Gebrek aan transparantie notariskosten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Nemosh
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2024 17:22

Gebrek aan transparantie notariskosten

Ongelezen bericht door Nemosh »

Na het overlijden van mijn ouders moest er rond de afwikkeling van de erfenis een en ander geregeld worden. Hiervoor was een verklaring van erfrecht nodig en misschien een akte van verdeling. Omdat ik gehoord had dat tarieven nogal kunnen verschillen heb ik bij twee notariskantoren offerte opgevraagd.
Bij de eerste kostte de verklaring van erfrecht ruim 800 euro, bij de tweede slechts ruim 300 euro.
Bij de eerste kostte de akte van verdeling 1000 euro, bij de andere 1500. Bovendien stonden er nog hele reeksen 'extras' bij die eventueel apart in rekening gebracht zouden worden.
De verschillen waren dus best groot, maar door de mogelijke extra kosten waren de offertes vol juridisch jargon niet te vergelijken.
We kozen voor de goedkope offerte en kregen na enkele weken een telefoontje dat er nieuwe offerte opgemaakt moest worden omdat er sprake was van een eigen huis en een uitgebreid testament. De offerte werd ineens ruim 500 euro. Bovendien stond erbij dat de woning kon worden ingeschreven bij het kadaster op naam van de langstlevende. Die was natuurlijk overleden! Daarom hadden we een verklaring van erfrecht nodig.
Mijn conclusie: notariskantoren houden een ondoorzichtig woud in stand waarmee ze naar willekeur prijzen kunnen bedenken. Uurtarieven van 200 euro vragen waarvoor de stagiaires en administratief personeel inschakelen die duidelijk niet weten wat ze doen. En blijkbaar geen heldere regels en onafhankelijk toezicht om burgers te beschermen.

Lady1234
Berichten: 27174
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gebrek aan transparantie notariskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo ondoorzichtig zijn die kosten niet. De ene verklaring van erfrecht is ook de andere niet. Een akte van verdeling is bij het overlijden van uw ouders helemaal niet nodig.

Als u de terminologie in een offerte niet begrijpt, is het verstandiger eerst navraag te doen voordat u akkoord gaat.

Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebrek aan transparantie notariskosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zie eerder een consument die dingen niet begrijpt en niet doorvraagt dan een notaris die iets geks doet.

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gebrek aan transparantie notariskosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd. Wij kregen een all-in prijs: testament openen en bespreken, verklaring van erfrecht enzovoorts. De executeur, die in het testament genoemd stond, zou de boedelbeschrijving en alles moeten regelen. Voor de overdracht van de woning aan de executeur werden apart kosten in rekening gebracht, maar die waren voor de executeur. Daar waren inderdaad kosten bij betrokken om de - allang afgeloste - hypotheek bij het kadaster af te melden, maar ook dat was volgens mij voor de executeur.

Helaas hebben wij geen executeur meer, dus nu wordt het anders.

Ik denk inderdaad dat het probleem is: te weinig kennis van zaken. Vreemd is dat niet, want het is vrij ingewikkelde materie die je maar één keer in je leven meemaakt. Kwestie van doorvragen inderdaad.

jonis
Berichten: 2757
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gebrek aan transparantie notariskosten

Ongelezen bericht door jonis »

Ik begrijp persoonlijk de noodzaak van verschillende offertes niet als je je ouders verliest.
Dat kan een fatsoenlijke notaris gewoon en daar hoort een rekening bij.
Wie gaat zich nu druk maken om de ondoorzichtigheid en verschillen op het prijskaartje; als onder aan de streep op hetzelfde neerkomt... zeker als de rekening gedeeld wordt.


Laatst nog op vakantie geweest van de centen van ome Jan, geen seconde aan de notaris gedacht.

16again
Berichten: 16120
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gebrek aan transparantie notariskosten

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
19 apr 2024 17:52
Ik begrijp persoonlijk de noodzaak van verschillende offertes niet als je je ouders verliest.
Prijsvergelijk lijkt mij niet meer dan normaal.
jonis schreef:
19 apr 2024 17:52
Dat kan een fatsoenlijke notaris gewoon en daar hoort een rekening bij.
Het staat niet ter discussie of notaris capabel is.

jonis
Berichten: 2757
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gebrek aan transparantie notariskosten

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
19 apr 2024 18:05
jonis schreef:
19 apr 2024 17:52
Ik begrijp persoonlijk de noodzaak van verschillende offertes niet als je je ouders verliest.
Prijsvergelijk lijkt mij niet meer dan normaal.
jonis schreef:
19 apr 2024 17:52
Dat kan een fatsoenlijke notaris gewoon en daar hoort een rekening bij.
Het staat niet ter discussie of notaris capabel is.

Wellus:
Mijn conclusie: notariskantoren houden een ondoorzichtig woud in stand waarmee ze naar willekeur prijzen kunnen bedenken. Uurtarieven van 200 euro vragen waarvoor de stagiaires en administratief personeel inschakelen die duidelijk niet weten wat ze doen. En blijkbaar geen heldere regels en onafhankelijk toezicht om burgers te beschermen.
Daarnaast bij de nalatenschap ome Jan met 11 erfgenamen kwam een familielid met het voorstel notaris: gewoon unaniem; prima ipv offertes en prijsvergelijken, al was een andere notaris de helft goedkoper had het me niet geinteresseerd, het waren mijn centen sowieso al niet, waarom zou ik me druk maken om 100,- meer of minder (×11) van een andere notarisrekening

Lady1234
Berichten: 27174
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gebrek aan transparantie notariskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De veronderstellingen van de Ts over stagiaires en administratief medewerkers slaan nergens op.

En er zijn heldere regels en er is prima toezicht op het notariaat.

Erthanax
Berichten: 9710
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gebrek aan transparantie notariskosten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je de notaris niet vertelt dat er een uitgebreid testament is, of als je dat niet weet, dan merkt hij dat pas als hij het testament heeft opgevraagd. Dan vind ik het niet zo gek dat hij op dat moment een nieuwe offerte wil maken.

Van mijn notaris krijg ik altijd een keurig gespecificeerde factuur, met daarbij een urenspecificatie (of liever: minutenspecificatie) van alle betrokken medewerkers. Overigens vind ik € 200 een heel net tarief voor een notaris; de mijne is duurder. Dat is niet erg, hij geeft goed advies en levert uitstekend werk.

Plaats reactie