LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwangerschap en werk

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
tijgerrr
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 okt 2007 18:05

Zwangerschap en werk

Ongelezen bericht door tijgerrr »

Mijn contract loopt straks af en heb onlangs een gesprek gehad.
In dat gesprek werd bekend gemaakt dat mijn contract niet werd verlengd. De reden dat hij niet werd verlengd is niet omdat ik zwanger ben maar om alles wat met de zwangerschap te maken heeft..
Ik weet niet wat het verschil is maar naar mijn weten is er geen verschil!
Er werd gezegd tegen de tijd als ik weer terug kom (na zwangerschapsverlof) is het niet zeker of ze de plek waar ik werk nog wel hebben (dit is onzin want het draait al jaren goed). Tevens weten ze niet of ik na die tijd nog wel wil werken (had dan gebeld en gevraagd maar nee dat doen ze niet). Ze maakten zich geen zorgen om verlof want UWV betaald dat allemaal aan hun en kost het ze niks maar als ik na het verlof ziek raak en dat is niet aan te tonen door de zwangerschap dan moeten ze alles zelf betalen en daar hebben ze geen zin in. Ik ben straks minder flexibel omdat er een kind op komst is. (mijn collega's hebben ook kids maar het zijn wel mannen)
Ik krijg nog een officiële brief waarin komt te staan naar aanleiding van ons gesprek. Dit doen ze met opzet zodat ik zelf daar iets mag invullen als ik ga solliciteren ik wordt helemaal vrij gelaten in mijn verhaal dan.. Ik zie zelf geen reden waarvoor dat nodig is maar ik snap de achterliggende gedachte wel.
Wel heb ik tegen ze gezegd ik had wel wat meer verwacht dat jullie er eerder mee aan kwamen zetten want hoe verder je bent hoe kleiner het is dat je een andere baan vindt. 2 of 3 maanden geleden wisten jullie ook al dat dit zou gebeuren hierop werd JA gezegd en nog geen 2 minuten later toen ik het herhaalde werd er gezegd dat wisten we toen nog niet omdat je ziek was..

Kan dit zomaar en is hier niks tegen te doen ?
De kans dat ik nu een andere baan vind is klein omdat ik al redelijk ver ben in de zwangerschap. Er zijn zeer weinig werkgevers die erop zitten te wachten dat je 2 á 3 maanden werkt en dan er 3 á 4 maanden uit bent..

Graag hoor ik van jullie

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zwangerschap en werk

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, dit mag niet. Het komt er immers op neer dat je werkgever je ontslaat omdat je zwanger bent. Dat mag niet.

Het is ook onzin dat hij later op zou draaien voor allerlei zwangerschapsgerelateerde kwalen. Ook na je zwangerschap zijn bijna alle zwangerschapsgerelateerde ziektes nog aan te tonen, dus als je na het verlof ziek raakt en dat is niet aantoonbaar door de zwangerschap, dan heeft het dus ook niets met je zwangerschap te maken. En dan is het logisch dat ze dat zelf moeten betalen.

Dat ze dit niet in je brief zetten is puur omdat ze je op deze grond niet mogen ontslaan. Ze weten het mooi te draaien alsof ze het voor jou doen, dat ze het voor jou verhaal naar andere werkgevers niet in de brief zetten, maar dat is due niet zo.

Dus op naar de bond/cwi/rechtshulp.

tijgerrr
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 okt 2007 18:05

Re: Zwangerschap en werk

Ongelezen bericht door tijgerrr »

Onlangs heb ik ook een rechtsbijstand afgesloten voor werk en inkomen alleen de 1e 3 maanden mag je er geen beroep op doen. Die 3 maanden lopen halverwege maart af. Dus dat wordt rechtshulp, maar ik heb nog meer in petto voor ze.. maar dat komt zodra ik alles op papier heb staan.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Zwangerschap en werk

Ongelezen bericht door vladja »

kweenie,

Ze wordt niet ontslagen. Haar contract wordt niet verlengd. De werkgever is vrij om een contract te verlengen of niet (binnen de wettelijke kaders) en hij hoeft daar geen enkele reden voor op te geven.

Ik kan mij voorstellen dat de werkgever het contract niet verlengd omdat ze zwanger is. Hij voorziet immers een periode waarin hij door moet betalen tijdens het zwangerschapsverlof en daar heeft hij geen zin in.

Contractverlenging is op geen enkele manier af te dwingen.

Ik verwacht niet dat de rechtsbijstand hier veel steun zal geven, omdat het probleem al ontstaan is in de wachtperiode. Die wachtperiode is er voor om te voorkomen dat mensen, die moeilijkheden zien aankomen, snel een rechtsbijstand verzekering afsluiten om die voorziene moeilijkheden te helpen oplossen.

Vladjat4mmg

Gesloten