Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MD72
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2023 18:00

Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door MD72 »

In 2014 hebben wij zonnepanelen aangeschaft via de Essent energie in Den Bosch. In de documenten die wij hebben ontvangen stond een garantietermijn van 10 jaar. De firma Kemkens heeft de zonnepanelen op het dak gelegd. De rekeningen voor plaatsing van de zonnepanelen kwam van Essent en er is dus betaald aan Essent.

In 2019 was er een storing aan de zonnepanelen. Wij hebben Essent benaderd met een reparatieverzoek. Tot onze grote verbazing ontkende Essent verantwoordelijk te zijn voor de reparatie want ze "deden" niet meer in zonnepanelen en men verwees ons naar het bedrijf dat de panelen geplaatst had. Dat bedrijf verwees ons terug naar Essent. Logisch, want in opdracht van dat bedrijf waren de panelen geplaatst en was de garantie afgegeven. Na een hoop gedoe en een in gebreke stelling van Essent heeft Essent uiteindelijk erkend verantwoordelijk te zijn voor de reparatie. De panelen zijn uiteindelijk onder garantie gerepareerd, tot onze verbazing niet door Kemkens, maar door Volta Solar.

In juli 2023 was er opnieuw e storing in de panelen. Eenzelfde als in 2019. Dus Essent gebeld, want in 2019 was duidelijk geworden dat Essent verantwoordelijk was voor uitvoering van de garantie. Wie schetst mijn verbazing: Essent komt weer met het verhaal dat het niet meer doet aan zonnepanelen en weigert om ook maar iets voor ons te doen. Nadat we Essent in een aangetekende brief - met toevoeging van alle documenten uit 2014- in gebreke gesteld hebben komt er eindelijk beweging in de zaak. De firma Kemkens wordt ingeschakeld om de panelen te repareren. Nu wel de firma Kemkens!... Maar via de firma Kemkens hebben we gehoord dat Essent zich niet gebonden acht aan de door haar afgegeven garantieperiode. Essent laat dat dus door een derde aan ons weten. Erg onbeschoft. En volgens de firma Kemkens moesten we zelf maar met Essent in discussie gaan over de garantieperiode. Dat hebben we geweigerd. Het is aan Essent en Kemkens om uit te maken wie de kosten van de reparatie betaalt.
De periode van de in gebreke stelling is inmiddels een paar dagen verstreken en nog altijd is er geen zicht op een oplossing die naar onze mening de enige juiste is: reparatie van de zonnepanelen op kosten van de leverancier.
Vandaag heb ben we zowel Essent als de firma Kemkens nog een maal gemaand om binnen een week tot een oplossing te komen.

Wij zijn klant van Essent (met haar voorlopers) sinds 1992. We krijgen van Essent geregeld allerlei mails ze ons vertellen dat we zo'n gewaardeerde vaste klant zijn. We weten nu wat die waardering feitelijk in houdt.

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Goed dat u zo actief bent en dat u toch dingen voor elkaar krijgt.
Heeft u een rechtsbijstandverzekering, neem dan met hun contact op.

U kunt naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door criticus2 »

voor u is Essent de leverancier, en dus aanspreekpunt voor garantie. Overigens kan het soms zo zijn dat een bedrijf de garantie deelt met of overhevelt naar bv bedrijf wat levert/plaatst, of de fabrikant van de hardware. Soms gebeurt dit bewust om de consument niet in de kou te zetten wanneer de oorspronkelijk aanspreekbare partij bv failliet zou gaan. Bij de bij ons geplaatste zonnepanelen is zowel bedrijf wat geleverd en geplaatst heeft (als 1e) als de fabrikant van de panelen als volgende (duits bedrijf) garantieplichtig (bij faillisement oorspronkelijk leverancier) , netjes zwart op wit.
Maar zonne panelen is inmiddels zo`n wild-west circus geworden ...
Laat dus niet verleiden door alleen prijs en andere beloftes... maar zorg dat er een degelijk bedrijf achter staat, desnoods voor wat hogere kosten.
Van een grote speler als Essent had ik deze opstelling niet verwacht.
Jammer dat het zo moet... Zorg dat de garantie op de reparatie goed gecommuniceerd wordt. en schakel tijdig de rechtsbijstand in (het conflict ligt er immers al...)

