Eigen woning en participatie wet

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Platform9
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2024 22:25

Eigen woning en participatie wet

Ongelezen bericht door Platform9 »

Hallo allemaal

Ik ben een aantal maanden geleden naar een andere woonplaats verhuist en heb hier een aanvulling bij de gemeente aangevraagd op mijn wia uitkering. Ik zit ongeveer 130 euro onder het bijstands niveau.

Ik heb een huurwoning maar mijn expartner woont met de kinderen (co ouderschap) nog in onze koopwoning. De hypotheek is 188000 en het taxatie rapport is 229000. Nu is het ontzettend lastig om een huurwoning te krijgen en voor de kinderen zou het ook beter zijn om hun school (loopafstand) gewoon daar af te maken.

We hebben goede afspraken w.b de hypotheek (betaald hij)

Ik zit al enkele jaren in een huurwoning en ook in de vorige gemeente kreeg ik gewoon een aanvulling op mijn wia.

Nu zegt deze mevrouw Van de gemeente dat ik wel een aanvulling kan krijgen maar alleen in vorm van een lening omdat mijn Eigen vermogen te hoog is. (Door de overwaarde) mijn spaarrekening is ver onder de 15000)
Als ik op google lees, lees ik heel andere dingen? Toch kom ik er niet helemaal uit.

Er kan toch niet verwacht worden Dat ik per direct het huis te koop zet waar mijn kinderen wonen?

Mochten we het voor 229000 kunnen verkopen dan zou de helft van de overwaarde inderdaad voor mij zijn. (Natuurlijk moeten er dan nog allerlei kosten af zoals energie label, notaris,makelaar etc.
Daarnaast heb ik nog een studieschuld van 5000 die ik maandelijks afbetaal.

Het bedrag wat ik als aanvulling zou krijgen van de participatie wet is per jaar nog niet eens het minimumloon. (Maar voor mij is dat kleine beetje wel veel als je zo weinig hebt met drie kinderen)

Heeft iemand hier verstand van?

Groetjes

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eigen woning en participatie wet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik raad u aan contact op te nemen met het Juridisch Loket https://www.juridischloket.nl/
Zij kunnen u goed advies geven, beter dan op dit forum.

HandigeHarrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Eigen woning en participatie wet

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Volgens mij is het zo dat de (aanvullende) uitkering deels wordt teruggevorderd als het huis verkocht wordt. Of het dan een lening heet weet ik niet, maar het resultaat is hetzelfde: voorlopig krijg je het benodigde leefgeld maar er is geen dwang om het huis te verkopen.
Een tijdje geleden las ik een vergelijkbaar verhaal, iemand die een erfenis kreeg maar het duurde heel lang voordat dit geld op de bankrekening stond, toen vorderde de gemeente de bijstand terug tot de datum van overlijden van het betreffende familielid. Kijk eens op rechtspraak.nl of je zo'n casus kan vinden.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Eigen woning en participatie wet

Ongelezen bericht door jochemd »

Platform9 schreef: Ik ben een aantal maanden geleden naar een andere woonplaats verhuist en heb hier een aanvulling bij de gemeente aangevraagd op mijn wia uitkering.
Wij kunnen natuurlijk slechts beperkt helpen bij een gemeentelijke regeling als je niet vertelt welke gemeente het is.
Platform9 schreef: Nu zegt deze mevrouw Van de gemeente dat ik wel een aanvulling kan krijgen maar alleen in vorm van een lening omdat mijn Eigen vermogen te hoog is. (Door de overwaarde) mijn spaarrekening is ver onder de 15000)
Als ik op google lees, lees ik heel andere dingen? Toch kom ik er niet helemaal uit.

Er kan toch niet verwacht worden Dat ik per direct het huis te koop zet waar mijn kinderen wonen?
In zijn algemeenheid (vraag na bij je gemeente!) werkt het zo dat je een lenging krijgt die je niet hoeft af te lossen. Die lening loopt dus langzaam op totdat die lening het bedrag van de overwaarde heeft bereikt. Op dat moment is je vermogen dus nul en wordt de aanvulling die je dan krijgt een gift. Verkoop je de wonng dan moet je de lening meteen aflossen.

Veel gemeentes hebben hier best gedetailleerd beleid over vastgesteld en online staan.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Eigen woning en participatie wet

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Volgens mij telt het vermogen wat u heeft op het moment dat u de (aanvullende) uitkering aanvraagt.
Wanneer de aanvraag is goedgekeurd mag er vervolgens wel extra vermogen worden opgebouwd tot boven de vermogensgrens. Kort gezegd: Je mag sparen met bijstand zonder dat je gekort wordt.

In uw nieuwe gemeente telt dus het vermogen wat u nu heeft. En dat ligt blijkbaar boven de grens van het vrijgesteld vermogen. U kunt dan wel de uitkering krijgen in de vorm van een lening, totdat die lening zo ver is opgelopen dat uw vermogen niet mee boven de vrijstellingsgrens uit komt. Stel dat uw vermogen nu €15.000 boven de vrijstellingsgrens ligt, dan krijgt u de eerste €15.000 aan aanvullende uitkering in de vorm van een lening. Die lening moet afbetaald worden wanneer uw inkomen stijgt of wanneer het vermogen vrij komt.

Het kan héél goed zijn dat toen u in uw vorige gemeente de aanvullende uitkering aanvroeg, het vermogen uit de eigen woning vrijwel nul was. Want een paar jaar geleden lagen de huizenprijzen flink lager. Maar de hypotheek die op de woning zit zal niet lager geweest zijn. Het vermogen uit de woning was toen dus veel kleiner dan nu. Mogelijk zelfs negatief.
Waardoor de aanvraag toen in uw vorige gemeente wel is goedgekeurd zonder de uitkering als lening te verstekken. Is de uitkering eenmaal goedgekeurd, dan volgt later geen nieuwe vermogenstoets meer. Wel wordt steeds het inkomen getoetst.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Eigen woning en participatie wet

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ex partner heeft dus een eigen huis= geld=vermogen, bedenk dat de Gemeente dit laat meetellen bij toekenning voor aanvullende uitkering.
En dat wordt leenbijstand.
Ik zou dit met ex partner bespreken mbt de bijdrage voor levensonderhoud en de kinderen.
Bijstand is een vangnet dus als er geen andere mogelijkheden zjn in uw levensonderhoud.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eigen woning en participatie wet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Waar blijkbaar iedereen aan voorbij gaat is dat TS nu een WIA-uitkering ontvangt. Voor een eventuele aanvulling/toeslag moet zij niet bij de gemeente zijn, maar bij het UWV.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen woning en participatie wet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft blijkbaar op haar eerdere adres wel een aanvulling gekregen van de gemeente.

Maar dwaasheid dat de eigendom van die woning nog niet afgewikkeld is na zoveel jaar.

Maar lees eens hier.

https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... leenstaand

Plaats reactie