LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vloerverwarming wordt niet warm

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

De monteur heeft e.e.a. ‘afgesteld’... wat dit precies inhoudt weet ik niet, maar ik denk dat het met de gasdruk o.i.d. te maken had. Hij heeft in ieder geval geen onderdelen vervangen, ondanks dat ze wel een warmtewisselaar hadden besteld omdat het vermoeden was dat deze defect was.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jammer dat u niet doorgevraagd hebt over het euvel.

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Ondanks dat dit een wat ouder topic is, toch nog even een berichtje van mij. Afgelopen week is er een monteur langs geweest voor de vloerverwarming. Nu bleek niet alleen de pomp, maar ook de verdeler het begeven te hebben. Dus we moesten aan een hele nieuwe installatie geloven, helaas. Maar goed, dan zou je natuurlijk wel verwachten dat de boel weer werkt naar behoren. Helaas heb ik het idee dat mijn vloer nog steeds niet warm wordt. Ik voel me alleen zo snel een zeurpiet als ik nu gelijk in die telefoon ga hangen met de installateur, dus vandaar eerst hier even mijn vraag.

Ik heb de thermostaat knop van de vloerverwarmingsinstallatie op 40 graden staan (op aanraden van de monteur). De aanvoerbuis vanuit de CV ketel wordt goed warm als de CV aanslaat om warmte af te geven aan alle radiatoren in huis. De buizen die de grond in gaan voor de vloerverwarming (onder de verdeler) wordt echter niet/nauwelijks warm. En de tegels waar de vloerverwarming onder ligt worden ook niet warm. Ik heb echt van het weekend uren gestookt om te kijken of het eindelijk wat verschil zou maken, maar helaas zonder resultaat. Doe ik iets niet goed? De pomp staat overigens op de hoogste stand, ik hoor hem ook heel duidelijk draaien.

Nu had de monteur nog wel een opmerking over het aantal radiatoren in ons huis. Hij gaf aan dat er eigenlijk te veel radiatoren zijn (volgens mij valt het reuze mee) waar warmte naartoe gevoerd moet worden. Hij gaf aan dat er eigenlijk een ‘bypass’ bij de CV ketel geplaatst zou moeten worden, om ervoor te zorgen dat de gehele CV installatie en alle radiatoren goed werken. Ik heb echter nooit problemen gehad hiermee, ook niet toen de vloerverwarming het nog wel deed. Maar we hebben nu wel een nieuwe CV ketel, dus wellicht dat dat nog wat uitmaakt?

Ik ben echt een totale leek op dit gebied, dus hoor heel graag jullie mening hierover. Alvast bedankt!!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is er doorgespoeld?

Bij de Ketel als de vloerverwarming verdeler eerst leidingen spoelen!
Bij een ketel komt bij aftappen vaak leuk gekleurd water uit, en als je boven de vul kraan vol open zet word deze gelijk doorgespoeld, en pas bij schoon water beneden die dicht draaien.
Dan monteer je de ketel op schone leidingen en zal deze minder vervuild langer mee gaan.

Voor de vloer hetzelfde en als je niet doet.... er zijn domme of luie monteurs die even snel vervangen en beetje leeg lopen voldoende vinden.

Als mensen oude met onbekende datum monteren, buienkant nog mooi maar van binnen?
Het zoeken en nieuwe pomp kost zoveel dat alles vervangen , zou ik ook doen.
Want naast een zuinige pomp zit er dan ook gelijk de besturing hiervoor op, en de oude pomp die permanent draaide.... die hoef ik niet.

Een nieuwe pomp op oude installatie word niet aangestuurd dus liever gelijk alles nieuw zoals er nu zit.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is nu natuurlijk niet koud, maar om te kijken of die vloerverwarming het nu goed doet, zou u in huis alle andere radiatoren eens een tijd dicht kunnen draaien, dan moet de warmte wel naar die vloer gaan.

Niet warm? Dan die installateur echt weer aan zijn jasje trekken.

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Bedankt voor jullie reacties! Lady1234, ik heb jouw advies gevolgd en gisteren avond vanaf ongeveer 19.00 uur tot 23.00 uur alle radiatoren uitgedraaid en de thermostaat flink omhoog gedraaid. Wederom werd de vloerverwarming niet warm. Hij is wel iets minder koud dan bijvoorbeeld dezelfde tegelvloer die in de keuken ligt (waar geen vloerverwarming onder ligt), maar dat komt denk ik doordat de betreffende vloer onder een serredak ligt, waar heel de dag de zon op geschenen heeft.

Ik ga vandaag de installateur bellen :)

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door de auditu »

Evandelinde schreef:
19 feb 2019 09:16

Nu had de monteur nog wel een opmerking over het aantal radiatoren in ons huis. Hij gaf aan dat er eigenlijk te veel radiatoren zijn (volgens mij valt het reuze mee) waar warmte naartoe gevoerd moet worden. Hij gaf aan dat er eigenlijk een ‘bypass’ bij de CV ketel geplaatst zou moeten worden, om ervoor te zorgen dat de gehele CV installatie en alle radiatoren goed werken. Ik heb echter nooit problemen gehad hiermee, ook niet toen de vloerverwarming het nog wel deed. Maar we hebben nu wel een nieuwe CV ketel, dus wellicht dat dat nog wat uitmaakt?

Ik ben echt een totale leek op dit gebied, dus hoor heel graag jullie mening hierover. Alvast bedankt!!
Als je dan toch de installateur gaat bellen, vraag dan een andere monteur, die wel weet waarvoor een bypass dient. Een bypass dient namelijk om te voorkomen dat er een situatie kan ontstaan waarbij alle radiatoren en vloerverwarmingsunit tegelijk dicht kunnen staan. In dat geval kan de ketel zijn warme water niet kwijt en gaat "pendelen" of in storing.

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Monteur is net geweest, het probleem zat hem in hoe de ketel op de pomp was afgesteld. De nieuwe verdeler en pomp zijn krachtiger dan de vorige installatie, waardoor de ketel schijnbaar ook hoger ingesteld moest worden. Hierdoor zien we nu al dat de temperatuur meter van de pomp oploopt. Die bleef hangen op 25 graden en loopt nu binnen 15 minuten al op naar 40. Mooi! Hopelijk vanmiddag warme voeten :).

Bedankt voor de tips en het meedenken!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bedankt voor de terugmelding. Warme voeten is heerlijk!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi, en nu begint de zomer, in ieder geval boven die vloer. :lol:

Gesloten