Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Geisha
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2009 23:23

Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Geisha »

Ik heb een nieuwe baan en ga volledig thuiswerken. Daarvoor krijg ik o.a. een laptop voor in bruikleen die ik naderhand weer moet inleveren. Nu moet ik voor ik ga beginnen een bruikleenovereenkomst tekenen. Logisch. Maar mijn toekomstige werkgever had het over een borg van 500 euro die ze gaan voor schieten maar ook op mij kunnen verhalen later mocht ik de laptop en andere spullen niet terug brengen als ik uit dienst ga.
Natuurlijk breng ik gewoon alles terug en logisch dat je moet betalen als je iets jat. Maar kunnen ze met zo'n overeenkomst ook kosten verhalen op mij mocht er iets stuk gaan?

Voorop gesteld ik ben voorzichtig op mijn eigen en zeker spullen die niet van mij zijn. Maar ik heb ooit eens gehad dat ineens een paar toetsen het niet meer deden, de harde schijf het begaf, een pinnetje van m'n headset spontaan afbrak waardoor de microfoon het niet meer deed. Dat waren mijn eigen spullen. Mogen ze dat ook in rekening brengen bij mij als het spullen zijn in bruikleen?

Ik heb nog niks getekend maar ik vraag me af waarop ik moet letten bij het tekenen van zoiets. Heb geen idee wat er wel en niet in mag staan en wat gebruikelijk is, weet alleen dat ik niet op wil draaien voor iets waar ik niks aan kan doen.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Jasper45 »

WA-verzekering.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door 16again »

Het zal vooral bedoeld zijn om te zorgen dat je hem weer inlevert:
Als je de laptop op kantoor gebruikt , kan er evengoed iets stuk gaan. En dan geldt ook geen borg/eigen risico.

Lady1234
Berichten: 27168
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De aansprakelijkheidsverzekering dekt geen schade aan zaken die men in bruikleen heeft.

Geisha
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2009 23:23

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Geisha »

Ik weet dat het niet via de WA verzekering gaat want de werkgever is daar gewoon voor verzekerd. Heb al gelezen dat voor thuiswerken wat dat betreft dezelfde regels gelden als op kantoor mocht je daar per ongeluk iets stuk maken.

Maar zoals gezegd ik weet niet wat normaal is bij zo'n bruikleenovereenkomst en wil voorkomen dat ze straks die 500 euro kunnen innen als er schade is terwijl ik niks verkeerd heb gedaan.

Moneyman
Berichten: 30151
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk goed wat er exact op papier staat en vraag, als er dingen niet duidelijk zijn, schriftelijk om een toelichting.

HandigeHarrie
Berichten: 1388
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Staat er in dat je beschadigingen aan de apparatuur moet betalen? Daar zou bij moeten staan dat je in geval van grove schuld of opzet de schade moet betalen.
In de OP schrijf je alleen dat je 500 moet betalen als je het niet terugbrengt.

k2p
Berichten: 1192
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door k2p »

Bij ons hebben ze onlangs een bruikleenovereenkomst bedacht voor een laptop die ik al jaren in bruikleen had. Er stond oa in dat de werknemer verantwoordelijk zou zijn voor het in goede staat en operationeel houden van de laptop. Daar was ik het niet mee eens, omdat voorheen enkel in de huisregels was geregeld dat ik de laptop als goede huisvader zou beheren. Dus overeenkomst niet ondertekend. Toen zei HR dat inderdaad alleen werd bedoeld dat ik de laptop als goede huisvader zou beheren. Maar ze hebben de overeenkomst nog niet aangepast en tot die tijd teken ik 'm niet.

Verder is het in beginsel zo dat als er dingen (al dan niet door jouw toedoen) stuk gaan tijdens/door je werk, dat de werkgever daar verantwoordelijk voor is. Of het nou van jou is, van hun, of van een derde.

Moneyman
Berichten: 30151
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Moneyman »

k2p schreef:
06 jan 2022 12:54
Toen zei HR dat inderdaad alleen werd bedoeld dat ik de laptop als goede huisvader zou beheren. Maar ze hebben de overeenkomst nog niet aangepast en tot die tijd teken ik 'm niet.
Als ze dat bedoelen, moeten ze dat opschrijven :wink: Groot gelijk dus dat je niet tekent.

Seinhuis
Berichten: 2378
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het is normaal dat je moet ondertekenen welke apparatuur je van de baas krijg in bruikleen.

Het is niet normaal dat jij een borg moet betalen. Hoe de werkgever de zaken regelt is aan hem.

In het beginsel is je werkgever verantwoordelijk voor de werk spullen, tenzij je werkgever kan bewijzen dat jij niet voorzichtig mee omgaat of bewust kapot maakt.

