Compensatie energiekosten bij gedeelde aansluiting winkel / woning

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie energiekosten bij gedeelde aansluiting winkel / woning

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
05 nov 2022 10:01
16again schreef:
05 nov 2022 09:55
Die 190,- staat straks gewoon op de jaarafrekening, en er is afgesproken die te delen.
Je valt in herhaling - hier heb ik op 04 nov 2022 17:26 al op gereageerd.
Maar niet op het bericht van 04 nov 2022 20:12. ;)

Ik heb inmiddels een termijnnota over ontvangen met daarop de regel:

"Energiekorting overheid (CEK22) -190"

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Compensatie energiekosten bij gedeelde aansluiting winkel / woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
05 nov 2022 17:55
Maar niet op het bericht van 04 nov 2022 20:12. ;)
Klopt. Het leek me wel duidelijk dat ik een andere inschatting maak.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Compensatie energiekosten bij gedeelde aansluiting winkel / woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als dat bedrag uitbetaald wordt, staat er niets over op de termijnnota

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie energiekosten bij gedeelde aansluiting winkel / woning

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
04 nov 2022 17:03
Het contract zal op naam van je huisbaas staan, neem ik aan, dus hij is dan de begunstigde van de regeling (die ook bedoeld is voor particulieren, en niet voor bedrijven).
Hier ga je de fout in. De Elektriciteitswet kent het begrip particulieren niet. Bedrijven vallen ook onder de regeling.
Rijksoverheid
De tijdelijke overbruggingsregeling tegemoetkoming energieprijzen kleinverbruikers 2022 (CEK22) is bedoeld om de energiekosten van kleinverbruikers te verlagen. Dit zijn huishoudens en ondernemingen met een elektriciteitsaansluiting van niet meer dan 3x80 Ampère. Zij ontvangen € 190,- in november en december 2022 van hun energieleverancier.
Moneyman schreef:
04 nov 2022 17:03
Of je vervolgens wél een vordering hebt op je huisbaas, hangt af van wat jullie overeengekomen zijn. Dikke kans dat jullie hier (uiteraard) niets over afgesproken hebben.
Artikel 6:248 BW dat een overeenkomst meer rechtsgevolgen heeft dan enkel wat partijen overeenkomen zijn. Dat staat haaks op je eigen standpunt, dat alleen naar de overeengekomen rechtsgevolgen gekeken moet worden. Juist in onvoorziene omstandigheden moet hiernaar gekeken worden.
Moneyman schreef:
04 nov 2022 17:26
Los daarvan: de overeenkomst "om de rekening te delen" behelst evident niet deze situatie -simpelweg omdat die niet voorzien was.
De afspraak behelst wel deze situatie. Dat de compensatie niet voorzien was doet niets af aan het feit dat het doel van de compensatie is om de energierekening te verlagen (en dat doet het ook).
Moneyman schreef:
04 nov 2022 17:26
De gemaakte afspraak ziet op de kosten die voortvloeien uit de relatie russen de leverancier en de afnemer. Binnen die afspraak valt wel een vermindering energiebelasting, maar een compensatie vanuit de overheid, die toevallig afgewikkeld wordt via de leverancier, valt erbuiten.
Onbegrijpelijk. De energierekening wordt verlaagd door de vermindering energiebelasting en deze compensatie. Het ene reken je wel mee en het andere niet.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Compensatie energiekosten bij gedeelde aansluiting winkel / woning

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
05 nov 2022 17:55
Moneyman schreef:
05 nov 2022 10:01
16again schreef:
05 nov 2022 09:55
Die 190,- staat straks gewoon op de jaarafrekening, en er is afgesproken die te delen.
Je valt in herhaling - hier heb ik op 04 nov 2022 17:26 al op gereageerd.
Maar niet op het bericht van 04 nov 2022 20:12. ;)

Ik heb inmiddels een termijnnota over ontvangen met daarop de regel:

"Energiekorting overheid (CEK22) -190"
En ik heb een email ontvangen dat ik op bepaalde data dit jaar 190 euro ga krijgen en alles buiten de rekening om gaat.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie energiekosten bij gedeelde aansluiting winkel / woning

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tine62 schreef:
04 nov 2022 16:14
Deze kleine energieaansluiting heeft recht op de compensatie van 2x 190 euro in november en december. Naar mijn mening moet ook dit bedrag gedeeld worden. De huisbaas ziet dit anders en zegt recht te hebben op het volledige bedrag omdat dat een huishouden is en ik een winkel.
De huisbaas kan straks ook vinden dat je niet mag meedelen in het prijsplafond, omdat hij een huishouden is en jij een winkel. Voor het prijsplafond geldt, net als voor de compensatie, dat een winkel daar ook aanspraak op kan maken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ktriciteit

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Compensatie energiekosten bij gedeelde aansluiting winkel / woning

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het gaat erom dat er een tegemoetkoming op de energierekening gegeven wordt - en dat heeft invloed op de "kosten van energie" die 50/50 toegerekend worden in het contract. Het maakt m.i. niet uit of het nu wordt uitbetaald of bij de jaarafrekening. Als het nu wordt uitbetaald dan is het nog steeds een tegemoetkoming in de gezamenlijke energiekosten. Als ze samen een aparte bankrekening zouden hebben voor de energie, dan zou het geld daarop terecht komen en dat maakt goed zichtbaar dat het - volgens het contract - invloed heeft op de energiekosten. Als de huisbaas het doorsluist naar zijn eigen spaarrekening doet hij zijn huurder tekort.
Maar het zal als de buurman het geld zelf wil claimen, via een civiele procedure aangekaard moeten worden, zoals hiervoor al genoemd is.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Compensatie energiekosten bij gedeelde aansluiting winkel / woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alles nog eens doorlezend, heb ik mijn mening bijgesteld. Zonder op alle argumenten in te gaan, waarvan ik de één sterker vind dan de ander, was het met name onderstaande argument wat me over de streep trok. Een beetje Haviltexen, als het ware :wink:
alfatrion schreef:
07 nov 2022 02:27
Moneyman schreef:
04 nov 2022 17:03
Of je vervolgens wél een vordering hebt op je huisbaas, hangt af van wat jullie overeengekomen zijn. Dikke kans dat jullie hier (uiteraard) niets over afgesproken hebben.
Artikel 6:248 BW dat een overeenkomst meer rechtsgevolgen heeft dan enkel wat partijen overeenkomen zijn. Dat staat haaks op je eigen standpunt, dat alleen naar de overeengekomen rechtsgevolgen gekeken moet worden. Juist in onvoorziene omstandigheden moet hiernaar gekeken worden.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Compensatie energiekosten bij gedeelde aansluiting winkel / woning

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Er stond dat de afspraak 50/50 is, dat zal neem ik aan in het contract staan

Plaats reactie