LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bedrijfsnaam

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

bedrijfsnaam

Ongelezen bericht door luna01 »

Mijn excuus alvast mogt ik onder het verkeerde topic schrijven.

Mijn vraag is, als iemand een bedrijf overneemt, mag die gene het bedrijf onder de zelfde naam verder voeren ?

Bedankt voor reacties,
luna

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: bedrijfsnaam

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Dat mag, geen enkel probleem. Dat gebeurt in de praktijk heel erg veel. De handelsnaam is misschien wel het duurste van het hele bedrijf (goodwill). Uiteraard moeten koper en verkoper er wel afspraken over maken.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: bedrijfsnaam

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

klopt,

maar wel aannemende dat het geen franchise formule is

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: bedrijfsnaam

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Goede aanvulling! Maar gelukkig hoeft ook dat geen probleem te zijn, alleen is dan ook toestemming van de franchisegever nodig.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: bedrijfsnaam

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Klopt, maar zij zijn dit niet verplicht, en kunnen eventueel aanvullende voorwaarden stellen

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: bedrijfsnaam

Ongelezen bericht door luna01 »

Oei, wat is een franchis code ?

Het gaat idd om een bedrijf met een hele goede naam en die gene die het overnam, bakt er helemaal niets van, is nauwelijks aanwezig, heb eigenlijk het idee, dat hij op die naam bouwt en er nauwelijks iets mee doet. De verkoper is inmiddels overleden, maar wel mijn familienaam/of bedrijfsnaam, waar ik het niet mee eens ben...zoiets...

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: bedrijfsnaam

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Franchise is een formule waaronder allerlei mensen zaken kunnen doen, zoals Mc Donalds en Hema. Dat zijn landelijke of internationale ketens, waarbij de eigenaren van de lokale winkels toch (binnen grenzen) eigen baas zijn.

Ik neem aan dat jij zelf geen eigenaar bent/ was? Dan kun je er weinig tegen doen, ben ik bang... de koper staat het vrij om te doen en te laten wat hij wil, uiteraard tenzij er iets concreets daaarover met de verkoper is afgesproken.

Gesloten