LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bejaarde man beroofd van spaargeld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door moederslink »

Teunbosseman schreef:
witte angora schreef:Helaas krijg ik mijn tablet niet aangesloten op de draadloze verbinding... laptop werkt, tablet niet, wachtwoord en alles is hetzelfde, maar niks...

Ik vraag me nog steeds af wat er nou zo mis was met hoe dingen in de jaren 60 en 70 geregeld waren, sorry hoor...
------------
In de jaren 60-70 waren er nog postkantoren, geen internet en had je een telefoon met kiesschijf. Was toen echt niet beter alleen anders.
Het was in ieder geval vele malen overzichtiger - rustiger en duidelijker en dat is erg nodig en prettig voor mensen die moeite hebben met alle veranderingen.
Zij hebben graag nog alles bij het oude en kunnen deze tijd met al dat gejaag en gevlieg en gestres en gigantische hoeveelheid informatie maar amper of niet bijbenen.
( als voorbeeld : mijn zoon en anderen met autisme en juist ook de ouderen) .
Geen wonder dat ouderen dit soort dingen overkomt en waar criminelen handig gebruik van maken.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
witte angora schreef:Helaas krijg ik mijn tablet niet aangesloten op de draadloze verbinding... laptop werkt, tablet niet, wachtwoord en alles is hetzelfde, maar niks...

Ik vraag me nog steeds af wat er nou zo mis was met hoe dingen in de jaren 60 en 70 geregeld waren, sorry hoor...
Als we nog alles deden als in de jaren 60 en 70 dan zouden we niet op dit forum met elkaar communiceren :D
Als we alles deden als in de jaren 60 en 70 dan was er veel meer IRL contact tussen de mensen. Nu lopen mensen zo gigantisch langs elkaar heen, dat is niet leuk meer.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:Helaas krijg ik mijn tablet niet aangesloten op de draadloze verbinding... laptop werkt, tablet niet, wachtwoord en alles is hetzelfde, maar niks...
Het kan zijn dat de Wifi op een ander kanaal uitzendt dan de tablet kan ontvangen. Veel routers hebben namelijk de keuze tussen 2,4 en 5 GHZ. Echter niet alle apparaten kunnen beide ontvangen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Nevyn »

Nijogeth schreef:
witte angora schreef:Helaas krijg ik mijn tablet niet aangesloten op de draadloze verbinding... laptop werkt, tablet niet, wachtwoord en alles is hetzelfde, maar niks...
Het kan zijn dat de Wifi op een ander kanaal uitzendt dan de tablet kan ontvangen. Veel routers hebben namelijk de keuze tussen 2,4 en 5 GHZ. Echter niet alle apparaten kunnen beide ontvangen.
Klopt mijn laptop draait op 5 GHZ dan kan mijn tablet niet vinden die pakt dus de 2.4 GHZ moest ik wel even zo instellen op het modem

Speedy123
Berichten: 1162
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het is heel vervelend maar er is inderdaad niets aan te doen door de bank. Uw vader was gemachigd op zijn rekening en is opgelicht door derden. Hij heeft de derde partij zelf de TAN codes gegeven waarmee overboekingen uitgevoerd zijn. Banken geven echt heel veel voorlichting dat klanten nimmer codes moeten verstrekken. Er zijn zelfs spotjes geweest met hang op en bel-uw-bank.

U hebt er weinig meer aan maar kinderen doen er goed aan zich ervan te vergewissen of hun ouders nog handelingsbekwaam zijn op latere leeftijd. Bij elke bank zijn limieten in te stellen waardoor het schade bedrag beperkt blijft in het geval van oplichting. Hierbij geldt natuurlijk wel dat de oplichting binnen 24 uur ontdekt moet worden. Ook kan men een spaarekening nemen waarvan niet direct geld opgenomen kan worden maar het geld eerst naar de tegenrekening overgeschreven moet worden.

Vicvrij
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:26

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Vicvrij »

Speedy123 gaat wel kort door de bocht, door de handelingsbekwaamheid van oudere mensen erbij te halen. Tancodes kunnen gemakkelijk ontfutseld worden door het gebruik van fake betaling sites waar het jonge dan wel oude slachtoffer onder slimme valse voorwendselen wordt uitgelokt een betaling te verrichten en tancodes in te voeren. Doordat deze Tan codes door de meelezende criminelen ook voor andere doeleinden dan het eventueel ophogen en veranderen van de betaling bestemming kan gebruiken, kan de schade enorm worden verhoogd doordat ook "veilig" gestelde dag limieten en zelfs veilig geachte spaarrekeningen kunnen worden geroofd met de tancode zonder dat het slachtoffer dit ziet. De bank zou dit kunnen voorkomen door de tancodes die voor opname spaarrekeningen of dag limiet wijzigen speciaal te maken zodat een door een "fake" betaling ontfutselde tancode nooit gebruikt kan worden om bedragen van vele tienduizenden buit te maken. Maar ze vinden dat administratief te moeilijk. Bejaarde oude mannen en vrouwen maar ook jongeren doen er , zolang dat niet geregeld is , dus verstandig aan om hun spaargelden op een andere bank weg te zetten, waarmee ze nooit betalingen verrichten maar uitsluitend opnames doen naar de handige flitsende betaal rekening als dat nodig is.
Tancodes kunnen dan alleen gebruikt worden om de kleinere tegoeden op deze betaal rekeningen te plunderen

