opzeggen eneco

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Nevyn »

FB_IMG_1636194516145.jpg
(101.78 KiB) 327 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bizz schreef:
05 nov 2021 21:05
Vandaag kreeg ik de mail van Eneco over wat ik moet gaan betalen.
Dat is meer dan het dubbele.
Ik wil graag opzeggen naar de eerste maand maar in de mail staat het volgende...
en dan vooral de tekst onder LET OP
Hoe kunnen ze dit maken vraag ik me af
___________________________________________________________
Wat als u uw contract wilt opzeggen?

We kunnen ons voorstellen dat de overgang naar Eneco plotseling voor u is. En dat er veel op u afkomt. We doen er alles aan om de overgang zo goed en makkelijk mogelijk te maken. Wilt u toch overstappen naar een andere energieleverancier, dan kan dat. Zoals wettelijk bepaald geldt in november een overgangsperiode, waarin u het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kunt u uw contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen. Als u opzegt, maken we een eindnota.

Let op:

Wanneer u opzegt, houd er dan rekening mee dat u moet bijbetalen op uw eindnota. Dit kan een hoog bedrag zijn. Zoals eerder in deze e-mail uitgelegd, komt dit omdat de werkelijke verbruikskosten hoger zijn dan de termijnbedragen die u tot dan toe aan ons heeft betaald. Wij adviseren u om op onze website te kijken wat de financiële gevolgen zijn van het beëindigen van uw contract op verschillende momenten.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Het is belangrijk om de meterstanden te noteren en fotograferen, want wat tot 1 november verbruikt is, was tegen het lagere tarief en moet verrekend worden met de voorschotten van de failliete energieleverancier (in de hoop dat je nog wat terug krijgt). Wat na 1 november verbruikt is, wordt door Eneco in rekening gebracht tegen het hoge tarief.

Stecher
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2021 13:31

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Stecher »

Goedemiddag,
Het is echt een schande zoals Eneco de mensen aanpakt.
Betalingen die 2.5 keer zo hoog zijn! de meeste mensen kunnen dit echt niet meer betalen.
Ik heb het advies de incasso voor november te weigeren en dan overstappen naar een andere leverancier.
Dan zijn ze verplicht een eindnota op te maken en betaal je de "juiste" rekening.

Ik hoop dat de media o.a. Radar in staat is dit aan te pakken.

Met vr. gr. Hans Stecher

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bizz schreef:
05 nov 2021 21:05
Zoals wettelijk bepaald geldt in november een overgangsperiode, waarin u het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.
Ik ben erg benieuwd naar de onderbouwing. Wetten zijn normaal gesproken niet zo snel in elkaar gezet.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Kokka1 »

PeterPeters1966 schreef:
05 nov 2021 23:04

En ondanks al die zogenaamde ellende horen zelfs de armsten in Nederland nog bij de welvaarenste paar procent van de wereldbevolking.
dat is net zo'n dooddoener als " de kindertjes in Afrika, die hebben pas honger"
dat wetenschap dat er mensen zijn die het nog slechter hebben in landen waar de levensstandaard heel laag ligt maakt de situatie voor de mensen die in Nederland niet kunnen rondkomen niet draaglijker. Ik zie om me heen ook mensen die zonder hulp van de voedselbank gewoon echt niet rond kunnen komen, en dan is er echt geen geld voor kleding, reparaties in en om het huis, laat staan uitjes. de mensen die het hards geraakt worden door deze absurde situate op de energiemarkt zijn precies die mensen die het al niet rond kunnen breien.
nu weet ik niet of ik vind dat de overheid dat dan maar allemaal moet compenseren, dat schijnt tegenwoordig wel een beetje de insteek te zijn bij alles wat er maar mis is, maar het zou fijn zijn als er toch een oplossing komt voor de mensen die hierdoor het hardst geraakt worden.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Kokka1 »

zo zou Eneco bijvoorbeeld voor deze groep mensen, wellicht alleen de mensen die onder een bepaalde inkomensgrens zitten , tot maart gas en licht aan kunnen bieden tegen kostprijs. dan verliezen ze er niet op maar dan maken ze ook geen winst over de rug van mensen die nu al de klos zijn

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Kokka1 schreef:
07 nov 2021 02:32
zo zou Eneco bijvoorbeeld voor deze groep mensen, wellicht alleen de mensen die onder een bepaalde inkomensgrens zitten , tot maart gas en licht aan kunnen bieden tegen kostprijs. dan verliezen ze er niet op maar dan maken ze ook geen winst over de rug van mensen die nu al de klos zijn
Energie tegen kostprijs kan, maar je moet dan overstappen naar bv https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
07 nov 2021 01:18
Bizz schreef:
05 nov 2021 21:05
Zoals wettelijk bepaald geldt in november een overgangsperiode, waarin u het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.
Ik ben erg benieuwd naar de onderbouwing. Wetten zijn normaal gesproken niet zo snel in elkaar gezet.
Deze wetgeving bestond al voordat Welkom Energie omviel. Dat draaiboek ligt al jaren klaar.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door kuklos »

Kokka1 schreef:
07 nov 2021 02:32
zo zou Eneco bijvoorbeeld voor deze groep mensen, wellicht alleen de mensen die onder een bepaalde inkomensgrens zitten , tot maart gas en licht aan kunnen bieden tegen kostprijs. dan verliezen ze er niet op maar dan maken ze ook geen winst over de rug van mensen die nu al de klos zijn
Waarom zou Eneco dat doen?
Hoeveel goedkoper zullen die mensen dan uit zijn?

