BKR door lease contract met ex-partner

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sandy.hmj
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2017 12:59

BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door Sandy.hmj »

Hoi allen,

Mijn partner en ik zijn momenteel onze opties aan het bekijken voor het aankopen van een woning. Daarvoor hebben we ook bekeken of wij een BKR registratie hebben. Bij mijn partner kwam er een registratie uit van een leasecontract voor een auto die zijn ex vanuit haar werk kon leasen. Ex is dan ook in het bezit van de auto.

Er is contact geweest met de dealer. Een van de mogelijkheden was dat zij het contract over zou nemen. Hierover is contact geweest maar financieel kan ze dit niet aan. Voor andere opties, zoals afbetalen of contract beëindigen staat ze niet open. Voor alle opties is haar handtekening een vereiste. Het contract loopt nog tot april 2023.

Wat kunnen wij doen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sandy.hmj schreef:
15 okt 2021 08:15
Wat kunnen wij doen?
De ex dagvaarden. Maar laat je eerst goed adviseren door een jurist over de haalbaarheid van een claim. Als de ex inderdaad niet kan/wil/,ag afkopen of overnemen, houdt het gewoon op.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dat je met een BKR registratie geen andere lening (of hypotheek) kunt afsluiten is een hele grote misverstand. Er zijn zelfs banken die graag een kleine positieve BKR registratie zien.
Sterker nog, iedereen met een creditcard, mobiele telefoon op afbetaling en bankrekening waar je rood kunt staan hebben ook BKR registratie.

Je hebt een positieve en negatieve BKR. Om het heel simpel te houden;
Positief betekent, u heeft een lening en u lost deze netjes af.
Negatief betekent, u heeft een lening die u voldoet meerdere keren niet aan uw betaling verplichting. In dit geval is het lastiger om een lening of hypotheek af te sluiten.

Ook blijf een BKR registratie na het beëindigen van je leasecontract of lening enkele jaren staan.

Het enige wat je kunt doen is naar een hypotheek adviseur (voorkeur die meerdere hypotheken verkoopt) te gaan. Wees eerlijk over je registratie, want hun zijn het verplicht en bevoegd om na te kijken. Met het totaalbedrag wat je kunt lenen wordt hier wel rekening mee gehouden.


Wat wel raar in dit geval is dat jullie het desbetreffende auto niet in bezit hebben (als ik het goed begrijp). Verzorg dat de auto op de naam komt van de huidige eigenaar. Controleer wat er fout is gegaan. Informeer bij de dealer, lease bedrijf, RDW, werkgever, rechtsbijstandverzekering en/of een advocaat.
Afhankelijk van de precieze situatie, kan je misschien bij politie aangifte doen van verduistering.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar is het uit elkaar gaan van uw partner en zijn ex niet volledig geregeld. Partner moet toch op de hoogte geweest zijn van het leasen van die auto?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
15 okt 2021 13:40
Afhankelijk van de precieze situatie, kan je misschien bij politie aangifte doen van verduistering.
Er is geen enkele aanleiding om dit te veronderstellen, laat staan te adviseren.

Wat wel van belang is voor TS, is goed helder te krijgen welke verplichtingen hij nog heeft ten aanzien van de lopende financiering. Niet alleen vanwege het BKR-kruisje achter zijn naam, maar ook met het oog op de hoofdelijke aansprakelijkheid bij eventuele toekomstige achterstanden.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door Cro »

Seinhuis schreef:
15 okt 2021 13:40


Wat wel raar in dit geval is dat jullie het desbetreffende auto niet in bezit hebben (als ik het goed begrijp).
Daar lijkt me juist in dit geval niet heel veel raars aan. TS heeft immers duidelijk aan dat de ex van de partner van TS beschikt over de auto. Als ex en partner van TS samen hebben getekend voor dit contract is de BKR registratie ook logisch. En het maandbedrag waarvoor partner verantwoordelijk is kan dan drukken op de maximale hypotheek die verkregen kan worden,

De partner van TS had dit soort lopende zaken beter bij het uit elkaar kunnen regelen, in plaats van pas later.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
15 okt 2021 13:37
Sandy.hmj schreef:
15 okt 2021 08:15
Wat kunnen wij doen?
De ex dagvaarden.
Wat wil je daarmee bereiken?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De ex moet namelijk kiezen tussen opzeggen of het contract overnemen, de ex moet meewerken aangezien het op de naam van een ander staat. Ze wil dat schijnbaar niet, dan moet je haar op één of andere manier ertoe dwingen, bijvoorbeeld door te dagvaarden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Contract zal wel op naam van beiden staan, waarbij zij betaalt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:
15 okt 2021 18:30
Contract zal wel op naam van beiden staan, waarbij zij betaalt.
Ik denk dat hij betaalt, althans een gedeelte. Hij is de partner, zijn ex (zie OP) rijdt in de auto maar kan het contract niet overnemen omdat ze daarvoor niet genoeg verdient.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door 16again »

grun schreef:
15 okt 2021 19:30
Lady1234 schreef:
15 okt 2021 18:30
Contract zal wel op naam van beiden staan, waarbij zij betaalt.
Ik denk dat hij betaalt, althans een gedeelte. Hij is de partner, zijn ex (zie OP) rijdt in de auto maar kan het contract niet overnemen omdat ze daarvoor niet genoeg verdient.
Waarom zou leasemaatschappij meewerken aan overname contract ? Bij wanbetaling is er nu een tweede adres om aan te kloppen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik betwijfel dat partner betaalt, had hij niet bij BKR hoeven informeren. Maar dat doet er verder niet toe.

F84
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jun 2021 21:27

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door F84 »

grun schreef:
15 okt 2021 19:30

Ik denk dat hij betaalt, althans een gedeelte. Hij is de partner, zijn ex (zie OP) rijdt in de auto maar kan het contract niet overnemen omdat ze daarvoor niet genoeg verdient.
Dat is nogal een aanname.
Ik denk dat momenteel veel mensen hoge huur betalen terwijl ze een hypotheek met lagere maandlasten niet kunnen krijgen omdat ze te weinig verdienen.

MBWV
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2021 13:44

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door MBWV »

Wanneer er een codering in het BKR register staat, dan betreft het een private lease contract en daar hebben beide partners voor getekend.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Is dit niet bij de scheiding van je ex aan de orde gekomen?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

gaat dit contract uit van het werk van de ex of vanuit een privesituatie?

beetje gek dat als dit uitgaat van werk partner mee moest tekenen, is het een prive-lease dan is het logische en moet ex tekenen om dit contract in haar eentje door te laten lopen....

wil ze geen kant op zul je dit voor de rechter moeten brengen en dan zal meewegen wat er in de ontbindingsvoorwaarden staat, scheidingskonvenant dus....

lees deze dan ook eens goed door, heb je deze niet kun je feitelijk geen kant op....

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: BKR door lease contract met ex-partner

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Private-lease moet dus op het standaardlijstje van scheidingsbemiddelaars en advocaten (en adviezen voor particulieren op allerlei websites), zodat dit niet vergeten wordt bij het afhandelen van scheidingen.

Gesloten