Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Johanvdsluis
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2022 23:27

Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Johanvdsluis »

Beste mensen ik zit met een vraag.

Vorige jaar is er besloten in de leden vergadering om in 2024 de raamkozijnen te vervangen .
Omdat er niet genoeg in her vve pot zit moeten we allemaal komenden 4 jaar een extra bijdragen van 500 euro per jaar betalen.
De eerste bijdragen was oktober 2021 tweede oktober 2022 derde oktober 2023 en vierde oktober 2024.
We mochten ook ervoor kiezen om het in termijnen te betalen dus mijn eerste termijn was januari 2022.
Nu heb ik mijn huis verkocht en de overdracht vind10 februari plaats.
Ik had de eerste termijn al betaald maar nu vraagt de koper of ik het gehele bedrag zou willen betalen dus 2000 euro omdat het is afgesproken, toen ik de huis eigenaar was.
Mag dat zomaar? Waarom zou ik moeten betalen voor een verbouwing waar ik geen profijt van heb?
Dus eigenlijk wilt hij dat ik zijn extra kosten voor de komende 4 jaar ga betalen?
Ik heb ze een aanbod gedaan om alleen de eerste jaar te betalen dus de bedrag van 2021 wat eigenlijk vanaf 2022 in termijnen betaald zou moeten worden maar daar zijn ze niet akkoord mee gegaan en eisen de gehele bedrag.

Nu heb ik ook geen zin meer om de eerste jaars bedrag te betalen ik ben de eigenaar tot februari 2022 dus alles daarna interesseert mijn eerlijk gezegd niet, dat zijn de kosten voor de koper die erin gaat wonen. Want uiteindelijk na de verbouwing gaat zijn huiswaarde omhoog.

Nu is mijn vraag hoe sterk sta ik in mijn schoen als er een u van word gemaakt of als ze mij dwingen het te betalen?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 feb 2022 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd voor duidelijkheid en discussie

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

U bent verplicht alle gegevens rond de VvE aan de potentiele koper mede te delen, daar hoort dit punt bij. De notaris vraagt voor de "Akte van Levering" alles op, ook bij de administrateur van de VvE: welke financiele verplichtingen er zijn (en wat de reserves zijn).
In de standaard (NVM)-koopovereenkomst staat een standaardzin dat de verkoper verklaart dat hij alle informatie die voor de koper van belang is, heeft verstrekt. Daar hoort deze info over de kozijnen zeker ook bij, als die voor rekening van de koper zijn. Achterhouden van informatie levert problemen op, zoals u merkt.
Uw makelaar heeft mss wel goeie sier gemaakt met de toekomstige nieuwe kozijnen, sinds 2018 is elke VvE verplicht om te sparen voor groot onderhoud, dus de koper mocht er wsl van uit gaan dat de financiering van de kozijnen uit deze onderhoudspot kan.
Het kan eventueel ook nog zo zijn dat een besluit dat is genomen in de tijd dat u in de VvE zat, voor uw rekening zijn zie hiervoor BW boek 5 appartementsrecht.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door kuklos »

Johanvdsluis schreef:
05 feb 2022 23:39
Ik had de eerste termijn al betaald maar nu vraagt de koper of ik het gehele bedrag zou willen betalen dus 2000 euro omdat het is afgesproken, toen ik de huis eigenaar was.
Mag dat zomaar?
Ja, natuurlijk mag dat. Natuurlijk mag hij het vragen. Maar dat is het punt niet. De vraag is of je verplicht bent dit te doen, en daarop is het antwoord volgens mij nee.
De vraag is nog wel of deze informatie bekend was bij de koop.

Let wel, kopers kunnen allerlei onrealistische ideeën hebben, dat wil niet zeggen dat jij daarin mee moet gaan.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De VvE kan wel beslissen dat in 2030 het dak vernieuwd moet worden en dat vanaf 2025 iedereen € 5.000 extra moet inleggen. Moet u dat vast voorschieten?

De koper weet wat er in de pot van de VvE zit en u hebt aan uw verplichting van oktober 2021 voldaan. Meer verplichting hebt u mijns inziens niet.

Erthanax
Berichten: 9696
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo onrealistisch vind ik de vraag van de koper niet. TS heeft het over "betalen in termijnen". Als ik het goed begrijp had er in oktober 2021 500 euro betaald moeten worden en wordt dat nu in 2022 in (maandelijkse?) termijnen betaald. TS verkoopt nu zij appartement en vindt het vanzelfsprekend dat de koper de betalingsregeling van TS overneemt. Ik heb daar wel bedenkingen bij.

Essentieel is volgens mij of de koper wist van deze extra bijdrage (over 2022 en de latere jaren) op het moment dat hij zijn bod op de woning uitbracht.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als oktober 2021 nog niet volledig betaald is, moet dat wel gebeuren natuurlijk.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door kuklos »

Waar heb je precies je bedenkingen bij? TS geeft aan dat die extra bijdrage ook in termijnen mag worden betaald, dus die €500 mag ook in termijnen worden betaald.