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vicvrij schreef:Speedy123 gaat wel kort door de bocht, door de handelingsbekwaamheid van oudere mensen erbij te halen. Tancodes kunnen gemakkelijk ontfutseld worden door het gebruik van fake betaling sites waar het jonge dan wel oude slachtoffer onder slimme valse voorwendselen wordt uitgelokt een betaling te verrichten en tancodes in te voeren. Doordat deze Tan codes door de meelezende criminelen ook voor andere doeleinden dan het eventueel ophogen en veranderen van de betaling bestemming kan gebruiken, kan de schade enorm worden verhoogd doordat ook "veilig" gestelde dag limieten en zelfs veilig geachte spaarrekeningen kunnen worden geroofd met de tancode zonder dat het slachtoffer dit ziet. De bank zou dit kunnen voorkomen door de tancodes die voor opname spaarrekeningen of dag limiet wijzigen speciaal te maken zodat een door een "fake" betaling ontfutselde tancode nooit gebruikt kan worden om bedragen van vele tienduizenden buit te maken. Maar ze vinden dat administratief te moeilijk. Bejaarde oude mannen en vrouwen maar ook jongeren doen er , zolang dat niet geregeld is , dus verstandig aan om hun spaargelden op een andere bank weg te zetten, waarmee ze nooit betalingen verrichten maar uitsluitend opnames doen naar de handige flitsende betaal rekening als dat nodig is.
Tancodes kunnen dan alleen gebruikt worden om de kleinere tegoeden op deze betaal rekeningen te plunderen
Volgens mij loopt je informatie achter...

Om allerlei limieten te verhogen en bedragen over te boeken heb je meer dan één tan code nodig.

Vicvrij
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:26

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Vicvrij »

Moneyman, Nee dat was altijd zo je hebt meerdere tancodes nodig , scammers weten echter vaak meerdere tancodes te bemachtigen, door bijvoorbeeld te zeggen dat een vorige betaling is mislukt. Met drie tancodes voor een zogenaamd kleine betaling kun je dus, zowel de spaargelden van het slachtoffer naar de betaalrekening overhevelen, de daglimiet naar maximum stellen en de de hele som (bij ING max 50.000Euro) naar je muilezel overmaken. Scammers hebben vaak een grondigere kennis van dit soort zaken dan het argeloze slachtoffer. Banken hadden dit gemakkelijk kunnen ondervangen door voor daglimiet wijziging en spaaropnames ander codes te hanteren, die niet door fake betalingen kunnen worden ontfutseld. Als een crimineel je verzoekt om je daglimiet op te hogen of je spaartegoed op te nemen wordt je veel argwanender dan dat ie een kleine betaling vraagt om een problem voor je op te lossen!!

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zeg ik. Jij schrijft dat je aan één tan code genoeg hebt, maar dat is onjuist. Je hebt er meerdere nodig. Toch een substantieel verschil.

Vicvrij
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:26

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Vicvrij »

Beste Moneyman. Sorry voor het misverstand. Feit blijft dat bedreven scammers gemakkelijk meerdere tancodes blijken te kunnen ontfutselen (door het vragen van meerdere betalingen of de mislukte betaling truck) en deze kunnen aanwenden om de ingestelde veiligheden (daglimiet- spaarrekening) te veranderen. De schade neemt daardoor aanzienlijk toe vooral bij ouderen met grote spaartegoeden op spaar rekeningen waarvan opnames soms meerdere dagen duurden toen ze werden geopend. De banken hebben de opnamesnelheid geleidelijk verhoogd tot het verplichte flisttempo van nu met een in principe onveilige methode. Ze laten hun beroofde vaak oudste klanten daarbij volledig in de kou staan door hen grove nalatigheid te verwijten, terwijl het een veiligheids lek betreft dat banken kunnen en hadden moeten dichten door een ander soort code en procedure te hanteren voor dit soort handelingen (bijvoorbeeld codes met een cijfer meer). De manier waarop ze de slachtoffers als domme ouderen proberen weg te zetten is ronduit schandalig.

