LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderburo maakt er potje van. Wie kan helpen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
xx.petraxx
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2010 15:00

Gastouderburo maakt er potje van. Wie kan helpen?

Ongelezen bericht door xx.petraxx »

Stel dat:

Een mevrouw werkend als gastouder heeft besloten te stoppen met de opvang. Daar heeft zij zo haar redenen voor:

* Creëren van financïele zekerheid ( = terug naar een baan in loondienst)
* verandering van privé omstandigheden waardoor het niet meer rendabel is als gastouder
* alle onduidelijkheid over de trajecten/ te volgen opleidingen en eisen van ggd.

Zij zal zich toch gaan houden aan de 2 maanden opzegtermijn. Dat zal inhouden dat alle lopende contracten per 1 mei officieel zullen stoppen. Echter vanwege het feit dat zij niet zal gaan voldoen aan de eisen om voor 1 september 2010 te zijn ingeschreven als gecertificeerd gastouder lijkt het haar dat contracten per direct kunnen worden opengebroken. ( wel zo eerlijk ;-) )

De gastouder heeft te maken met 4 gezinnen. 1 gezin loopt bij buro A, De overige 3 lopen bij buro B. Bij buro B loopt 1 gezin die zelf al heeft opgezegd per 1 maart eindigd het contract tussen deze vraag en gastouder.

Dus logisch vervolg is de vraagouders inlichten. Met het al opgezegde gezin wacht de gastouder nog, immers hebben zij het minste nadeel, zij hebben al opvang per 1 maart elders.
De ouders zijn niet blij ( begrijpelijk, weg is belastingvoordeel en opvang) maar begrijpen haar beslissing en steunen haar daar ook in. Geen problemen dus.

Dan is er het contact met de gastouderbureau's. Buro A, gewoon te bereiken via telefoon laat direct weten dat facturatie dan zal worden stopgezet. Wat onzin is want de facturatie is in de maand januari ook nog niet verlopen via het buro.

Buro B is via de contactpersoon telefonisch vrijwel niet te bereiken. Dus per mail stelt de gastouder de contactpersoon op de hoogte. Per mail wordt er geantwoord dat deze het betreurd dat gastouder stopt en dat per 1 mei de contracten dan ook zullen stoppen. Alles verder met deze mail zo opgelost, het zal worden doorgegeven.

1 week later heeft gastouder dan nog contact met de al opgezegde ouder. Deze ouder is het niet eens met de beslissing en belt boos de directrice op van buro B.

En dan pas wordt het buro B wakker, en worden er stappen ondernomen. Over bemiddeling kan niet worden gesproken... Gastouder heeft tot nu toe nog geen telefoontje gehad van mevrouw de directrice. Stappen die de directrice wel neemt:

* alle ouders worden gebeld, en er wordt nogal wat paniek gezaait ( waardoor alle ouders bellen met de gastouder)
* er is contact met contactpersoon die vriendelijk vertelt dat alle facturatie zal worden stopgezet, het buro vindt zich niet verantwoordelijk om de ouders te factureren voor een gastouder die niet zal gaan voldoen aan de eisen.
* er wordt vriendelijk vertelt dat gastouder toch beter de opleiding kan gaan volgen om nog meer problemen te voorkomen.

In het zaaien van de paniek vergeet het proffesionele gastouderburo dat zij staan voor bemiddeling. En daarbij vergeten ze ook nog eens dat de gastouder gewoon aan het werk is, en verantwoordelijk is voor een goede opvang voor haar gastkinderen wat door het buro die dag vrijwel onmogelijk is gemaakt.

De opzeggende ouder vindt dat zij voor de gewerkte uren geen vergoeding meer schuldig is.

De buro's hebben allemaal extra clausules ingesloten in contracten vanwege de nieuwe regelgeving:

Buro A:
Zij betalen alle opleidingskosten voor al hun gastouders inclusief ehbo certificaat.
Ter bescherming van deze kosten hebben zij logischer wijs een clausule ingesloten dat als een gastouder de opleiding niet haalt / niet zal worden ingeschreven als geregistreerd en gecertificeerd gastouder zij de maandelijkste bemiddelingskosten kunnen terug eisen van de gastouder.
Lijkt mij vrij normaal! Immers hebben de gastouders geen verdere kosten.

