op zijkant en van onderen kijken, de meeste (helaas niet alle) zijn daar open en je ziet of de trommel nog op alle schokbrekers zijkant trommel vast zit.


Transport beveiliging, is deze verwijderd? een veel gemaakte fout....

maxlion
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 10:14
Locatie: emmen

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door maxlion »

praten met buren over contactgeluid werkt averechts, zodra je het probleem heb gemeld bij desbetreffende weten ze jou zwakke pplek en zullen zij zodra zij zich ergeren aan jou, juist datgene waar jij het meest last van hebt tegen jou gebruiken. stel jezelf niet kwetsbaar op.
praten met buren helpt maar vertel ze niet jouw kwestbaarheden

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door berndv »

maxlion schreef:praten met buren over contactgeluid werkt averechts, zodra je het probleem heb gemeld bij desbetreffende weten ze jou zwakke pplek en zullen zij zodra zij zich ergeren aan jou, juist datgene waar jij het meest last van hebt tegen jou gebruiken. stel jezelf niet kwetsbaar op.
praten met buren helpt maar vertel ze niet jouw kwestbaarheden
Dat ligt toch echt aan degene die de melding doet. Als je direct op je strepen gaat staan, dreigen met dingen, beschuldigingen uitten, ja, dan zou het inderdaad kunnen dat je buren dit tegen je zouden willen gaan gebruiken. Gewoon open in gesprek gaan zou dit mijns inziens niet veroorzaken.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

maxlion schreef:praten met buren over contactgeluid werkt averechts, zodra je het probleem heb gemeld bij desbetreffende weten ze jou zwakke pplek en zullen zij zodra zij zich ergeren aan jou, juist datgene waar jij het meest last van hebt tegen jou gebruiken. stel jezelf niet kwetsbaar op.
praten met buren helpt maar vertel ze niet jouw kwestbaarheden
Met deze houding kom je niet verder. Juist in je kwetsbaarheid kan je resultaten halen.

Mucha

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

maxlion
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 10:14
Locatie: emmen

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door maxlion »

uit ervaring is gebleken, in ieder geval in mijn situatie dat ik als klager meer klappen ontvang dan als uitdeler.
voorbeeld; ik heb buren verteld over de erg van het contactgeluid waardoor buren erg verbaasd naar mij keken, ik zei dat ik zelfs de lichtknopjes kon horen, niet dat dat een probleem geeft maar ik hoor ze, nadat ik dat heb verteld gingen buren juist de lichtknopjes vaker uit en aan doen en dan net even wat harder.
nog een voorbeeld; heb buren gevraagd wat minder met de hakken op sokken(zonder schoenen) over hun vloer te lopen want dat doe ik immers al doe vanaf dat ik hier woon ivm gestamp geluiden, oke dat doen wij zeiden ze. totdat het moment komt dat buren zich een keer (wat uitzonderlijk is) aan mij hebben geergerd, gevolg is dat zij enorm hard lopen te stampen om mij terug te irriteren, omdat ik mij kwetsbaar heb opgesteld en hun datgene dus heb verteld wat mij irriteerd ben ik alsnog de dupe van het contactgeluid wat buren veroorzaken, dus probleem lost zich zo ook niet op

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door berndv »

maxlion schreef:ik zei dat ik zelfs de lichtknopjes kon horen, niet dat dat een probleem geeft maar ik hoor ze, nadat ik dat heb verteld gingen buren juist de lichtknopjes vaker uit en aan doen en dan net even wat harder.
:?
maxlion schreef:totdat het moment komt dat buren zich een keer (wat uitzonderlijk is) aan mij hebben geergerd
Wat heeft u dan gedaan waardoor de buren zich aan u zijn gaan ergeren? Het lijkt mij namelijk de start van een burenruzie. U doet uw beklag, buren gaan rekening houden met u, u doet iets waardoor de buren zich gaan irriteren aan u, en vervolgens gaan de buren geen rekening meer houden met uw verzoeken.

Wat ik wel eens zie bij bonje met de buren, nodig de buren eens uit, of in ieder geval 1 iemand die boven u woont, en laat anderen boven lopen zoals ze normaal lopen. Vaak is het geen onwillendheid, maar komt het onbegrip voort uit het feit dat ze zich er geen voorstelling bij kunnen maken.

Mucha

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30796
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Mucha schreef:Sorry hoor, maar als mijn buurman of buurvrouw mij zouden vertellen dat hij of zij kan het horen als ik een lichtknopje indruk, dan zou ik mij ook even achter mijn oren krabben.
Als je daar al opmerkingen over maakt.....
Ik hoor die van mezelf al niet eens...

Mucha

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt ook van het soort lichtknopje af. Van die ouderwetse vooroorlogse porseleinen (of bakelieten?) draaiknopjes geven een behoorlijke knal als ze aan of uit gaan. Als ze dan ook nog op een even vooroorlogs-oude holle (voorzet-)wand-klankkast gemonteerd zijn, dan kan ik mij goed voorstellen dat je dat wel heel goed hoort.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:Hangt ook van het soort lichtknopje af. Van die ouderwetse vooroorlogse porseleinen (of bakelieten?) draaiknopjes geven een behoorlijke knal als ze aan of uit gaan. Als ze dan ook nog op een even vooroorlogs-oude holle (voorzet-)wand-klankkast gemonteerd zijn, dan kan ik mij goed voorstellen dat je dat wel heel goed hoort.
Maar hoe groot acht je die kans?

Wendy2
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2018 14:50

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door Wendy2 »

Ik ben een jaar geleden naar mijn huidige adres verhuisd en zit sindsdien met hetzelfde probleem. Ik heb het wel voorichtig bij de buren aangekaart, maar kreeg de wind van voren! Als reactie hoorde ik: Morgen ga ik weer wassen en het is lekker veel, bereid je er maar vast op voor!
Ik word bloednerveus van hun wasmachine en ook ik kan het hele programma van 2 uur volgen, vervolgens gaat de volgende was erin en de eerste in de droogtrommel, die net zo verschrikkelijk door mijn hele huis bromt (eengezinswoning).
Na mijn klacht deed buurvrouw de was er pas 's avonds om 22.15 in, zodat ik vervolgens 4 uur in de herrie zit. Ik heb toen mijn muziek maar eens wat harder gezet waarop ik meteen een mailtje kreeg of de muziek uit kon! Ik antwoordde vriendelijk: natuurlijk gaat mijn muziek zachter als jullie de wasmachine uitzetten. En als je hem weer aanzet, gaat ook mijn muziek weer aan en ik ga pas om 2:00 uur naar bed. De wasmachine ging toen wel uit.
Ik vind het een nare situatie. Geluidsoverlast door centrifugeren is onoverkomelijk, maar het is van de zotte dat je 4 tot 6 uur lang de zenuwen krijgt en je huis op het laatst maar uitvlucht vanwege de wasmachine van de buren. Ik ben voornemens de zaak aan een advocaat voor te leggen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je een huur- of een koopwoning?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Zie een desbetreffende webpagina van Het Juridisch Loket: https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... soverlast/

Gesloten