LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Steiger voor deur en raam.

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Betsie.
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2014 03:17

Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door Betsie. »

Mogen onze bovenburen zonder overleg een steiger plaatsen waarmee de deur en raam welke open kan geblokkeerd wordt voor langere tijd en we alleen aan voorkant uit huis kunnen. Wij vinden geen prettig idee dat we maar aan 1 kant het huis uit kunnen.

Met vriendelijke groet
Laatst gewijzigd door Betsie. op 18 dec 2014 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door dhc »

Ja. Zal wel ergens voor zijn toch...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niet zonder overleg volgens mij. In overleg en naar redelijkheid en billijkheid mag het wel; dit valt onder het zogenaamde steigerrecht.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door witte angora »

Betsie. schreef:Mogen onze bovenburen zonder overleg een steiger plaatsen waarmee de deur en raam geblokkeerd wordt voor langere tijd en we alleen aan voorkant uit huis kunnen. Wij vinden geen prettig idee dat we maar aan 1 kant het huis uit kunnen.

Met vriendelijke groet
En als ze jouw toestemming moeten vragen, en jij zegt 'nee', wat gebeurt er dan?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Betsie. schreef:Mogen onze bovenburen zonder overleg een steiger plaatsen waarmee de deur en raam geblokkeerd wordt voor langere tijd en we alleen aan voorkant uit huis kunnen. Wij vinden geen prettig idee dat we maar aan 1 kant het huis uit kunnen.

Met vriendelijke groet

Hoe lang is langere tijd ? Klinkt dat er onderhoud wordt uitgevoerd bij je bovenburen, dan zou wel zo netjes zijn dat je bovenburen jullie inlichten.

Enige ervaring welke ik hiermee heb is van bekende waarvan de steiger zo werd geplaats dat de deur vrij was. Raam was niet helemaal vrij maar de steiger stond er ook geen maanden.

Maar op welke grond wordt die steiger geplaatst ? Jullie grond, gezamelijke grond ?

Betsie.
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2014 03:17

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door Betsie. »

Dank voor reactie allen!. Deur en raam kunnen niet meer open ook al steiger open. Gaat om plaatsing dakkapel. Denk week tenzij er vrije dagen tussen zitten wat er dik in zit. Kerst enzo. Weet dat ze plaatsen mogen maar mag ik zeggen niet voor deur. Hoewel ik denk niks te zeggen. Er is VVE maar we hebben niks gehoord. Dakkapel mag.
Niet ingelicht geen contact buren. Probleem is echt alleen de deur. Die wil ik erg graag open houden voor de veiligheid...
Grond is prive gedeelte.

DHC ik mag zeuren wat betreft de veiligheid van mijn gezin. Kort door de bocht antwoord.
Laatst gewijzigd door Betsie. op 18 dec 2014 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Betsie.
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2014 03:17

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door Betsie. »

Andere buren waar ik zie gebeuren en daarom ook weet zijn ze al 4 dagen bezig en schiet niet echt op. Ik zie ook hoe alles klem staat. De deur en raam. En ik ben dan toevallig iemand die het eng vind als de deuren en ramen niet open kunnen. Nogmaals ik vind steiger niet erg maar de plek wel.
Dhc als mijn vraag je irriteert antwoord dan niet.
Laatst gewijzigd door Betsie. op 18 dec 2014 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door berndv »

Betsie. schreef: Grond is prive gedeelte.
De steiger staat dus in uw achtertuin? Hebben uw buren normaliter iets te zoeken in uw achtertuin? Zo niet zijn ze dus zonder uw toestemming in uw achtertuin geweest. Er bestaat zoiets als ladderrecht/burenrecht. Voorwaarde is wel dat ce overlast tot een minimum beperkt moet blijven. Nu bent u wel redelijk aangetast in uw woongenot. Maar hier zult u toch echt samen met uw buren uit moeten komen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door berndv »

