LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door elmo43 »

Weet iemand of je een oplichter via een civielrechtelijke procedure kunt laten veroordelen en laten opsluiten??
Of houd civielrechtelijk alleen in dat je op die manier je geld terug kunt krijgen??
Wat gebeurd er als er niks te halen valt etc etc??

Als het niet duidelijk is dan hoor ik dit graag, dan leg ik het 1 en ander uit.

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Nee, dit gebeurd bij een strafrechtelijke procedure zie http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... edure.html

De Officier van Justitie is degene die beslist of de verdachte wel of niet wordt vervolgd, dus aangifte doen.

jvn
Berichten: 221
Lid geworden op: 15 jul 2009 13:55

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door jvn »

Hallo Elmo ,een civielrechterlijke procedure kan men voeren als men geld van iemand wil vorderen via de rechter.
Als men iemand wil laten opsluiten,zoals jij aangeeft,dan komt er wel meer aan te pas.

Stap 1 Aangifte bij de politie
Stap 2 Onderzoek door de officier van justie
Stap 3 Officier beslist of hij de zaak voor de rechter zal brengen
Stap 4 De rechter beslist of iemand een gevangenisstraf krijgt.

Als je zo iets van plan bent dan moet je wel onweerlegbare ,aantoonbare bewijzen hebben,dat er sprake is van een strafbaar feit.
Als je die hebt en je wilt er mee verder ,dan raad ik je aan om eerst een advocaat te raadplegen.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door elmo43 »

Dat heb ik al gedaan en er loopt nu ook nog een rechtzaak (hoger beroep) maar er is gezegd dat ik hem wel civielrechtelijk aan kan pakken.
En daarom de vraag wat ik daarmee opschiet, als ik op die manier als mocht blijken dat hij in het hoger beroep ook overal mee weg komt, alleen maar op die manier mijn geld terug kan vorderen, wat hij helaas "niet heeft". De welbekende kale kip zeg maar.

Dan schiet ik daar dus ook geen reet mee op dus :? zie hem liever zitten voor een paar jaar.

jvn
Berichten: 221
Lid geworden op: 15 jul 2009 13:55

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door jvn »

Als er al een rechtzaak loopt dan zou ik daar eerst even de uitspraak van afwachten,mocht de persoon in kwestie veroordeeld worden,dan sta je des te sterker bij een volgende civiele procedure.
Heeft hij geen geld,dan kun je misschien nog beslag laten leggen op zijn goederen.
Bijvoorbeeld ,auto,koopwoning,boot,luxe goederen.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door elmo43 »

Stap 1 Aangifte bij de politie
Stap 2 Onderzoek door de officier van justie
Stap 3 Officier beslist of hij de zaak voor de rechter zal brengen
Stap 4 De rechter beslist of iemand een gevangenisstraf krijgt.

Als je zo iets van plan bent dan moet je wel onweerlegbare ,aantoonbare bewijzen hebben,dat er sprake is van een strafbaar feit.
Als je die hebt en je wilt er mee verder ,dan raad ik je aan om eerst een advocaat te raadplegen.
Hoi jvn, die stappen zijn allemaal genomen, de polite heeft de aangiftes 34 stuks verzameld en door gestuurd. Eerst naar de frauderecherche ide heeft bekeken wie er door gestuurd moesten worden naar het Om voor de rechtzaak.
Uiteindelijk heeft de officier ook besloten nadat er van de 34 aangfites er 24 overbleven een rechtzaak aan te spannen tegen de oplichter. Het gaat om in totaal 7 aanteigingen tegen hem.

De oplichter heeft afgelopen jaar in 2009 februari vrijspraak gekregen voor alle zaken, met uitzondering van dat hij zijn administratie niet heeft ingeleverd bij de curator van zijn failliete bedrijven. De rechter vond dat er geen enkel bewijs was van de aanklachten :? terwijl er uim een meter dossier ligt bij het OM aan bewijslast. En het een meervoudige strafkamer is behandeld, dus 3 rechters.

