Geld retour op cadeaukaart

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Marcel075
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2024 18:58

Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Marcel075 »

Begin januari heb ik een paar schoenen gekocht via de webshop van Blackstone. Een deel van het bedrag, 75 euro, heb ik via twee verschillende cadeaubonnen betaald. Het restbedrag, 25 euro, heb ik apart betaald. Binnen twee weken waren de schoenen echter stuk en heb ik ze teruggestuurd. De enige optie die werd geboden was dat ik het aanschafbedrag terug kreeg, ik kon ze niet omruilen voor een nieuw paar.
Na het retour sturen kreeg ik 25 euro terugbetaald, de rest werd volgens Blackstone terug gestort op de cadeaubonnen. Maar deze heb ik , na de aankoop, weggegooid want ze waren geheel verbruikt.

Mag Blackstone dit zomaar doen? Ik had een geheel nieuwe cadeaubon immers wel geaccepteerd. Maar dit is mij nooit aangeboden. Ik hoop dat ik op dit forum informatie kan krijgen over mijn rechten.

Dank alvast
Marcel

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door rwolters »

Ja. Als ze geld zouden teruggeven voor cadeaubonnen is dat een handige manier om bonnen om te zetten in geld. Ook een makkelijke witwasmethode.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geld teruggeven in cadeaubonnen is prima, want dat is ook hoe er betaald is. Geld terugstorten op reeds gebruikte (en dus logischerwijs weggegooide) cadeaubonnen is echter ronduit ridicuul. Ik zou me op het standpunt stellen dat er niet bevrijdend is (terug)betaald.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
17 feb 2024 13:45
Geld teruggeven in cadeaubonnen is prima, want dat is ook hoe er betaald is. Geld terugstorten op reeds gebruikte (en dus logischerwijs weggegooide) cadeaubonnen is echter ronduit ridicuul. Ik zou me op het standpunt stellen dat er niet bevrijdend is (terug)betaald.
Ik moet zeggen dat ik dit ook niet kende, maar na wat rondkijken in bekende webwinkel software lijkt dit net zoiets te zijn als retourpinnen, helaas kan ik er niet naar linken, want het zit in een leveranciers portal.

Heel ongewoon lijkt het ook niet meer te zijn hoewel ik het zoals gezegd niet kende, ik kwam bijvoorbeeld na kort googlen ook deze webshop tegen die het schijnbaar gebruikt en het uitlegt in de FAQ. https://support.byic.com/nl-NL/wat-gebe ... ren-104609

Opzich wel innovatief, en mogelijk handig voor mensen die veel van dit soort bonnen gebruiken, ik ben er zelf geen fan van. Maar je moet inderdaad wel goed opletten, zeker als je zoals ik vrijwel nooit zo'n bon gebruikt.
Laatst gewijzigd door Cro op 17 feb 2024 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als het bedrijf het zo wil doen is dat prima, maar dat moet je gewoon (indien nodig) nieuwe cadeaubonnen verstrekken. En dat kan heel simpel, want er hoeft alleen maar een code gemaild te worden of tegoed in een klantaccount gestort te worden.

Geld retourneren op een manier waarop de klant niet over het geld kan beschikken, is geen terugbetaling.
Cro schreef:
17 feb 2024 13:59
Heel ongewoon lijkt het ook niet te zijn...
Ik ben wel benieuwd of er ook voorbeelden zijn van grote bonafide webshops die dit gebruiken. Ik ken ze niet. Je voorbeeld is van een vage dropshipper, dat overtuigt me niet echt :wink:
Laatst gewijzigd door Moneyman op 17 feb 2024 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door witte angora »

Het verschil met retourpinnen is dat het geld gewoon terug op de rekening komt. Niet op het pasje. Dat je overigens bij de hand moet houden, anders valt er niks retour te pinnen.

Maar om nu geld te storten op een cadeaubon, die per definitie tijdelijk is, lijkt me geen slimme actie nee. Dan ligt een nieuwe cadeaubon met hetzelfde bedrag meer voor de hand.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
17 feb 2024 14:01

Ik ben wel benieuwd of er ook voorbeelden zijn van grote bonafide webshops die dit gebruiken. Ik ken ze niet. Je voorbeeld is van een vage dropshipper, dat overtuigt me niet echt :wink:
Ik ken die shop niet, het was simpelweg de eerste hit met een zoekopdracht 'cadeaubon retour saldo'.

Bol lijkt het ook te doen, uit hun FAQ:
Zodra we je annulering of retourzending verwerkt hebben, wordt de cadeaubon/-kaart direct opgewaardeerd. Daarna wordt hij bij een volgende bestelling opnieuw aangeboden als betaalmethode
Maar ook Nike bijvoorbeeld: https://www.nike.com/be/help/a/giftcard-terms-eu
Als je een product retourneert dat je oorspronkelijk met een cadeaubon hebt betaald, wordt een eventuele restitutie teruggestort op de oorspronkelijke cadeaubon of op een nieuwe Nike cadeaubon als de oorspronkelijke cadeaubon niet kan worden gevonden. Als je een product retourneert dat je oorspronkelijk met meerdere cadeaubonnen of Nike cadeaubonnen hebt betaald, wordt het volledige restitutiebedrag teruggestort op de meest recent aangeschafte cadeaubon of Nike cadeaubon. Indien geen van de oorspronkelijke cadeaubonnen of Nike cadeaubonnen kan worden teruggevonden, wordt het bedrag op een nieuwe Nike cadeaubon gezet.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door PGros »

Staat op de factuur niet het kaartnummer van de cadeaukaart die gebruikt is en kun je deze code dan niet opnieuw gebruiken?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Cro »

witte angora schreef:
17 feb 2024 14:03
Het verschil met retourpinnen is dat het geld gewoon terug op de rekening komt. Niet op het pasje. Dat je overigens bij de hand moet houden, anders valt er niks retour te pinnen.

