LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO Kinderbonussparen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Erik166
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2018 15:40

ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door Erik166 »

Kan ABN AMRO ongevraagd het spaargeld van mijn zoon, zonder mijn toestemming, aan hem overdragen?!

Mijn zoon is 18 jaar geworden. Ik heb ca 16 jaar geleden een spaarrekening voor hem geopend. Wat wel door de jaren heen van naam veranderd is.
Toen ik afgelopen weekend een brief kreeg van ABN AMRO, aan hem geadresseerd, met als titel: "18 jaar: tijd om zelf je bankzaken te regelen". Heb ik de brief geopend en daar stond in vermeld dat er een nieuw rekeningnummer voor hem was geopend omdat hij 18 jaar was geworden en zelf verantwoordelijk is voor het gespaarde geld.
Nu heb ik, zijn vader, al die jaren voor hem gespaard.

Afgelopen weekend ben ik gaan internetbankieren en kwam ik erachter dat zijn spaargeld niet meer aanwezig was, het bedrag, zijn spaarrekening was foetsie.
Ik heb afgelopen maandag met ABN AMRO gebeld en gevraagd waar dat geld is gebleven.

Het antwoord van de betreffende dame luidt: dat staat nu op zijn naam, hij is er verantwoordelijk voor. U heeft hier niks meer over te zeggen!! U heeft hier een brief over gehad, ca 3 maanden geleden! Maar...ik heb helemaal geen brief gehad! De 'post'is niet meer zoals 30/40 jaar terug. Dan heeft u pech! Wij hebben vanuit ABN AMRO die brief echt verstuurd!

Maar was mijn antwoord: Wat als mijn zoon niet met geld om kan gaan, of hij is niet toerekeningsvatbaar?? Dan moest ik volgens haar maar naar de rechter gaan om het ongedaan te maken!!

Mijn vraag is nu: Kan dit zo maar? ABN AMRO wil dit niet terugdraaien! Men heeft mij niet de tijd gegeven om mij, als vader, het beheer te houden.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt toch al op het Kassaforum de regels van die rekening kunnen lezen?

Ook hier draait de Amro dat niet terug.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als U uw zoon onder bewindvoering wilt stellen kan dit in Nederland gelukkig alleen maar via een rechter. U heeft 18 jaar de tijd gehad om hem op te voeden. Dit is nu voorbij.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Als u niet had gewild dat dat geld bedoeld was voor uw kind, dan had u dat niet op zijn naam moeten zetten. Of zat daar een andere reden achter?

Gewoon uw kind vragen het geld weer terug te storten is de eenvoudigste weg. Met name als hij niet met geld kan omgaan, zal hij dat zonder aarzelen doen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door mahadma »

Erik166 schreef:Kan ABN AMRO ongevraagd het spaargeld van mijn zoon, zonder mijn toestemming, aan hem overdragen?!

Mijn zoon is 18 jaar geworden. Ik heb ca 16 jaar geleden een spaarrekening voor hem geopend. Wat wel door de jaren heen van naam veranderd is.
Toen ik afgelopen weekend een brief kreeg van ABN AMRO, aan hem geadresseerd, met als titel: "18 jaar: tijd om zelf je bankzaken te regelen". Heb ik de brief geopend en daar stond in vermeld dat er een nieuw rekeningnummer voor hem was geopend omdat hij 18 jaar was geworden en zelf verantwoordelijk is voor het gespaarde geld.
Nu heb ik, zijn vader, al die jaren voor hem gespaard.

Afgelopen weekend ben ik gaan internetbankieren en kwam ik erachter dat zijn spaargeld niet meer aanwezig was, het bedrag, zijn spaarrekening was foetsie.
Ik heb afgelopen maandag met ABN AMRO gebeld en gevraagd waar dat geld is gebleven.

Het antwoord van de betreffende dame luidt: dat staat nu op zijn naam, hij is er verantwoordelijk voor. U heeft hier niks meer over te zeggen!! U heeft hier een brief over gehad, ca 3 maanden geleden! Maar...ik heb helemaal geen brief gehad! De 'post'is niet meer zoals 30/40 jaar terug. Dan heeft u pech! Wij hebben vanuit ABN AMRO die brief echt verstuurd!

Maar was mijn antwoord: Wat als mijn zoon niet met geld om kan gaan, of hij is niet toerekeningsvatbaar?? Dan moest ik volgens haar maar naar de rechter gaan om het ongedaan te maken!!

Mijn vraag is nu: Kan dit zo maar? ABN AMRO wil dit niet terugdraaien! Men heeft mij niet de tijd gegeven om mij, als vader, het beheer te houden.
Heb ik de brief geopend Hier gaat u al in de fout, u heeft zijn briefgeheim geschonden.

En inderdaad heeft u, tenzij u 'passende maatregelen' had getroffen op zijn 18 de verjaardag geen zeggenschap meer over dat geld.
U mag hopen dat hij het verstandig gebruikt (heeft). En, u schrijft ook dat u geinternet heeft en geconstateerd heeft dat die rekening niet meer bestaat, hoe kunt u op zijn naam internetten? Hij is 18(+).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door tttlocke »

mahadma schreef: Heb ik de brief geopend Hier gaat u al in de fout, u heeft zijn briefgeheim geschonden.
...
Het briefgeheim.
Of dat geschonden wordt, hangt af van de afspraken die binnen de familie van TS daarover gemaakt zijn. Ik denk niet dat u daarvan op de hoogte bent.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door mahadma »

