LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dispuut over makelaarscourtage

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Keesspekbokking
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2021 22:34

Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door Keesspekbokking »

Het is overigens een hypothetische vraag!

[Moderator: dit bericht werd uit een ander topic verplaatst. Daarom strookt de tijd mogelijk niet met de chronologie van dit topic.]

Keesspekbokking
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2021 22:34

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door Keesspekbokking »

Wie of wie weet hoe dit in elkaar zit?

Een makelaar krijgt de opdracht een huis te verkopen op basis van 100% "cure no pay". De verkopende partij geeft als harde eis aan minimaal € 200.000 eraan over te willen houden. De makelaarscourtage is 2% en de vraagprijs wordt € 224.000.

Het lukt helaas niet om het huis te verkopen voor € 224.000 euro maar er is uiteindelijk wel iemand te porren voor € 200.000. De makelaar geeft de verkopende partij aan dat hij een koper heeft gevonden voor 200.000 (inclusief zijn courtage) De klant ontvangt als hij hiermee akkoord gaat dus minder dan in eerste instantie was afgesproken.

De verkopende partij geeft de makelaar aan dat dit hem te weinig is. Kort daarna treedt de verkopende partij buiten de makelaar om alsnog met de koper in contact en verkoopt zijn huis voor op eigen houtje voor € 200.000. De makelaarcourtage wil de verkoper niet betalen. Op deze manier heeft hij alsnog het resultaat wat hij wilde hebben en de makelaar krijgt niks voor zijn inspanningen.

De makelaar verwacht nu zijn courtage omdat via zijn inspanningen de overeenkomst tot stand is gekomen.

Staat de makelaar in zijn rechts of staat er verkoper in zijn recht?

Wat zou een redelijke oplossing zijn in deze situatie?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door JozJan »

Dat is een heel eenvoudige: de makelaar staat in zijn recht. Courtage gewoon 100% betalen.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door rvjapio »

Natuurlijk staat de makelaar in zijn recht. Hij wordt ter plekke belazerd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door Moneyman »

Keesspekbokking schreef:
11 feb 2021 23:43
Staat de makelaar in zijn rechts of staat er verkoper in zijn recht?
De makelaar, natuurlijk. Daar is geen discussie over mogelijk.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door Cro »

Kijk wat de voorwaarden zijn in de gesloten overeenkomst met de makelaar, normaliter zijn dit soort trucjes daarin wel afgedekt, waardoor ik verwacht dat de makelaar hier gewoon in zijn recht staat.

Naar mijn mening zou dat ook niet meer dan terecht zijn, wat een trieste actie van verkoper. Iemand wel laten werken voor hem, maar uiteindelijk niet willen betalen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door Moneyman »

Keesspekbokking schreef:
11 feb 2021 22:47
Het is overigens een hypothetische vraag!
Jaja, "ik vraag dit voor een vriend" :lol: :lol:

[Moderator: dit bericht werd uit een ander topic verplaatst. Daarom strookt de tijd mogelijk niet met de chronologie van dit topic.]
Laatst gewijzigd door Moneyman op 12 feb 2021 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door kuklos »

Keesspekbokking schreef:
11 feb 2021 23:43
Kort daarna treedt de verkopende partij buiten de makelaar om alsnog met de koper in contact en verkoopt zijn huis voor op eigen houtje voor € 200.000.
..........................
De makelaar verwacht nu zijn courtage omdat via zijn inspanningen de overeenkomst tot stand is gekomen.

Staat de makelaar in zijn rechts of staat er verkoper in zijn recht?

Wat zou een redelijke oplossing zijn in deze situatie?
Dus de makelaar vindt iemand. Verkoper zegt nee en gaat achter de rug van de makelaar om toch de woning verkopen aan de gevonden koper? Dan staat de makelaar in zijn recht lijkt me.

Redelijk was geweest om volledig af te zien van de verkoop. Redelijk is niet om achter de rug van de makelaar om de koper te benaderen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door scontra »

Keesspekbokking schreef:
11 feb 2021 23:43
Wie of wie weet hoe dit in elkaar zit?

Een makelaar krijgt de opdracht een huis te verkopen op basis van 100% "cure no pay".
Deze makelaar zou wel gek zijn !? :?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door scontra »

Keesspekbokking schreef:
11 feb 2021 23:43
Wie of wie weet hoe dit in elkaar zit?

Een makelaar krijgt de opdracht een huis te verkopen op basis van 100% "cure no pay". De verkopende partij geeft als harde eis aan minimaal € 200.000 eraan over te willen houden. De makelaarscourtage is 2% en de vraagprijs wordt € 224.000.

