nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Marianne1969
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2023 15:55

nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door Marianne1969 »

Het is gebleken dat ik in aanmerking kom voor een nieuwe badkamer en (separaat) toilet. Deze zijn uit 1961 en tegels en sanitair gaan vervangen worden. Nu is het zo dat het huidige toilet al verhoogd is. Ik zal alleen een standaard toiletpot terug krijgen en moet betalen voor een verhoogd toilet. Ik snap dat ze met de goedkoopste oplossingen komen, maar dit toilet was al verhoogd dus zou ik er op achteruit gaan. Mogen zij hier toch meerkosten voor rekenen?

Deze opmerking vond ik online:
Als het gaat om regulier onderhoud of slijtage, dan is de woningbouwvereniging verantwoordelijk voor de kosten

NB: ik heb zelf online een verzoek voor onderhoud ingediend

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als je bij onze huurwoningen, bij renovatie, iets anders wilt dan op de planning staat, dan moet je dit inderdaad zelf betalen, ongeacht wat er eerst stond. Bijv. bredere vensterbanken, hogere toiletpot etc.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een wbv plaatst doorgaans standaardvoorzieningen in een woning. Iemand die iets meer of wat extra's wil, zal voor het meerdere zelf moeten betalen. Ingeval van een wc-pot zal het hooguit om een paar tientjes gaan. In de bouwmarkt is het verschil - even snel gekeken - zo'n 30 euro.

Je kunt overigens aan de gemeente vragen of er een mogelijkheid is de hogere pot vergoed te krijgen.

Morgan le Fay
Berichten: 517
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Yep. Standaard een lage en indien u een hoge wil hebben is dat voor eigen rekening.

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Renovaties zijn net als nieuwbouw seriewerk. Ze bestellen tig keer dezelfde spullen en die worden overal op dezelfde manier geplaatst. Afwijkingen van dat plan maken het eej stuk duurder. Niet alleen met materiaal maar ook het werk is duurder.

peter17111962
Berichten: 585
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hebt U al eens gevraagd hoeveel U dan moet bijbetalen. Mogelijk dat het bedrag mee valt.
Als U dat bedrag te hoog vindt, dan kunt U, om bij dit onderwerp te blijven,
hun vertellen dat ze de pot op kunnen met dat hoge bedrag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij bv de VEGRO kun je losse toiletverhogers kopen +- € 45, dacht ik.
Zelf heb ik al jaren zo.n ding en deze voldoet prima!

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
01 aug 2023 10:35
Je kunt overigens aan de gemeente vragen of er een mogelijkheid is de hogere pot vergoed te krijgen.
Dan zal er toch wel een echt medische reden voor moeten zijn, tis wat zot dat de belastingbetaler voor de luxe van anderen mag opdraaien.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Waarom moet TS bij betalen , zij heeft al een hoge wc pot ,die kan toch weer gebruikt worden . Wie heeft die pot toen betaald TS zelf of verhuurder?
Ik kan bij mijn verhuurder een verzoek indienen voor een hoge wc pot,, handgrepen in wc en douche en trappen huis, worden bij senioren gratis geplaatst. Is volgens mij een nieuwe regel .

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
01 aug 2023 12:46


Dan zal er toch wel een echt medische reden voor moeten zijn, tis wat zot dat de belastingbetaler voor de luxe van anderen mag opdraaien.
Ik denk inderdaad dat er niet veel gemeenten meer zijn die de installatie van een hoger toilet nog vergoeden. Er is zoveel bezuinigd op deze voorzieningen.
Het is voor sommige mensen natuurlijk geen luxe artikel, als je bijv. een heupprothese hebt dan is het niet mogelijk om een laag toilet te gebruiken.
Dan is een losse toiletverhoger, zoals @moederslink al noemde, een oplossing.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U hebt recht op basis behoefte.

Alleen wanneer er sprake is van een medische reden dan kunt u met een doktersverklaring en de gemeente een aanpassing in uw huis eisen.
Het is logischer en goedkoper dat gelijk het juiste aanpassingen ingebouwd worden, maar in het praktijk wordt dit niet altijd gelijktijdig gedaan.

Indien u uit gemakzucht een hogere toilet wilt dan bent u afhankelijk van de medewerker van de woningbouw en zijn de extra kosten voor u.

Ga voor meer informatie (of
voor advies of een bindend uitspraak) naar www.huurcommissie.nl.

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seinhuis schreef:
01 aug 2023 14:32
U hebt recht op basis behoefte.

Alleen wanneer er sprake is van een medische reden dan kunt u met een doktersverklaring en de gemeente een aanpassing in uw huis eisen.
Het is logischer en goedkoper dat gelijk het juiste aanpassingen ingebouwd worden, maar in het praktijk wordt dit niet altijd gelijktijdig gedaan.