MD72
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2023 18:00

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door MD72 »

Bedankt voor de snelle reacties. Gelukkig hebben we een rechtsbijstandsverzekering en ik ga daarmee zeker aan de slag. Jammer,want ik had gehoopt- in dit geval heel naïef- dat Essent tot het besef zou komen dat haar standpunt niet houdbaar is. Maar op mijn laatste mail heb ik vandaag nog een reactie van Essent ontvangen waarin totaal niet inhoudelijk wordt ingegaan op de zaak en wordt volstaan met een standaard en nietszeggend antwoord. Het interesseert Essent kennelijk helemaal niets.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die door Essent met een kluitje in het riet zijn gestuurd wat betreft het niet nakomen van schriftelijk afgegeven garantietermijnen. Het moet haast wel.

Wordt vervolgd.

MD72
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2023 18:00

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door MD72 »

Inmiddels heeft Essent schriftelijk erkend dat het verantwoordelijk is voor de reparatie van de zonnepanelen onder garantie. Dus dat is goed nieuws. Maar, doordat Essent zo lang heeft dwarsgelegen is de reparatie van de zonnepanelen onnodig lang uitgesteld en daardoor is de stroomopbrengst de afgelopen tijd stukken lager geweest dan zou kunnen. Er is dus financiële schade opgetreden en die is mede veroorzaakt door het in mijn ogen onprofessionele optreden van Essent. Ik heb Essent daarom gevraagd om een financiële compensatie voor geleden schade. Op die vraag heeft Essent wéér laten zien dat het zijn klanten niet serieus neemt. De reactie van Essent op mijn vraag was namelijk dat het uitlezen van de stroomopbrengst van de zonnepanelen correct was en ik dus geen financiële schade had. De zaak ligt nu wél bij de rechtsbijstandsverzekering.

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie in het verhaal zoals het hier ligt niet direct een vermogensschade. Je schrijft dat er meerdere keren een storing aan de zonnepanelen was. Wat is het gevolg hiervan?

Morgan le Fay
Berichten: 527
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Laat even weten wat de uitslag is mbt het juridische deel. Ben nl heel benieuwd of het juridisch wat oplevert.

juliomariner
Berichten: 4864
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door juliomariner »

alfatrion schreef:
02 sep 2023 17:50
Ik zie in het verhaal zoals het hier ligt niet direct een vermogensschade. Je schrijft dat er meerdere keren een storing aan de zonnepanelen was. Wat is het gevolg hiervan?
Minder opbrengst is toch ook vermogensschade.
Als de panelen normaal hadden gefunctioneerd hadden ze meer opgebracht.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door BreejKC »

Tsja, tv-reclames kosten ook geld. Veel geld, heel veel geld! En dus krijgen de bestaande klanten wat minder en blijken de reclame-uitingen halve waarheden te zijn.

Ik hoor al roepen: "dan ga je toch naar de Reclame Code Commissie". Daarmee heb ik ervaring. Dat is voor ons consumenten vergeefse moeite. In ons door VVD-vergeven landje zitten dat soort commissies voornamelijk op de stoel van het bedrijfsleven en moeten die het wel héél erg fout doen willen ze daar tegen iets ondernemen.

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door alfatrion »

juliomariner schreef:
02 sep 2023 18:21
alfatrion schreef:
02 sep 2023 17:50
Ik zie in het verhaal zoals het hier ligt niet direct een vermogensschade. Je schrijft dat er meerdere keren een storing aan de zonnepanelen was. Wat is het gevolg hiervan?
Minder opbrengst is toch ook vermogensschade.
Ja, maar een storing betekent niet per se dat er minder opbrengst is.

juliomariner
Berichten: 4864
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door juliomariner »

BreejKC schreef:
02 sep 2023 18:30
Tsja, tv-reclames kosten ook geld. Veel geld, heel veel geld! En dus krijgen de bestaande klanten wat minder en blijken de reclame-uitingen halve waarheden te zijn.

Ik hoor al roepen: "dan ga je toch naar de Reclame Code Commissie". Daarmee heb ik ervaring. Dat is voor ons consumenten vergeefse moeite. In ons door VVD-vergeven landje zitten dat soort commissies voornamelijk op de stoel van het bedrijfsleven en moeten die het wel héél erg fout doen willen ze daar tegen iets ondernemen.
Sorry maar wat heeft de VVD hier nu mee te maken?
Trouwens bij de rechterlijke macht schijnt het percentage aanhang van D66 ook zwaar oververtegenwoordigd te zijn. Maar dat zal er volgens u wel helemaal niets mee te maken hebben.

juliomariner
Berichten: 4864
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door juliomariner »

alfatrion schreef:
02 sep 2023 18:32
juliomariner schreef:
02 sep 2023 18:21
alfatrion schreef:
02 sep 2023 17:50
Ik zie in het verhaal zoals het hier ligt niet direct een vermogensschade. Je schrijft dat er meerdere keren een storing aan de zonnepanelen was. Wat is het gevolg hiervan?
Minder opbrengst is toch ook vermogensschade.
Ja, maar een storing betekent niet per se dat er minder opbrengst is.
Onder een storing versta ik dat de installatie niet normaal functioneerd en dus geen of minder opbrengst heeft.

