Wat kun je verwachten bij plaatsen nieuw plat dak plus isolatie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
smitmarjolein
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2024 11:58

Wat kun je verwachten bij plaatsen nieuw plat dak plus isolatie?

Ongelezen bericht door smitmarjolein »

Goedemiddag, Een aantal weken geleden hebben wij een plat dak van 45 m2 laten isoleren en vervangen. Helaas bleek al snel dat het dak lekte. Het bedrijf vond het heel vervelend en is teruggekomen. Vannacht weer flinke regen en weer/nog steeds lekkage. Tot het nieuwe dak was er geen sprake van lekkage.
Nu blijft er behoorlijk wat water op het dak staan en ook in de goot. Mijns inziens is een en ander dus niet goed op afschot geplaatst. Zondag komt de dakdekker weer terug en ik wil graag iets beter beslagen ten ijs komen.
Nu heb ik een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie kunnen helpen:
1. Kan lekkage ontstaan in een nieuw dak doordat er te lang water op staat? Of is het in ieder geval de eerste tijd gewoon dicht is dicht.
2. Kan deze lekkage schade aanbrengen aan de nieuwe isolatie?
3. Kan ik redelijkerwijs verwachten dat een dakdekker een dak goed op afschot maakt richting de afvoerpijp, ook al staat dit niet specifiek benoemt in de offerte?
Ik hoop op jullie reacties.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat kun je verwachten bij plaatsen nieuw plat dak plus isolatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

smitmarjolein schreef:
14 feb 2024 14:14
1. Kan lekkage ontstaan in een nieuw dak doordat er te lang water op staat? Of is het in ieder geval de eerste tijd gewoon dicht is dicht.
Lekkage ontstaat niet vanzelf alleen doordat er water op het dak staat. Legio platte daken staan vrijwel standaard vol water. Op de langere termijn kan staand water, zeker in combinatie met vorst, wel tot problemen leiden.
smitmarjolein schreef:
14 feb 2024 14:14
2. Kan deze lekkage schade aanbrengen aan de nieuwe isolatie?
Ja, logischerwijs wel.
smitmarjolein schreef:
14 feb 2024 14:14
3. Kan ik redelijkerwijs verwachten dat een dakdekker een dak goed op afschot maakt richting de afvoerpijp, ook al staat dit niet specifiek benoemt in de offerte?
Ja, want een plat dak moet op afschot liggen. Even googelen levert je alle informatie, bijvoorbeeld dit.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Wat kun je verwachten bij plaatsen nieuw plat dak plus isolatie?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

1. Kan lekkage ontstaan in een nieuw dak doordat er te lang water op staat? Of is het in ieder geval de eerste tijd gewoon dicht is dicht.

Nee, in principe maakt een laag water op een dak helemaal niets uit en heeft dit ook geen negatieve gevolgen (vaak ligt er op oude daken grind en dat valt het pas met nieuwe dakbedekking (bijv. met split) op dat er geen of te weinig afschot is. Dit is overigens een andere vraag dan of het normaal is dat er veel water op het dak blijft liggen want dat is niet zo.

2. Kan deze lekkage schade aanbrengen aan de nieuwe isolatie? Lekkages leveren altijd schade op echter isolatie is tegenwoordig vaak Pir en dat kan prima tegen een beetje water.

3. Kan ik redelijkerwijs verwachten dat een dakdekker een dak goed op afschot maakt richting de afvoerpijp, ook al staat dit niet specifiek benoemt in de offerte?. Nee in principe niet. Als hij op een bestaand dak werkt en het afschot is goed dan mag hij ervan uit gaan dat de bouwkundige constructie goed genoeg is om op te werken. Als het dak kaal is geweest en de platen met afschot (in zoverre die aanwezig waren) zijn verwijderd. mag je van de aannemer verwachten dat hij het nieuwe dak wederom afschot realiseert (en de platen met afschot niet vervangt door platte isolatieplaten. (maar elk dak is anders en er zijn voldoende klanten dit om welke reden dan ook voor een budgetoplossing kiezen.

Plaats reactie