Geld retour op cadeaukaart

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Er is toch pas terug betaald als het geld in handen is.
Niet als het ergens blijft hangen in de betaalketen.
Als je een pakje verstuurt is het ook pas ontvangen als de ontvanger het in handen heeft, niet als het verstuurd is maar de post het kwijtraakt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
26 feb 2024 09:49
En @Alfa: nee, ik ga niet voorbij aan de wetgeving. Interpretatie, nog maar een keer.
Ja, dat doe je wel. Je stelt dat de verkoper heeft terugbetaald, terwijl de koper het bedrag niet heeft ontvangen. En je stelt dat de verkoper mocht terugbetalen op de weggegooide cadeaukaart, omdat dit op de website staat, terwijl de koper die verklaring nooit heeft gelezen.
JozJan schreef:
26 feb 2024 09:49
De Verkopr heeft terugbetaald. Kan dat ook aantonen.
De verkoper kan vast aantonen dat hij het bedrag op de oude cadeaukaart heeft bijgeschreven, maar niet dat hij heeft terugbetaald. Voor dat laatste is vereist - maar dat dringt niet bij je door - dat de koper het bedrag heeft ontvangen.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik zal dat gedoe met kadokaarten nooit snappen. Waarom zou je iemand een beperkte kadokaart geven als er al Europese bonnen bestaan die in elk Euro land geaccepteerd worden?

Geef gewoon een ECB bon kado. Verloopt niet en kan echt overal gebruikt worden en zal zelden voor problemen zorgen bij terug betaling. Verkrijgbaar in 5, 10, 20, 50 , 100, 200 en zelfs 500 euro.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door PGros »

Niks cadeaubon. Neem gewoon een geldbiljet, vouw het in een leuke vorm en plak het op een kaart (dubbelzijdig plakband). Net zo "leuk" geven als een cadeaubon maar dan overal makkelijk te gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
26 feb 2024 10:37
Ik zal dat gedoe met kadokaarten nooit snappen. Waarom zou je iemand een beperkte kadokaart geven als er al Europese bonnen bestaan die in elk Euro land geaccepteerd worden?
Eens! Heeft (denk ik) te maken met het taboe wat op het geven van geld rust: Dat wordt toch vaak als saai gezien. En dan kiest men voor een (leuk verpakte) bon. Terwijl je daarmee iets even saais geeft, maar dan ook nog eens beperkt houdbaar en beperkt inwisselbaar. Ik snap het niet...

Zat pas nog te hannessen: had een boekenbon en een cadeaubon van denationalecadeaubon. Beiden natuurlijk beperkt inwisselbaar. Heb ze omgewisseld bij wissel.nl voor bonnen van Bol (met een verrassend hoge wisselwaarde) en ze daar alsnog uitgegeven. Nou, geef mij maar gewoon die ECB-bon dan :wink:

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een cadeaubon heeft een andere bestemming dan de bankrekening.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
26 feb 2024 12:46
Speedy123 schreef:
26 feb 2024 10:37
Ik zal dat gedoe met kadokaarten nooit snappen. Waarom zou je iemand een beperkte kadokaart geven als er al Europese bonnen bestaan die in elk Euro land geaccepteerd worden?
Eens! Heeft (denk ik) te maken met het taboe wat op het geven van geld rust: Dat wordt toch vaak als saai gezien. En dan kiest men voor een (leuk verpakte) bon. Terwijl je daarmee iets even saais geeft, maar dan ook nog eens beperkt houdbaar en beperkt inwisselbaar. Ik snap het niet...

Zat pas nog te hannessen: had een boekenbon en een cadeaubon van denationalecadeaubon. Beiden natuurlijk beperkt inwisselbaar. Heb ze omgewisseld bij wissel.nl voor bonnen van Bol (met een verrassend hoge wisselwaarde) en ze daar alsnog uitgegeven. Nou, geef mij maar gewoon die ECB-bon dan :wink:
Het geven van een cadeau is voor velen nu eenmaal iets anders dan het heen en weer schuiven van wat geld.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

PGros schreef:
26 feb 2024 11:54
Niks cadeaubon. Neem gewoon een geldbiljet, vouw het in een leuke vorm en plak het op een kaart (dubbelzijdig plakband). Net zo "leuk" geven als een cadeaubon maar dan overal makkelijk te gebruiken.
Zijn hele leuke geld kadokaarten te koop, hoef je niet zelf te gaan fröbelen. :wink:

Heb er geen enkele moeite mee om geld of bonnen te geven / te ontvangen. Bonnen beperk ik altijd tot Bol of Ikea bonnen en die geef ik heel bewust aan mensen waarvan ik weet dat ze a) daar veel kopen en b) anders het geld wordt uitgegeven aan dagelijkse boodschappen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
26 feb 2024 13:40
Het geven van een cadeau is voor velen nu eenmaal iets anders dan het heen en weer schuiven van wat geld.
Ja, dat begrijp ik natuurlijk. Alleen is een bon natuurlijk ook gewoon geld, maar dan beperkt houdbaar en beperkt inwisselbaar.

Ik prefereer absoluut een echt kado, en krijg liever een boek wat ik zelf nooit zou kiezen dan een boekenbon. Maar als je dan toch niet de tijd/ creativiteit hebt om een echt kado te kopen, doe dan geen bon maar gewoon geld.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
26 feb 2024 14:38
angel1978 schreef:
26 feb 2024 13:40
Het geven van een cadeau is voor velen nu eenmaal iets anders dan het heen en weer schuiven van wat geld.
Ja, dat begrijp ik natuurlijk. Alleen is een bon natuurlijk ook gewoon geld, maar dan beperkt houdbaar en beperkt inwisselbaar.

Ik prefereer absoluut een echt kado, en krijg liever een boek wat ik zelf nooit zou kiezen dan een boekenbon. Maar als je dan toch niet de tijd/ creativiteit hebt om een echt kado te kopen, doe dan geen bon maar gewoon geld.
Een een bon ( afhankelijk van welke partij ) is gemarkeerd om ergens aan uit te geven ( boekenbon aan boeken, uitje of hotelbon aan een hotelovernachting etc.. ), terwijl geld soms gewoon de huishoudpot in verdwijnt.
Ook in prefereer een echt cadeau, maar in plaats van een flutcadeau dat rechtstreeks de kliko in verdwijnt is soms een bon ( mits genoeg algemeen en niet te beperkt inwisselbaar ) toch wel te prefereren en ook liever een boekenbon dan een boek dat ik nooit zou lezen.
Geld is echter zo onpersoonlijk dat ik dan liever geen cadeau de voorkeur geef.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

En dat laat mooi zien hoe je totaal verschillend naar exact hetzelfde kunt kijken :wink:

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zelf geef ik al tijden aan dat ik niets wil hebben, of hooguit een doosje bonbons, of een plantje.

Het ene gaat op en het andere gaat na verloop van tijd dood. Klaar.

Zelf geef ik altijd geld, waar het aan besteed wordt, moet de ontvanger zelf weten.

Plaats reactie