Indien u uit gemakzucht een hogere toilet wilt dan bent u afhankelijk van de medewerker van de woningbouw en zijn de extra kosten voor u.

Ga voor meer informatie (of
voor advies of een bindend uitspraak) naar www.huurcommissie.nl.
Je kunt natuurlijk niks ‘eisen’, zeker niet als het niet je eigen woning is.

HandigeHarrie
Berichten: 1388
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Waarschijnlijk heeft de vorige huurder de (extra) kosten van de vorige hoge toiletpot betaald. U kunt hooguit vragen of ze alleen het prijsverschil aan u in rekening brengen (i.p.v. alle kosten voor het plaatsen van de toiletpot). Dus alleen de meerprijs (ervan uitgaande dat die hoge toiletpot duurder is of apart besteld moet worden wat administratiekosten met zich meebrengt omdat ze die standaardpot in voorraad hebben of hun vaste aannemer heeft die klaarstaan). Als ik het goed begrijp wordt niet de hele flat in serie gerenoveerd dus het is niet heel moeilijk om een afwijkende toiletpot te plaatsen.

K80
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2019 15:21

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door K80 »

Als je voor een hoge toiletpot zou gaan/er zou toestemming worden gegeven, hou er dan wel rekening mee dat wanneer je er weggaat alles in 'oude' staat moet worden opgeleverd.

Wil de nieuwe bewoner geen hoge toiletpot overnemen, ben je zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van een gewone toiletpot.

Dit kreeg ik te horen bij een verzoek om hoge toiletpot nl.
Succes

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

K80 schreef:
02 aug 2023 08:29
Als je voor een hoge toiletpot zou gaan/er zou toestemming worden gegeven, hou er dan wel rekening mee dat wanneer je er weggaat alles in 'oude' staat moet worden opgeleverd.

Wil de nieuwe bewoner geen hoge toiletpot overnemen, ben je zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van een gewone toiletpot.

Dit kreeg ik te horen bij een verzoek om hoge toiletpot nl.
Succes
Zo stellig kun je dat niet zeggen. Als je schriftelijk toestemming aan de verhuurder hebt gevraagd voor een zelf aangebrachte voorziening en deze ook hebt gekregen, dan hoeft de aanpassing niet ongedaan gemaakt te worden bij verhuizing. Wil de verhuurder dat de voorziening verwijderd wordt na verhuizing, dan moet dit in de toestemming vermeld staan.

PeteJ1962
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2022 11:00

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door PeteJ1962 »

Wij hadden ooi ook een verhoogde toiletpot aangeschaft en deze zou bij renovatie vervangen worden. Voor de renovatie viel er iets uit mijn handen en de toiletpot barste. Gebeld en een verhoogde pot werd geplaatst. In principe is alles wat U investeert in het huurhuis, eigendom van de woningbouwcorporaties. Als u deze toiletpot heeft voor een handicap, zou men in principe deze niet kunnen weigeren. Succes.

sjj
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:25

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door sjj »

Als u chronisch ziek bent of een handicap of beperking heeft, dan kunt u proberen een bijdrage aan te vragen. Voor een financiële bijdrage kunt u bij de gemeente terecht, want woningaanpassing valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Alternatief is dat u de aanpassing zelf financiert.
Aanpassingen woningen lopen via de WMO en niet via de verhuurder, u zult alleen toestemming moeten vragen bij de verhuurder.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

In 1961 waren alle geplaatste toiletpotten van gelijke hoogte dus moet het wel zo zijn dat een voormalig huurder die vele jaren later heeft geplaatst.
Het lijkt me wel een idee om de overname papieren die u bij het huurcontract heeft ontvangen nog eens te controleren want als daar niets over het verhoogde toilet is vermeld wordt dan behoord het verhoogde toilet tot de standaard sanitaire voorziening.
Zo te lezen heeft u zelf op de renovatie/onderhoud aangedrongen en kan tegen een meerprijs alsnog een verhoogd toilet geplaatst worden. Uw keuze de renovatie afblazen en het verhoogde toilet behouden of met een meerprijs een nieuwe verhoogde toiletpot te laten plaatsen.

Briks
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 dec 2006 19:30

Re: nieuwe toiletpot sociale huurwoning zelf betalen?

Ongelezen bericht door Briks »

Hallo iedereen,

Ook ik kreeg zo'n 10 jaar geleden in 1 van mijn vorige sociale seniore huurwoning nieuw sanitair. Oude pot was een verhoogde pot. Toen ik dezelfde hoogte vroeg waren de extra kosten €100,00 omdat het hier ook nog eens ging om bestaande seniore woning maar betaald met het oog op volgende bewoners. Tja je komt er toch niet onderuit zij staan sterker.

Plaats reactie