Evr registratie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Amsterdammer460
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2019 19:50

Evr registratie

Ongelezen bericht door Amsterdammer460 »

Vermoedelijk krijg ik een EVR registratie. Deze ga ik aanvechten gezien de redelijkheid hierin.
Mijn vraag is: Waneer doen banken een EVR toets ? Is dat alleen bij aanvragen krediet/rekening/hypotheek? Of doen banken dit ook zomaar tussendoor ? Ik heb namelijk een bankrekening bij een andere bank dan de krediet maatschappij die mij wilt aanmelden. Komt mijn eigen bank hier zo maar achter ? Verder vraag ik mij af of mijn lopende verzekeringen ook in gevaar komen. Is het toets systeem van verzekerings maatschappijen het zelfde als de EVa/EVR toets van verzekerings maatschappijen ?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Beste antwoord
Gekozen door Amsterdammer460

Re: Evr registratie

door Komkommertijd » 20 jun 2020 11:31

Als er een kans op fraude is, zoals een boekhouder die facturen moet betalen is hun bank vragen of het nieuwe personeel veilig is mogelijk, mag niet maar kan wel en de bank die geld aan firma leende zal zeker medewerking verlenen, naam + geboorte datum is voldoende en soms vragen ze nog BSN nummer voor de zekerheid....

Maar als je geen fraude met reisverzekering hebt of dubieuze claims waarbij ze lastig hebben gedaan is er niets aan de hand.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... ister-evr/

Alleen mensen met een verleden mogen ze er in opnemen, controleren of je er in voorkomt betekende dat ze kijken of je ooit iets hebt gedaan met fraude en zo.... ze kijken of je erin voorkomt en je word bij alleen maar aanvraag nooit erin opgenomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door kweenie »

In de regel kijken financiële instellingen bij de aanvraag van een product in het register. Bestaande producten zullen dus niet zo snel worden gestopt, maar het zal zet moeilijk zijn om iets nieuws af te sluiten.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Bij een Pre Employment Screening, kan er ook in het Eva/Evr register worden gekeken,

Amsterdammer460
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2019 19:50

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Amsterdammer460 »

Bij een Pre Employment Screening, kan er ook in het Eva/Evr register worden gekeken,

Ik heb gelukkig een vaste baan :). Maar kunnen bedrijven die geen financiële instellingen zijn dit zo maar uitvoeren ?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er een kans op fraude is, zoals een boekhouder die facturen moet betalen is hun bank vragen of het nieuwe personeel veilig is mogelijk, mag niet maar kan wel en de bank die geld aan firma leende zal zeker medewerking verlenen, naam + geboorte datum is voldoende en soms vragen ze nog BSN nummer voor de zekerheid....

Maar als je geen fraude met reisverzekering hebt of dubieuze claims waarbij ze lastig hebben gedaan is er niets aan de hand.

Amsterdammer460
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2019 19:50

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Amsterdammer460 »

Beste komkommertijd

Dank voor je reactie , ik weet ook niet of ik een evr krijg . Een krediet die al jaren is afbetaald wordt onderzocht op loonstroken waar ik niet aan mee wil werken. Kreeg direct een soort belofte te horen dat ze mij gingen registreren.
Dus schiet beetje in de paniek.
Je lijkt er verstand van je hebben, weet jij misschien ook of auto verzekeringen ook in het zelfde registeren kijken als waar banken in noteren ? Waarschijnlijk maak ik mij druk om niets. Maar ben zo geschrokken van alle verhalen op internet als je in zo een EVR staat .

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Cro »

lol, komkommer heeft overal verstand van.

Wat ik vreemd vind is dat je schijnbaar niet wil meewerken aan het onderzoek. Dat lijkt me nu bij uitstek de manier om niet in zo'n register te komen. Meewerken aan het onderzoek en aantonen dat je onschuldig bent.

