Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Browsebird
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2024 21:35

Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Browsebird »

Beste leden,

Ik wil graag een onderwerp ter discussie brengen dat mij de laatste tijd bezighoudt, namelijk mijn ervaring met het abonnement en de koopoptie voor een witgoedproduct (wasmachine) dat ik bij Coolblue heb afgenomen.

Tijdens mijn huidige abonnementsperiode bij Coolblue voor mijn wasmachine heb ik gemerkt dat ik geen gebruik heb gemaakt van de extra diensten waarvoor ik heb betaald. Dit heeft me aan het denken gezet, aangezien ik in totaal €865,81 heb betaald over een periode van 4 jaar, terwijl de oorspronkelijke verkoopprijs van de wasmachine slechts €499 is. Dit betekent dat ik €366,81 extra aan abonnementskosten heb betaald zonder daarvoor extra voordelen te ontvangen. En nu stelt Coolblue dat ik nog steeds een koopoptiebedrag moet betalen als ik van het abonnement af wil en de wasmachine wil behouden. Is het niet absurd dat ik al zoveel extra heb betaald? Is dit nog redelijk te noemen, of begint dit langzaam maar zeker op grensoverschrijdend gedrag te lijken?

Tijdens een telefonisch gesprek met een medewerker van Coolblue zijn mij drie opties voorgelegd: of ik blijf mijn abonnement betalen voor nog eens 15 maanden (dus €300), tot de koopoptie niet langer van toepassing is, en het volgens hun uitgerekende levensduur van de wasmachine is verlopen. Of ik betaal de koopoptie van €130, behoud mijn wasmachine en kan mijn abonnement beëindigen. Of zij halen mijn wasmachine op en kan mijn abonnement beëindigen, waarbij zij deze nadien vernietigen of recyclen. Het kan toch niet gekker dan dit? Ter verduidelijking, ik heb al €366,81 extra betaald aan abonnementskosten, waaronder ik geen extra diensten heb afgenomen.

Bovendien is mij tweemaal een foutief bedrag gecommuniceerd met betrekking tot de koopoptie, wat ikzelf heb moeten aankaarten, wat bijna tot aanzienlijke financiële kosten voor mij had geleid als ik de koopoptie had afgenomen. Ik praat over een koopoptiebedrag eerst genoemd van €304, daarna €180, en vervolgens €130. Dit doet mij afvragen of de koopoptie wel transparant genoeg wordt gecommuniceerd aan abonnees zoals ik.

De koopoptie van Coolblue, met inbegrip van de levensduur van het apparaat, lijkt naar mijn mening niets meer dan een misleidende praktijk om het abonnement te rechtvaardigen. Het lijkt ook niets meer dan een middel - misschien ook onbedoeld - om mensen met een lager inkomen, die de koopoptie niet kunnen betalen, te binden/ankeren aan het abonnement tot de zogenoemde levensduur van het apparaat is verlopen.

Wat zijn jullie gedachten over dit soort abonnementen en koopopties? Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad? En is er iemand die mij kan helpen? Het lijkt mij buitengewoon onredelijk wat Coolblue nu doet en grenst bijna aan crimineel gedrag.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat alle afspraken op papier staan en dat u dat contract VÓÓR tekenen hebt doorgelezen.

Maar als ik het goed begrijp, bent u voor €130,00 van verdere verplichtingen af en is de wasmachine voor u.

Dat maar doen dan en voortaan niet meer huren.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Cro »

Ik vind het helemaal niet zo vreemd en al helemaal niet lijken op crimineel gedrag.

Iets huren kost simpelweg meer dan kopen. Kijk eens bijvoorbeeld een huurhuis (zonder eventuele subsidie) over een duur van bijvoorbeeld 30 jaar kost, of wat het gekocht zou hebben als je het direct gekocht zou hebben en dus 30 jaar hypotheek betaalt.

Dit omdat bij huur de verhuurder er uiteraard aan moet verdienen, maar ook omdat deze verplichtingen jegens jou heeft. Als die wasmachine defect is bijvoorbeeld. Zo'n service organisatie kost nu eenmaal geld.

Daarom zal, wanneer je het kan betalen, witgoed kopen gemiddeld genomen altijd goedkoper zijn dan dit soort huur constructies waar je relatief veel betaald. Dit soort is vrijwel altijd alleen interessant als je bijvoorbeeld kortlopend iets nodig hebt, bijvoorbeeld een expat, en niet bij vertrekt van alles mee moet nemen of verhandelen op marktplaats.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Probeer Skala, mijn kennissen hebben er goede ervaringen mee.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Erthanax »

Browsebird schreef:
22 mar 2024 22:20
(…) Wat zijn jullie gedachten over dit soort abonnementen en koopopties? Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad? En is er iemand die mij kan helpen? Het lijkt mij buitengewoon onredelijk wat Coolblue nu doet en grenst bijna aan crimineel gedrag.
Huren of leasen van huishoudelijke apparaten, meubels, enz. vind ik over het algemeen buitengewoon onverstandig, precies om de redenen die u beschrijft. Het lijkt voordelig, maar uiteindelijk kost het bakken met geld.

