LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Mag de winkelier de consument doorverwijzen naar de fabrikant?

Ja
3
21%
Nee
11
79%
 
Totaal aantal stemmen: 14

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door BBCS »

In veel discussies komt het vaak naar voren dat de winkelier de consument naar de fabrikant doorverwijst.

De grote vraag hierbij:

Mag de winkelier de consument doorverwijzen naar de fabrikant?

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door kiz »

Nee niet zonder meer.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door S. »

Nee, de winkelier mag de klant niet zondermeer doorverwijzen naar de fabrikant. Google maar eens op dit onderwerp en je vindt allemaal reacties met dezelfde strekking als het bovenstaande van Kiz.

Maar even een wedervraag; wat versta jij onder service van winkelier naar klant toe?

stofzuigertje

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Normale winkels niet, maar Aldi verkoopt wegens ondeskundig personeel zo wel Computers, TV en Fietsen dus het kan wel.
U weet voor de koop al dat niet de winkel maar importeur of service firma ingeschakeld zal worden dus is het bekend.
Ook andere doen het zo, dus als een product niet normaal in winkel hoorde mag het, en niet een TV van Media Markt doorsturen want dat mag niet.

Dus het is afhankelijk van de winkel of je service mag verwachten of niet!

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door S. »

De aldi verkoopt wel spullen, maar het is niet zo dat ze geen plicht tot service verlenen hebben. Met je kapotte product ga je dus eerst naar de aldi, alwaar je een bedrijfsleider te spreken krijgt. Diegene regelt dan verder met de importeur of fabrikant de eventuele reparatie. Is altijd verstandig om eerst de winkel aan te spreken. Wanneer de aldi niet thuis geeft, dan zitten ze fout en daarom liggen ze ook zo veel onder vuur bij de media en op de diverse fora.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de topicstarter vindt wat een winkel aan service moet verlenen, want dan kun je veel gerichter discussieren.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door BBCS »

S. schreef:Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de topicstarter vindt wat een winkel aan service moet verlenen, want dan kun je veel gerichter discussieren.
Daar zal ik later op terugkomen. :wink:

De vraag is:

Mag de winkelier de consument doorverwijzen naar de fabrikant?


kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door kiz »

BBCS schreef:
S. schreef:Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de topicstarter vindt wat een winkel aan service moet verlenen, want dan kun je veel gerichter discussieren.
Daar zal ik later op terugkomen. :wink:

De vraag is:

Mag de winkelier de consument doorverwijzen naar de fabrikant?
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat BBCS helemaal geen discussie wil over de vraag van S... ik krijg een beetje de indruk dat BBCS zijn "gelijk" wil halen en klanten/consumenten een beetje zeikerig vindt zodra ze hun rechten blijken te kennen.
Maar om nogmaals op de vraag in te gaan of een winkelier de consument door mag verwijzen: het is geen ja/nee vraag maar een "ja, mits" of "nee, tenzij".

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door BBCS »

kiz schreef: Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat BBCS helemaal geen discussie wil over de vraag van S... ik krijg een beetje de indruk dat BBCS zijn "gelijk" wil halen en klanten/consumenten een beetje zeikerig vindt zodra ze hun rechten blijken te kennen.
Helaas heb je het mis.
De reden dat ik dit later aan de kaart wilde brengen, heeft te maken dat het een andere discussie is dan ik als vraag stelde.
kiz schreef: Maar om nogmaals op de vraag in te gaan of een winkelier de consument door mag verwijzen: het is geen ja/nee vraag maar een "ja, mits" of "nee, tenzij".
Toch is het wel een ja/nee vraag.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door BBCS »

S. schreef:De aldi verkoopt wel spullen, maar het is niet zo dat ze geen plicht tot service verlenen hebben. Met je kapotte product ga je dus eerst naar de aldi, alwaar je een bedrijfsleider te spreken krijgt. Diegene regelt dan verder met de importeur of fabrikant de eventuele reparatie. Is altijd verstandig om eerst de winkel aan te spreken. Wanneer de aldi niet thuis geeft, dan zitten ze fout en daarom liggen ze ook zo veel onder vuur bij de media en op de diverse fora.
In de praktijk gaat het anders.