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Bizz schreef:
05 nov 2021 21:52
misschien toch maar eens contact opnemen met de consumentenbond
Denk je ?Uit de inleiding bij de Algemene voorwaarden van, in dit geval, Essent:

Deze algemene voorwaarden zijn van Energie-Nederland, de vereniging van energieleveranciers in
Nederland. In de Commissie Zelfregulering van de Sociaal-Economische Raad (SER) zijn de voorwaarden met
de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis besproken.
Energie-Nederland, de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis zijn het met elkaar eens over alle
voorwaarden, maar er zijn twee uitzonderingen en dat zijn het artikel over schade (artikel 17.4) en het artikel
over de redenen waarom wij de leveringstarieven mogen veranderen (artikel 19.3).

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
07 nov 2021 10:08
alfatrion schreef:
07 nov 2021 01:18
Bizz schreef:
05 nov 2021 21:05
Zoals wettelijk bepaald geldt in november een overgangsperiode, waarin u het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.
Ik ben erg benieuwd naar de onderbouwing. Wetten zijn normaal gesproken niet zo snel in elkaar gezet.
Deze wetgeving bestond al voordat Welkom Energie omviel. Dat draaiboek ligt al jaren klaar.
Dat klinkt redelijk. Ik ben alleen nog steeds erg benieuwd naar de onderbouwing.
Albert1955 schreef:
07 nov 2021 17:06
Bizz schreef:
05 nov 2021 21:52
misschien toch maar eens contact opnemen met de consumentenbond
Denk je ?Uit de inleiding bij de Algemene voorwaarden van, in dit geval, Essent:
Waarom zouden deze voorwaarden van toepassing zijn?

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Nijogeth »

https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... f-failliet

Dit beantwoordt eigenlijk alle vragen, hier is de Energiewet duidelijk uitgelegd in de situatie van een faillissement.

Alfatrion, je zoekt naar een onderbouwing voor die wet? Ik neem aan dat de onderbouwing is dat als een leverancier omvalt de klanten toch energie nodig hebben en daarvoor wordt dus een leverancier gekozen die de levering aan die klanten regelt. Deze zal betaald moeten worden en dus geeft deze een contract aan deze klanten. Echter mogen deze klanten altijd na 30 dagen weg, omdat er natuurlijk geen vrije keuze is geweest om een leverancier te kiezen. De onderbouwing zal zijn dat ze mensen niet zonder energie willen laten zitten en ze dus snel een nieuwe leverancier moeten hebben om deze te leveren.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
07 nov 2021 20:14
Alfatrion, je zoekt naar een onderbouwing voor die wet? I
Nee, Alfatrion vraagt naar de wettelijke bepaling waarop en beroep werd gedaan.

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Nijogeth »


Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Moneyman »

Da’s nog steeds een weinig concreet antwoord :D

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik weet nog steeds niet wat ie nu precies zoekt. Hij is de persoon die zulke dingen beter dan mij kan lezen. Ik lees daarin dat als een energieleverancier failliet gaat of onder curatele komt te staan, dat een andere leverancier de klanten gaat beleveren en daarvoor gelden regels, zoals dat die klanten een opzegtermijn krijgen van 30 dagen en de nieuwe energieleverancier ze een contract geeft. Wil niemand het hele bestand over nemen dan bepaalt de ACM hoe de klanten verdeeld gaan worden.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
07 nov 2021 22:15
Ik weet nog steeds niet wat ie nu precies zoekt.
De vraag was toch vrij helder. Bizz maakte dit statement:
Bizz schreef:
05 nov 2021 21:05
Zoals wettelijk bepaald geldt in november een overgangsperiode, waarin u het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.
En Alfatrion vraagt waar dat in de wet staat.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bijzonder dat je kan zeggen dat er een wet voor is om daarna te zeggen dat je eigenlijk niet goed weet wat er gevraagd wordt en wat er nu precies in de wet staat..

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Artikel 2, lid 6C

"zet de aldus aangewezen vergunninghouder met een overeenkomst voor onbepaalde tijd en verder onder zijn voorwaarden de levering van elektriciteit aan de aan hem toegewezen kleinverbruikers vanaf de datum van toedeling voort;"

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: opzeggen eneco

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
07 nov 2021 22:29
Bijzonder dat je kan zeggen dat er een wet voor is om daarna te zeggen dat je eigenlijk niet goed weet wat er gevraagd wordt en wat er nu precies in de wet staat..
Is dat zo bijzonder? Iedereen kan de wet googelen, maar schijnbaar is de wet googelen voor een jurist niet genoeg en leest een jurist dus geen wet door om het te vinden en moet dat kant en klaar voorgeschoteld worden.

Gesloten