Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Patronus
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2022 10:37

Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Patronus »

Bij het realiseren van onze nieuwbouwwoning komen wij helaas tot de constatering dat er een heel andere kleur steen wordt gebruikt dan in de brochure en verkooptekening is vermeld:

Afbeelding

Bij een eerste contact blijkt dat de originele steen niet meer leverbaar is, en er daarom is gekozen voor de afgebeelde variant. Dit zonder ons (de kopers) te informeren en daarbij dus ook geen akkoord vanuit ons. Dit voelt een beetje als een rode auto bestellen, maar een blauwe geleverd krijgen... dit verandert naar onze mening de aantrekkelijkheid van ons nieuwe huis en ook de gehele buurt behoorlijk.

Nu de hamvraag natuurlijk; zou iemand weten wat wij in deze fase kunnen doen?

Lady1234
Berichten: 27190
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vind de linkse steen vrolijk en de rechtse saai.

Maar volgens mij is er een groot gebrek aan bouwmaterialen en waar niet is verliest de keizer zijn recht.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Echt mooi kan ik het niet vinden nee. Ik zou er zelf onrustig van worden. De eenvoud van de tekening spreekt me meer aan. Jammer dat alfatrion een ban van een maand heeft. Hij zou je ongetwijfeld adviseren de aannemer in gebreke te stellen. Dus bij deze.

Wat je kunt eisen is dat de aannemer alles weer afbreekt en daarna in overleg gaat met alle kopers, verhuurders, huurders, bouw- en woningtoezicht en nog wat instanties. Het resultaat zal zeer waarschijnlijk 0,0 zijn, maar dat maakt niet uit.

Overigens zie ik wel meer verschillen tussen de tekening en het 'echie'. De kozijnen en de deur bijvoorbeeld.

Nijogeth
Berichten: 10041
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb hier nog zo'n informatiedocument liggen en daar staat altijd op dat de tekeningen geen garanties geven. Niet qua maatvoering en niet qua afwerking.

Erthanax
Berichten: 9728
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik verwacht dat in de brochure staat dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden. Wat staat er in het koopcontract en eventuele onderliggende documenten (bv het bestek) over de te gebruiken materialen en wijzigingen?

U heeft gelijk dat deze wijziging de aanblik van huis en straat nogal verandert. Weet de gemeente hiervan? Past het nog binnen de bouwvergunning?

Hoe dan ook, er valt natuurlijk niets meer aan te doen, hooguit een financiële tegemoetkoming. Of dat juridisch gezien mogelijk is, weet ik niet. Wellicht dat een van de forumleden met meer juridische kennis daar licht op kan werpen.

Patronus
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2022 10:37

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Patronus »

Dank voor alle reacties! Mocht er nog iemand zijn met meer juridische expertise zou dit zeker welkom zijn.

Ondertussen ben ik druk alle overeenkomsten aan het doorspitten, maar tot nog toe nergens gevonden dat er geen rechten ontleend kunnen worden uit enige documentatie. Sterker nog, in verschillende documenten staat nadrukkelijk en specifiek aangegeven met welke materialen er gebouwd zal gaan worden.

Verder wellicht nog interessant, een ander deel van het project dat wordt verzorgd door een andere aannemer heeft de kopers wel tijdig geinformeerd met de vraag om hun akkoord (eventueel hier in te zien: https://i.postimg.cc/FFCZ3n4X/Screensho ... -46-54.png). Dat doet mij dan weer vermoeden dat er toch mogelijkheden zijn om tot een oplossing te komen, hopelijk is dat geen wishful thinking.

Nijogeth
Berichten: 10041
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De vraag blijft dan wel wat er zou gebeuren indien er geen akkoord gegeven wordt. Wordt er dan niet opgeleverd? Of gaat de verkoop dan niet door? Ik denk niet dat er een financiële vergoeding tegenover zal staan.

Methusalah
Berichten: 1191
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik neem aan dat de linkerfoto de werkelijkheid is en de rechter de brochure?

In ieder geval, ik vind het huis op de linkerfoto afschuwelijk juist vanwege de gebruikte stenen, specifiek de verticaal gelegde stenen. Het ziet er gewoon niet uit op deze manier. Ik zou dat zeker niet zomaar accepteren. Ik weet dat smaken verschillen maar dit wijkt wel heel erg af van wat het oorspronkelijk zou worden.

Kokka1
Berichten: 405
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Tja, ik vind rechts er juist weer flauw en smakeloos uitzien. Het doet er natuurlijk helemaal niet wat wij er van vinden, als je het zelf niet mooi vind. Wat zou je voor oplossing willen? Aangezien de stenen er al opzitten zullen er drie opties zijn. 1) je doet het er maar mee. 2) je wordt financieel gecompenseerd ( zit je wel nig steeds in een huis dat je zelf niet mooi vind).
3) je kan van de koop af, heb je dus geen huis

Kokka1
Berichten: 405
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

witte angora schreef:
08 feb 2022 11:39
Jammer dat alfatrion een ban van een maand heeft. Hij zou je ongetwijfeld adviseren de aannemer in gebreke te stellen. Dus bij deze.
Gelukkig kan seinhuis nog wel wijzen op het juridisch loket :D

Seinhuis
Berichten: 2378
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »


moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dit is beslist niet wat u had verwacht!!
Waarom nu pas ageren , nu alles er al op zit??

