LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vochtproblemen douche + aangrensende slaapkamer

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
paolo26
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 10:33

vochtproblemen douche + aangrensende slaapkamer

Ongelezen bericht door paolo26 »

Goede avond allen,

Ik hoop dat 1 van jullie zijn of haar kennis wilt delen met het volgende probleem.

Ik, wonende in een 3-laagse appartement op topetage met last van vocht in douche en slaapkamer.
De douche in een rechthoekige vorm zonder raam, wel met een gat naar buiten waar ik een ventilatie(niet mechanisch) op geplaatst hebt.
Na enkele minuten in de douche te hebben gestaan is de gehele douche beslagen en condensvorming een feit, plafond is verlaagd en boven het verlaagde plafond is de muurkant grenzend aan de buitenmuur zeiknat.
Dit euvel zou wellicht door een beter ventilatie verminderd c.q. verholpen kunnen worden, echter weet ik niet of dit probleem vanwege de ventilatie ontstaat, omdat ik in de grensende slaapkamer ook schimmel op plafond(boven de ramen) hebt en zeker in de wintermaanden het raam iedere ochtend zeiknat is.
Voor een betere beeldvorming afstand raam v/d slaapkamer tot douche slechts 1,5 meter.
Bij aanschaf van de woning 4 jaar geleden constateerden we al een zwarte rand(lichte schimmel) bij plafond slaapkamer en na goedkeuring bouwtechnisch rapport dacht ik dat het slechts achterstallig onderhoud zou zijn v/d vorige bewoner.

Hierbij zou ik graag willen weten of de mogelijkheid bestaat dat de gesommeerde problemen ook te maken zou kunnen hebben met een mankement aan het dak.
Ik heb namelijk o.a. als enige precies boven mijn woning geen echte regenkap op het dak waar de andere daar wel van zijn voorzien.
Wellicht een heel verhaal, maar tot op heden wordt ik van het kastje naar de muur verwezen en wil dit nu zsm verholpen hebben dit ook ivm mijn chronische aandoening(bronchitisch)
Ik hoop hier op wat meer kennisvergaring c.q. de gouden tip.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
p. van Deelen

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: vochtproblemen douche + aangrensende slaapkamer

Ongelezen bericht door lostlovey »

Bouwtechnische kennis heb ik niet maar een paar dingen schieten mij te binnen.
- Is het een ouder complex waarin je woont?
- Wanneer is er voor het laatst onderhoud aan het dak geweest?
- Is er ooit lekkage geweest?
- Staat er in het bouwtechnisch rapport niets vermeld over de schimmel?
- Weet je waarom bij jou geen regenkap is aangebracht en bij de anderen wel? Misschien kun je dat bij de andere bewoners navragen?
- Is dit al eens bij de VvE aangekaart?
- Ventileer je je slaapkamer wel? Vocht op de ramen in de ochtend heb ik alleen als ik het raampje dichthou.

Schimmel is natuurlijk erg ongezond en als je al luchtwegproblemen hebt, zullen die alleen maar erger worden.

paolo26
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 10:33

Re: vochtproblemen douche + aangrensende slaapkamer

Ongelezen bericht door paolo26 »

Beste Lostlovey,

Allereerst bedankt voor de reactie.
-Complex is van 1960
-Voor het laatst onderhoud aan dak durf ik niet te zeggen, maar in ieder geval niet de afgelopen 4 jaar.
-Geen lekkage geweest de afgelopen 4 jaar.
-Geen schimmelvermelding in bouwrapport
-Dit zijn voormalige huurwoningen en ik ben 1 v/d eerste koopeigenaren, navraag bij de buren reeds gedaan maar tevergeefs.
-Bij de (passieve) VVE meerder malen aangekaart, in al die tijd 2x dezelfde persoon/bedrijf langsgeweest en deze persoon kon mij in 1 oogopslag vertellen zonder het dak op geweest te zijn, dat de badkamer het probleem moest zijn en dan de was binnenhangen niet mogelijk zou zijn, uiteraard heb ik op zijn 2de punt de man niet serieus kunnen nemen, ben momenteel bezig voor een zogezegde second opinion via de VVE
-Ventileren haast 24uur per dag de ramen open en ook vandaag met een gevoelstemperatuur van -15 de ramen nagenoeg de hele ochtend/middag opengehad met het gevolg een iglo binnen te stappen na het werk.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: vochtproblemen douche + aangrensende slaapkamer

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Wat ook nog een probleem zou kunnen zijn, is dat dat de buitenmuur niet meer goed geïmpregneerd is. Als dit het geval is, ga je het nooit schimmel
vrij krijgen, want dan zit het vocht in de spouwmuur.

In een badkamer bouw je altijd wel condens op tijdens het douchen, moet dan wel weg kunnen komen.

Omdat je hier duidelijk spreekt van schimmelvorming boven het slaapkamer raam, kan het niet anders dan dat het vocht van boven af komt en slaap condens, sijpelt naar beneden en zet zich onder het raam af als schimmel.

De was zou een rol kunnen spelen, want de vochtigheidsgraad in de woning gaat dan toch fors omhoog, echter met stoken kan je dat dan weer drogen. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak je wast en die te drogen hangt. Maar dan zou je door je hele appartement het zelfde probleem moeten hebben.

Wat ik uit jou tweede bericht haal is dat je de hele dag momenteel je ramen open hebt staan, alleen is de waterkou ook niet echt goed voor je vocht probleem momenteel.

Wat ik wel kan zeggen, pas op je gezondheid, want de gevolgen van schimmel zijn niet te overzien, helemaal als deze in de zomer gaat drogen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: vochtproblemen douche + aangrensende slaapkamer

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Een veelvuldig voor komende klacht. Het betreft hier bij gebrek aan ventilatie. Er zal mogelijk wat aan gedaan kunnen worden maar ik ken uw verdere woonsituatie niet en kan daarom geen duidelijk advies geven. Haal er een installateur bij!

Gesloten