LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht van overpad naast stukje eigendom

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

Uit niets blijkt dat de bus op de grond van TS komt. Het tegendeel is waar.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
26 nov 2019 20:56
NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 20:49
[Als de buren hun bus parkeren, dan komt deze gedeeltelijk op de grond van TS te staan. Hier is geen toestemming voor gegeven en dus mag die bus daar niet staan.
De informatie uit de OP geeft een andere weergave dan jij.
Tessa944 schreef:
26 nov 2019 10:34
Nu wil het dat hij een zelfstandig schilder is met alle materiaal wat je maar kunt bedenken, ennn.... een hele grote bus. Die hij dus gewoon op het pad zet, weliswaar strak langs zijn huis maar VOOR mijn keukenraam. En in wezen stapt hij op MIJN grondgebied uit waar geen overpad voor geldt.
Of de bus nu wel of niet op de grond van TS komt is niet mijn doel. Het gaat er om dat de buurman op de grond van TS komt, fysiek of met goederen, dat maakt niet uit. En dat in het geval als er geen recht van overpad zou zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 11:42
Als er een recht van overpad beschreven staat wil dat zeggen dat het gehele pad vrijgehouden moet worden. Dus geen auto’s of kliko’s neerzetten.
Dat was dus te kort door de bocht.
NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 14:42
Het pad is niet direct vanaf de openbare weg bereikbaar, dus is het onwaarschijnlijk dat het om een openbaar pad gaat.
Ook dat blijkt nergens uit. Volgens mij is het pad wel gewoon vanaf de openbare weg bereikbaar.
NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 14:42
u loopt over de oprit van een willekeurig huis, dus over privé grond[ /quote]
Wat is 'privé grond'? Wordt daar mee bedoeld: particulier eigendom.
Particulier eigendom kan gewoon openbaar zijn (zie de stamkroeg van alfatrion ;) )

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 21:29
Of de bus nu wel of niet op de grond van TS komt is niet mijn doel.
Wat bedoelt u precies met 'dat is niet mijn doel'?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 20:49
Nee, ik geef aan dat als er geen recht van overpad is dat de buren dan niets te zoeken hebben op die strook. Toegankelijk voor het publiek is het niet, je moet namelijk altijd over het eigen terrein van TS om op dat pad te komen.
Dat pad is toegankelijk voor het publiek omdat het niet afgesloten is met een hek.
Tessa944 schreef:
26 nov 2019 10:34
Tussen onze huizen is een pad, dat pad leidt naar zijn terras en naar mijn tuindeur.
Dat pad komt natuurlijk gewoon uit op het wegennetwerk. Vanaf de weg kun je het pad op om zo bij de tuindeur van TS te komen en het terras van haar buurman. Maar ook als het hier zou gaan om een pad dat uitsluitend de tuindeur van TS met het terras van haar buurman zou verbinden, dan nog kun je er komen zonder over een hek of een muurtje te klimmen.
NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 20:49
Als ik besluit mijn heg uit de voortuin te halen, dan geeft dat mijn buren geen recht om hun auto gedeeltelijk in mijn voortuin te zetten.
Wat beweerde je ook al weer?
NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 12:43
Als het een privé pad is mogen de buren daar niet overeenkomen, laat staan een bus parkeren.

Offtopic: ik vind dat iemand die klaagt over een minimale overschrijding van de citeerregels als een ander dat doet, zich zelf vlekkeloos de citeerregels moet nakomen. In mijn citaat puntjes plaatsen alsof deze door mij geschreven zijn valt niet on de regels vlekkeloos nakomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door moederslink »

Tessa944 schreef:
26 nov 2019 15:54
Nu wil het geval en dat komt niet vaak voor, heb ik begrepen, dat 60 cm naast mijn huis mijn eigendom is en de rest van het pad van de buren is. Ik heb recht van overpad om naar mijn tuindeur te komen,
de buren hebben geen recht van overpad over mijn 60cm. Het pad is in totaal 3 meter breed.
Staat niet beschreven, dus geen overpad.
Uw tuindeur zal wel niet precies aansluiten op uw eigen 0.60 cm , dus moet u een stukje over zijn gedeelte lopen , neem ik aan? Dus u mag daar wel lopen en hij mag niet op uw 0.60 cm uitstappen ?
Dus begonnen meteen dat ik m'n kliko's weg moest halen en dat het een brandgang was dat ten ALLE tijden vrij moet zijn.
Uw kliko.s hoeven niet weg , die passen wel op die 0.60 cm van uzelf, of zet ze binnen uw poort.
Nu wil het dat hij een zelfstandig schilder is met alle materiaal wat je maar kunt bedenken, ennn.... een hele grote bus. Die hij dus gewoon op het pad zet, weliswaar strak langs zijn huis maar VOOR mijn keukenraam. En in wezen stapt hij op MIJN grondgebied uit waar geen overpad voor geldt.
Wow , hij stapt uit op uw grondgebied van 0.60 cm :shock:
Lees het verhaal goed, heb de kliko's meteen weg gehaald. En het is geen getreiter wederzijds. Geen onvertogen woord gevallen, sterker, er is helemaal geen contact. Wilde alleen weten wat mijn recht is. Ik persoonlijk zou geen grote bus voor het raam van de buren zetten.
Deze bus staat op zijn eigen 2.40 m , beetje l*** lig , maar ik neem aan dat hij gewoon volop aan het werk is als schilder , dus die bus staat er niet 24/7 , neem ik aan .
Wil volgende zomer mijn terras opknappen dus zal ik toch met materiaal naar achteren moeten. Ik kan wel weer op hem afstappen maar er valt niet mee te praten.
Dat weet u niet, u kunt gewoon proberen om in overleg te gaan , vlg jaar zomer zijn jullie misschien wel béste buurtjes.