Het OM is wel in hoger beroep gegaan, en dat dient dit jaar wederom in februari.
Maar er staat in de uitspraak van vorig jaar dat ik hem wel civielrechtelijk kan aanpakken.
Maar ja zoals eerder vermeld de welbekende kale kip, terwijl hij heel wat geld heeft, maar wij weten niet waar hij het heeft en is ook moeilijk achter te komen.

Dan toch maar hopen dat in het hoger beroep anders geoordeeld word

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door elmo43 »

In ieder geval dank voor de antwoorden :wink:

jvn
Berichten: 221
Lid geworden op: 15 jul 2009 13:55

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door jvn »

elmo43 schreef:In ieder geval dank voor de antwoorden :wink:
Reactie : jvn : Graag gedaan :wink:

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door elmo43 »

Hoi jvn,

Kan jij mij nog een keer helpen hiermee??

Ik was in september samen met de tros gedagvaard door de oplichter ivm met op forums over hem te praten en mijn verhaal te doen etc.
Hij had ons aangeklaagd voor smaad laster inkomstenderving imagoschade etc etc.
Wij de tros en ik hebben toen vrijspraak gekregen van de rechter, omdat zij het niet eens was met zijn beweringen enzo.

Nu was hij in hoger beroep gegaan hierop, en had ik ook een brief gekregen van zijn advocaat dat het hoger beroep op19-01-2010 zou dienen.
Hiervoor heb ik een advocaat moeten regelen en tijd en energie in moeten steken en dus onnodig kosten gemaakt.
Nu kreeg ik vandaag te horen dat het hoger beroep dus niet heeft plaats gevonden, de reden hiervan weet zij niet. Maar ik heb mijn vermoeden waarom niet.
Kan ik deze kosten nu verhalen op zijn advocaat, omdat hij in opdracht van de oplichter hoger beroep heeft aangetekend.
Ik kan hier niks over terug vinden op het net, wellicht kijk ik verkeerd, mar dacht kan het ook even vragen hier. :wink:

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Je kunt de advocaat van de tegenpartij daar zeker op aanspreken. Blijkbaar heeft hij de dagvaarding niet aangebracht bij de rechtbank, waardoor de zaak niet heeft gediend. Normaal gesproken laat je dat dan aan de andere partij weten, zodat die geen onnodige kosten maakt.

Probleem is alleen: als de tegenpartij die kosten niet wil betalen, moet je hem weer dagvaarden... en zo blijf je bezig.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door elmo43 »

:wink: Oke dank je Mark, maar dat moet eigenlijk geen probleem zijn want de tros is hier ook bij betrokken. En de advocaat van de tros zal het denk ik hier niet bij laten zitten.
Wellicht word er ook door het OM in het hoger beroep daar wat over gezegd.
Is het anders ook mogelijk dit te melden bij de orde van advocaten of jij weet??
Ook omdat de advocaat van de oplichter er heilig van overtuigd was een hele goed zaak te hebben en het te kunnen winnen.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Je hebt eigenlijk alleen iets te melden als de advocaat van de tegenpartij zich niet aan de beroeps- of gedragsregels heeft gehouden. En om te weten of dat het geval is, moet je eigenlijk weten waarom die zitting niet is doorgegaan. Maar een eventuele klacht bij de deken van de orde kan altijd wel een dreigement zijn als de advocaat nergens op zou reageren.

Maar zoals je zelf al zegt, ik zou het grotendeels aan de advocaat van de TROS overlaten. Scheelt jou tijd, geld en moeite! :wink:

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: iemand civielrechtelijk laten veroordelen??

Ongelezen bericht door elmo43 »

Oke dank je wederom voor je duidelijke antwoorden. :wink:
En zal het idd maar even afwachten, wellicht word er in het hoger beroep tegen de oplichter volgende maand, bij het OM daar ook nog wel iets over gezegd.

Gesloten