Belasting over nabetaling uwv?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

U kunt nog steeds tot 5 jaar terug opnieuw aangifte doen.

Daarvoor hoeft U alleen maar een specificatie te vragen bij het UVW betreffende welk bedrag
voor welk kalenderjaar U een nabetaling heeft gekregen.

Dat bedrag moet U dus opgeven als inkomen bovenop uw normale in komen van dat jaar.

Hier staat alle info daar over;

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ver%202019.

Dit is de meest eerlijke manier die er bestaat, echter dit wil dus ook zeggen dat als U dit doet
dat dan ook alle toeslagen herberekend gaan worden over die jaren. Met grote kans dat die
door uw hogere inkomen in die jaren dat U daarvan dus ook een gedeelte of helemaal terug
moet betalen. immers als het UWV dat bedrag toen wel aan U had uitgekeerd dan had U dat
toen toch ook moeten opgeven als inkomen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat werkt dus niet zo. Het nabetaalde inkomen moet aangegeven worden in het jaar dat je het ontvangt.

Muskiet
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2018 21:21

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Muskiet »

we weten te weinig van de situatie. Ze heeft de nabetaling over 21 en 22 in het jaar 23 gekregen. Over de jaren 21 en 22 heeft ze vermoedelijk wel toeslag mogen ontvangen. Als UWV toen het jaar 21 en 22 juist hadden betaald was mogelijk haar inkomsten in deze jaren ook te hoog geweest voor de toeslagen. Ze heeft dan al twee jaar extra aan toeslag mogen ontvangen. Dan heeft ze nu al een groot voordeel aan deze te late nabetaling. Ook al is het erg zuur als dit nu koud op je dak valt.. UWV waarschuwt in hun brieven dat de nabetaling gevolgen kunnen hebben voor de toeslagen van de belastingdienst. Je kan het dan nog weigeren. Het is dan een eigen keus.

Muskiet
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2018 21:21

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Muskiet »

Even een toelichting over mijn eerdere opmerking. We weten vaak te weinig hoe de vork in de steel zit. Ik las namelijk ook "goede" adviezen over het spreiden van de inkomsten. (wat niet meer kan) Stel dat het wel nog zou kunnen, dan had het advies meer kwaad dan goed gedaan. Ik wil namelijk niks beweren/beschuldigen, maar waarschuwen voor adviezen zonder de juiste details te weten. Ik kan nu wel iets adviseren, maar weet nog steeds te weinig. Hoe is de fout in het dossier is gekomen. Heeft UWV de fout zelf ontdekt en gecorrigeerd? Is de fout ontdekt naar aanleiding van een klacht?
Had de persoon in deze kwestie misschien een detail vergeten door te geven aan UWV, waardoor er een foute berekening gemaakt was? Bij de belastingdienst moet je niet zijn. Die interesseert het niet hoe of wat. De zien alleen de feiten. Te veel inkomsten in 2023; dus toeslag terug betalen. Hoe dit is ontstaan is voor de belastingdienst niet relevant.

trish
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2024 11:09

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door trish »

@muskiet wat ik iig kan zeggen is dat het een fout is geweest van het UWV. Dat staat ook in de brief die ik van ze heb gehad. Maar ik ga er inmiddels ook gewoon vanuit dat alles terug moet naar de Belastingdienst.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Muskiet schreef:
10 mar 2024 18:59
Even een toelichting over mijn eerdere opmerking. We weten vaak te weinig hoe de vork in de steel zit. Ik las namelijk ook "goede" adviezen over het spreiden van de inkomsten. (wat niet meer kan) Stel dat het wel nog zou kunnen, dan had het advies meer kwaad dan goed gedaan. Ik wil namelijk niks beweren/beschuldigen, maar waarschuwen voor adviezen zonder de juiste details te weten. Ik kan nu wel iets adviseren, maar weet nog steeds te weinig. Hoe is de fout in het dossier is gekomen. Heeft UWV de fout zelf ontdekt en gecorrigeerd? Is de fout ontdekt naar aanleiding van een klacht?
Had de persoon in deze kwestie misschien een detail vergeten door te geven aan UWV, waardoor er een foute berekening gemaakt was? Bij de belastingdienst moet je niet zijn. Die interesseert het niet hoe of wat. De zien alleen de feiten. Te veel inkomsten in 2023; dus toeslag terug betalen. Hoe dit is ontstaan is voor de belastingdienst niet relevant.

Welk advies zou meer kwaad dan goed gedaan hebben?

Plaats reactie