Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Ciska80
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2023 19:10

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Ciska80 »

jonis schreef:
15 jul 2023 14:30
Daarnaast loopt zo'n airco bij velen geen jaar lang 24 uur of dagelijks, bij mij zelfs in winter niet 24 uur.
Zeker in de winter worden airco's tegenwoordig vaak 24/7 gebruikt!
De mijne iig wel. Scheelt tientjes per maand aan energierekening (en dat zonder zonnepanelen).
Ik zou er dus zeker niet vanuit gaan dat de airco weinig aanstaat.
Juist met de hoge gasprijzen gaan meer mensen verwarmen met een warmtepomp (airco in dit geval).

Check of je een vergunning nodig hebt in uw gemeente. Soms namelijk wel omdat het volume van het huis toeneemt (ik verzin dit niet zelf) en ook soms als de buitenunit ergens anders dan uit het zicht in de achtertuin wordt geplaatst, en ook soms als er meer dan 1 buitenunit aanwezig is. Dit verschilt per gemeente. Ik moest voor 1 kleine buitenunit van een stil model in een redelijke achtertuin en volledig uit het zicht en zo'n 5m van de buren, alsnog een vergunning + welstandscommissie toestemming + geluidsrapportage laten maken. En dan nog als er iemand klaagt moet hij uit na 22:00.
Deze vergunning kostte een hoop tijd en ca 600 euro dus ik begrijp ergens wel dat veel mensen hier dus geen vergunning voor aanvragen. Maar indien dit in uw gemeente wel moet en er klaagt iemand en de vergunning ontbreekt kan het zijn dat de unit (daar) weg moet. U krijgt dan wel een wat mindere verstandhouding met deze buren natuurlijk...

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door jonis »

Ciska80 schreef:
16 jul 2023 19:17
jonis schreef:
15 jul 2023 14:30
Daarnaast loopt zo'n airco bij velen geen jaar lang 24 uur of dagelijks, bij mij zelfs in winter niet 24 uur.
Zeker in de winter worden airco's tegenwoordig vaak 24/7 gebruikt!
De mijne iig wel. Scheelt tientjes per maand aan energierekening (en dat zonder zonnepanelen).
Ik zou er dus zeker niet vanuit gaan dat de airco weinig aanstaat.
Juist met de hoge gasprijzen gaan meer mensen verwarmen met een warmtepomp (airco in dit geval).
Ik heb cv + airco.
Cv heeft alleen in de 2 vorstperiodes in de avonds uurtje aangestaan ivm opwarmen bovenverdieping. Daarnaast airco in woonkamer die ook in de wintermaanden niet 24/7 aanstaat, zeker niet als het wat zonniger is, maar ook niet als het s nachts niet te koud is, dan kan ik hem beter uitzetten en programeren dat die smorgens op tijd aangaat.
Gasverbruik <200m3
Stroomverbruik +/- 3200kwh
Met salderen <300kwh
2 onder 1 kapwoning.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door 16again »

atsnel42 schreef:
16 jul 2023 13:34
Mijn eigen ervaring: als het een rijtjeshuis en aan de straatkant is mag dit in vele gemeenten niet.
Maar dat lijkt me meer gebaseerd op een schoonheidscommissie, dan op geluidsnormen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ga eerst een gesprek aan met je buren en ga samen een oplossing zoeken.

Als laatste redmiddel kunt u uw rechtsbijstandverzekering of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies inschakelen, al gaat de relatie hierdoor wel verloren.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat moet je dan bespreken met je buren? Die airco hangt er al.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door BL2 »

My Flow schreef:
13 jul 2023 13:20
Mocht iemand een advies hebben, dan hoor/lees ik dat graag.
Zou Ruben wel meelezen ?
Na 13 jul 2023 13:20 uur niet meer online geweest

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door DvdVK »

Ik lees op DAS het volgende (=quote):
Het Bouwbesluit stelde voor 1 april 2021 geen geluidseisen aan het geluid van buitenunits van warmtepompen en airco’s. Door de geluidsnormen wordt hiervoor nu een duidelijk kader gegeven. De geluidsnormen gelden niet voor de installatie zelf (uit de fabriek), maar voor een bij een perceel geplaatste installatie. Dat betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moet worden afgeschermd, zodat de 40 dB norm niet wordt overschreden. Het gaat hierbij nadrukkelijk om nieuw geplaatste installaties vanaf 1 april 2021.

EN (=quote):
Ervaar je overlast van de warmtepomp of airco van je buren? Dan adviseer ik je om eerst hierover met je buren in gesprek te gaan. Je kunt bijvoorbeeld vragen of jouw buren bereid zijn om isolerende maatregelen te nemen. Mocht het gesprek op niets uitlopen, dan kun je een verzoek tot handhaving indienen bij de gemeente. De gemeente zal dan waarschijnlijk via een geluidsmeting bepalen of de geluidsnormen worden overschreden. In het verzoek om handhaving kan worden verzocht om op te treden wegens overschrijding van de geluidsnorm uit het Bouwbesluit. Dat op zich kan ertoe leiden dat de gebruiker van de warmtepomp of airco genoodzaakt is om isolatiemaatregelen te nemen. Maar ook kan de gemeente worden verzocht om totale verwijdering van de warmtepomp of airco. In hoeverre de gemeente daarin meegaat, zal afhangen van de maatvoering en plaatsing van de warmtepomp of airco.

TS is niet in gesprek gegaan met zijn buren, is lichtelijk geïrriteerd omdat hij niet is betrokken in het proces.

Zelf hebben wij soortgelijke installatie laten plaatsen, de buitenunit staat achter aan de zijde van de brandgang, is afgeschermd met geluidsdempende omkasting.

Plaats reactie