LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Cynthia_L
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2020 12:05

Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Cynthia_L »

Goedemiddag,

Of ik boos ben op Budget Energie? Nee, ik ben woedend!
In december hebben wij gemeld dat mijn vader is overleden en in verband met beneficiair erven hebben we de openstaande posten opgevraagd. Ook hebben we aangegeven dat de bankrekening van mijn vader tijdelijk geblokkeerd is door de bank (ivm zijn overlijden), maar dat we bezig zijn om te zorgen dat er weer geïncasseerd kan worden.
We hebben Budget Energie gevraagd over een aantal weken weer te incasseren. Dit was akkoord.
Daarnaast werd de premie werd naar onbewoonde premie en er werd een akte van beneficiaire aanvaarding opgevraagd. Die heb ik netjes toegestuurd vanaf mijn eigen e-mailadres inclusief mijn gegevens.

Echter, afgelopen dinsdag kom ik bij toeval even in de e-mail inbox van mijn vader. En wat blijkt: Ze hebben op 2-1 een mail gestuurd dat ze per 3-1 het energiecontract eenzijdig opgezeggen in verband met beneficiair erven! En het ergste nog: Ze hebben mij niet gemaild, maar MIJN OVERLEDEN VADER!
Oftewel: Wij wisten van niets en hebben niet tijdig actie kunnen ondernemen.

Dinsdagochtend heb ik dit verhaal voorgelegd aan een (aardige) klantenservicemedewerker van Budget Energie. Zij begreep het ook niet en ging het verzoek doen om met spoed het contract weer te herstellen.
Echter, krijg ik van Budget Energie zojuist een mail dat dit niet hersteld wordt, nogmaals vanwege beneficiair erven.

Ook de notaris en makelaar die ons helpen hebben dit nog nooit meegemaakt.

Budget Energie laat nabestaanden dus met alle plezier in de kou staan en denkt niet mee aan een oplossing. Sterker nog: ze communiceren niet met nabestaanden, maar met overledenen. Ik heb een klacht ingediend, een bericht op Facebook geplaatst en gebeld, maar krijg geen reactie meer.

Mijn vader heeft inmiddels wel een mail ontvangen dat zijn slimme meters uitgelezen zijn en dat hij altijd welkom is om weer klant te worden in de toekomst (standaard mail, ik weet het, maar toch!).

Mag dit zomaar?

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ik neem aan dat u gewoon de elektra en het gas kunt gebruiken. Dus dat het contract voortijdig opgezegd is, is dan toch verder geen ramp?

Maar als u denkt dat de verkoop van het pand een flinke tijd in beslag zal nemen, kunt u gewoon bij elke leverancier een contract afsluiten met variabele tarieven, waarbij u slechts een opzegtermijn hebt van één maand.

Het is meestal onverstandig een bankrekening direct te blokkeren na een overlijden.

Verder is het uiteraard zeer horkerig van Budget Energie.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
11 jan 2020 17:25
Het is meestal onverstandig een bankrekening direct te blokkeren na een overlijden.
Wie verwijt je dat?
Bij mijn weten doet de bank dit automatisch !

Ik snap overigens het standpunt van budget energie wel. Wie betaalt de rekening, als de erfenis wordt verworpen?

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik verwijt niemand iets.

En nee, een bank doet dat niet automatisch, slechts op verzoek van de nabestaanden/erfgenamen.

LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Correct me if I'm wrong:
Volgens mij wordt de rekening automatisch geblokkeerd, en kunnen de nabestaanden pas na inlevering van verklaring van erfrecht weer met de bankrekening van de overledene aan de slag. Tot die tijd worden de automatische incasso's wel betaald.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe zou de bank moeten weten dat iemand overleden is, als de nabestaanden dat niet melden?

Banken zijn niet aangesloten op de GBA, dus krijgen geen overlijden door.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door thecure »

Ik weer van vrienden dat het inderdaad klopt wat 16again schrijft. Maar geen idee hoe de bank dat te weten komt.
Maar ik neem aan dat u gewoon de elektra en het gas kunt gebruiken. Dus dat het contract voortijdig opgezegd is, is dan toch verder geen ramp?
Dit is wel een ramp, want de netbeheerder mag afsluiten als er geen contract bekend is.

