Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mikey1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2022 08:56

Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door Mikey1234 »

Hoi,

Ik heb nogal een flink probleem. Een half jaar geleden zijn ik en mijn ex uit elkaar gegaan. We hadden een samenleving overeenkomst, koophuis met flinke overwaarde, auto en wat leningen lopen.
Ik heb altijd hard gewerkt voor mijn inkomen. Mijn ex heeft altijd een uitkering gehad en geen dag in der leven gewerkt.
Nu heeft zij een advocaat ingeschakeld en eist met achterlijke eisen een flink bedrag van mij.
Omdat ze geld van der ouders heb gekregen tijdens onze relatie en een erfenis gehad heeft, wat op is gegaan aan over de jaren heen., vinden ze dat ik dat maar terug moet betalen omdat dat voor haar was en niet rekeningen enz. Ook vragen ook 10.000 voor de auto terwijl die zoals de rest gewoon 50/50 verdeeld moet worden en ik die auto gewoon dan verkoop. Ook willen ze omdat dat ik haar bankpas/rekening gebruikt heb al dat geld terug betaal. We hebben altijd elkaars bankrekeningnummer en pas van elkaar gebruikt. We waren tenslotte 10 jaar samen.
Nu is het naar mij weten zo beschreven dat alle betalingen tijdens de relatie niet uit zou moeten maken, dat alle inkomsten en bezittingen van ons beide zijn, enkel alleen de schulden en overwaarde na het ontbinden van de overeenkomst dat telt.
Ik zit nu nog in het huis en maak flinke kosten. Volgens mij zou zij toch ook mee moeten betalen aan de hypotheek Aangezien ze mede-eigenaar is. Zij zit bij haar ouders en heeft verder geen kosten.
Nu kreeg ik een brief van haar advocaat dat ik elke maand 1500,- moet gaan aflossen omdat ze anders een incasso inschakelen. Ook heb ik het gevoel dat ze zonder mijn toestemming de volledige overwaarde in een depot willen laten zetten. Dat zal voor mij een groot probleem worden aangezien ik straks particulier moet huren en geen geld overhoud om de waarborgsom van soms wel 2 of 3x de huur te betalen. Dat zal betekenen dat ik eerst een maand op straat moet gaan wonen om de waarborgsom te sparen. Ik weet dat haar ouders in een dispuut met een familielid ook een geldbedrag in een depot hebben gezet en daarna jaren uit gerekt om het geld niet te betalen waar die familielid recht op had.

Nu de vragen:
Kan een advocaat zonder dat een onafhankelijk iemand hier over beslist heeft zomaar geld eisen en een incasso inschakelen?
Mag ze zonder mijn toestemming of via een omweg de overwaarde vast laten zetten?
Klopt het dat mijn ex mee moet betalen aan de hypotheek?
Kan mijn ex zomaar geld terug eisen van geërfde bedragen die niet beschreven zijn geweest?
Mogen zij de volledige waarde van de auto vragen ook als ik het wil verkopen en verdelen

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Mikey1234 schreef:
09 okt 2022 08:58
Nu heeft zij een advocaat ingeschakeld ..................
Zij schakelt een juridisch professional in. Doe dat ook. Ga vooral niet als amateur proberen te vechten met een professional. Schakel dus ook een advocaat in.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mikey1234 schreef:
09 okt 2022 08:58
. Omdat ze geld van der ouders heb gekregen tijdens onze relatie en een erfenis gehad heeft, wat op is gegaan aan over de jaren heen., vinden ze dat ik dat maar terug moet betalen omdat dat voor haar was en niet rekeningen enz.
Waren jullie getrouwd in gemeenschap van goederen? Zo nee, dan was dat in beginsel haar geld. Maar een en ander hangt natuurlijk ook af van wat er af is gesproken.

Ik denk dat het advies van Kuklos hierboven het enige juiste is: schakel ook een advocaat in, en lever alle relevante gegevens aan. Hou niks achter, maar vertel gewoon correct wat er wel of niet is gebeurd. Ga niet op zoek naar een 'schuldige', en ga ook niet op de 'slachtoffertoer': ga op zoek naar oplossingen. Zelfs als je ex in haar recht staat, kan jouw advocaat misschien wel voor een beter onderhandelingsresultaat zorgen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door kuklos »

kuklos schreef:
09 okt 2022 22:05
Ga vooral niet als amateur proberen te vechten met een professional.
witte angora schreef:
09 okt 2022 22:18
......... schakel ook een advocaat in, en lever alle relevante gegevens aan. Hou niks achter, maar vertel gewoon correct wat er wel of niet is gebeurd.
Wat je wel alvast kan doen als amateur die voorlopig zelf moet opboksen tegen de professional is de gegevens verzamelen en op en rij zetten. Zoals witte angora ook al zegt.
1) Maak een volledige tijdslijn van wat wanneer gebeurd is, zoals wanneer begon de relatie, wanneer zijn welke afspraken gemaakt, wanneer is wat geschonken, wanneer eindigde de relatie etc.
2) Verzamel alvast alle documenten die van toepassing (kunnen) zijn
3) Haal uit hetgeen je in 1) en 2) de emote en beperk je tot de feiten; geef dus ook geen waardeoordelen.

Hiermee bespaar je jezelf kosten voor de advocaat, en zal je advocaat makkelijker en sneller aan de slag kunnen gaan.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En bedenk dat gewoon iedereen van alles kan eisen en een incassobureau
kan inschakelen. Stelt niets voor.

