LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat nu: nieuwe simkaart gestolen en 273 euro verbelt.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
sinnsyk
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2010 12:44

Wat nu: nieuwe simkaart gestolen en 273 euro verbelt.

Ongelezen bericht door sinnsyk »

Hallo

Ik ben een kwestie aan het uitzoeken voor mijn vriendin, die door haar stage vrijwel geen vrije tijd overheeft. Graag zou ik advies willen over wat nu te doen:

Deel 1
Op 28 januari 2010 besloot mijn vriendin over te stappen van een KPN abbonnement naar een telfort SIM-only aanbieding. Haar abbonnement was nog niet afgelopen, dat zou pas in april gebeuren.
In de telfort winkel hebben we samen die dag een mooie sim-only afgesloten die compleet met nummerbehoud zou ingaan rond 1 april 2010. We kregen daarbij een simkaart en een mapje met allemaal contractinformatie enzovoort, zoals je bij een nieuw abbonement wel vaker krijgt.

De dag daarna waren we bij het AMC (waar ze stage loopt) voor haar introductiegesprek. Daar hebben we de auto geparkeerd en (dom dom dom) haar tas met mini-laptop en haar nieuwe abbonement in de auto laten liggen. Het was immers niet lang en een parkeerplaats, wij komen niet uit de grote stad en zijn dus niet echt bewust van dat gevaar.

Toen we na een uurtje terug kwamen was de auto opengebroken, en was haar tas inclusief laptop verdwenen. Ook was de tomtom die in het handschoenenkastje lag verdwenen.
Aangifte gedaan bij de politie via internet, en via de verzekering krijgt ze nu 250 euro terug.

Deel 2
Nu heeft ze tijdens de aangifte het telfort mapje niet genoemd, omdat we daar niet aan hadden gedacht (hij was immers net 1 dag oud) en we waren in de veronderstelling dat het abbonement nog niet actief was. Het ging immers in per 1 april dus we hadden nog wel even de tijd.

Tijdens carnaval, 2 weken later, wilde ze gaan pinnen en was opeens haar banksaldo flink omlaag. Gelijk even gekeken op internet en gebeld naar telfort, want ze hadden 273 euro afgeschreven!
Telfort wist te vertellen dat er met haar nieuwe simkaart (met het nummer wat daar nog aan was gekoppeld voordat haar KPN nummer daar op zou komen te staan) vele malen naar het buitenland was gebeld, dat allemaal buiten de bundel (er was immers nog geen bundel..). Verontwaardigd vroegen we hoe het kon dat een simkaart die pas actief zou moeten zijn per 1 april, toch actief was? Bleek dat er wel een nummer op zat, maar dat er geen abbonement of bundel bij hoorde. Alles wat er mee gebeld werd was dus zowieso extra duur.
Telfort vertelde ook dat de simkaart na 3 dagen was geblokkeerd omdat ze het belgedrag verdacht vonden.

Na een gesprek met de klantenservice hebben ze een mijn-telfort account aangemaakt op het nummer dat op de simkaart stond, en zo konden we bij de gegevens komen. We hebben dus nu een lijst met 21 verschillende telefoonnummers waar naar gebeld is, en ook is het IMEI nummer van het toestel en het type toestel te vinden op mijn-telfort.

Hiermee zijn we naar de politie gegaan, maar die geven aan dat ze niet voldoende aanknoping hebben en dat het bedrag te laag is om er iets aan de doen.


Nu zou ik graag weten:

- kunnen we bij telfort iets bereiken door hun de schuld te geven dat de simkaart nooit actief had mogen zijn, er was immers een abbonement afgesloten dat pas per 1 april in zou gaan en dan pas een 06 nummer gekoppeld zou krijgen (haar oude KPN nummer)
- kan de politie echt niets doen met een hele waslijst 06 nummers die gebeld zijn, het IMEI nummer van het toestel waarmee gebeld is, en zelfs het type toestel?


De totale kosten zijn nu:
273 euro van telfort, 300 euro mini-laptop, 200 euro autoraam, 300 euro tomtom..
Dat vind ik niet bepaald te weinig.. toch?

