Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Marjolein Leenstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2023 12:29

Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door Marjolein Leenstra »

Ik heb een bed gekocht bij de outlet van Beter Bed. Helaas past het bed niet door het trapgat. Ik heb vandaag gebeld dat ik het wil retourneren. Op de bon van Beter Bed staat dat ik het mag retourneren binnen 8 dagen. Ik krijg als antwoord op mijn telefoontje vandaag dat er niets mogelijk is. Ik zou graag willen weten of dit conform de juridische regels is want ik vind dit natuurlijk absoluut niet akkoord.

Hartelijke groet,

Marjolein Leenstra

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar via het raam naar boven hijsen.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Lijkt mij dat hier de wet koop op afstand van toepassing is. Indien niet expliciet de vermelding "ruilen niet toegestaan" is vermeld heb je 14 dagen bedenktijd.
Retour kosten kunnen wel voor je rekening zijn. Zeker ook geen vermelding over "proefslapen"?

NeoDutchio
Berichten: 12341
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heeft u het bed online gekocht of in de winkel? Online is altijd 14 dagen bedenktijd, in de winkel geldt koop is koop. Een verkoper mag in een fysieke winkel coulant zijn door wel iets terug te nemen, maar daar mogen ze ook voorwaarden aan hangen. En ik kan goed begrijpen dat ze outlet niet meer terug willen hebben.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door Albert1955 »

@NeoDutchie daar heb je gelijk in. Ik was er standaard van uitgegaan dat het online gekocht was, maar uit de factuur blijkt 8 dagen dus hoeft niet perse online te zijn (hoewel je met 8 werkdagen wel aardig in de richting komt (8 (werkdagen) + 4 (2 weekenden) is 12, dus "bijna" 2 weken))

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Marjolein Leenstra schreef:
15 jan 2023 12:35
Ik heb een bed gekocht bij de outlet van Beter Bed.
In de winkel dus? Het herroepingsrecht is niet van toepassing.
Marjolein Leenstra schreef:
15 jan 2023 12:35
Op de bon van Beter Bed staat dat ik het mag retourneren binnen 8 dagen. Ik krijg als antwoord op mijn telefoontje vandaag dat er niets mogelijk is.
Wat zeiden zie toen jij zei dat dat contractueel is afgesproken? Je moet er voor zorgen dat ze het bed binnen die acht dagen terughebben.

NeoDutchio
Berichten: 12341
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
16 jan 2023 08:53
NeoDutchio schreef:
15 jan 2023 22:22
Heeft u het bed online gekocht of in de winkel? Online is altijd 14 dagen bedenktijd, in de winkel geldt koop is koop. Een verkoper mag in een fysieke winkel coulant zijn door wel iets terug te nemen, maar daar mogen ze ook voorwaarden aan hangen. En ik kan goed begrijpen dat ze outlet niet meer terug willen hebben.
Je miskent dat (los van het herroepingsrecht) "retour binnen 8 dagen" is overeengekomen. En laat dat nu net cruciaal zijn...
Er is geen retour binnen 8 dagen overeen gekomen. Dat staat achteraf op de bon. En zo lang niet bekend is of daar nog een toevoeging bij staat met aanvullende voorwaarden neem ik dat als slag om de arm. Ik ken namelijk geen enkele winkel die een dergelijke uitzondering niet in de retourvoorwaarden heeft staan.

Moneyman
Berichten: 30210
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 10:53
Er is geen retour binnen 8 dagen overeen gekomen. Dat staat achteraf op de bon.
Daarmee is het dus onderdeel van de overeenkomst.
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 10:53
En zo lang niet bekend is of daar nog een toevoeging bij staat met aanvullende voorwaarden neem ik dat als slag om de arm.
Die slag om de arm zag ik niet terug, jou post had ten onrechte als strekking dat TS gewoon pech heeft. Los daarvan is er nog niets gebleken van aanvullende voorwaarden.