Buro B:
Zij betalen geen enkele opleidingskosten, ook niet die van het verplichte ehbo. Er is voor hun dus geen extra investering.
Toch hebben zij wel een clausule dat als de gastouder niet per 1 september 2010 in het register staat zij het recht hebben de bemiddelingskosten terug te kunnen eisen van de gastouder. = belachelijk

Buro A handelt en bemiddelt zoals het hoort en uiteindelijk zijn alle partijen het eens geworden met de gemaakte beslissingen.

Maar dan is er buro B;
Nadat zij:
* niet bemiddelen
* dringend "dreigen"( door stopzetten facturen ) dat gastouder de opleiding moet gaan volgen
* telefonisch zeggen niet meer te factureren.
* zelf niet aan de eisen voldoen: er is geen bezoek meer geweest en er is geen ( ondertekende) risicoinventarisatie aanwezig bij gastouder wat verplicht is per 01-01-2010
* gastouder's gegevens allemaal zijn verwijderd van de online urenregistratie ( --->> er is dus ECHT geen mogelijkheid meer facturen te sturen via buro b)
* gastouder houden aan de opzegtermijn van 2 maanden, per1 mei stopt het contract pas

eisen zij over de maanden februari, maart en april al een bedrag van 360 euro. ( zonder enige verdere verklaring waaruit dit bedrag is gebasseerd)
En is daar nog de mogelijkheid dat de maand Januari er ook bij komt..

Indirect is er dus bij buro b voor gastouders geen mogelijkheid om ontslag te nemen. ( voor zover je kan spreken van ontslag nemen) Daarvoor wordt je beboet.

Daardoor denk ik verder......

Wat als:

* de gastouder alsnog onder druk een opleiding zal gaan doen en deze haalt. Daarmee is deze nog niet ingeschreven bij de gemeente.
Zij moet namelijk ook nog controle krijgen van de GGD, pas daarna kan zij worden ingeschreven. Echter het stopt bij het halen van de opleiding. Haar besluit staat vast, gastouder wil zij niet zijn en dus komt de GGD ook niet bij haar op huisbezoek.
( iets waar buro B geen rekening mee houdt)

of stel dat....

* de gastouder al een diploma had van een juiste opleiding om gastouder te mogen zijn. Ook zij heeft haar redenen te stoppen. Nog voor de GGD over de vloer is gekomen stopt zij en daardoor komt ook zij niet in het register.

Is het voor gastouders dan niet mogelijk om net als ieder ander te beslissen dat zij iets anders met hun leven van plan zijn en te stoppen?

Daarnaast zijn er gastouders die wel uiteindelijk geregistreerd worden. Zij hebben nu alle diploma's / certificaten en hebben jaarlijks controle van buro's en GGD maar wat voor rechten hebben zij hierdoor uiteindelijk meer gekregen dan dat er eerst was? Geen er zijn alleen meer plichten.

* buro's blijven de mogelijkheid houden om te dreigen met het niet uitbetalen van facturen, als gastouder tegen ze ingaat of iets dergelijks.
* er is geen recht op vakantie geld
* geen recht op doorbetaling bij ziekte gastouder
* geen recht op door betaling bij nationale feestdagen vallend op de normale werkdagen van gastouder
* vraagouders kunnen wel een contract beeindigen zonder boete
* vraagouders kunnen vrij nemen / vakantie nemen zonder dat gastouders worden doorbetaald.



mijn handen jeuken buro B met naam te vernoemen.....maar so far blijf ik even netjes... :twisted:

Hhhmmm
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2010 21:40

Re: Gastouderburo maakt er potje van. Wie kan helpen?

Ongelezen bericht door Hhhmmm »

Jeetje :shock:

Ik heb zelf een tijdje met het idee gelopen om dit ook te gaan doen/proberen.
Gastouder worden.
Maar als ik dit zo lees, niet echt leuk als je achteraf denkt van => liever vaste baan.

Oke, dit is jouw ervaring.
En je hebt een hoop buro's in het land.
Maar zo kan je wel alvast vragen stellen voordat je als gastouder te werk ga.

Succes met buro B!

Gesloten