LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Combinance fondsen verkoop met een luchtje

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Is combinance fondsen-verkoop is...

Transparant
1
100%
Niet transparant
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 1

combinance
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2008 17:08

Combinance fondsen verkoop met een luchtje

Ongelezen bericht door combinance »

Hallo allemaal,

Ik ben +/- 6 jaar geleden begonnen met een beleggingsrekening in een Combinance pakket van Nationale Nederlanden. Tot recentelijk heb ik nooit aan de fondsen verdeling gezeten (deze was geadviseerd door een tussenpersoon die er meer verstand van heeft dan ikzelf). Uit de beleggingsrekening worden maandelijks een bedrag gehaald dat naar mijn beleggingspolis gaat van mijn woekerpolis (maar dat even terzijde).

Bij de start had ik voor 20K aandelen gekocht, op de piek waren ze uit mijn hoofd ongeveer 24K, en een aantal dagen geleden nog maar 18.2K. Ik ben me bewust van het feit dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst, daar hoort niemand me ook over klagen.

Vanwege de dalende koersen wereldwijd leek het mij verstandig om een aantal dagen geleden al mijn fondsen te verkopen die in mijn Combinance pakket zaten en het geld over te hevelen naar een spaarrekening (hoe diep zou het namelijk nog verder zakken?) waarop je wat meer zekerheid krijgt.

Als je in de online applicatie van combinance (www.combinance.nl) kiest voor het verkopen van fondsen, zie je de waarden van je fonds en is er een hulp button bovenin het scherm. Als je deze indrukt zie je de volgende uitleg;

Verkoop

Met dit scherm kunt u uw participaties in een bepaald Combinance fonds verkopen.

Als u een participatie in een fonds wilt verkopen, doe dan het volgende:

Kies bij Van fonds de fondsnaam waarvan u participaties wilt verkopen.
Vul in het veld Bedrag in EUR het bedrag in euro’s in waarvoor u participaties wilt verkopen. U kunt er ook voor kiezen om de Totale fondswaarde aan te klikken. U neemt dan het gehele bedrag uit het betreffende fonds op.
Kies vervolgens bij Naar rekening de rekening waarnaar u het creditsaldo wilt overmaken. U kunt kiezen uit uw privé-rekening, uw Combinancespaarrekening(en) of uw kredieten als u deze heeft opgenomen in uw Combinancepakket.
Klik op Toevoegen om de opdracht in het opdrachtenoverzicht te plaatsen.
Klik op Uitvoeren als u de opdracht direct wilt bevestigen; u kunt dit ook later doen als u meerdere opdrachten in het overzicht hebt staan.
Opdrachtenoverzicht

In het opdrachtenoverzicht ziet u al uw opdrachten staan: de aankoop-, switch- en verkoop- en overboekingsopdrachten. In de kolom Transactie ziet u om wat voor soort transactie het gaat. Als u akkoord gaat met de opdrachten in het overzicht, klikt u op Verzenden. Uw opdrachten worden dan naar Nationale-Nederlanden verstuurd en verwerkt.

Een opdracht verwijderen

Ga naar het beleggingstransactie scherm van Aankoop, Switch of Verkoop of het Overige boekingen scherm.
Selecteer de betreffende opdracht door er één keer op te klikken.
Klik op Verwijderen.
De opdracht wordt uit het overzicht gehaald en niet uitgevoerd. Met de linkerbalk kunt u verdergaan met de sessie.

Opdrachten verzenden

Om uw opdrachten te verzenden doet u het volgende:

Klik op Verzenden om de opdrachten naar Nationale-Nederlanden te verzenden. Als u op Verzenden hebt geklikt, gaat u akkoord met de voorwaarden die van toepassing zijn op de transacties ten behoeve van Combinance. Vervolgens ziet u een bevestigingsscherm waarin Nationale-Nederlanden bevestigt dat uw opdrachten verwerkt zullen worden. Met de linkerbalk kunt u verdergaan.
Let op: verzonden opdrachten kunnen niet meer ongedaan gemaakt worden. Overtuig u er daarom van dat uw opdracht correct is.



Ik gaf aan alle fondsen te willen verkopen, met de interpretatie dat (zie vetgedrukte tekst afkomstig uit online help); "U neemt dan het gehele bedrag uit het betreffende fonds op.", oftewel, zoals ik het interpreteer ze zouden worden verkocht voor het bedrag waarvoor ze op het scherm stonden getoond (18217 EUR).