Betsie. schreef:Andere buren waar ik zie gebeuren en daarom ook weet zijn ze al 4 dagen bezig en schiet niet echt op. Ik zie ook hoe alles klem staat. De deur en raam. En ik ben dan toevallig iemand die het eng vind als de deuren en ramen niet open kunnen. Nogmaals ik vind steiger niet erg maar de plek wel.
Dhc als mijn vraag je irriteert antwoord dan niet.
Communicatie! Praat met uw buren, die zijn de opdrachtgever. Ga gewoon eens in gesprek, misschien praten ze wel terug en is het probleem in een mum van tijd opgelost. Ga niet meteen met rechten en plichten en wetsartikelen gooien, werkt de communicatie vaak niet in de hand.

Betsie.
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2014 03:17

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door Betsie. »

Is ook zo comminicatie is beste maar moet dat niet van hun uit komen?? Zoals ik al schreef geen contact. Als ze terug zouden praten hadden wel al wel gehoord wat de plannen waren...
Vind niet dat ik ze achteraan hoef te lopen. Mijn vraag is gewoon. Als ze hier staan voor de deur we komen steiger plaatsen terwijl ik niet op hoogte gebracht word mag ik dan zeggen niet voor de deur vanwege de veiligheid of mogen ze ook voor ramen en deuren staan. De zijkant steiger komt voor onze deur die naar buiten open gaat. Gaat er niet om dat ze niet op ons terras mogen. schilder gebruikte rolstelling. Rolde hem weg als hij ging.

In ieder geval wel allen bedankt voor antwoord. Begrijp er wel beetje uit dat gewoon mag en ook al brengen ze je niet op de hoogte als ze stelling plaatsen dan mag dat ook gewoon.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door berndv »

Betsie. schreef:Is ook zo comminicatie is beste maar moet dat niet van hun uit komen?? Zoals ik al schreef geen contact.
Het was inderdaad de juiste volgorde geweest als uw buren u eerst op de hoogte hadden gesteld dat u een steiger in uw tuin zou krijgen. Al was het maar een kennisgeving. Communicatie moet inderdaad van 2 kanten komen en uw buren hadden de eerste zet moeten zetten.

Of het qua veiligheid is toegestaan om een deur te blokkeren kan ik niet met zekerheid zeggen. Op een flat heeft men vaak ook maar 1 toegangsdeur, maar vaak wel meerdere vluchtmogelijkheden. Weet niet wat de vereisten zijn. Gemeente bouw en woningtoezicht waarschijnlijk wel, is best een belletje waard om te informeren over de regels.

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door pietjeplus »

ladderrecht / steigerrecht) (burenrecht) recht om een ladder of steiger op het terrein van de buurman te plaatsen als dit voor het verrichten van werkzaamheden noodzakelijk is. Als schade ontstaat, kan de buurman schadevergoeding vorderen. Gerelateerde termen: burenrecht schadevergoeding Gerelateerde- en regelgeving: art. 56 Boek 5 Burgerl
Gevonden op http://jw.juridischwoordenboek.com/cont ... chtsgebied

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door witte angora »

Betsie. schreef:Als ze hier staan voor de deur we komen steiger plaatsen
Dus ik begrijp uit het verhaal dat elders al dakkapellen worden geplaatst, en dat die van je bovenburen in de toekomst geplaatst gaan worden, maar dat dit nu nog niet het geval is? Weet je zeker dat je bovenburen een dakkapel krijgen? Er is immers geen communicatie, dus hoe kom je aan je informatie? Of krijgt het hele blok dakkapellen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Betsie. schreef:Is ook zo comminicatie is beste maar moet dat niet van hun uit komen?? Zoals ik al schreef geen contact. Als ze terug zouden praten hadden wel al wel gehoord wat de plannen waren...
Vind niet dat ik ze achteraan hoef te lopen.
Het was inderdaad netter geweest als zij het initiatief hadden genomen, maar dat hoeft jou er niet te van weerhouden om dan alsnog in gesprek te gaan met ze. Niet in gesprek gaan lost in ieder geval niets op. Je hoeft ze niet achterna te lopen, maar dan moet je ook niet zeuren. Gewoon even gaan praten.

