LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict na aankoop op Marktplaats

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
sake1987

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door sake1987 »

kuklos schreef:
04 mar 2021 08:06
alfatrion schreef:
04 mar 2021 00:06
Aisja schreef:
02 mar 2021 23:25
Heb hiermee contact gezocht met philips, in de hoop dat zij mij konden helpen, met het contact is naar voren gekomen dat deze model 10 jaar oud is, (...)
En dus is het product non-conform.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Dus als ik een model koop dat al 10 jaar op de markt is, het na 3 jaar verkoop, dan verkoop ik een non-conform model?
We horen alleen de kant van de koper, maar als de verkoper het apparaat expliciet heeft verkocht als 3 jaar oud.
Mocht hij hebben gezegd 3 jaar gebruikt, veranderd het al.
En wie weet is het apparaat een winkeldochter die 7 jaar in een magazijn heeft gelegen.
Dus TS, bewijs zwart op wit? En principieel genoeg om er een zaak van te maken?

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

sake1987 schreef:
04 mar 2021 09:42
We horen alleen de kant van de koper, maar als de verkoper het apparaat expliciet heeft verkocht als 3 jaar oud. Mocht hij hebben gezegd 3 jaar gebruikt, veranderd het al.
Wat er gezegd is, is wel duidelijk toch?
Aisja schreef:
03 mar 2021 15:00
Verkoper heeft 2 verschillende dingen beweert: voor de koop dat hij 3 jaar oud is. Bij aanspreken na dat het gebrek kwam heeft hij gezegd 3 jaar gebruikt en dat ie een tijdje stond.
sake1987 schreef:
04 mar 2021 09:42
Dus TS, bewijs zwart op wit? En principieel genoeg om er een zaak van te maken?
Hier zit inderdaad de pijn: de bewijslast zal een probleem zijn en de meeste mensen zullen hier niet voor gaan procederen.

Wie weet biedt een eventuele rechtsbijstandverzekeraar nog soelaas (al voel ik me nu net een ander forumlid).

sake1987

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door sake1987 »

Moneyman schreef:
04 mar 2021 09:40
Als jou een product verkocht is als zijnde "drie jaar oud", en je komt er achteraf achter dat het product veel ouder is en na gebruik jaren op de plank heeft gelegen, is het inderdaad nonconform.
Geldt dat ook bij verkoop particulieren?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij heeft de TS de oplossing al: het verwarmingselement vervangen. Dat is kennelijk nog te koop. Niet vreemd, want zoekend op het model lijkt het er op dat er sinds de introductie in 2010 verschillende 'updates' of wat dan ook geweest zijn. Best kans dat het verwarmingselement in de nieuwste versie prima uitwisselbaar is met die van de oudste versie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door moederslink »

Aisja schreef:
02 mar 2021 23:59
Lesje is hier wel van geleerd dat ik voortaan alleen iets via marktplaats koop waar nog garantie op zit.
Ik denk dat dat niet geldt voor aankopen op MP tussen 2 particulieren .
Garantie is tot de deur. Op het moment dat je ermee naar buiten loopt is er geen enkele garantie meer.
U heeft dat ding kunnen bekijken en uitproberen en hij was in orde bevonden door u.

Je hoort het vaker dat je op MP wordt voorgelogen_ genaaid dus .

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
04 mar 2021 12:06
Aisja schreef:
02 mar 2021 23:59
Lesje is hier wel van geleerd dat ik voortaan alleen iets via marktplaats koop waar nog garantie op zit.
Ik denk dat dat niet geldt voor aankopen op MP tussen 2 particulieren .
Garantie is tot de deur. Op het moment dat je ermee naar buiten loopt is er geen enkele garantie meer.
Dat is niet waar, in die zin dat ook bij een koop via Marktplaats gewoon het conformiteitsbeginsel geldt. De praktijk is natuurlijk wel wat weerbarstiger dan bij een aankoop in een normale winkel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk dat dat ding conform was.
TS heeft het kunnen uitproberen en thuis heeft dat ding het ook nog gedaan.
Misschien is er op de verkeerde manier door TS mee ontkalkt?
Wanneer ik een goed werkend product verkoop op MP weet ik niet wat de koper er daarna mee doet of heeft gedaan.
Dan hoeft ie niet na zoveel dagen bij mij aan te kloppen wanneer er iets kapot is gegaan of niet meer naar behoren werkt .
Met de handel op MP is en blijft het goed uitkijken .
Ik verkoop goed spul, werkend en niet nieuw. Het mag ter plaatse uitgebreid worden bekeken en getest.

Ik moet wel zeggen...juist vanwege gedonder plaats ik nog maar heel zelden iets op MP .
Altijd gedoe ....ook over de prijs .

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
04 mar 2021 13:41
Ik denk dat dat ding conform was.
Ik niet. De gedane mededelingen blijken niet te kloppen. Het apparaat is niet waar het voor verkocht is.
moederslink schreef:
04 mar 2021 13:41
Ik moet wel zeggen...juist vanwege gedonder plaats ik nog maar heel zelden iets op MP .Altijd gedoe ....ook over de prijs .
Eens... het wordt er niet leuker op daar.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er staan wel een paar filmpjes op YT over dit apparaat. Het is toch bijna een tweedehands auto, zo complex. Zou er zelf niet aan gaan sleutelen. Heb je het ene defect verholpen, gaat weer iets anders stuk.

Gesloten