Uiteraard is het gemakkelijk voor de administrateurs en programma bouwers om maar een soort code te hanteren maar het is volstrekt niet ethisch om de daarna optredende risico's volledig op de klant over te dragen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gelukkig dat er tenminste een einde komt aan die tan codes. Wordt de wereld weer veiliger.

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lowieze »

Theotrucker schreef:Gelukkig dat er tenminste een einde komt aan die tan codes. Wordt de wereld weer veiliger.
Dat ligt er maar net aan met welk alternatief ING komt :wink:

Zolang klanten zelf de besturing van hun computer aan een buitenstaander overgeven, hun inloggegevens doorgeven en hun TAN-codes, blijft het een schijnveiligheid.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:Zolang klanten zelf de besturing van hun computer aan een buitenstaander overgeven, hun inloggegevens doorgeven en hun TAN-codes, blijft het een schijnveiligheid.
Precies. Geen enkel systeem is veiliger dan de gebruiker ervan.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voeg aan dat lijstje gerust toe "kopietjes van hun ID" versturen naar bedrijven.

Vicvrij
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:26

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Vicvrij »

Ik probeer nu geruime tijd een wat uitgebreider topic aan de orde te stellen door een bericht te plaatsen over de dubieuze rol van banken bij het behandelen van dit soort scampraktijken van oudereren met over hun leven opgebouwde spaartegoeden. De administrator van radar gooit dit bericht eraf omdat het geen consumentenvraag aan de orde zou stellen. De hamvraag van mijn bericht is de vraag : of spaargelden wel veilig zijn bij flitsbanken die gebruik maken van tancodes? Deze tancodes kunnen zowel voor betalingen als andere handelingen worden gebruikt zoals opname spaartegoeden en daglimiet wiizigingen. Scammers kunnen daardoor met het ontfutselen van enkele tancodes (wat gebeurt door het meelezen van kleine betalingen) hun flits opbrengst aanzienlijk verhogen van enkele honderden Euros naar vele tienduizenden. Banken blijken dat niet tegen te willen of kunnen houden. Ze blijken evenmin de betalingen in een flits ongedaan te kunnen maken.

Als de code voor spaaropnames of daglimiet wijzigingen bijvoorbeeld een cijfer meer zou omvatten dan betaal tancodes kan het probleem van het gebruik van (via fake betalingen verkregen) tancodes voor deze criminele opbrengst vermeerdering worden ondervangen. De betrokken banken weigeren dit te doen. Mijn insziens is dit een van de redenen waardoor scammers aangetrokken worden. De bejaarde man in uw topic was daar het slachtoffer van. Het is schandalig dat de betrokken banken hun aansprakelijkheid in deze willen afschuiven en de bejaarde man in de kou laten staan. Het is ook schandalig dat sommige mensen die op uw topic reageren willen suggereren dat de bejaarde man onder curatele zou moeten worden gesteld of een grote domoor is. Ik neem aan dat dit geen bank trollen zijn, maar constateer dat deze reacties een weerspiegeling geven van het kromme denken van de banken, die erbij gebaat zijn de slachtoffers als dom en naief voor te stellen, terwijl ze zelf een onveilige procedure hebben ingesteld, die door scammers gretig worden gebruikt gezien de toegenomen aantallen geslaagde scams met grote opbrengsten.

Ik vind het treurig dat de radar redactie mijn bericht hierover om triviale redenen lijkt te weigeren en hoop dat ze een betere toelichting van hun beslissing kunnen geven
Laatst gewijzigd door Vicvrij op 15 aug 2018 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou ik ben zo’n oudere, wordt dan blijkbaar ook meteen gezien als seniel, maar ik weet niet wat flitsbanken zijn.

En dan eindigt u uw verhaal weer met een complot theorie.

Compleet belachelijk.

De brave borst in dit topic heeft al zijn gegevens aan een oplichter verstrekt. Dus al zou die tancode een cijfer meer hebben, dan zou hij dat ongetwijfeld ook gedaan hebben.

Als je een limiet wil wijzigen, zit daar ook nog ern wachtperiode tussen.

Afgezien daarvan werkt alleen de ING, nog een korte tijd, met tancodes.