Dus als het huis daarna verkocht is moeten de nieuwe bewoners eerst de netbeheerder inschakelen om de verzegeling eraf te halen en stroom en gas weer aan te sluiten.
Hoop extra gedoe en kosten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door moederslink »

De bank doet dat niet automatisch, toen onze moeder overleden was konden wij als erven ism de bank (ABN/AMRO) alle lopende zaken netjes afhandelen, zowel de betalingen als de inkomsten.
Uiteraard hadden wij een copie vd overlijdensakte afgegeven en ook naar de SVB gestuurd.
Pas daarná hebben we de rekening opgeheven.
Alles ging vlot en meewerkend en soepel.
Mijn moeder zat in een verzorgingshuis en liet ook geen vermogen na , dus het was relatief snel en makkelijk afgehandeld allemaal.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door tttlocke »

De communicatie is niet perfect, maar verder kun je Budget Energie weinig verwijten: ze worden door nabestaanden geïnformeerd dat de klant overleden is, dat incasso niet mogelijk is vanwege blokkade op bankrekening (waarschijnlijk door toedoen van nabestaanden), dat ook niet op andere wijze aan de betalingsverplichting voldaan zal worden en dat het ongewis is of iemand de erfenis zal aanvaarden.
Zou u in die situatie producten of diensten blijven leveren?
De woede die TS ervaart, had ze eenvoudig kunnen voorkomen door te zorgen dat de rekening betaald zou blijven worden (waarom niet?). Als er dan alsnog fouten worden gemaakt door Budget Energie heb je recht van spreken. Maar nu, als je de leverancier eigenlijk gewoon laten weten dat hij maar moet afwachten of de rekening überhaupt betaald gaat worden ('wij weten niet of dat mogelijk is, en misschien trekken wij onze handen er wel helemaal van af'), heeft het geen pas om de emotiekaart te trekken en te doen alsof je op een verschrikkelijke manier behandeld bent.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

thecure schreef:
11 jan 2020 19:15
Ik weer van vrienden dat het inderdaad klopt wat 16again schrijft. Maar geen idee hoe de bank dat te weten komt.
Maar ik neem aan dat u gewoon de elektra en het gas kunt gebruiken. Dus dat het contract voortijdig opgezegd is, is dan toch verder geen ramp?
Dit is wel een ramp, want de netbeheerder mag afsluiten als er geen contract bekend is.

Dus als het huis daarna verkocht is moeten de nieuwe bewoners eerst de netbeheerder inschakelen om de verzegeling eraf te halen en stroom en gas weer aan te sluiten.
Hoop extra gedoe en kosten.
Nee, de bank doet dat echt niet automatisch. Bij de laatste drie overlijdens die ik heb meegemaakt heb ik de bankrekeningen gewoon in stand gelaten totdat alles afgewikkeld was.

Maar nu er beneficiair aanvaard is, zal de verkoop wel even duren, dus per omgaande een leverancier kiezen, want die woning moet ook vorstvrij blijven en er zal ook elektra plus water nodig zijn.

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Jark »

16again schreef:
11 jan 2020 18:15
Lady1234 schreef:
11 jan 2020 17:25
Het is meestal onverstandig een bankrekening direct te blokkeren na een overlijden.
Wie verwijt je dat?
Bij mijn weten doet de bank dit automatisch !

Ik snap overigens het standpunt van budget energie wel. Wie betaalt de rekening, als de erfenis wordt verworpen?
ING in ieder geval niet alleen pas nadat ze een uittreksel uit een overlijdensakte hebben ontvangen van de erfgenaam. Dus Lady1234 heeft volkomen gelijk. Begin november 2019
zelf meegemaakt na het overlijden van mijn vrouw.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Snel een leverancier kiezen om een boete van de netbeheerder te voorkomen dus.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Gecondoleerd met het overlijden van uw vader.
Ja, het gaat niet altijd goed, ook al weet het betreffende bedrijf dat de klant overleden is, allemaal te maken met automatisering, komt bijna geen mensenhand meer aan te pas.
U merkt het aan de e-mail dat de overledene altijd weer welkom is als klant.