Ik ben heel erg geneigd om al die nummers die gebeld zijn door de dief zelf maar te bellen met een smoesje, maar ben ook wel huiverig omdat op het contract immers haar adres en alles staat.
Ook zou ik graag de politie willen dwingen iets te doen, maar hoe? Ze zijn niet echt behulpzaam, ze wilden in eerste instantie niet eens de lijst met telefoonnummers of het IMEI nummer bekijken (!!!)
Ik wil zowieso telfort een (boze) brief sturen, maar ik zou niet weten hoe ik daar aan moet beginnen en wat ik daarin kan zetten om iets te bereiken. Wat zou daar in moeten staan?

Eventuele vragen beantwoord ik graag :)

Edwin

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wat nu: nieuwe simkaart gestolen en 273 euro verbelt.

Ongelezen bericht door berndv »

Je moet bij Telfort even de voorwaarden nakijken over de activatie van het abonnement. Weet wel dat KPN/HI ook zoiets hebben. Een actief abonnement zonder bundel, dus alles is buiten de bundel bellen. Dit gaat in vanaf dat je het tekent totdat nummerbehoud uitgevoerd wordt. Als dit bij Telfort ook zo is, dan denk ik dat je naar je geld kan fluiten. Totdat de dief gevonden is, dan kan je proberen de kosten op deze te verhalen. Het blijft natuurlijk je eigen schuld dat je de simkaart niet geblokkeerd hebt, kan me voorstellen dat je er niet aan gedacht hebt omdat het net nieuw was. Maar tja, niet blokkeren en je simkaart en pincode in verkeerde handen kan grote gevolgen hebben.

Voor wat betreft de politie weet ik niet hoe je die aan het werk kan krijgen.

stofzuigertje

Re: Wat nu: nieuwe simkaart gestolen en 273 euro verbelt.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag een lijst met gesprekken en geef die aan Politie,
het is Uw kaart dus U heeft hier recht op.
Dus iedereen die gebeld is met dit nummer kan vertellen wie de dief of heler is.
Ik verwacht veel buitenland gesprekken die lastiger te vinden zijn.

Dus kijk naar wie ze gebeld hebben en trek die na.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat nu: nieuwe simkaart gestolen en 273 euro verbelt.

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Sinnsyk

Als je het goed vind ga ik even een beetje met je meedenken.
Aangifte gedaan bij de politie via internet, en via de verzekering krijgt ze nu 250 euro terug.
De totale kosten zijn nu:
273 euro van telfort, 300 euro mini-laptop, 200 euro autoraam, 300 euro tomtom..
Dat vind ik niet bepaald te weinig.. toch?
Van welke verzekering heb je die 250 euro terug? Er zijn mischien nog wat andere mogelijkheden.

Sowieso kun je de verzekering nog een briefje sturen dat de schade hoger blijkt te zijn dan verwacht, waarbij je de gegevens van de simkaart, inclusief het lijstje met gebelde nummers, aan de maatschappij overhandigt.

(Wellicht dat de verzekeringsmaatschappij in de toekomst wél iets met die gegevens kan doen, als er meer van dit soort claims binnenkomen).

Hoe is je auto verzekerd? WA, WA-casco, All-risk? Wellicht dat je de schade aan je autoraam dan bij de autoverzekering kunt claimen. Wel moet je er dan rekening mee houden dat het aantal schadevrije jaren naar beneden kiepert en de premie over een flink aantal jaren hoger wordt.

Wat betreft de laptop, is er bij je inboedelverzekering toevallig een clausule dat het ding ook buitenshuis verzekerd is? Immers, stel dat je een deel van je inboedel bij een bedrijf als Shurgard of City box opgeslagen hebt, dan is dat deel van jouw inboedel ook meeverzekert. Ook al is het elders opgeslagen.

Heb je de tomtom en laptop toevallig niet al te lang geleden met een creditcard gekocht die dan ook nog een verzekering bieden van pak-hem-beet 180 dagen?

Verder... we zijn vaak voor van alles verzekerd, maar sommige dingen moeten we inderdaad voor lief nemen.
wij komen niet uit de grote stad en zijn dus niet echt bewust van dat gevaar.
Ik kom van origine wel uit de grote stad, heb er in meerdere gewoond zelfs, maar woon nu al bijna twee jaar in een dorp. Ik ben me zeer bewust van de gevaren in de grote stad, maar, als ik naar mijn mededorpsbewoners kijk, het is zó herkenbaar wat je schrijft...

Gesloten