Nadat het geld 2 dagen wonderbaarlijk volledig uit zicht bleef (na een paniek reaktie heb ik mijn tussenpersoon gebeld, en toen bleek het geld op magische wijze 2 dagen op een spilrekening terecht komt die niet inzichtelijk is voor de Combinance gebruiker), komt vervolgens opeens een bedrag terug op mijn overzichtsscherm van mijn rekening;

Saldo beleggingsrekening 17.296,74

Tussen het moment van klikken en het terugzien van het geld is er dus 5% verdampt. De 2e paniek reaktie leidde weer tot een telefoontje naar mijn tussenpersoon, en die gaf aan dat de fondsen (blijkbaar) minder waard zijn geworden.

Er wordt bij het verkoop informatie scherm nergens gerept over het feit dat de aandelen 'zomaar' voor ieder willekeurig bedrag zouden worden verkocht; ik ben nu behalve de commissie van 0.5% (die ik volledig begrijp) 4.5% van mijn waarde aandeel kwijtgeraakt zonder dat ik me hiervan bewust was. Als ik de aandelen niet had verkocht had ik dat verlies uiteraard ook geleden, maar het geheel wordt er niet transparanter door.

Ik ben gaan kijken op het scherm waarop de 'verzonden opdrachten' staan (let op de voltooid verleden tijd). Hierop zie ik mijn opdracht nog staan;

834835 ING Dynamic Mix Fund II 8.808,28 VERKOOP 0 Beleggingsrekening 692980660
834835 ING Europe Fund 9.409,52 VERKOOP 0 Beleggingsrekening


en nu zie ik (pas) in dat scherm ook onderaan een 'waarschuwings tekst';

"wanneer u een verkoop- of switchopdracht heeft gegeven voor het volledige saldo, kan er een verschil optreden tussen het hier getoonde bedrag en het bedrag waartegen de opdracht daadwerkelijk is uitgevoerd.


Ik begrijp echter de logica van het verkoop scherm nog steeds niet; had ik dan het bedrag "18217 EUR" in moeten vullen, als ik had willen bereiken dat de fondsen niet voor ieder bedrag 'gedumpt' zouden worden? Waarom stond dit niet op het informatie scherm van het verkoopscherm?

Ik neem aan dat dit ook in mijn voordeel had kunnen werken als de aandelen 4.5% meer waard waren geworden, tenminste, als dat het gedrag dan identiek was geweest (wat je ook niet kan afleiden uit de tekst)...

Ik voel me daarom enorm misleid door de help-informatie op het verkoop scherm.
Iemand een mening? Ik ben benieuwd (poll is toegevoegd).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Combinance fondsen verkoop met een luchtje

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is bij aandelen(fondsen) vrij normaal dat de waarde die je op het overzicht te zien krijgt afwijkt van de waarde op het moment van verkoop. Het is immers een kwestie van vraag en aanbod. Bij aandelenfondsen geldt ook nog eens dat ze tegenwoordig nog maar 1 keer per dag worden verhandeld, dus dat de waarde die je vandaag te zien krijgt af kan/zal wijken van de waarde waartegen ze morgenochtend verhandeld zullen worden.

Vaak kun je er daarom voor kiezen om ofwel een aantal aandelen te verkopen en dan maat te zien hoeveel het opbrengt, ofwel voor een bepaald bedrag te verkopen en dan maar zien hoeveel aandelen dat zijn.

Bij veel effectenrekeningen kun je er bij een verkoop wel voor kiezen om een minimale verkoopprijs per aandeel aan te geven. Dit kost wel extra, en kan ook ten gevolg hebben dat de aandelen vandaag niet worden verkocht, omdat de waarde te laag is. Maar bij beleggingsfondsen is dit niet gebruikelijk.

In dit geval had je de pech dat de koersen zo turbulent van dag tot dag verschillen, dat je zo'n 5% van de waarde in een dag bent verloren. Helaas. Maar, wat je ook al aangeeft, het had ook in je voordeel kunnen werken.

Jamico
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2009 11:45

Re: Combinance fondsen verkoop met een luchtje

Ongelezen bericht door Jamico »

Kreeg zojuist mijn overzicht voor 2008 en mijn ingelegde vermogen was met 31% afgenomen. Een jaar eerder al met 11%.
Eerder gepubliceerd verhaal stemt mij somber.
Geld overhevelen naar een spaarrekening leidt kennelijk tot forse sancties in de vorm van kosten. Ondertussen is de bodem niet in zicht.
Bellen met de tussenpersoon zal resulteren in een bereidwillige poging, een nieuwe polis met hoge aanloopkosten, af te sluiten.
Ben het spoor bijster en vraag mij werkelijk af of een "onafhankelijk" adviseur echt bestaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Combinance fondsen verkoop met een luchtje

Ongelezen bericht door kweenie »

Geld overhevelen naar je spaarrekening zal je in elk geval die 0,5% verkoopkosten kosten. Maar daarnaast niet veel meer.

Gesloten