Waneer de bank weet dat de rekeninghouder overleden is wordt de rekening geblokkeerd, gaat niet automatisch, wordt ook niet automatisch aan de bank doorgegeven zoals aan de belastingdienst.
Ik kan me wel voorstellen dat Budget energie het contract opzegt want het is niet zeker dat hun rekeningen betaald gaan worden bij beneficiar aanvaarden door de nabestaanden.
Er had een afspraak met Budget energie gemaakt kunnen worden om voor het maandelijkse voorschot een acceptgiro of digitale nota te sturen die dan door de nabestaanden betaald zouden worden.
Alle automatische incasso’s stoppen bij een geblokkeerde rekening.
Rekeningen die op naam van de overledene staan kunnen dan alleen nog, bij een voldoend saldo van de geblokkeerde rekening, betaald worden via de nabestaandendesk van de bank.

Cynthia_L
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2020 12:05

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Cynthia_L »

Oke, jeetje... Wat een reacties.
Ik merk dat er vooral veel onderling gediscussieerd wordt over wat niet mijn vraag is.
Of het mag dat een contract éénzijdig opgezegd wordt en dit op 2-1 gemaild mag worden naar de overledene i.p.v. naar de nabestaande. En dat in die mail staat dat per 3-1 het contract eenzijdig opgezegd wordt.

Even een paar dingen ter informatie:
- Toen we de bank lieten weten dat mijn vader overleed, hebben zij automatisch alle incasso's stopgezet. Ik kon dit pas aanpassen zodra ik de verklaring van erfrecht en de verklaring beneficiair erven kon overdragen.
- Beneficiair erven is niet hetzelfde als de erfenis verwerpen.
- Met Budget Energie was afgesproken dat zij gewoon de openstaande bedragen konden incasseren van de rekening na de blokkade. Dit hebben zij mij ook gemaild. Een paar weken later hebben zij dit eenzijdig veranderd zonder mij te informeren, maar wel mijn overleden vader.
- Het is jammer dat ik reacties krijg op het feit dat ik boos en emotioneel was. Ik vind persoonlijk dat ik het recht heb om emotioneel te zijn wanneer mijn vader is overleden en wanneer een bedrijf niet met mij communiceert over daadwerkelijk belangrijke beslissingen die gevolgen hebben voor de verkoop van het huis van mijn vader. Daarnaast ben ik sneller emotioneel, omdat het mijn vader is die overleden is. Ik wens hier verder geen discussie over, maar zou wel willen vragen om respectvol te blijven naar mij en naar elkaar op dit forum.
- Ondertussen hebben we met Eneco een contract afgesloten. Zij hadden geen probleem met het feit dat er sprake is van beneficiair erven en dat de rekening op dit moment geblokkeerd is.

Aangezien het probleem hiermee opgelost is en ik niet echt een antwoord op mijn vraag heb gelezen ( maar vooral veel discussies over vragen en details waar ik niet op zat te wachten) laat ik het hierbij. Ik geloof niet dat dit forum mij de hulp en adviezen kan brengen die ik zoek. Misschien heb ik het nut van dit forum niet begrepen.

Ik zocht naar hulp en antwoorden, omdat ik in paniek was en niet wist hoe ik het probleem op kon lossen. Ik was niet op zoek naar meningen, aanvallen en discussies.

Desalniettemin wil ik iedereen bedanken voor de tijd die is genomen om te antwoorden. Mijn probleem is inmiddels opgelost en hopelijk kunnen we de erfenis rustig verder afhandelen.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat u emotioneel bent, kan ik begrijpen, maar u hebt echt niet goed de reacties gelezen.