tttlocke schreef:
mahadma schreef: Heb ik de brief geopend Hier gaat u al in de fout, u heeft zijn briefgeheim geschonden.
...
Het briefgeheim.
Of dat geschonden wordt, hangt af van de afspraken die binnen de familie van TS daarover gemaakt zijn. Ik denk niet dat u daarvan op de hoogte bent.
Ik leid af aan het feit dat vader niet wist dat zoon de rekening opgenomen en opgeheven had, dat zoon kennelijk niet zo'n close contact met zijn pa heeft. Maar waarde @tttlocke, u weet dat ook niet hoe de situatie ligt. Als een kind van jongere leeftijd persoonlijk geadresseerde post krijgt en nog geen 18 is is er sprake van minderjarigheid en (hangende de leeftijd) en is het theoretisch mogelijk dat vader de post opent, echter als dit een brief van een vriend(in) is, heeft pa er op elke leeftijd vanaf te blijven.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door HADES2001 »

https://www.abnamro.nl/nl/prive/sparen/ ... erken.html

Voorwaarden zijn redelijk duidelijk, denk dat u hier niets aan kunt veranderen.
Bel de zoon even op, als dat niet gaat, helaas

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo'n spaarrekening heeft al die jaren al op naam van het kind gestaan. Alleen kunnen de kinderen daar, tot ze meerderjarig zijn, niet zelf over beschikken. Als je kind meerderjarig wordt, dan kan het inderdaad van het ene op het andere moment zelf beschikken over het geld. En heb je als oud-beheerders niets meer te zeggen over wat er met het geld gebeurt.

(Even terzijde, dat je al die jaren geld op zijn rekening hebt gestort zegt niets over wie er over kan beschikken. Het geeft alleen aan dat jij ieder jaar een schenking aan je zoon hebt gedaan. Ik neem aan dat je wel netjes binnen de schenkingsvrijstelling bent gebleven, of anders aangifte hebt gedaan bij de Belastingdienst?)

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

mahadma schreef:
tttlocke schreef:
mahadma schreef: Heb ik de brief geopend Hier gaat u al in de fout, u heeft zijn briefgeheim geschonden.
...
Het briefgeheim.
Of dat geschonden wordt, hangt af van de afspraken die binnen de familie van TS daarover gemaakt zijn. Ik denk niet dat u daarvan op de hoogte bent.
H
Ik leid af aan het feit dat vader niet wist dat zoon de rekening opgenomen en opgeheven had, dat zoon kennelijk niet zo'n close contact met zijn pa heeft. Maar waarde @tttlocke, u weet dat ook niet hoe de situatie ligt. Als een kind van jongere leeftijd persoonlijk geadresseerde post krijgt en nog geen 18 is is er sprake van minderjarigheid en (hangende de leeftijd) en is het theoretisch mogelijk dat vader de post opent, echter als dit een brief van een vriend(in) is, heeft pa er op elke leeftijd vanaf te blijven.
Zoon heeft niets opgenomen van de rekening. De Amro heeft een nieuwe rekening geopend op naam zoon en daar het spaargeld opgezet.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door mahadma »

Lady1234, de rek staat op naam van zoon u met een nieuw nummer wat voor pa niet toegankelijk is. Dus of het saldo er nog is of verdwenen is kan niemand zeggen.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u schrijft dat vader niet wist, dat de zoon de rekening opgenomen en opgeheven had. De AMRO heeft de rekening opgeheven en een nieuwe geopend op naam zoon en daar het bedrag op overgemaakt.

Er wordt nergens gesteld dat zoon zijn spaarrekening heeft leeggehaald.

Vader zal de originele spaarrekening wel aan zijn account gekoppeld hebben, die nu niet meer toegankelijk is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik denk dat TS het begrip sparen voor je kind niet heeft begrepen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door tttlocke »

mahadma schreef:
tttlocke schreef:
mahadma schreef: Heb ik de brief geopend Hier gaat u al in de fout, u heeft zijn briefgeheim geschonden.
...
Het briefgeheim.
Of dat geschonden wordt, hangt af van de afspraken die binnen de familie van TS daarover gemaakt zijn. Ik denk niet dat u daarvan op de hoogte bent.
Ik leid af aan het feit dat vader niet wist dat zoon de rekening opgenomen en opgeheven had, dat zoon kennelijk niet zo'n close contact met zijn pa heeft. Maar waarde @tttlocke, u weet dat ook niet hoe de situatie ligt. Als een kind van jongere leeftijd persoonlijk geadresseerde post krijgt en nog geen 18 is is er sprake van minderjarigheid en (hangende de leeftijd) en is het theoretisch mogelijk dat vader de post opent, echter als dit een brief van een vriend(in) is, heeft pa er op elke leeftijd vanaf te blijven.
Inderdaad, ik weet ook niet hoe de situatie ligt, maar ik trok dan ook niet de conclusie dat hier het briefgeheim geschonden was. Dat deed u.
Mijn punt ging niet over minderjarigheid. Daarvan was immers geen sprake meer (dat was immers de aanleiding voor dit topic).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door tttlocke »

mahadma schreef:Lady1234, de rek staat op naam van zoon u met een nieuw nummer wat voor pa niet toegankelijk is. Dus of het saldo er nog is of verdwenen is kan niemand zeggen.
Jawel, de zoon kan dat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN AMRO Kinderbonussparen

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar dat is ook niet zo relevant. Wat wel relevant is, is dat het saldo op de rekening niet nul is omdat het geld zondaar allemaal opgenomen is, wat sommigen denken. Het saldo is nul omdat de bank in de maand na de 18de verjaardag het geld overmaakt naar een 'gewone' spaarrekening van de zoon. Dit omdat de rekening alleen voor kinderen onder de 18 is en er na die leeftijd dus geen gebruik meer van gemaakt dient te worden.

Dit staat overigens allemaal duidelijk uitgelegd in de voorwaarden die TS ook had kunnen lezen.

Gesloten