Johanvdsluis
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2022 23:27

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Johanvdsluis »

@Erthanax

Daarom heb ik het voorstel gedaan om de eerste jaar dus oktober 2021 die ik in termijnen Zou betalen in 2022 in 1 keer te voldoen.
Maar de koper wilt dus dat ik het jaar 2022 2023 en 2024 ook moet betalen.
Dat vind ik toch een beetje krom?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Je kunt proberen om het hard te gaan spelen: als jij dat moet gaan betalen van de koper gaat de overdracht niet door. Eens kijken hoe de koper reageert. In de huidige markt is het immers niet heel makkelijk om zomaar wat anders te vinden, dus misschien accepteert de koper het dan wel.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Johanvdsluis. deze vraag is meerdere malen gesteld en van belang voor het antwoord:

kuklos schreef:
06 feb 2022 18:22
De vraag is nog wel of deze informatie bekend was bij de koop.
Johanvdsluis schreef:
06 feb 2022 19:58
Maar de koper wilt dus dat ik het jaar 2022 2023 en 2024 ook moet betalen.
Dat vind ik toch een beetje krom?
Het 2021 tot 2022 deel betalen, dus €500 is mijns inziens prima. Maar voor de overige 3 jaren is echt van belang om te weten of deze informatie bekend was bij de koop. Ik ben genegen om te zeggen dat dergelijke kosten horen bij een huis. Doch als dit verzwegen is en pas nu bekend wordt, dan snap ik wel waarom de koper dit vraagt.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Er is een vereniging die u hier direct een duidelijk antwoord op kan geven.
www.veh.nl

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat zegt je makelaar eigenlijk? Die heb je niet voor niets... en die weet exact wat er in de stukken staat én wat er afgesproken is. Tenzij je het hele verhaal buiten de verkoop hebt gehouden, maar dat mag ik toch hopen van niet.

Erthanax
Berichten: 9696
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
06 feb 2022 18:59
Waar heb je precies je bedenkingen bij? TS geeft aan dat die extra bijdrage ook in termijnen mag worden betaald, dus die €500 mag ook in termijnen worden betaald.
Mijn bedenkingen gaan vooral over de termijnen tot oktober 2022.
TS had in oktober 2021 500 euro moeten betalen, maar heeft een betalingsregeling getroffen. De koper moet nu dus die verplichting overnemen en dat vind ik niet vanzelfsprekend. Vergelijk het met de aankoop van een occasion: op het moment van levering en betaling zegt de verkoper "o ja, ik heb de financiering nog niet helemaal betaald; dat moet u nu maar doen.
TS heeft dit ondervangen door de eerste 500 geheel te voldoen.

Verder ben ik het met u eens: waren die extra kosten van 3 x 500 euro gemeld aan de koper voordat hij zijn bod uitbracht? Zo niet, dan heeft de koper volgens mij echt wel een punt; de verkoper heeft immers een informatieplicht en dergelijke kosten zouden zijn bod kunnen beïnvloeden.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik mag toch aannemen dat de koper de gegevens van de VvE bestudeerd heeft. Voor die vervanging van de kozijnen moet een plan opgesteld zijn, wat normaal gesproken bij de stukken zit.

Johanvdsluis
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2022 23:27

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Johanvdsluis »

@lady1234

Ja klopt de VVE heeft een online portaal waar je alles in terug kan vinden, die hadden ze ook bij het verkoop van de woning aan mij gevraagd en die heb ik ze ook gegeven tijdens het telenen van de koopovereenkomst
Verder hebben ze mij niks gevraagd en ik niks verteld want het staat namelijk allemaal in het portaal.
Na 3 weken tijd verstreken te zijn komen ze met dit voorstel.
Ik heb het niet bewust verzwegen, ze hebben er niet naar gevraagd hoe het zit met de vve en door de inloggegevens van het portaal te geven heb ik naar mijn mening genoeg gedaan.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik vrees dat de koper dan wel degelijk een punt heeft.
1) Vooraf heb je niks gezegd, bij het tekenen ook niet.
2) Middels de inloggegevens moesten ze zelf maar gaan zoeken? Dat is niet voldoende.

Tijd om toch maar eens met de makelaar te gaan overleggen. Met jouw makelaar wel te verstaan.

Johanvdsluis
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2022 23:27

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Johanvdsluis »

@moneyman mijn makelaar heeft gevraagd naar mijn inloggegevens van de Vve portaal waar alle stukken in staan zoals afspraken planningen bijdragen etc toen ik mijn huis te koop zetten.
Ze hebben mij voor de rest niks gevraagd dus ik dacht dat zei het allemaal zouden regelen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt er in de vragenlijst dus niets over gezegd? En ook niet met je makelaar over gesproken? Da's niet handig. Kan me voorstellen dat de koper not amused is.

Het is de vraag in hoeverre in dat portaal alles klip en klaar terug te vinden is. Als dat niet zo is, heb je nog wel een issue denk ik.

Erthanax
Berichten: 9696
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Johanvdsluis schreef:
06 feb 2022 21:48
(...) Ik heb het niet bewust verzwegen, ze hebben er niet naar gevraagd hoe het zit met de vve en door de inloggegevens van het portaal te geven heb ik naar mijn mening genoeg gedaan.
Ik vraag me oprecht af of u hiermee wel voldaan hebt aan uw informatieplicht als verkoper.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Moet ik toekomstige extra VvE-bijdragen betalen terwijl ik mijn huis verkoop?

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
06 feb 2022 21:56
Het is de vraag in hoeverre in dat portaal alles klip en klaar terug te vinden is. Als dat niet zo is, heb je nog wel een issue denk ik.
Zelfs als alles wel klip en klaar te vinden is, is het nog maar de vraag of dat voldoende is qua voldoen aan de informatieplicht. De login gegevens werden pas gegeven bij het tekenen van de koopovereenkomst. Dus de koper zou dan na tekenen alsnog zelf die informatie moeten gaan zoeken? Informatie die wellicht de koopbeslissing of de te betalen prijs zou hebben beïnvloed.

Plaats reactie