Maar in ieder geval fijn dat het energieprobleem opgelost is.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Het contract met Eneco zal toch niet op naam van uw overleden vader staan.
Bij Budget energie stond het contract op naam van uw overleden vader en als een kind, al beneficiar aanvaard zou ik me afvragen waarom, wordt er dan getwijfeld of de erfenis wel positief zal zijn?
Kennelijk heeft Budget energy niet het risico genomen dat ze met onbetaalden rekeningen zouden blijven zitten en het contract opgezegd.
U gaat zelf voor zekerheid door beneficiair te aanvaarden maar vindt wel dat Budget energy maar moet afwachten of ze hun rekeningen betaald krijgen.
Budget energie kan niet weten hoelang de blokkade van de rekening gaat duren, dat kan, afhankelijk hoeveel tijd de notaris nodig heeft om alle erfgenamen te vinden, wel meer dan een jaar duren.
Wanneer de erfenis negatief zou uitvallen kost het u alleen griifiekosten voor beneficiar aanvaarden maar Budget energie krijgt zijn rekeningen niet betaald.

U zult wel degelijk regelmatig de mailbox van uw vader bekeken hebben, als dat niet het geval is zijn de erfgenamen niet zo slim bezig geweest.
U wilt respectvol behandeld worden maar hoe u Budget energie verwijten maakt lijkt me ook niet op zijn plaats.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ondanks het feit dat in de post van TS de nadruk toch vooral lag op het uiten van woede en frustratie aan het adres van de energieleverancier, in niet mis te verstane bewoordingen, is er volgens mij wel degelijk meegedacht en is er een aantal praktische tips gegeven. Dat is best knap, omdat de 'vraag' waarmee werd afgesloten ('Mag dit zo maar?'), in de context van de litanie aan aantijgingen aan het adres van Budget Energie heel makkelijk als een welhaast retorische vraag opgevat kan worden: dat het er kennelijk omgaat om de woede en emotie te ventileren, is een gedachte die tegen het eind van de post bij menigeen zal hebben postgevat.

Dat de reacties niet naar wens zijn, betekent nog niet dat er niet respectvol gereageerd is.

Tip: laat een ander jouw tekst eerst nalezen voor je 'm plaatst, als je, heel begrijpelijk in deze trieste omstandigheden, overmand door emotie mogelijk zaken zodanig opschrijft, dat niet meer duidelijk naar voren komt dat je een concrete vraag hebt of een specifiek probleem opgelost wil zien. De kans is dan groter dat er meer reacties komen zoals je wenst of verwacht.

Sterkte met de verdere gang van zaken.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Vader overleden - Budget Energie blijft mijn vader aanschrijven en zegt contract eenzijdig op wegens beneficiair erven

Ongelezen bericht door Rinustp »

Lady1234 schreef:
11 jan 2020 18:22
Ik verwijt niemand iets.

En nee, een bank doet dat niet automatisch, slechts op verzoek van de nabestaanden/erfgenamen.
De bankrekening van iemand die overleden is wordt geblokkeerd op het moment dat bij de bank bekend is dat de persoon is overleden.
Dat gaat niet op verzoek. Dat is wet!

Hiermee voorkomt de bank dat er erfgenamen de rekening kunnen plunderen ten koste van erfgenamen. Pas op het moment dat bij de bank bekend is dat alles netjes geregeld gaat worden, wordt de rekening vrijgegeven en op naam van "de erven" gezet.

Benificiar aanvaarden van de erfenis wil globaal zeggen dat de erfgenamen niet op willen draaien van eventuele schulden waarvan zij het bestaan niet weten en dus ook niet kunnen weten wat hun te wachten staat.
Ook benificiar aanvaarden gaat altijd via de rechter.

In 2018 is een zuster van mij overleden. Ze was alleen. Daarom heb ik me toen namens de erfgenamen opgeworpen om alles te regelen. Inclusief de erfenis. Om het goed te doen heb ik me in de eerste maand na haar overlijden zoveel mogelijk "ingelezen" in het erfrecht en bijkomende zaken. Dit ga ik dus noooit meer doen. De overheid ligt enorm dwars bij het afhandelen en probeert zoveel mogelijk van de erfenis in te pikken.

Ik heb toen vooral moeite gehad met de omroepvereniging VARA. Daar zijn ze, net als budget energie totaal niet empathisch en maken je het heel moeilijk tijdens die emotionele periode.
Goed dat TS dit hier gemeld heeft, want dit soort bedrijven moet zoveel mogelijk gemeden worden.

Gesloten