Maar al met al : ga gewoon eens samen een wijntje drinken en laat de ergernis en dit gedoe niet de overhand krijgen. Elkaar wat gunnen en niet op de spits drijven zou mijn advies zijn.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door witte angora »

He, wat ben ik blij dat ik in een flat woon met een gemeenschappelijke toegangsdeur, en een gemeenschappelijk trappenhuis. Geen gedoe over centimeters te dicht langs de deur van de buren. Het is immers allemaal gemeenschappelijk.

Het is inmiddels wel weer een typisch Radar-topic geworden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
26 nov 2019 21:59
[...]
Uw tuindeur zal wel niet precies aansluiten op uw eigen 0.60 cm , dus moet u een stukje over zijn gedeelte lopen , neem ik aan? Dus u mag daar wel lopen en hij mag niet op uw 0.60 cm uitstappen ?
De tuindeur kan ook 'aan de zijkant' zitten. Maar ook als dat niet het geval is, dan betekent het niet dat je over andermans grond zou moeten lopen. En ja, het zou best kunnen dat formeel gezien A wel op de grond van B mag komen, maar B niet op de grond van A. Dat hangt dus onder andere van die precieze erfdienstbaarheid af.
moederslink schreef:
26 nov 2019 21:59
Nu wil het dat hij een zelfstandig schilder is met alle materiaal wat je maar kunt bedenken, ennn.... een hele grote bus. Die hij dus gewoon op het pad zet, weliswaar strak langs zijn huis maar VOOR mijn keukenraam. En in wezen stapt hij op MIJN grondgebied uit waar geen overpad voor geldt.
Wow , hij stapt uit op uw grondgebied van 0.60 cm :shock:
Beetje flauw. Uit de OP blijkt helemaal niet dat TS daar een probleem van maakt of werk van wil maken. Integendeel. Ze noemt het slechts. De eerstvolgende stuk tekst (die je buiten je quote te laat), luidt bovendien: 'ik ben niet de moeilijkste'.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat had ik heus ook wel gelezen, dat TS niet ' de moeilijkste ' is.
Maar ze schrijft wel MIJN grondgebied met hoofdletters en dan hebben we het over 0.60 cm.
En die bus staat VOOR haar keukenraam.
Zo nadrukkelijk gesteld lees ik daar toch , ook al zegt ze niet de moeilijkste te zijn , op zijn minst ergernis.
En waarom wordt dit topic dan geopend?
Waarom moet het over recht van overpad gaan, TS heeft dat recht wel, de buurman niet, dus dan mag ie ook niet uitstappen op HAAR grondgebied....foei!

Mag ik dit gezeur in de marge vinden? Ja dat mag ik....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke schreef:
26 nov 2019 21:18
Uit niets blijkt dat de bus op de grond van TS komt. Het tegendeel is waar.
Nee , maar hij stapt wél uit " op het grondgebied vd buren " .... :shock:

Nou kan je mij wel ' flauw ' noemen , maar dit gemiereneuk vind ik nou flauw.
Jemig , los het relaxt op als naaste buren .
Wat geeft het nou dat die buur uitstapt op die 0.60 cm vd buren.
Alsof Radar hier een item over gaat uitzenden.
Haal Mr Reed er ook maar bij... :(

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ergernis mag. Maar TS zegt nergens dat ze het niet accepteert en dat ze er wel werk van gaat maken. Integendeel.
En ja dan vind ik het flauw om te doen alsof (o.a. geholpen door selectief te quoten) TS overdrijft en kinderachtig doet door denigrerend te schrijven 'wow, ... hij stapt uit op uw grondgebied van 0.60 cm'.
Nu kunt u dat wel herhalen, maar dat maakt het nog niet waar.
Als u denkt dat TS om die reden het topic opent, dan moet u de OP nog maar eens nalezen.