Tenzij je natuurlijk weet dat je wel schuldig bent, maar dan is het natuurlijk ook gewoon terecht als je "gepakt" wordt.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Frantic2 »

kkt raaskalt idd weer eens. TS heeft het over een EVR van/bij een bank... Niet over een EVR bij een verzekeringmaatschappij.
Waneer doen banken een EVR toets ? Is dat alleen bij aanvragen krediet/rekening/hypotheek? Of doen banken dit ook zomaar tussendoor ? Ik heb namelijk een bankrekening bij een andere bank dan de krediet maatschappij die mij wilt aanmelden. Komt mijn eigen bank hier zo maar achter ? V
Evr is gewoon "de zwarte lijst" van vroeger. Geen idee waarom een al afbetaald krediet onderzocht moet worden, tenzij je natuurlijk een nieuwe aanvraagt met totaal verschillende loonstroken e.d.

Je kan beter het antwoord van Kweenie ter harte nemen....

Amsterdammer460
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2019 19:50

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Amsterdammer460 »

Misschien is dat een aanname Cro.
Op de details ga ik liever niet in, maar niet willen meewerken betekend niet direct dat je schuldig bent.
Ik ben meer op zoek naar wat algemene informatie met betrekking tot de registers Ipv persoonlijke mening en aannames.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Cro »

Amsterdammer460 schreef:
20 jun 2020 16:57
Misschien is dat een aanname Cro.
Op de details ga ik liever niet in, maar niet willen meewerken betekend niet direct dat je schuldig bent.
Ik ben meer op zoek naar wat algemene informatie met betrekking tot de registers Ipv persoonlijke mening en aannames.
Ik doe geen aanname, ik geef alleen aan dat wanneer je onschuldig bent het in je voordeel kan werken om mee te werken. Voor zover ik weet kan namelijk een vermoeden al genoeg zijn om opgenomen te worden in zo'n register, als jij dan in zo'n onderzoek dat vermoeden niet weet te ontkrachten, bijvoorbeeld omdat je om wat voor reden dan ook niet mee wil werken, kan dat dus mogelijk (verstrekkende) gevolgen hebben.

Ik heb nergens aangegeven dat niet meewerken gelijk zou staan aan schuldig zijn.

hier kun je praktische informatie vinden: https://www.nvb.nl/themas/veiligheid-fr ... gistratie/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik kreeg na papier vele jarenlang digitale loon opgave toegestuurd en de laatste is redelijk.

Niet die van jaren terug en oude reeds betaalde.
Als je nooit fraude pleegde of dubieuze claims had is er niets in dit register te vinden.

Mee werken aan een veroordeling is nooit verplicht.
Als je een gewone eerlijke burger bent is met naam, geboorte datum + BSN niets te vinden, alleen achterstand betalingen of bij een claim ooit dat je hebt gedaan, en als dat niet het geval is..... voor een nieuwe hypotheek vragen ze vaak meerdere maanden opgave om eventuele fraude van aangepaste te ontdekken.

Het komt vaker voor dat ze voor een eigenlijk niet mogelijk een hogere loonstrook geven die ze zelf gemaakt hebben...
Bij meerdere loonstroken vallen die door de mand, en na poging tot dit soort oplichting zetten ze je er wel in.

Gegevens weigeren is wel verdacht soms, maar zonder de feiten en details kan ik dat hier niet bevestigen of uit sluiten.
Maar als je geen verleden hebt en geeft wat je kunt geven is er geen registratie mogelijk.

Als je loonstroken weg pleurde en niet kan geven, meld dat dan....
Eventueel je werkgever een uitdraai vragen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Amsterdammer460 schreef:
20 jun 2020 09:48
Ik heb gelukkig een vaste baan :). Maar kunnen bedrijven die geen financiële instellingen zijn dit zo maar uitvoeren ?

Neen, dat kan/mag lang niet elk bedrijf. Er zijn zgn. screeningsbureaus die een vergunning hebben van de overheid om een pre-employment-screening (PES) te doen en aan strenge eisen moeten voldoen: o.a. AVG en Wet Bescherming Persoonsgegevens . Die screening kan bij een sollicitatieprocedure horen (zoals ik recent heb meegemaakt), maar ook bij een promotie of indien een hele afdeling andere verantwoordelijkheden/bevoegdheden krijgt binnen het bedrijf.