Er staat op de bon "retour binnen 8 dagen", dus mag TS daar vanuit gaan. Pas als Beter Bed steekhoudende argumenten heeft waarom TS niet uit mag gaan van iets wat ze zelf op de bon gezet hebben, waarvan nog niets is gebleken, zou dat mogelijk anders worden.

Nijogeth
Berichten: 10052
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik neem aan dat dat retourneren niet telefonisch kan. U zult met het bed in nieuwstaat daar aan moeten komen. Als ik iets bij een winkel koop en wil retourneren, dan ga ik ook terug naar die winkel met het gekochte.

Jan Wijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jan 2022 11:57

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door Jan Wijn »

U heeft een koop overeenkomst om het bed binnen 8 dagen te mogen terug brengen: dan is dat toch duidelijk.
Wanneer u een bed (in delen) door een trapgat wil krijgen dan demonteert u eerst de leuningen, wanneer het dan nog niet lukt heeft u niets aan de bovenverdieping.

Aygulf
Berichten: 385
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door Aygulf »

Wat is de constructie van het bed. Meestal bestaat het uit losse bedbodems, 2 zijplanken en hoofd- en voetenbord. Zelf ook wel eens zo'n bed gekocht en heel makkelijk uitelkaar te halen en weer inelkaar te zetten met een schroevendraaier. Is maar een suggestie.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door k2p »

Marjolein Leenstra schreef:
15 jan 2023 12:35
Ik heb een bed gekocht bij de outlet van Beter Bed. Helaas past het bed niet door het trapgat. Ik heb vandaag gebeld dat ik het wil retourneren. Op de bon van Beter Bed staat dat ik het mag retourneren binnen 8 dagen. Ik krijg als antwoord op mijn telefoontje vandaag dat er niets mogelijk is. Ik zou graag willen weten of dit conform de juridische regels is want ik vind dit natuurlijk absoluut niet akkoord.

Hartelijke groet,

Marjolein Leenstra
Zorg er voor dat je binnen 8 dagen zwart op wit hebt staan dat je het product retour wilt doen, en dat aan de telefoon wordt geweigerd. Als er op de bon staat dat er binnen 8 dagen mag worden retourneerd, dan is dat kennelijk een bedongen voorwaarde die op de bon is bevestigd. Staan er nog kleine lettertjes op de bon/achterkant die uitzonderingen op het retourbeleid geven?

NeoDutchio
Berichten: 12341
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

k2p schreef:
18 jan 2023 12:33
Zorg er voor dat je binnen 8 dagen zwart op wit hebt staan dat je het product retour wilt doen, en dat aan de telefoon wordt geweigerd. Als er op de bon staat dat er binnen 8 dagen mag worden retourneerd, dan is dat kennelijk een bedongen voorwaarde die op de bon is bevestigd. Staan er nog kleine lettertjes op de bon/achterkant die uitzonderingen op het retourbeleid geven?
Bij een keten beding je geen andere voorwaarden dan die standaard zijn. Op elke kassabon zal staan dat ruilen mag binnen x dagen. En net zo vaak staat er een vermelding bij naar de voorwaarden.

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een keten zal niet op de kassabon zetten dat je mag ruilen binnen 8 dagen als dat niet standaard een onderdeel uitmaakt van de voorwaarden. Overigens kunnen partijen altijd een overeenkomst wijzigen met wederzijds instemmen. De verkoper bied aan dat retour binnen acht dagen mogelijk is door dat op de bon te zetten en de koper aanvaard dat aanbod door van deze mogelijkheid gebruik te maken.

J. Deltoer
Berichten: 3117
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

NeoDutchio schreef:
18 jan 2023 13:12
Op elke kassabon zal staan dat ruilen mag binnen x dagen. En net zo vaak staat er een vermelding bij naar de voorwaarden.
Dus u hebt u toch laten overtuigen door anderen dat retourrecht wél van toepassing is. Of creërt u met uw tweede zin een geitepaadje om er weer onderuit te komen? Zo van als vervolgens op pagina 7 in artikel 34 lid f sub b staat dat retourrecht niet van toepassing is op outletartikelen dan heeft TS toch pech.