Ik denk daarnaast dat het heel belangrijk is feitelijk onjuiste informatie te corrigeren, of die nu per vergissing wordt gegeven of om welbewust wordt gebruikt om punten te onderbouwen die anders niet onderbouwd kunnen worden. We moeten elkaar toch een beetje helpen hier. Dat is essentieel. Het tegenovergestelde dus van de term die u daarvoor wilt gebruiken.

Dit soort zaken is inderdaad een kolfje naar de hand van Mr. Reed (en de producent van dat programma likt zijn vingers daarbij af).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke, met alle respect, TS maakt hier wél een punt van.
Converseren is al niet meer mogelijk...ze vraagt wat haar recht is en denkt erover om dit per brief dan mogelijk te gaan communiceren met de buurman, ergo ze wil er waarschijnlijk verder wél werk van maken.
Dan ben je n.m.m de " ergernis " al voorbij en wordt het eea al op de spits gedreven .

Ik heb overigens al sowieso geen hoge pet op van dat gedoe van de Rijdende Rechter.
Ik vind écht, en dat meen ik , dat men , over het algemeen, veel te snel spreekt over wat hun rechten zijn. Wat medewerking onderling, een goed gesprek , vind ik nog altijd beter dan zaken op de spits drijven en " boze buren " worden en Mr Reed erbij slepen.
Wat schiet je dáár nu toch mee op??

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand werkelijk recht van overpad heeft over het pad van de buren, dan is het natuurlijk onjuist van die buren dat recht te blokkeren door het plaatsen van een bus.

Dus het is verstandig eerst dat recht eens goed uit te zoeken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moederslink, waar TS een punt van maakt is dat zij zegt recht van overpad te hebben en dat het er volgens haar op lijkt dat de buurman daar anders over denkt en haar recht niet respecteert. Niet meer, niet minder. De rest is bijzaak of ruis.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
26 nov 2019 23:31

Dus het is verstandig eerst dat recht eens goed uit te zoeken.
Volgens mij is dat al zo vaak gezegd in dit topic. Alleen door het onderlinge gekissebis raakt het een beetje ondergesneeuwd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke , de buurman respecteert toch haar 0.60 cm eigen grond , behalve dat ie daar misschien .smorgens 1x instapt op die grond en .savonds ook 1x weer uitstapt op die grond?
Als die bus, naar alle waarschijnlijkheid , de hele dag weg is, kan ze toch vrijelijk over dat pad lopen?

Waar gáát dit toch over?
Nou dan komt Mr Reed en dan? Dan wordt duidelijk wat ieders stukje grond is , wie wél recht van overpad heeft, wie niet en dan?
Ga je dan opletten of buurman op jouw grond nog steeds uitstapt of moet buurman de bus op straat parkeren terwijl zijn grond 2.40 m is en hij die bus daar strak tegen zijn huis parkeert , hetgeen dus mag?

Neem een wijntje samen en kom elkaar wat tegemoet ....dit gedoe is toch écht niet nodig.
Lieve help...wij zijn al wel 10 x verhuisd , nooit heb ik ook maar ergens over gedonder gehad.
Koophuis, huurhuis what ever....
TS vraagt wat haar recht is , dat mag , en dan weet ze het straks en dan is de relatie verziekt.
Nou leuk!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zucht.
Ja natuurlijk moet je dat samen oplossen. Met of zonder flesje wijn.
Maar eerst de feiten kennen: wat ligt er officieel vast.

(van het feit of de buurman 'het stukje grond' van TS respecteert of niet, wordt geen wezenlijk punt gemaakt overigens)

Een gang naar de (rijdende) rechter wordt door mij niet aanbevolen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door moederslink »

Tot slot tttlocke en dan wil ik er écht mee stoppen :
TS maakt er wél een wezenlijk punt van, want hij stapt uit op HAAR grondgebied , op die 0.60 cm. en zet de bus voor HAAR keukenraam .
En ze wil de exacte feiten weten , hoe het zit en dan denkt ze erover de buurman een brief te geven of te sturen. En ze maakt hier een topic over aan...

Dan is mijn vraag dus opnieuw: en dan?
Dan weet ze de feiten en dan? Dan mag ie misschien niet meer op HAAR grond in - of uitstappen , dat is het dan .
Zijn bus staat op zijn eigen grond.
Dus....het gaat over het recht van overpad....zij heeft dat recht wél , buurman vlg haar niet, dus ....
zij wil niet dat buurman op HAAR grond komt, zij wil die bus weg want zij heeft wél recht van overpad.

Kort door de bocht , maar dat is vlg mij de essentie , toch wel.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is overigens niet 0.60 cm maar 60 cm.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moederslink, u leest iets anders in de OP dan ik erin lees. Wat u als essentie ziet, zie ik bijzaak. Wat volgens mij de essentie is, heb ik al aangegeven.
Wat alfatrion nu aangeeft, daar had ik overigens overheen gelezen. 'k Zal nog even bestuderen of ik mijn opvatting wezenlijk moet aanpassen ;)

Gesloten