Maar als jij een vaste baan hebt, is de kans erg klein dat je met een (P)ES te maken krijgt zolang je functie niet verandert of je promotie wilt maken. Bovendien hoort een werkgever de PES-mogelijkheid in z'n arbeidsvoorwaarden/vacature te plaatsen., en dientt er een gerechtvaardigd belang aan de PES ten grondslag te liggen.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 20 jun 2020 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Mckind
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2021 07:30

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Mckind »

Ik heb een EVR registratie. Maar heeft dat ook gevolgen voor een WIA uitkering van het UWV ?
En hoe kan ik er van af komen. ?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mckind schreef:
14 jul 2021 07:44
Ik heb een EVR registratie. Maar heeft dat ook gevolgen voor een WIA uitkering van het UWV ? En hoe kan ik er van af komen. ?
Dat lijkt me een vraag die je bij uitstek aan het UWV zélf moet stellen. Ik zie niet in waarom er gevolgen voor een uitkering zouden zijn, en ben benieuwd waarom je dat zelf denkt.

Hoe je van afkomt? Dat is moeilijk te beantwoorden omdat je nul informatie geeft. Er vanuit gaande dat de registratie terecht was, zou ik beginnen met de vraag stellen aan de instelling die de registratie heeft gedaan. Ik neem overigens aan dat je erover bent geïnformeerd en dat je daarbij dit soort informatie al hebt gehad.

Als je van mening bent dat het een onrechtmatige registratie is, ga dan naar een advocaat.
https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... r-rechter/

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door kuklos »

Wellicht komt mijn reactie wat hard over, maar je gaat op een forum de vragen stellen die jij aan de betreffende instanties moet stellen.
Mckind schreef:
14 jul 2021 07:44
Maar heeft dat ook gevolgen voor een WIA uitkering van het UWV ?
Heb je dit al aan het UWV gevraagd? Wat was hun antwoord?
Mckind schreef:
14 jul 2021 07:44
En hoe kan ik er van af komen. ?
Wie heeft je hiervoor aangemeld? Heb je al met de desbetrefff=ende instantie contact opgenomen? Wat was hun reactie?

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ts,

Weet je zeker dat het om een externe registratie gaat? Want een IVR (intern) komt vaker voor. Bij een externe registratie is echt heel wat aan de hand mbt tot fraude. En moet er bovendien aangifte zijn gedaan. En het moet in proportie zijn.

Zie onderstaande tekst:

Wanneer mag je een vastlegging doen in het Extern Verwijzingsregister (EVR)
a De gedraging(en) van de (rechts)persoon vormden, vormen of kunnen een
bedreiging vormen voor (I) de (financiële) belangen van cliënten en/of
medewerkers van een Financiële Instelling, alsmede de (Organisatie van de)
Financiële Instelling(en) zelf of (II) de continuïteit en/of de integriteit van de
financiële sector.

b In voldoende mate staat vast dat de betreffende (rechts)persoon betrokken is bij
de onder a bedoelde gedraging(en). Deze vaststelling betekent dat van strafbare
feiten in principe aangifte of klachte wordt gedaan bij een opsporingsambtenaar.

c Het proportionaliteitsbeginsel wordt in acht genomen.

Om jouw vraag te beantwoorden: Vraag je een product of dienst aan bij een bank? Dan doet de bankmedewerker altijd een EVA-toets.
(EVA is het computersysteem waarin de bank kan checken of je in het register voorkomt) Dus als je je verzekeringen bij je bank hebt lopen dan kan het al bij een simpele auto wijziging.

yrsavolkert
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2022 13:16

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door yrsavolkert »

ik hoop dat iemand nog reageert maar ik heb een evr registratie, en ik vraag mij af hoe mensen die ook een evr registratie hebben nu een bankrekening hebben. door onder bewind te gaan of een andere optie. ik hoor het graag!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Jablan »

Er zijn strafrechtadvocaten, die je hiermee kunnen helpen.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Evr registratie

Ongelezen bericht door Albert1955 »


Gesloten