De Aldi stuurt standaard de consument door naar de fabrikant, en als de consument problemen heeft met de fabrikant, dan is de Aldi pas een gesprekspartner.

Computerland en Paradigit deden dit ook en zijn keihard door de consumentenautoriteit terug gefloten en op de vingers getikt, en de Aldi mag gewoon doorgaan.
De ene winkel mag de consument wel doorverwijzen naar de fabrikant en de andere wordt daarvoor gestraft met de woorden: "de winkelier mag volgens de wet de consument niet doorverwijzen naar de fabrikant".

En dat schiet bij mij wel in het verkeerde keelgat.
Of iedere winkel mag de consument doorverwijzen, of geen enkele winkel, maar niet de ene wel en de andere niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door BBCS »

S. schreef:Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de topicstarter vindt wat een winkel aan service moet verlenen, want dan kun je veel gerichter discussieren.
Ik ben van mening dat de winkel die producten moet verkopen waar de winkelier wel verstand van heeft.

Bij de Aldi kun je zeker niet terecht met gerichte vragen over consumentenelectronica.
Bij de Aldi hoef je ook geen service verwachten, dus dat de Aldi zelf bepaalde reparaties uitvoeren.

Bij de computerzaak om de hoek is dat wel het geval.

Tussen die twee zit dus wel degelijk verschil.

Echter vertalen veel mensen dit in het volgende:
De vakhandel mag de consument niet doorverwijzen naar de fabrikant, omdat van de vakhandel meer kennis en service verwacht wordt.
De grootgrutters of de winkels die geen verstand van computers hebben, mogen de consument wel doorverwijzen naar de fabrikant, omdat die winkels geen service kunnen verlenen en problemen zelf kunnen oplossen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door BBCS »

Dan is er nog een ander punt:

De winkelier kan altijd de hulp inroepen van de fabrikant.
Als de consument naar de winkelier toegaat met een probleem (in de garantieperiode of niet) dan kan de consument niet bepalen of de reparatie zelf door de winkelier wordt uitgevoerd of dat de winkelier het product terugstuurt naar de fabrikant.

Niemand kan dat verbieden.

Er zijn ook mensen die zeggen dat de winkelier zelf het probleem moet oplossen en dat daarna de winkelier die kosten bij de fabrikant moet verhalen.
Echter kan dat nooit door welke partij dan ook bepaald worden.

De hulp inroepen van de fabrikant is iets anders dan de consument standaard doorverwijzen naar de fabrikant.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Doorverwijzen naar de fabrikant?
Nee - niet zomaar zonder zelf een poging gewaagd te hebben.

Als de winkelier vermoed dat het een eenvoudig over de telefoon op te lossen issue is - kan het een optie zijn - maar qua afhandeling van garantieclaims (even ervanuitgaande dat de claim terecht is) is de winkelier eerste aanspreekpunt.

en, als zaken opgestuurd moeten worden, is alweer de winkelier degene die dit zou moeten regelen.

Natuurlijk mag een winkelier vragen "zeg, dit gaat mijn pet te boven, zou u contact met fabrikant kunnen opnemen hierover" .. maar als de klant niet kan/wil.. tja

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door S. »

Zo, daar ben ik weer na enkele dagen van afwezigheid. :wink:
Het lijkt me niet eerlijk wanneer de ene winkel(keten) de klanten direct naar de fabrikant mag verwijzen voor reparaties en klachten en dat de andere het eerst zelf moet proberen op te lossen en anders op de vingers getikt wordt door de consumentenautoriteit.
Misschien is het wel echt bij de wet geregeld dat een vakhandel zoals een fietsenwinkel of computerzaak eerst de raparaties zelf dient op te lossen omdat je als klant mag verwachten dat de kennis daar aanwezig is en dat een supermarkt die vooral op verkoop van voedsel gericht is wel mag doorverwijzen omdat daar de kennis en faciliteiten ontbreken.

Zou je even moeten zoeken of daar gerechtelijke uitspraken over te vinden zijn.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Consument doorverwijzen naar de fabrikant.

Ongelezen bericht door S. »

Blijft akelig stil hier. :wink:

Gesloten