Meer dan de mogelijkheden die CoolBlue u voorlegt is er niet aan te doen. Afkopen met 130 euro lijkt mij het verstandigst.

CoolBlue is niet onredelijk, maar houdt zich aan de afspraken die u met heb gemaakt heeft. Dat u geen gebruik heeft gemaakt van de extra mogelijkheden waarvoor u wel betaald heeft, kunt u CoolBlue niet verwijten.

Van crimineel gedrag is al helemaal geen sprake. U bent u kennelijk niet voldoende bewust geweest van wat dat zg. huurcontract inhield. Een volgende keer goed lezen, goed nadenken en vooral goed rekenen.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Browsebird schreef:
22 mar 2024 22:20
Wat zijn jullie gedachten over dit soort abonnementen en koopopties? Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad? En is er iemand die mij kan helpen? Het lijkt mij buitengewoon onredelijk wat Coolblue nu doet en grenst bijna aan crimineel gedrag.
Leasen met optie tot koop is peperduur. De reden laat zich makkelijk raden, mensen die dit soort producten afnemen, zitten vaak krap bij kas. Zelf een wasmachine kopen is dan lastig want er is gebrek aan spaargeld (rond de 20 procent van de bevolking spaart niet, heeft geen spaargeld om tegenvallers op te vangen).

De risico's dat mensen uit deze groep hun verplichtingen niet nakomen, is hoog. Dat vertaald zich in een hoge risico opslag bovenop de financiering. Daarom is het een hele dure manier om een wasmachine te financieren.

Dat u geen gebruik heeft hoeven te maken van supersnelle service (binnen 48 uur weer een werkend product) in het geval van storingen en dergelijke, dat doet er niet toe. De ANWB betaald ook geen lidmaatschap geld terug als u twee jaar lang geen pech heeft.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door peter17111962 »

In veel gevallen is het huren van een wasmachine duurder als kopen, zeker als het huishouden
bestaat uit 1 of 2 personen met relatief schoon werk. Dan is de hoeveel wasgoed te klein om
voordeel te halen uit huren. Echter voor een groot gezin die allemaal werk hebben waarbij
kleding snel vuil wordt waardoor de wasmachine iedere dag moet werken, daarvoor kan
huren wel eens goedkoper uit vallen dan kopen.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Speedy123 »

peter17111962 schreef:
23 mar 2024 13:15
In veel gevallen is het huren van een wasmachine duurder als kopen, zeker als het huishouden
bestaat uit 1 of 2 personen met relatief schoon werk. Dan is de hoeveel wasgoed te klein om
voordeel te halen uit huren. Echter voor een groot gezin die allemaal werk hebben waarbij
kleding snel vuil wordt waardoor de wasmachine iedere dag moet werken, daarvoor kan
huren wel eens goedkoper uit vallen dan kopen.
Dat is echt onzin. TS heeft in vier jaar tijd 865,81 betaald voor een wasmachine van 499,00. Wil hij eigenaar worden dan komt er nog 130 euro bij. Totale kosten over vier jaar zijn dan 995,81.

Koop je een wasmachine bij Coolblue van 499,00 met een zekerheidspakket van 79,00 euro dan betaal je 578,00 euro.

Zekerheidspakket voor je wasmachine:

5 jaar zorgeloos wassen
Zonder eigen risico
Kosteloze reparatie of vervanging aan huis
Je krijgt de originele aanschafwaarde in Coolblue-tegoed als de reparatie of vervanging niet mogelijk is

Dekking:
Slijtage aan je wasmachine
Schade die je per ongeluk aan je wasmachine aanbrengt
Schade door kortsluiting of brand

Kortom voor 417 euro minder had TS ook een wasmachine met volledige garantie zelfs op slijtage kunnen hebben. En die optie gaf zelfs nog een jaartje extra zekerheid.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dat er geen gebruik gemaakt wordt van de aanvullende faciliteiten is niet het probleem van coolblue en al helemaal geen oplichting. Ik betaal al heel mijn leven voor de brandverzekering zonder er ooit gebruik van gemaakt te hebben.
Verder is deze vorm van koop duur. Rekent u meteen af is het een stuk goedkoper en hebt 2 jaar gratis garantie aan huis.

Dat het elders "goedkoper" kan zijn is een kwestie van vooraf goed vergelijken.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De goedkoopste optie is sparen, op de tweede plaats komt lenen voor een normale rente.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door witte angora »

Een bedrag van 20 euro per maand klinkt natuurlijk een stuk prettiger dan 499 in één keer, want dat is een hoop geld. Maar voor wat je uiteindelijk gaat betalen had je ook een Miele kunnen kopen, dat heb je wel door denk ik.