Betsie.
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2014 03:17

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door Betsie. »

Een mailtje was fijn en netjes geweest en ook zo gedaan en dan kunnen we er rekening mee houden kwa maar goed dat zit er niet in maar weet dat het eraan komt dus maakt ook niet zoveel uit. Er is 1 vluchtroute als die deur en dat raam geblokkeerd worden.

De link werkt helaas bij mij niet.

Ik weet ook dat ik mee moet werken dat heb ik ook steeds gezegd tis ook niet mijn intentie om dingen tegen te houden, alleen dat wij nog maar 1 uitgang hebben daar heb ik moeite mee. Een ander waarschijnlijk niet, gelukkig maar. Als er ene kant wat gebeurt kun je altijd nog de andere kant uit. Nu niet. Ze mogen dus ook op terras staan maar liever op plek waar ik nog wel uit huis kan. Maar neem aan dat de plek voor deur handiger is. Dacht voor zulke dingen als deuren zullen wel duidelijke regels zijn maar snap nu waarom ik dat niet kon vinden.

Dank allemaal voor u reacties. :)

Betsie.
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2014 03:17

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door Betsie. »

witte angora schreef:
Betsie. schreef:Mogen onze bovenburen zonder overleg een steiger plaatsen waarmee de deur en raam geblokkeerd wordt voor langere tijd en we alleen aan voorkant uit huis kunnen. Wij vinden geen prettig idee dat we maar aan 1 kant het huis uit kunnen.

Met vriendelijke groet
En als ze jouw toestemming moeten vragen, en jij zegt 'nee', wat gebeurt er dan?
Heeft geen zin om nee te zeggen. Ze mogen er hoe dan ook op. Duurt alleen langer.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door witte angora »

Betsie. schreef: Heeft geen zin om nee te zeggen. Ze mogen er hoe dan ook op. Duurt alleen langer.
Juist. Dus niet te druk om maken. Wat je het beste kunt doen is morgen uit proberen te zoeken bij de aannemer wanneer ze bij jullie op de stoep staan. Dan zorg je dat je er bent, en kun je ter plekke overleggen hoe je het zelf hebben wilt. En je kunt alle vragen stellen die je wilt. En misschien kun je het morgen al bespreekbaar maken.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door kokka »

Betsie. schreef:Mogen onze bovenburen zonder overleg een steiger plaatsen waarmee de deur en raam welke open kan geblokkeerd wordt voor langere tijd en we alleen aan voorkant uit huis kunnen. Wij vinden geen prettig idee dat we maar aan 1 kant het huis uit kunnen.

Met vriendelijke groet
Ik denk dat je bovenburen het recht wel hebben om een steiger te zetten, maar een steigerbouwer hoeft daarbij niet jouw vluchtwegen de blokkeren. Hij kan de steiger zo zetten, dat je altijd een vluchtweg hebt via raam of deur.
het beste is om een in gesprek te gaan met de aannemer/steigerbouwer en de boven buren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door kweenie »

Wij kennen de situatie natuurlijk niet en kunnen daarom ook niet nagaan of het makkelijk is om een andere steiger te gebruiken (rolsteiger of anders bouwen). Maar voor de korte tijd dat een steiger er zal staan, lijkt het mij niet dat je kunt 'eisen' dat je tweede deur bruikbaar blijft als dat heel veel moeite of kosten met zich meebrengt. Wel was het netjes geweest als ze een en ander eerst even aan je hadden gemeld, zodat je er rekening mee kunt houden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Steiger voor deur en raam.

Ongelezen bericht door bprosman »

Een mailtje was fijn en netjes geweest en ook zo gedaan
Een mailtje naar je buren ? :? moet niet gekker worden.
Wat is de volgende stap, je kinderen op hun kamer SMS'en/Whatsappen dat ze moeten komen eten ?

Gesloten