Vicvrij
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:26

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Vicvrij »

lady 1234, Fijn dat U zo'n oudere bent en gelukkig dat u geen slachtoffer bent geworden van de scam die de bejaarde man is overkomen. Flitsbanken zijn banken die het betaal verkeer steeds sneller en gemakkelijker willen maken voor de klant. Als oudere zult U zich waarschijnlijk herinneren dat U vroeger enige tijd moest nemen om uw spaartegoed op te nemen het kon ook sneller maar dan moest u dat op een andere manier aan de bank kenbaar maken. Flistbanken maken de snelle opname erg gemakkelijk, zelfs zodanig dat scammers al uw spaargeld in luttele minuten kunnen doen verdwijnen naar een buitenlandse crimineel. Dat zou nog tot daar aan toe zijn als de flitsbanken dat geld ook snel weer terug zouden kunnen halen , maar dat kunnen ze niet. Verder stellen de flitsbanken dat U als klant gebaat bent bij de snelle opname van uw spaartegoed, ze vragen u niet of u dat liever wat langzamer wil vanuit veiligheidsoverwegeingen.

Wat betreft complot theorien kan ik U niet volgen

Vicvrij
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:26

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Vicvrij »

Lady1234,

U stelt dat de brave borst al zijn gegevens heeft verstrekt. Maar U lijkt niet stil te willen staan op welke wijze dit is gebeurd niet alleen bij deze man maar bij duizenden jongere en oudere slachtoffers. Dit komt omdat banken nalaten te vertellen dat dit door een uiterst slimme scam tactiek gebeurd waar U waarschijnlijk ook slachtoffer van zou kunnen worden. Scammers kunnen namelijk meekijken als U inlogt en kleine betalingen verricht en deze betalingen veranderen in zowel hogere betalingen aan hun mededaders maar ook in opdrachten tot de ophoging van uw daglimiet en de opname van uw spaarsaldo. Het vragen van kleine betalingen door de scammer is daarbij essentieel, Ze doen dat door zich voor te stellen als bank employees of mensen van Microsoft en vertellen U dat uw bankrekening wordt leeggeplunderd of uw computer een crackdown zal krijgen. U denkt daar immuun voor te zijn maar als uw computer ook nog eens een bevestiging geeft van het beweerde door de scammers betwijfel ik of U daar geen gevolg aan zou geven,

Als de betaal codes anders van karakter zijn dan de codes voor de opname van uw spaarsaldo moeten ze de slachtoffers expliciet vragen het spaarsaldo over te hevelen. Geen enkel slachtoffer zou daar instinken.

Inderdaad werkt alleen de ING nog met tancodes, zonder toe te geven dat ze door het gebruik ervan een extra risico hebben geschapen op dit soort scams die vooral ouderen troffen. Omdat die veelal grotere spaartegoeden hebben dan jongeren.

Net zoals andere flitsbanken willen ze nu, dat U al uw geld (dus uw spaargeld en uw betaal rekening) beheert vanaf uw mobiele telefoon, lekker gemakkelijk en snel. Alleen erg vervelend voor de domoren die hun telefoon verliezen of ervan beroofd worden terwijl criminelen even meegelezen hebben wat de passwords waren.


Het vreemde is dat niemand erbij stil lijkt te staan wat de reden was dat de portemonnaie vroeger nooit al je spaargeld bevatte maar hoogstens wat kleingeld om te betalen

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Omdat die veelal grotere spaartegoeden hebben dan jongeren.
Nee, omdat hoofdzakelijk ouderen nog een vaste telefoon hebben welk nummer dan ook nog eens vermeld staat op detelefoongids.nl. Het spaartegoed slinkt vanzelf als ze er in blijven trappen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn opmerking over complottheorieën slaat op het laatste deel van uw bijdrage, die u blijkbaar gewijzigd hebt. U veronderstelde een belang van .Radar ivm het niet plaatsen van uw bijdrage.

Maar u verzuimt te vermelden dat het juist de wens van klanten is om overboekingen zo snel mogelijk uit te voeren.

Er zijn hele fora volgeschreven met klachten van mensen dat ze soms wel 1, 2 dagen moesten wachten voordat hun geld van een spaarrekening op hun betaalrekening stond. Ook het gezeur met de daarbij hirende klachten dat er in het weekend geen betalingsverkeer mogelijk is, vult vele kolommen.

Wellicht zijn tancodes niet ideaal. Ik had jaren geleden, voordat ik met vakantie ging, die lijst zo zorgvuldig opgeborgen, dan ik hem nadien niet meer kon terugvinden en ben toen maar overgestapt op sms, maar bij andere banken schijnt iedereen, als hij je pasje in pincode te pakken krijgt, door een reader alles leeg te kunnen halen. Lijkt me ook niet handig. En sinds een tijdje gebruikt deze oudere, die dus blijkbaar extra beschermd moet worden, de app. Maar deze oudere is niet zo stom om buiten en public met omstanders te gaan internetbankieren.

En in mijn portemonnee heb ik meer dan kleingeld.

En scammers kunnen bij mij zeker niet meekijken.

Gesloten