Het lukt helaas niet om het huis te verkopen voor € 224.000 euro maar er is uiteindelijk wel iemand te porren voor € 200.000. De makelaar geeft de verkopende partij aan dat hij een koper heeft gevonden voor 200.000 (inclusief zijn courtage) De klant ontvangt als hij hiermee akkoord gaat dus minder dan in eerste instantie was afgesproken.

De verkopende partij geeft de makelaar aan dat dit hem te weinig is. Kort daarna treedt de verkopende partij buiten de makelaar om alsnog met de koper in contact en verkoopt zijn huis voor op eigen houtje voor € 200.000. De makelaarcourtage wil de verkoper niet betalen. Op deze manier heeft hij alsnog het resultaat wat hij wilde hebben en de makelaar krijgt niks voor zijn inspanningen.

De makelaar verwacht nu zijn courtage omdat via zijn inspanningen de overeenkomst tot stand is gekomen.

Staat de makelaar in zijn rechts of staat er verkoper in zijn recht?

Wat zou een redelijke oplossing zijn in deze situatie?

Uiteraard heeft de makelaar "recht" op de bemiddelingskosten, hij heeft de twee partijen immers bijeen gebracht.
Dat via een 'trucje van list en bedrog' wordt geprobeerd om onder de bemiddelingskosten uit te komen zegt alles over de verkopende partij.
Het is Spek of Bokking, maar één ding is zeker, de makelaar zal het hier onder geen beding bij laten zitten, contract is immers contract en daar zal hij de verkoper aan houden !

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door Erthanax »

De makelaar staat in zijn recht, in deze hypothetische kwestie. Ik vraag me af hoe u daaraan kunt twijfelen.

U vraagt ook nog naar een redelijk oplossing. De enig juiste oplossing is de makelaar de courtage te betalen waar hij recht op heeft, dus 2% van 200.000 euro.

"No cure, no pay" gaat in dit geval natuurlijk niet op. U heeft immers verkocht (hypothetisch, natuurlijk) aan een koper die de makelaar voor u gevonden heeft.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als de makelaar u hypothetisch voor de rechter daagt zal u deze zaak hypothetisch 100% zeker verliezen.
Ik vind het zeer onbeschoft de makelaar niet voor zijn diensten te betalen

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Hypothetisch gezien verbaasd het me vooral dat je tegenwoordig een woning zonder enige overbieding kan verkopen.
Mijn broer woont in normale wijk in rijtjeshuis. Vraagprijs 252.500, maar verkocht na overbieding door een kijkker voor 269.000

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door Cro »

Justmeagain schreef:
13 feb 2021 00:48
Hypothetisch gezien verbaasd het me vooral dat je tegenwoordig een woning zonder enige overbieding kan verkopen.
Mijn broer woont in normale wijk in rijtjeshuis. Vraagprijs 252.500, maar verkocht na overbieding door een kijkker voor 269.000
Dat zal heel erg regio gebonden zijn, in Amsterdam of elders in de randstad zou me dat inderdaad ook verbazen in veel gevallen, oost-groningen bijvoorbeeld een stuk minder.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door 16again »

rvjapio schreef:
12 feb 2021 09:53
Natuurlijk staat de makelaar in zijn recht. Hij wordt ter plekke belazerd.
Waarom?
De (fictieve?) overeenkomst is hier op no-cure-no pay basis het huis verkopen, zodat TS er 200.000 aan over houdt.
Daar is de makelaar simpelweg niet in geslaagd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door kuklos »

Omdat de makelaar de koper aangedragen heeft, omdat de makelaar het werk verricht heeft. Als TS geen makelaar wil betalen had hij zelf zijn moeten verkopen zonder makelaar.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door 16again »

Ik beweer ook niet dat de makelaar geen werk heeft verricht. Integendeel.
Maar in dit geval is er no-cure no-pay afgesproken, wat per definitie inhoudt dat als de inspanningen niet tot het afgesproken resultaat leiden, er geen betaling volgt.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat wil nog niet zeggen dat je achter de rug van de makelaar om zaken met de door de makelaar aangedragen koper mag doen. Ik vind dit gewoon een verwerpelijke manier van doen.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door Erthanax »

In contracten met makelaars staat daarover altijd wel een bepaling, is mijn ervaring. Als ik TS was, zou ik dat hypothetische contract maar eens goed nalezen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dispuut over makelaarscourtage

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
13 feb 2021 11:14
Ik beweer ook niet dat de makelaar geen werk heeft verricht. Integendeel. Maar in dit geval is er no-cure no-pay afgesproken, wat per definitie inhoudt dat als de inspanningen niet tot het afgesproken resultaat leiden, er geen betaling volgt.
Ik eet mijn schoen op als dit zo in het contract staat.

Gesloten