Het enige advies wat ik je kan geven is: leg toch iedere maand een paar tientjes opzij, juist om dit soort dingen te kunnen kopen. Of zet je komende vakantiegeld in zijn geheel op een spaarrekening, en laat het staan voor dit soort aankopen/noodgevallen. Scheelt je bakken met geld, dat zal je intussen wel duidelijk zijn.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is de reden waarom ik snel drie kaarten voor digitale TV a € 10,- per stuk heb gekocht, toen Ziggo aankondigde voortaan hun kaarten met wat hardware te gaan verhuren voor € 2,- per maand. Huren kost € 36,- per jaar per kaart. Ik had het er dus in één jaar uit.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door thecure »

Dagkoers schreef:
23 mar 2024 12:50
Probeer Skala, mijn kennissen hebben er goede ervaringen mee.
Beter helemaal niet doen. gewoon kopen, betalen, klaar.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Har45 »

Je betaalt een vast bedrag per maand en HUURT een energiezuinig apparaat dat het altijd doet. Je betaalt het apparaat dus NIET af in termijnen.
Na 12 maanden heb je de optie tot KOOP.
Het bedrag baseren ze op de restwaarde van het product.
Deze restwaarde hangt van een aantal dingen af, bijvoorbeeld de marktwaarde.
Deze verschilt per dag

U heeft bewust voor de optie huren gekozen in plaats van te kopen of huurkoop.
Een huurder van een huis welke een maand op vakantie gaat ( en dus geen gebruik maak van zijn huur huis) dient ook gewoon de huur door te blijven betalen, zo ook u die geen gebruik maakt van de extra diensten m.b.t. huur van wasmachine.
De afkoopsom van 130 euro lijk mij redelijk te noemen, en anders heeft u nog 2 opties.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door rwolters »

Thijs124 schreef:
23 mar 2024 13:58
De goedkoopste optie is sparen, op de tweede plaats komt lenen voor een normale rente.
En dan nog kan je het niet vergelijken want bij huren heb je services die je bij koopt niet hebt. Het zijn gewoon andere proposities.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door 16again »

Browsebird schreef:
22 mar 2024 22:20
Ik praat over een koopoptiebedrag eerst genoemd van €304, daarna €180, en vervolgens €130. Dit doet mij afvragen of de koopoptie wel transparant genoeg wordt gecommuniceerd aan abonnees zoals ik.
Dat afkoopbedrag aan einde looptijd behoort m.i. gewoon in je contract te staan.
Het wordt wat anders als je het contract eerder wil beeindigen. Restwaarde machine is dan nog groter, en mogelijk betaal je vergoeding voor misgelopen inkomsten door eerder opgezegd contract.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ten eerste LEES eerst je contract voor je tekent.
Ten tweede, alles waar je geld voor leent is duur aan het einde van de looptijd. Want dit is gewoon een lening die je aangaar, lease is echt wat anders. En zo zijn we weer terug bij punt 1.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door 16again »

Dit was geen lening. Een lening van 499,- had goedkoper uitgepakt

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door rwolters »

thecure schreef:
23 mar 2024 14:35
Dagkoers schreef:
23 mar 2024 12:50
Probeer Skala, mijn kennissen hebben er goede ervaringen mee.
Beter helemaal niet doen. gewoon kopen, betalen, klaar.
Zeker bij dit soort relatief lage bedragen. De enige zaken waarvoor je huur zou moeten overwegen is een huis (als je geen hypothecaire lening kunt krijgen of flexibel wilt zijn) of spullen die je niet vaak nodig hebt (bijv. gereedschap of bestelbus). Lenen of leasen kan je overwegen als je genoeg geld hebt maar het niet wilt uitgeven (en doordat je genoeg geld hebt kan je problemen opvangen mocht het voorkomen) of dat als het gebruikt kan worden om geld te verdienen (leaseauto bijvoorbeeld)

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Discussie over abonnementsdoolhof en koopoptie bij Coolblue

Ongelezen bericht door Speedy123 »

rwolters schreef:
26 mar 2024 22:21
thecure schreef:
23 mar 2024 14:35
Dagkoers schreef:
23 mar 2024 12:50
Probeer Skala, mijn kennissen hebben er goede ervaringen mee.
Beter helemaal niet doen. gewoon kopen, betalen, klaar.
Zeker bij dit soort relatief lage bedragen. De enige zaken waarvoor je huur zou moeten overwegen is een huis (als je geen hypothecaire lening kunt krijgen of flexibel wilt zijn) of spullen die je niet vaak nodig hebt (bijv. gereedschap of bestelbus). Lenen of leasen kan je overwegen als je genoeg geld hebt maar het niet wilt uitgeven (en doordat je genoeg geld hebt kan je problemen opvangen mocht het voorkomen) of dat als het gebruikt kan worden om geld te verdienen (leaseauto bijvoorbeeld)
Deze markt is eigen een lending-of-last-resort markt. Beetje vergelijkbaar met Wehkamp of Scala vroeger. Iemand heeft dringend een nieuwe wasmachine nodig maar heeft het geld niet liggen en kan geen lening krijgen. Dan komt zo'n iemand uit bij leasen via Coolblue.

Plaats reactie