Ik zou nooit iets accepteren dat buiten de afspraak is of wordt gedaan..

Het valt mij wél steeds vaker op dat anno nu vaak vele afspraken niet worden nageleefd.
Misschien wat negatief gezegd maar het lijkt er op dat het steeds vaker voorkomt dat het blijkbaar moeilijk is om je aan harde afspraken te houden.

Nevyn
Berichten: 1294
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Snel een goed antwoord even naar www.veh.nl

jonis
Berichten: 2761
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door jonis »

Methusalah schreef:
08 feb 2022 14:56
Ik neem aan dat de linkerfoto de werkelijkheid is en de rechter de brochure?

In ieder geval, ik vind het huis op de linkerfoto afschuwelijk juist vanwege de gebruikte stenen, specifiek de verticaal gelegde stenen. Het ziet er gewoon niet uit op deze manier. Ik zou dat zeker niet zomaar accepteren. Ik weet dat smaken verschillen maar dit wijkt wel heel erg af van wat het oorspronkelijk zou worden.
De verticaal gelegde stenen zitten ook in originele plan rechter foto.
Uiteraard maakt de gebruikte kleurstelling het nu wat duidelijker.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat de mogelijkheden zijn, is nogal afhankelijk van wat er in uw koopovereenkomst én de brochure staat over hoeveel rechten ontleend kunnen worden aan de sfeerimpressies. Vaak is dat nagenoeg niets en wordt er voor de te gebruiken materialen via het koopcontract naar het bestek gewezen, waarop alles keurig zal zijn gespecificeerd. Wilt u weten of u op enige manier actie kunt ondernemen, dan zult u dus het bestek goed moeten doornemen.

Om het te vergelijken met die auto:

In de brochure staat een auto afgebeeld met allerlei dure opties in een dure donkerrood metallic lak waarvan de fabrikant de kleur een exotische naam heeft gegeven. Als u "een rode" bestelt krijgt u de basic rode lak die de fabrikant simpelweg "rood" noemt. En ook de andere opties die op de brochure staan afgebeeld krijgt u niet, tenzij u daar nadrukkelijk afspraken over hebt gemaakt.

Erthanax
Berichten: 9728
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Patronus schreef:
08 feb 2022 12:53
(...) Verder wellicht nog interessant, een ander deel van het project dat wordt verzorgd door een andere aannemer heeft de kopers wel tijdig geinformeerd met de vraag om hun akkoord (eventueel hier in te zien: https://i.postimg.cc/FFCZ3n4X/Screensho ... -46-54.png). Dat doet mij dan weer vermoeden dat er toch mogelijkheden zijn om tot een oplossing te komen, hopelijk is dat geen wishful thinking.
Het gaat weliswaar om een ander deel van het project en een andere aannemer, maar gaat het om dezelfde wijziging, d.w.z. dezelfde oorspronkelijke steen en hetzelfde alternatief? Op de afbeelding van Erratum A-03 is het verschil tussen origineel en alternatief namelijk niet heel groot, in ieder geval veel kleiner dat tussen het uw foto en de afbeelding uit de brochure. Het lijkt erop dat de afbeelding in de brochure niet overeenkomt met de gekozen steen in het bestek.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Patronus schreef:
08 feb 2022 10:59
Nu de hamvraag natuurlijk; zou iemand weten wat wij in deze fase kunnen doen?
De vraag is wil je hier iets mee doen, de stenen zullen ze niet veranderen.

De woning is ook niet minder waard geworden door de steenkeuze, immers stijgen alle woning prijzen zeker in de randstad. Dus wat is je concrete verwachting?

Je zou de koop kunnen ontbinden maar dat is denk ik het laatste wat je wilt. De vergoeding zal zeer waarschijnlijk de overwaarde die je hebt sinds de aankoop niet overstijgen.

Je zou eens bij een advocaat kunnen informeren wat de opties zijn.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

In veel brochures staat dat de brochure geen onderdeel is van het contract. Staat dit bij jou ook in de brochure en wat staat er precies in het contract over de te gebruiken materialen? Staat de stenen daar gespecificeerd met kleur, typenummers, fabrikant?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Foto rechts is uit de brochure en links de werkelijkheid. Ramen gaan niet naar buiten, maar naar binnen open en dat zou mij meer storen dan de bakstenen. De gekozen uitvoering maakt het huis al gedateerd voor oplevering.

Onze oplossing: na oplevering de hele gevel wit of beige verven. Staat mij bij, dat hier vrij recent jurisprudentie over is geweest. Te felle, te afwijkende kleuren mochten niet in Den Helder (?).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woning niet geleverd zoals in brochure, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook hier wordt nieuw gebouwd in deze gemeente. Ik zie dit soort stenen nu steeds meer.
Moderner? Kleurrijker?
Praat eens met de aannemer.
Ik denk dat er nu niets meer aan te doen valt , het zit er al op.

Gesloten