LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
aivanberkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door aivanberkel »

Wij gaan verhuizen van Utrecht naar Maassluis. Zojuist heb ik mij daarom aangemeld bij Evides, onze nieuwe waterleidingmaatschappij. Zij gaan voor de termijnbetaling uit van een schatting van mijn verbruik.
Zowel bij Vitens (huidige maatschappij) als bij Evides betaal ik per kwartaal. Wat opvalt is het grote verschil in prijs. Bij Vitens betaal ik ongeveer 45 euro per kwartaal. Dat voorschot is voldoende. De afgelopen twee jaar heb ik niet noemenswaardig bijbetaald of teruggekregen aan het eind van het jaar.
Het kwartaalbedrag bij Evides wordt ruim 130 euro.

Ik begrijp dat het verschil o.a. het gevolg is van een veel hoger vastrecht (63,50 i.p.v. 26,50) en extra precariorechten die de gemeente heft. Toch vind ik het verschil opmerkelijk. Hebben anderen hier ervaring mee? Is er inderdaad een factor 4 verschil in de kosten van water tussen regio's in Nederland?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door nevermind »

Hier is een tabel (wel uit 2011), daar zie je de verschillende tarieven:





http://www.cijfernieuws.nl/water.html

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Is het niet zo dat het water in Utrecht zo'n beetje direct schoon uit de grond kan worden opgepompt en dat er in Maassluis veel meer nodig is voor schoon water?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door nevermind »

GJvdZ schreef:Is het niet zo dat het water in Utrecht zo'n beetje direct schoon uit de grond kan worden opgepompt en dat er in Maassluis veel meer nodig is voor schoon water?

Weet ik niet, waar heb je de wijsheid vandaan?

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Klopt helemaal. In feite is het drinkwater van Utrecht hetzelfde water dat Bar le duc in pakken in flessen stopt. Dat geeft maar weer eens aan hoe stom het is om in Nederland water uit pakken ipv uit de kraan te drinken...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door nevermind »

Jefdus schreef:Klopt helemaal. In feite is het drinkwater van Utrecht hetzelfde water dat Bar le duc in pakken in flessen stopt. Dat geeft maar weer eens aan hoe stom het is om in Nederland water uit pakken ipv uit de kraan te drinken...

Sorry, als jij mijn vraag al beantwoord, dan niet met klopt.
Laat mij lezen, waar dit staat, dat vraag ik.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door Jefdus »

nevermind schreef:
Jefdus schreef:Klopt helemaal. In feite is het drinkwater van Utrecht hetzelfde water dat Bar le duc in pakken in flessen stopt. Dat geeft maar weer eens aan hoe stom het is om in Nederland water uit pakken ipv uit de kraan te drinken...

Sorry, als jij mijn vraag al beantwoord, dan niet met klopt.
Laat mij lezen, waar dit staat, dat vraag ik.
Niet alles wat geschreven staat is waar en niet alles wat waar is staat geschreven.

Kraanwater in Utrecht en Bar-le-duc komt uit dezelfde bron (naast de A12 bij Bunnik). Dat is met een beetje googelen wel te vinden. Uiteraard zul je niks vinden waarin Bar-le-duc vermeld dat dit zo is. Is namelijk niet zo goed voor hun marketing ;-) Daarnaast zal het waterbedrijf in Utrecht natuurlijk ook niet beweren dat het hetzelfde is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

nevermind schreef:
GJvdZ schreef:Is het niet zo dat het water in Utrecht zo'n beetje direct schoon uit de grond kan worden opgepompt en dat er in Maassluis veel meer nodig is voor schoon water?

Weet ik niet, waar heb je de wijsheid vandaan?
Logisch nadenken. Utrecht is zo'n beetje bovenop een bronwaterbron gebouwd. En vervolgens even controleren middels diverse internetbronnen...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door nevermind »

GJvdZ schreef:
nevermind schreef:
GJvdZ schreef:Is het niet zo dat het water in Utrecht zo'n beetje direct schoon uit de grond kan worden opgepompt en dat er in Maassluis veel meer nodig is voor schoon water?

Weet ik niet, waar heb je de wijsheid vandaan?
Logisch nadenken. Utrecht is zo'n beetje bovenop een bronwaterbron gebouwd. En vervolgens even controleren middels diverse internetbronnen...

Mooie onderbouwing ! :lol:


Dan sluit ik mij beter hier aan. :wink:

Jefdus schreef:

Niet alles wat geschreven staat is waar en niet alles wat waar is staat geschreven.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dat is wel heel veel. Ik zit ook bij Evides en betaal rond de 25 euro per maand, 10 maanden per jaar.
Wij zijn met zn 3-en.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door ciske »

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... s_fee=0.00

misschien staat er hier iets over op.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door bianca82 »

hier ook evides... 22 euro elke maand gezin met 1 dreumes

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door keizerin »

Het is een schatting. Je kunt Evides vragen of ze het bedrag omlaag willen schroeven. Het enige nadeel ervan is , als hun schatting klopt en je moet bijbetalen na een jaar, je dan niet in gedeeltes kan bijbetalen. Terwijl als zij het bedrag te laag ingeschat hebben en een betalingsregeling getroffen kan worden (heb ik me ooit laten vertellen door een bedrijf)
Er kan wel een prijsverschil zijn, maar zelf zit ik ook bij Evides en het bedrag wat jij noemt, lijkt me ook aan de hoge kant. Je kunt doorgeven aan Evides wat je in je vorige woning gebruikt als richtlijn. Indien je het geld kan missen, laat het dan zo en volgend jaar krijg je fijn een geldbedrag terug!

aivanberkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Re: Regionale prijsverschillen water: klopt dit?

Ongelezen bericht door aivanberkel »

Bedankt voor alle reacties. Bedragen van 20 - 30 euro per maand vind ik al een stuk realistischer klinken (60 tot 90 euro per kwartaal). Het is nog steeds duurder dan in Utrecht maar nog maar een factor 1,5 tot 2 en niet bijna 4.

Voordat ik Evides ga vragen om de schatting te wijzigen zou ik graag zelf eens een sommetje maken. Punt is dat ik geen informatie heb kunnen vinden over de prijzen. Via Google vond ik alleen prijzen uit 2009. Weet iemand of er een overzicht van de totale kosten per plaats of regio is (dus water per m3, vastrecht, precario etc.)

Gesloten