Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Philo12
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:37

Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door Philo12 »

Zoals ik het zie https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... n-je-huis/
word je gedwongen om meteen door te gaan naar een volgend koophuis.

Wat is de vraag (casus)?
Ik verkoop binnen 3-4 maanden m'n huis. Daar houd ik zo'n 4-5 ton aan over (vanwege lage resterende hypotheekschuld aan de bank).

Nu wil ik vanwege werkomstandigheden voor een jaar gaan huren.
Dat kan heel vervelend worden als je dus eerst aan de belastingdienst heb mogen aftikken vanwege dat bedrag op je rekening,
en volgend jaar wederom een huis wil kopen...

Hoe zit dat eigenlijk?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Philo12 schreef:
09 mar 2023 10:44
Dat kan heel vervelend worden als je dus eerst aan de belastingdienst heb mogen aftikken vanwege dat bedrag op je rekening, en volgend jaar wederom een huis wil kopen...
Belasting betalen is natuurlijk nooit leuk, maar even relativerend... hoe groot is je probleem nou werkelijk? Je betaalt alleen één jaar wat vermogensbelasting. Niet echt een wereldprobleem toch?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Philo12 schreef:
09 mar 2023 10:44
Dat kan heel vervelend worden als je dus eerst aan de belastingdienst heb mogen aftikken vanwege dat bedrag op je rekening,
en volgend jaar wederom een huis wil kopen...

Hoe zit dat eigenlijk?
Ik ben er eerlijk gezegd nu nog niet zo heel erg in thuis, alhoewel ik ook zoekende ben. Maar wat ik begrepen heb is, als je het bedrag enkel op een spaarrekening hebt staan (dus niks beleggen of zo) dat je in de huidige situatie geen vermogensrendementsheffing hoeft te betalen. De overheid/belastingdienst is daarvoor terug gefloten. Het wordt anders zo gauw je op een of andere manier gaat beleggen. Maar hoeveel je dan zou moeten betalen weet ik ook niet.

Maar er zijn ongetwijfeld mensen die er meer thuis in zijn dan ik.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het rendementspercentage voor het jaar 2024 is nog niet bekend, maar dan zal het een half procent zijn, waarover u ca. 35% belasting moet betalen biven de vrijstelling, dat is € 700,00 voor 5 ton als u een partner hebt. Dus dat valt nogal mee. U krijgt ook nog rente van de bank.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zie het issue ook niet echt. Volgens mij hebben we het over 0,36% in 2023, dan heb je het overt 500-700 euro bij 4-5 ton even snel berekend.
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat iemand of een huishouden die een jaar huurt in de problemen komt bij het kopen van een huis na dat jaar omdat er 500-700 euro betaald moest worden aan de belastingdienst omdat er een vermogen aanwezig is van 4 tot 5 ton.

Philo12
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:37

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door Philo12 »

Dank voor alle snelle reacties. Geeft maar aan dat ik er helemaal niet in thuis ben.
Ik zag mezelf in één keer 30% of zo afdragen van wat als verkoopwinst zou kunnen worden gezien.

Niet dus.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Philo12 schreef:
09 mar 2023 11:42
Dank voor alle snelle reacties. Geeft maar aan dat ik er helemaal niet in thuis ben.
Ik zag mezelf in één keer 30% of zo afdragen van wat als verkoopwinst zou kunnen worden gezien.

Niet dus.
Zo erg is het nou ook weer niet. 😁

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Philo12 schreef:
09 mar 2023 11:42
Ik zag mezelf in één keer 30% of zo afdragen van wat als verkoopwinst zou kunnen worden gezien.
Nee, je betaalt wel (ongeveer) 35% belasting - maar over het fictief rendement (van een half procent ofzo), niet over je vermogen. Dat zou een gekke boel worden...

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dat zou een gekke boel worden.
Nou met deze regering (MInister) weet je het niet . :roll:


rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door rwolters »

Niemand dwingt je. Maar als je vermogen hebt moet daar gewoon belasting over worden betaald. Ongeacht waar dat vermogen vandaan komt. En als de bron er wel toe doet dan vind ik het eerlijk gezegd logischer als dat over onroerend goed winst gaat dan over spaargeld waar als belasting over is betaald.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door PGros »

Je betaald belasting over de rente, dus nieuw inkomen, niet over het geld waar je al belasting over betaald hebt.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je betaalt geen belasting over de rente. Je betaalt belasting over een verondersteld rendement van je vermogen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verkoop huis waarna een jaar huren: dief van eigen portemonnee?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zoals gezegd is de vermogensbelasting vrij gering.

Wel zijn er de nodige andere aspecten waar u rekening mee moet houden. Huren is niet gratis. Dat geld bent u kwijt.

Dan nog de hypotheekrente: als u nu een nog een hele lage hypotheekrente heeft die nog een aantal jaren vast staat, kunt u die mogelijk 'meeverhuizen' als u naar een andere koopwoning verhuist. Als u tussentijds een jaar gaat huren, wordt bij verkoop van uw woning de huidige hypotheek afgelost. Als u dan voor de nieuwe woning weer een hypotheek nodig heeft, dan betaalt u voor die nieuwe hypotheek mogelijk een veel hogere rente dan u nu betaalt.

En dan is het nog de vraag hoe huizenprijzen zich ontwikkelen, wat de invloed is van de bijleenregeling mbt HRA en kost twee keer verhuizen natuurlijk ook gewoon flink wat geld (of heel veel tijd van uzelf en vrienden & familie). Een verhuisbedrijf is niet gratis en ook het (laten) schilderen, behangen en leggen van een nieuw vloertje gaat niet vanzelf. Wanneer u de uren die daar in gaan zitten kost zelfs een eenvoudige verhuizing tussen de 5.000 en 10.000 euro. Niet voor niets is de wettelijke verhuiskostenvergoeding tegenwoordig al ruim 7000 euro voor iemand die gedwongen moet verhuizen.

Plaats reactie