Moneyman
Berichten: 30210
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
02 sep 2023 18:32
juliomariner schreef:
02 sep 2023 18:21
alfatrion schreef:
02 sep 2023 17:50
Ik zie in het verhaal zoals het hier ligt niet direct een vermogensschade. Je schrijft dat er meerdere keren een storing aan de zonnepanelen was. Wat is het gevolg hiervan?
Minder opbrengst is toch ook vermogensschade.
Ja, maar een storing betekent niet per se dat er minder opbrengst is.
T’s geeft dat wel expliciet aan.

J. Deltoer
Berichten: 3117
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

juliomariner schreef:
02 sep 2023 18:50
BreejKC schreef:
02 sep 2023 18:30
Tsja, tv-reclames kosten ook geld. Veel geld, heel veel geld! En dus krijgen de bestaande klanten wat minder en blijken de reclame-uitingen halve waarheden te zijn.

Ik hoor al roepen: "dan ga je toch naar de Reclame Code Commissie". Daarmee heb ik ervaring. Dat is voor ons consumenten vergeefse moeite. In ons door VVD-vergeven landje zitten dat soort commissies voornamelijk op de stoel van het bedrijfsleven en moeten die het wel héél erg fout doen willen ze daar tegen iets ondernemen.
Sorry maar wat heeft de VVD hier nu mee te maken?
Trouwens bij de rechterlijke macht schijnt het percentage aanhang van D66 ook zwaar oververtegenwoordigd te zijn. Maar dat zal er volgens u wel helemaal niets mee te maken hebben.
Goed punt van u, en u hebt ook helemaal gelijk. Die oververtegenwoordiging is inderdaad echt een probleem en zal nog wel de nodige jaren doorwerken ondanks het feit dat de partij door alle faal- en wanbeleid de komende verkiezingen sterk geminimaliseerd zal worden.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door BreejKC »

juliomariner schreef:
02 sep 2023 18:50
BreejKC schreef:
02 sep 2023 18:30
Tsja, tv-reclames kosten ook geld. Veel geld, heel veel geld! En dus krijgen de bestaande klanten wat minder en blijken de reclame-uitingen halve waarheden te zijn.

Ik hoor al roepen: "dan ga je toch naar de Reclame Code Commissie". Daarmee heb ik ervaring. Dat is voor ons consumenten vergeefse moeite. In ons door VVD-vergeven landje zitten dat soort commissies voornamelijk op de stoel van het bedrijfsleven en moeten die het wel héél erg fout doen willen ze daar tegen iets ondernemen.
Sorry maar wat heeft de VVD hier nu mee te maken?
Trouwens bij de rechterlijke macht schijnt het percentage aanhang van D66 ook zwaar oververtegenwoordigd te zijn. Maar dat zal er volgens u wel helemaal niets mee te maken hebben.
Och, als u dat per sé wilt, wil ik die D'66 hier ook wel noemen hoor. Zullen we daar het CDA, beter gezegd VVD-lite, er ook maar bij doen.

Maar het gaat niet zozeer om partijnamen, eerder om neo-liberaal beleid, door wie dan ook uitgevoerd, en hoe dat uitpakt als je als consument soms je recht wil halen bij commissies die hun mond vol hebben voor die consument te zijn maar in de praktijk het tegendeel waar maken.

DeZevendeHenk
Berichten: 800
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Met welke landen vergelijken we de consumenten bescherming in Nederland dan en hebben mensen ook cijfers want anders is het wel makkelijk roepen?

zeug
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door zeug »

Zou in Nederland ook mogelijk moeten zijn, stroom kopen van je buren als jezelf geen panelen hebt.

https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... of-familie

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt de buurman ook zijn stekker bij jou laten inpluggen. Houd je het helemaalin eigen hand.

zeug
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door zeug »

Ik heb geen idee waarin de buurman zijn stekker stopt.

Moneyman
Berichten: 30210
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantietermijn op zonnepanelen bij Essent

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
07 sep 2023 21:12
Je kunt de buurman ook zijn stekker bij jou laten inpluggen. Houd je het helemaalin eigen hand.
Hoeveel sets zonnepanelen met een inplugbare stekker liggen er, denk je?

Plaats reactie