LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfrecht vordering op stiefmoeder/stiefoma

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
EJine
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:06

Erfrecht vordering op stiefmoeder/stiefoma

Ongelezen bericht door EJine »

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb al jaren geen contact met mijn vader, maar via familieleden weet ik dat hij ernstig ziek is en niet meer lang te leven heeft. Hij wil mij nog steeds niet zien, dus dat zal ik respecteren, maar het brengt wel een erfrechtelijke vraag op.
Mijn vader heeft namelijk nog steeds een vordering op mijn stiefoma, dit door het overlijden van mijn opa 7 jaar geleden. Met haar heb ik nog steeds erg goed contact.
Nu heeft mijn vader een vriendin en het schijnt dat hij haar tot enig erfgenaam heeft benoemd waardoor ik en mijn broers onterfd zijn.
Wat ik me nu afvraag is of de vordering die mijn vader op mijn stiefoma heeft, dan overgaat op zijn vriendin na zijn overlijden.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit/waar ik meer informatie hier over kan vinden? Ik zou het namelijk heel erg vinden als bepaalde spullen van mijn opa en stiefoma na haar overlijden ineens in handen komen van een vrouw die ik nog nooit heb ontmoet.

Alvast bedankt en groet Eline

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfrecht vordering op stiefmoeder/stiefoma

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een hoop veronderstellingen, iedereen, afgezien van opa, leeft nog.

Heeft uw vader een vordering in geld op stiefoma wegens het kindsdeel van zijn vader of heeft hij wilsrechten geuit over bepaalde zaken? Wie zullen de erfgenamen van stiefoma zijn? Heeft zij een testament laten maken?

Uw vader kan u en uw broers niet volledig onterven. U behoudt het recht op de legitieme portie, maar dan in geld.

Zou uw vader komen te overlijden, dan is die vordering op oma een deel van zijn nalatenschap, dus zoals u veronderstelt, voor vriendin.

U zou aan uw stiefoma kunnen vragen of zij een aantal dierbare zaken aan u en uw broers wil nalaten.

Voor al uw vragen, de notaristelefoon.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 27 sep 2020 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Erfrecht vordering op stiefmoeder/stiefoma

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een notaris kan u uitleggen hoe het zit, maar zonder meer informatie blijft het, ook daar, bij algemeenheden.

Wat betreft de vordering van uw vader op uw oma: Had uw opa en heeft uw oma een testament? Daarin wordt namelijk vaak een uitsluiting opgenomen, nl. dat de erfenis niet naar de koude kant gaat. De "wettelijke verdeling" (als er geen testament is) in geval van een huwelijk voor 2018 kent zo'n uitsluiting niet.

U heeft een goed contact met uw oma. Dan kunt u haar gewoon vragen of opa een testament had en wat daar in stond. Uw oma is overigens niet verplicht u inzage te geven.

Als uw oma geen testament heeft, kan zij dat alsnog laten opmaken door een notaris. Zij kan dan bepaalde spullen aan u en uw broers "legateren". Als zij overlijdt verkrijgen de legatarissen (in dit geval kleinkinderen) die genoemde spullen uit haar nalatenschap, terwijl de rest naar de erfgenamen (de kinderen van uw oma) gaat.

Uw oma kan overigens bij testament nog veel meer aan haar kleinkinderen nalaten. Als u zoekt op "ik-opa-testament" vind u al heel wat informatie. Bedenk daarbij wel dat alleen uw oma bepaalt wat er met haar nalatenschap moet gebeuren (binnen de wettelijke kaders).

Wat betreft het onterven van u en uw broers: Weet u dat zeker, heeft het testament gezien? Volledig onterven is overigens niet echt mogelijk. U en uw broers houden altijd recht op een bedrag in geld, de zg. legitieme portie.

De relatie van u en uw broers met uw vader is verstoord; dat is bijzonder ongelukkig. Of en wat er nog te regelen is, hangt vooral af van de wensen van uw oma en van haar relatie met uw vader. Veel grootouders stellen het maar matig op prijs als ze door kleinkinderen worden "lastig gevallen" met vragen over de erfenis, hoe begrijpelijk die soms ook zijn. Houd daar rekening mee.

Gesloten