LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overhandiging dagvaarding aan minderjarig kind toegestaan???

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Soul4Life2
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2007 16:25

overhandiging dagvaarding aan minderjarig kind toegestaan???

Ongelezen bericht door Soul4Life2 »

Onlangs overhandigde een gerechtsdeurwaarder een dagvaarding die voor mij bestemt was aan mijn zoon van 10 omdat ik op dat moment niet thuis was. Ik heb het deurwaarderskantoor gebeld en daar mijn beklag over gedaan,, en zij beweerden dat het wettelijk toegestaan is om dit soort stukken te overhandigen aan één ieder die beweerd een huisgenoot te zijn van diegen waarvoor de stukken zijn bestemt.Bij nalezing van het Wetboek van Strafrecht artikel 46 vond ik het volgende:
Artikel 46 | Rv, Boek 1, Titel 1, Afdeling 6
1.
De deurwaarder laat een afschrift van het exploot aan degene voor wie het is bestemd in persoon of aan de woonplaats aan een huisgenoot van deze of aan een andere persoon die zich daar bevindt en van wie aannemelijk is dat deze zal bevorderen dat het afschrift degene voor wie het exploot is bestemd, tijdig bereikt. Is het exploot voor meer personen bestemd, dan verstrekt hij voor ieder van hen een afschrift.

Naar mijn mening is een 10 jarig kind niet in staat om zich te realizeren dat, indien hij/zij vergeet om deze stukken op tijd te overhandigen,dit zeer zware gevolgen kan hebben voor diegene waarvoor de stukken bestemt zijn.
Kinderen van die leeftijd gaan nog dusdanig in hun spel op dat ze makkelijk kunnen vergeten dat zij iets moeten overhandigen aan de ouder(s), of nog erger, totaal vergeten waar ze datgene gelaten hebben.
Antwoord van de persoon aan de telefoon van het deurwaarderskantoor: De deurwaarder kan aan ongeacht wie op dat moment de deur open doet dit soort stukken overhandigen, maar de gedagvaarde wordt verantwoordelijk gehouden indien hij/zij deze stukken vervolgens niet of te laat ontvangt van de persoon die de stukken heeft aangenomen.
Indien dergelijk belangrijke stukken bezorgd dienen te worden door een deurwaarder lijk het mij logisch dat deze er zorg voor draagt dat die stukken op zijn minst overhandigd worden aan een volwassene in plaats van aan een minderjarige. Ik zou hier graag reacties op zien

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: overhandiging dagvaarding aan minderjarig kind toegestaan???

Ongelezen bericht door gravedigger »

Het wetbpek is op dit punt heel duideljk. Let eens op het woordje aannemelijk"!! Ook van kinderen kan/mag je aannemen dat die post onmiddellijk afgeven aan hun ouders.

Gesloten