NeoDutchio
Berichten: 12341
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
19 jan 2023 14:48
NeoDutchio schreef:
18 jan 2023 13:12
Op elke kassabon zal staan dat ruilen mag binnen x dagen. En net zo vaak staat er een vermelding bij naar de voorwaarden.
Dus u hebt u toch laten overtuigen door anderen dat retourrecht wél van toepassing is. Of creërt u met uw tweede zin een geitepaadje om er weer onderuit te komen? Zo van als vervolgens op pagina 7 in artikel 34 lid f sub b staat dat retourrecht niet van toepassing is op outletartikelen dan heeft TS toch pech.
Er geldt geen retourrecht bij aankopen in een fysieke winkel. Fysieke winkels mogen zelf voorwaarden bepalen als ze wel aan ruilingen of geld terug doen. Dat is geen wet, dat is een keuze die de ondernemer zelf mag bepalen.
Daarnaast is het ook gewoon logisch dat als een winkelier een mogelijkheid geeft tot ruilen of geld terug dat niet geldt voor outlet artikelen. Dit zijn laatste restantjes die met behoorlijke kortingen verkocht worden.
Dus nee, geen geitenpaadjes en geen manieren om er onderuit te komen.

Moneyman
Berichten: 30210
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
19 jan 2023 15:30
Er geldt geen retourrecht bij aankopen in een fysieke winkel.
Onjuist. Als een fysieke winkel het recht geeft te retourneren, heb je dus retourrecht. Of dat al dan niet in de wet is geregeld, doet helemaal niet ter zake.

Nevyn
Berichten: 1296
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Retour in een stenen winkel is een gunst van de winkellier / verkoper.
Vaak wordt dit op de bon vermeldt.
Wil de winkelier dit niet voor afgeprijsde of outlet artikelen, moet hij geen bon uit printen waar deze gunst op staat vermeld.

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is te weinig aandacht voor het verbintenissenrecht in dit topic. Er is sprake van een gunst in het geval de verkoper besluit om een product terug te nemen, terwijl hij daar niet toe verplicht is. Hierbij kan gedacht worden aan de situatie waarin de koper later terug komt met een product zonder dat dit is afgesproken is. Denk bijvoorbeeld aan een supermarkt die sokken verkoopt en je per abuis een verkeerde maat hebt meegenomen. Echter, er is geen sprake van een gunst indien partijen overeengekomen zijn dat er geretourneerd mag worden. De koper mag ook zelf besluiten of hij een bepaald product voor een bepaald bedrag wilt kopen en onder welke voorwaarden, maar het voel toch wat vreemd aan om te reppen over dat het een gunst is dat de verkoper een product levert en dat het een gunst is dat de koper daarvoor een bepaald bedrag betaald.

Het is logisch om juist bij outlet artikelen een retourrecht aan te beiden. Producten die met een retourrecht worden aangeboden worden namelijk makkelijker verkocht dan product zonder. En de verkoper wilt juist van outlet artikelen af. Bij de outlet winkel van de Media Markt kun je overigens gewoon online kopen.

J. Deltoer
Berichten: 3117
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Bed retourneren via outlet, kan ik dat?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

NeoDutchio schreef:
19 jan 2023 15:30
Fysieke winkels mogen zelf voorwaarden bepalen als ze wel aan ruilingen of geld terug doen. Dat is geen wet, dat is een keuze die de ondernemer zelf mag bepalen.
En dus, wanneer een onderneming de keuze maakt dat de consument aankopen in een fysieke winkel wel mag retourneren kan dus ook in een fysieke winkel gewoon geretourneerd worden. En dat is in deze casus het geval, het staat op de bon. Uw benadering en advies aan TS is onjuist. Onbegrijpelijk dat u dat niet kunt toegeven.

Plaats reactie