LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen contractinzage bij eventueel overnemen leaseketel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Roosvlindertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:53

Geen contractinzage bij eventueel overnemen leaseketel

Ongelezen bericht door Roosvlindertje »

het voorlopig koopcontract van een nieuwe woning ondertekend. Hierin stond vermeld dat ik het leasecontract over moest nemen. Nu wil ik bij de energiewacht info opvragen omtrent het contract zoals wat het zou kosten als ik de ketel afbetaal ( ik hou niet van lease). Nu willen zij mij geen enkele info geven omdat ik nog geen eigenaar van de ketel ben. Ik wil het contract inhoudelijk zien voordat ik het overneem. Is dat zo raar? Lopen mensen vaker tegen problemen aan met leaseketels?
Laatst gewijzigd door Radar op 23 nov 2017 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Geen contractinzage bij eventueel overnemen leaseketel

Ongelezen bericht door Brahms »

Eigenlijk wel logisch dat ze een contract waarin jij (nog) geen partij bent je niet laten lezen. Kort door de bocht heb je namelijk niets met dat contract tussen twee partijen te maken. Dat jij het leasecontract (moet !) overnemen is een zaak tussen verkoper woning en koper, jij dus in dit geval. Daar heeft Energiewacht niets mee te maken.
Het contract zal je op moeten vragen bij de huidige eigenaar van de ketel.

Zo'n contract is overigens vaak zeer onvoordelig en gaat in de duizenden Euros lopen als je niet uitkijkt. Euro 6000,00 betalen in bv 12 jaar komt veelvuldig voor, ongeveer 3x de prijs voor een nieuw keteltje.....
Nu je het voorlopig koopcontract hebt getekend ben je eigenlijk al een stap te ver. Eerder info moeten opvragen was beter geweest.

Kijk ook eens hier ter info:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... ergiewacht

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen contractinzage bij eventueel overnemen leaseketel

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat leasecontract is inderdaad iets tussen de Energiewacht en de verkopers. Terecht daar een bedrijf niet zomaar gegevens over contracten met derden deelt.

De oplossing is vrij eenvoudig, namelijk de informatie die je wilt aan de verkopers vragen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Geen contractinzage bij eventueel overnemen leaseketel

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Roosvlindertje schreef:het voorlopig koopcontract van een nieuwe woning ondertekend. Hierin stond vermeld dat ik het leasecontract over moest nemen. Nu wil ik bij de energiewacht info opvragen omtrent het contract zoals wat het zou kosten als ik de ketel afbetaal ( ik hou niet van lease). Nu willen zij mij geen enkele info geven omdat ik nog geen eigenaar van de ketel ben. Ik wil het contract inhoudelijk zien voordat ik het overneem. Is dat zo raar? Lopen mensen vaker tegen problemen aan met leaseketels?
Zoals hier al gemeld moet je contract en voorwaarden opvragen bij verkopende partij.
Maar bovenal: niet een overeenkomst aangaan waar je de inhoud niet van kent.
In basis is leasen van een cv ketel een dure keuze. Meestal kiezen mensen daarvoor als ze voor een eenmalige investering in een nieuwe ketel geen geld hebben. Je bent daarbij overgeleverd aan een verhuurder, in dit geval Energiewacht waarbij ik de ervaring heb dat zij haar huurprijzen jaarlijks met 10% verhoogden. Die verhoging, die ze niet konden onderbouwen heb ik gelukkig met succes kunnen aanvechten. Maar zover moet je het op voorhand natuurlijk niet laten komen.

Indien verkopende partij je deze informatie niet wil geven, kun je daar natuurlijk al je vraagtekens bij zetten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen contractinzage bij eventueel overnemen leaseketel

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:Dat leasecontract is inderdaad iets tussen de Energiewacht en de verkopers. Terecht daar een bedrijf niet zomaar gegevens over contracten met derden deelt.

De oplossing is vrij eenvoudig, namelijk de informatie die je wilt aan de verkopers vragen.
En als die het niet willen geven, dan is de oplossing ook eenvoudig: dan zeg je ze vriendelijk gedag en ga je weg. Je gaat in ieder nooit verplichtingen aan waarvan je niet weet wat die inhouden.

Zoé
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 aug 2017 19:53

Re: Geen contractinzage bij eventueel overnemen leaseketel

Ongelezen bericht door Zoé »

Liever afzien van deze woning dan een leasecontract over nemen. Echt niet aan beginnen en zeer zeker niet zonder inzage. Er zijn bovendien genoeg woningen te vinden die aan jouw wensen zullen voldoen, dan nog even verder zoeken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen contractinzage bij eventueel overnemen leaseketel

Ongelezen bericht door scontra »

.
Laatst gewijzigd door scontra op 14 dec 2017 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen contractinzage bij eventueel overnemen leaseketel

Ongelezen bericht door scontra »

.

Gesloten