LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonwering komt in 2 seconden automatisch uitrollen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
kemjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2019 12:26

Zonwering komt in 2 seconden automatisch uitrollen

Ongelezen bericht door kemjes »

Graag wil ik weten of er iemand hetzelfde heeft ervaren.

Eind augustus kwam onze zonwering, merk Sunline met Somfy motor spontaan met een grote snelheid naar buiten. Het effect was dat de knikarmen als luciferhoutjes afknapten. We hebben geluk gehad dat er niemand in de tuin aanwezig was en aan de tuintafel zat, want anders waren er ongelukken gebeurt. De zonwering 5.5 meter breed is in ongeveer 2 seconden naar beneden geklapt. De klap was vergelijkbaar met het op elkaar botsen van 2 auto's met een snelheid van 80 km per uur wat in eerste instantie de hele buurt dacht op de achtergelegen provinciale weg.

De zonwering is 13 jaar oud en naar aanleiding hiervan hebben wij contact opgenomen met Somfy. Na 5 weken kregen wij de reactie dat men niets voor ons kan beteken. Wel is het vreemd werd mondeling eerder gezegd dat dit gebeurde. Normaal gesproken gaat eerder de motor kapot en doet dan niets meer. Het zonweringsbedrijf dat deze in het verleden heeft gemonteerd, is gestopt door pensionering. Ik heb met hem contact gehad, maar hij heeft zoiets nooit eerder meegemaakt.

Behalve dat we uiteraard balen dat deze zonwering kapot is, maken wij ons zorgen waarom dit kon gebeuren. Deze zonweringen hangen overal. Ook de buren die in onze afwezigheid moesten kijken of onze kinderen niet onder het scherm lagen, zouden het graag willen weten.

Om denkend aan de Stint niet pas na een tragische ongeluk een afwijking naar voren te brengen, zijn wij benieuwd of er iemand consumentenbond, Radar, leveranciers dit eerder hebben meegemaakt. Alle delen zijn nog steeds aanwezig en te bekijken. Helaas lukt het niet om een tweetal foto's bij te voegen.

Ik hoor graag of er reacties zijn wat de oorzaak kan zijn om toekomstige ongelukken te voorkomen.
Dank alvast voor uw reactie.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Zonwering komt in 2 seconden automatisch uitrollen

Ongelezen bericht door cherokee »

Als zo'n hele constructie naar beneden komt vallen schrik je je naar. Zeker als het neerkomt op een harde ondergrond, dan maak t het een enorm kabaal. Nu de technische kant van het verhaal. Het ding is niet met verhoogde snelheid afgerold, dat kan namelijk niet. Zo'n motor loopt op 220 V en 50 Hz een vast toerental. Wat er vermoedelijk aan de hand is, is dat het eindschakelaarcircuit sluiting heeft gehad. Daardoor (en die kans is heel klein, vandaar dat de monteur van destijds er ook nog nooit van had gehoord) heeft de zonwering eerst een signaal gekregen naar buiten te gaan en is vervolgens niet gesignaleerd dat hij op zijn eindpunt was. De motor die de hele zaak aandrijft trok dus door. En aangezien dat hele proces via een sterke vertragingskast gaat, is de kracht die hij dan uitoefent behoorlijk groot. Zo groot, dat daardoor de bevestigingspunten van de knikarmen zijn afgebroken en de hele boel naar beneden kwam.
Nu was het ding 13 jaar oud en dan kan er natuurlijk wel eens iets kapot gaan. De kans dat een storing als deze optreedt is echter vrij klein, maar het kan, dat is wel gebleken. Het lijkt me echter niet zo, dat deze storing vaak zal voorkomen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Zonwering komt in 2 seconden automatisch uitrollen

Ongelezen bericht door kokka »

Als de motor door blijft trekken, zou je eerder verwachten dat de zekering op een gegeven moment door brandt.
Ik zie niet waarom de bevestiging van de knikarm zou afbreken als het doek helemaal opgerold is en aangetrokken wordt, de meeste belasting staat dan immers op het eindprofiel.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonwering komt in 2 seconden automatisch uitrollen

Ongelezen bericht door 16again »

De knikarmen hebben zware ingebouwde veer, die demen wil strekken.
De motor rolt doek in , waardoor armen naar binnen worden getrokken. De overbrenging zalet wormwiel zitten. Ook als motor spanningsloos is, blijft de boel op zijn plaats.

Als wormwiel ineens gaat slippen door slijtage , hebben de veren vrij spel,

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zonwering komt in 2 seconden automatisch uitrollen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik denk ook aan afgebroken wormwiel, zoals 16 again al aangeeft, is normaal te repareren maar als ze zonder motor puur op veer naar buiten knallen en afbreken is het helaas nieuwe kopen.

Als je dit nooit meer wilde een met hand bediening kopen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonwering komt in 2 seconden automatisch uitrollen

Ongelezen bericht door 16again »

Met handbediening kan hetzelfde gebeuren. Zodra ergens een as uit de ophanging loopt, is de mechanische overbrenging weg, en hebben de veren vrij spel

kemjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2019 12:26

Re: Zonwering komt in 2 seconden automatisch uitrollen

Ongelezen bericht door kemjes »

Dank voor jullie reacties. Het is het enige zonnescherm op de achtergevel.

De knikarmen zijn niet op de bevestigingspunten gebroken. Die zaten gewoon vast en hebben we moeten demonteren voordat we alles van de muur konden halen. Jouw reactie Cherokee is niet wat er gebeurd is.
Doordat de zonwering met grote snelheid naar buiten is gerold, zijn de knikarmen in het midden afgebroken.

Ik realiseer mij dat ik even iets ben vergeten te vermelden. We hebben de Somfymotor eruit gehaald, en aan de motor zelf is niets te zien. Alleen de motor draait nog maar naar 1 kant. De kant naar buiten werkt niet meer. Zit dat wormwiel waarover wordt gesproken in de somfymotor? Daarom was namelijk ook onze eerste gedachte om Somfy te benaderen.

Heeft iemand een plaatje hoe die somfy motoren in elkaar zitten en waar dat wormwiel zit?

Ben benieuwd,
dank voor het meedenken!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zonwering komt in 2 seconden automatisch uitrollen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Somfy is vaak op marktplaats gebruikt te vinden, en de knikarmen ook soms.
Vooral als doek versleten is maar er zijn vele verschillende armen en lastiger te vinden.
Kijk of er een gebruikte in jou buurt is, want volgens mijn worden onderdelen lastig te vinden.

Ik zou deze graag een keer slopen om te kijken hoe het zit... maar reparatie zal wel een ramp worden.

Heb zelf van slooppand voor €50,- een met kapot doek gekocht, nieuwe doek was vele malen duurder maar
die is zo stukken goedkoper dan nieuwe, en gelijk in andere kleur gedaan, wilde geen witte!
En op verweerd aluminium hecht de verf beter dan een gelakte.... dat bladerde gewoon af!

Gesloten