De overwaarde kan ook niet “vastgezet worden”.

Laat u niet in de gordijnen jagen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mikey1234 schreef:
09 okt 2022 08:58
Omdat ze geld van der ouders heb gekregen tijdens onze relatie en een erfenis gehad heeft, wat op is gegaan aan over de jaren heen., vinden ze dat ik dat maar terug moet betalen omdat dat voor haar was en niet rekeningen enz.
Ik denk niet dat dat een kwestie is van "vinden ze". De kans is groot dat er in het testament en/of schenkingsovereenkomst een zogenaamde verknochtheidsbepaling (zie o.a. hier meer over de werking daarvan) heeft gestaan, wat inhoudt dat het geld in principe voor je ex blijft. Dat is niet zo zwart-wit als het klinkt, juist vanwege de door jou al genoemde vermenging, maar je moet hier wel heel goed op reageren. Daarom is onderstaande advies van Kuklos de beste weg.
kuklos schreef:
09 okt 2022 22:05
Mikey1234 schreef:
09 okt 2022 08:58
Nu heeft zij een advocaat ingeschakeld ..................
Zij schakelt een juridisch professional in. Doe dat ook. Ga vooral niet als amateur proberen te vechten met een professional. Schakel dus ook een advocaat in.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij erfenissen is het niet ongebruikelijk een uitsluitingsclausule op te nemen, bv dat de erfenis buiten een gemeenschap van goederen valt en nooit kan worden opgenomen in een verrekenbeding. Bij grote schenkingen wordt dat ook wel gedaan, kleinere schenkingen wordt vaak gewoon over gemaakt. Dan wordt die verknochtheid wat lastiger aan te tonen.

Zoals al eerder opgemerkt, dit is dus echt iets om een advocaat bij in te schakelen.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door criticus2 »

is er een scheidingsconvenant opgemaakt? Zo nee mediator inschakelen en dit alsnog doen. Die mensen hebben verstand van hoe dit soort zaken goed afgestemd moet en kan worden.
Wanneer zij dat weigert staat zij zwakker bij eventuele juridische procedures.
Gezien overwaarde en meetekenen voor het huis vrees ik dat verkoop aan de orde komt, tenzij er ruimte is voor aanvullende hypotheek. Maar ook hiervan heeft een mediator meer verstand dan ik.

bedenk dat een mediator voor beiden werkt, een advokaat alleen voor 1 . vechtscheidingen zijn financieel nooit fijn, ook niet voor degeen die meent in zijn/haar recht te staan met allerlei eisen. Advokaten kunnen goed rekeningen schrijven.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het enige advies wat ik kan geven is om zelf een advocaat in te schakelen. Indien u onder een bepaalde inkomen en vermogen zit dan kunt u korting krijgen op de advocaat kosten.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De waarde van de woning, en dus de overwaarde, wordt in principe vastgesteld op basis van de taxatie met als datum de dag dat de ex het huis verliet (en u dat kan bewijzen) of de datum waarop zij zich ingeschreven heeft bij haar ouders.
Mss kunt u door zelf verder op internet informatie te verzamelen (zodat u de zaken die voorbij komen sneller begrijpt) en alle gebeurtenissen duidelijk op papier te zetten, de tijdsinvestering van uw advocaat verkleinen.
Op rechtspraak.nl kunt u met zoekwoorden vergelijkbare situaties vinden en uitspraken van de rechtbank hierover.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Zijn al heel wat goede adviezen gegeven en ja, je ex kan dat allemaal eisen maar dat wil nog niet zeggen dat ze dit ook allemaal toegewezen krijgt!

Laat uw beider huis taxeren, zeg er bij waarom u het laat taxeren en meld de datum van vertrek van uw ex, dan heeft u daar in ieder geval een indicatie van, laat ook de auto taxeren bij een dealer op waarde, meld ook hier de datum van vertrek ex.

Verder is het misschien handig om de inboedel, die achtergebleven is, te laten taxeren maar dat kunt u beter aan de advocaat, die u ongetwijfeld gaat inschakelen, over laten!

Ga niet zelf lopen modderen want dat gaat u veel onrust geven buiten het feit dat u er ook geen verstand van heeft hoe dit soort zaken lopen.

Benader alles zakelijk, hoe moeilijk ook....

Mediator is het volgens mij al te ver voor, tijdlijn opstellen zoals alles gelopen is tot nu toe niet, doe dit zo compleet mogelijk, zelfs als u denkt dit onderdeel werkt tegen me schrijf het toch op!!!!

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door Eerde »

Veel goede adviezen reeds, maar ik mis toch een zéér belangrijk punt... nl. dat samenlevingscontract, daarin zouden al die zaken geregeld moeten zijn !
Er zouden veel van je vragen dus beantwoord zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -afsluiten

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ex eist hoop geld na scheiding, mag een advocaat incasso inschakelen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Iedereen mag een incassobureau inschakelen.

Dat betekent niet dat degene die door het incassobureau benaderd wordt met een vordering ook verplicht is om te betalen.

Of en hoeveel u verplicht bent om te betalen hangt nogal af van de afspraken in het samenlevingscontract en de waarde van alle bezittingen die verdeeld moeten worden.

Nu uw ex een advocaat in de arm heeft genomen, is het zéér verstandig om zelf ook een advocaat in de arm te nemen.

Plaats reactie