Vakbond of www.juridischloket.nl kan je (hopelijk) meer vertellen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door sjohie »

Beetje apart, ze zouden het eventuele niet terugbrengen bij uitdiensttreding, ook in mindering kunnen brengen op de laatste salarisbetaling, en dát even in de arbeidsvoorwaarden vermelden. Zoals de waard is, vertrouwd die zijn werknemers, zal ik maar zeggen.

Dubbel apart is dat ze denken hier mee weg te kunnen komen in een krappe arbeidsmarkt als de huidige. Sowieso zijn veel bedrijven al 100% over op laptops, want dat maakt alles op kantoor ook een stuk flexibeler.

Maar goed, er zijn ook minder verlichte werkgevers die hier (nog steeds) best krampachtig mee omgaan, blijkt wel weer. Hier in huis hebben we beide soorten, dus altijd genoeg om over te praten tijdens het diner. :-)

Ik heb overigens nooit voor specifieke apparatuur moeten tekenen, zou ook wat zijn, dan werkte ik nu nog op een pentium III xeon workstation van Compaq. Wel staat in mijn arbeidsovereenkomst uit '99 iets van verantwoordelijk omgaan met ter beschikking gestelde hulpmiddelen, wat later is aangevuld met een emailprotocol en recenter met wat cyber security dingen etc, maar zo bont als dit, heb ik het nog nooit meegemaakt.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door 16again »

Seinhuis schreef:
06 jan 2022 16:21
Het is niet normaal dat jij een borg moet betalen.
Werkgever schiet de borg voor.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Jablan »

Om wat voor soort werk gaat het?

Geisha
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2009 23:23

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Geisha »

Het gaat om een baan als administratief medewerker vanuit huis.

Ik heb nu de overeenkomst gelezen en er staat in dat ze gemachtigd zijn de schade op de werknemer te verhalen bij onzorgvuldig, nalatig of roekeloos gedrag. En dat ik eventuele schade etc meteen moet melden.

Dus neem aan dat ze niet zomaar alles op mij kunnen verhalen.

Lady1234
Berichten: 27168
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kijk, als u die laptop na een dag werken in de hoek smijt, en hij is daardoor kapot, dan moet u dat betalen, nogal logisch. Maar onzorgvuldig, of nalatig? Stel u stoot per abuis een kop koffie over dat ding, of schuift hem op uw bureau een stukje te ver en hij kiept. En er volgt schade. Of er komt een kind op visite en u hebt hem niet dicht geklapt. Het kind doet iets, bent u dan nalatig?

Op kantoor is dat ook voor rekening van de baas.

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Seinhuis schreef:
06 jan 2022 16:21
Het is normaal dat je moet ondertekenen welke apparatuur je van de baas krijg in bruikleen.
Ik heb van mijn werkgever nu twee laptops en wat randapparatuur. Ik heb niets hoeven te ondertekenen. Ik heb wel schriftelijk een opgave gedaan van wat ik allemaal in huis heb.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Jablan »

Het enige ongebruikelijke aan deze bruikleenovereenkomst is de borg. Je kunt de overeenkomst tekenen als jij hem zelf aanpast: de paragraaf over de borg doorstrepen. Als deze werkgever dat niet accepteert, ga dan op zoek naar een betere. De woorden wantrouwen en vertrouwen zijn al gevallen en daar draait het hier om.

Tussendoor kun je navragen waarom in deze overeenkomst gesproken wordt over onzorgvuldig, nalatig of roekeloos gedrag en vraag naar voorbeelden daarvan. Dan weet je gelijk hoe serieus je dit artikel moet nemen.
Op zich hoort zoiets er wel in, omdat boos personeel raar kan reageren bij een ontslag per direct. Maar voor jou is het belangrijker om te weten hoe deze werkgever ermee omgaat. Dode letter, alleen bij uitzondering of dagelijkse praktijk?

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie niets ondertekenen na doorstrepen, maar gewoon om een aangepaste versie vragen. Naderhand kan altijd worden aangegeven dat de tekst is doorgestreept na ondertekenen.

HandigeHarrie
Berichten: 1388
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Een redelijke tekst lijkt mij: grove schuld of opzet (zo vang je ook af dat de werknemer na ontslag de laptop onder water houdt).

Moneyman
Berichten: 30151
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bruikleenovereenkomst thuiswerk apparatuur.

Ongelezen bericht door Moneyman »

De meeste gebruikte en alles omvattende term is de term die al in de vorige versie van het contract stond: "goed huisvaderschap". Dat is een term die zowel in wetgeving als jurisprudentie is verankerd en alles dekt.

Gesloten