LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwijgrecht en (getuige) verklaringen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Er moeten sancties op staan op leugens

Ja
3
100%
Nee
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 3

Rolandroland

Zwijgrecht en (getuige) verklaringen

Ongelezen bericht door Rolandroland »

In een recht zaak zijn er mensen die leugens vertellen. Ik vind eigenlijk dat hier wel sancties op moeten staan als doet blijken dat het verhaal niet klopt. Dus zwart op wit opzettelijk is gelogen. Volgens mij staan hier geen sancties op. Kan iemand dat nader toe lichten? Verder vind ik dat het zwijgrecht niet altijd een recht moet zijn. In bepaalde gevallen kan ik me het voorstellen maar het moet niet blijvend zwijgend zijn!

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Zwijgrecht en (getuige) verklaringen

Ongelezen bericht door gravedigger »

Als die leugens bewezen kunnen worden, staan daar wel degelijk sancties op. Wat dacht je van meineed?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zwijgrecht en (getuige) verklaringen

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je voor de rechtbank liegt, dan is dat meineed en daar staat wel een straf op. Maar vaak is het zo dat er niet echt wordt gelogen, maar dat er bv. iets wordt gesuggereerd zonder dat je het zegt. Dan denk je dat iemand iets anders bedoelt dan wat hij feitelijk heeft gezegd. En ook kun je natuurlijk van alles zijn 'vergeten'...

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Zwijgrecht en (getuige) verklaringen

Ongelezen bericht door Big-V »

Een leugen is een leugen en dat is inderdaad strafbaar gesteld. Insinuaties niet, maar deze zullen ook nooit als bewijs dienen.
En ook kun je natuurlijk van alles zijn 'vergeten'
Je kunt moeilijk een straf zetten op een slecht geheugen. Mensen kunnen dingen vergeten. Het is niet na te gaan of dit werkelijk zo is, of dat ze doen alsof.

Rolandroland

Re: Zwijgrecht en (getuige) verklaringen

Ongelezen bericht door Rolandroland »

En hoe zit het dan met Joran? Die heeft toch ook steeds verschillen verhalen gehouden?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zwijgrecht en (getuige) verklaringen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar niet onder ede !

Daarnaast kun je natuurlijk nooit verplicht worden om aan je eigen veroordeling mee te werken... Als dat wel het geval zou zijn, dan zou iedereen liegen en dat werkt dus ook nie...

Zwijgrecht hou je dus altijd !

Gesloten