Maar om nu geld te storten op een cadeaubon, die per definitie tijdelijk is, lijkt me geen slimme actie nee. Dan ligt een nieuwe cadeaubon met hetzelfde bedrag meer voor de hand.
Volgens mij gaat dan bovenstaande ook op voor 'retourpinnen' van cadeaubonnen / kaarten, die hoeven natuurlijk ook niet meer fysiek te zijn, zoals vroeger gebruikelijk was. Het kan ook een (QR) Code zijn die je via de mail krijgt of op een website. Maar ook die gooide ik altijd gewoon weg na gebruik, na dit gelezen te hebben maar niet meer doen, en maar even blijven bewaren. Zo'n cadeaubon of kaart is, verwacht ik ieder geval, ook gewoon een soort van 'rekening' in een digitaal systeem, net als inderdaad je pinpas. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bij cadeaubonnen het geld 'op het pasje staat', in plaats van dat het geadministreerd wordt in een achterliggende database.

Die laatste optie die je noemt zie je trouwens ook gehanteerd worden, er zijn ook winkels die nieuwe cadeau bonnen uitgeven na een retour zag ik net tijdens het googlen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
17 feb 2024 14:13
Ik ken die shop niet, het was simpelweg de eerste hit met een zoekopdracht 'cadeaubon retour saldo'.

Bol lijkt het ook te doen, uit hun FAQ:
Zodra we je annulering of retourzending verwerkt hebben, wordt de cadeaubon/-kaart direct opgewaardeerd. Daarna wordt hij bij een volgende bestelling opnieuw aangeboden als betaalmethode
Maar ook Nike bijvoorbeeld: https://www.nike.com/be/help/a/giftcard-terms-eu
Als je een product retourneert dat je oorspronkelijk met een cadeaubon hebt betaald, wordt een eventuele restitutie teruggestort op de oorspronkelijke cadeaubon of op een nieuwe Nike cadeaubon als de oorspronkelijke cadeaubon niet kan worden gevonden. Als je een product retourneert dat je oorspronkelijk met meerdere cadeaubonnen of Nike cadeaubonnen hebt betaald, wordt het volledige restitutiebedrag teruggestort op de meest recent aangeschafte cadeaubon of Nike cadeaubon. Indien geen van de oorspronkelijke cadeaubonnen of Nike cadeaubonnen kan worden teruggevonden, wordt het bedrag op een nieuwe Nike cadeaubon gezet.
Zowel Bol als Nike verstrekken gewoon (ook) nieuwe cadeaubonnen of accounttegoed. De oude kaart is daarvoor helemaal niet nodig.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
17 feb 2024 14:25
Cro schreef:
17 feb 2024 14:13
Ik ken die shop niet, het was simpelweg de eerste hit met een zoekopdracht 'cadeaubon retour saldo'.

Bol lijkt het ook te doen, uit hun FAQ:
Zodra we je annulering of retourzending verwerkt hebben, wordt de cadeaubon/-kaart direct opgewaardeerd. Daarna wordt hij bij een volgende bestelling opnieuw aangeboden als betaalmethode
Maar ook Nike bijvoorbeeld: https://www.nike.com/be/help/a/giftcard-terms-eu
Als je een product retourneert dat je oorspronkelijk met een cadeaubon hebt betaald, wordt een eventuele restitutie teruggestort op de oorspronkelijke cadeaubon of op een nieuwe Nike cadeaubon als de oorspronkelijke cadeaubon niet kan worden gevonden. Als je een product retourneert dat je oorspronkelijk met meerdere cadeaubonnen of Nike cadeaubonnen hebt betaald, wordt het volledige restitutiebedrag teruggestort op de meest recent aangeschafte cadeaubon of Nike cadeaubon. Indien geen van de oorspronkelijke cadeaubonnen of Nike cadeaubonnen kan worden teruggevonden, wordt het bedrag op een nieuwe Nike cadeaubon gezet.
Zowel Bol als Nike verstrekken gewoon (ook) nieuwe cadeaubonnen of accounttegoed. De oude kaart is daarvoor helemaal niet nodig.
Dat is niet wat er staat in de quote waar ik naar link,
Als je een product retourneert dat je oorspronkelijk met een cadeaubon hebt betaald, wordt een eventuele restitutie teruggestort op de oorspronkelijke cadeaubon of op een nieuwe Nike cadeaubon als de oorspronkelijke cadeaubon niet kan worden gevonden.
Dat gaat dus naar de oorspronkelijk bon terug, tenzij deze niet in het systeem gevonden kan worden. Alleen als die bon dus niet vindbaar is zal dat niet gebeuren volgens die tekst.

Hetzelfde bij meerdere bonnen:
Als je een product retourneert dat je oorspronkelijk met meerdere cadeaubonnen of Nike cadeaubonnen hebt betaald, wordt het volledige restitutiebedrag teruggestort op de meest recent aangeschafte cadeaubon of Nike cadeaubon. Indien geen van de oorspronkelijke cadeaubonnen of Nike cadeaubonnen kan worden teruggevonden, wordt het bedrag op een nieuwe Nike cadeaubon gezet.
Primair betalen ze daar dus gewoon terug op de bestaande cadeaubon, met een achtervang (het verstrekken van een nieuwe bon) als dat niet lukt.

En ik vermoed (zeker weten kan ik natuurlijk niet) dat als Nike teruggeboekt heeft naar een cadeau bon van een 3de partij, waarna de consument aangeeft, 'ja, maar die bon heb ik allang weggegooid' dat ze niet zeggen, 'Ok, hier heb je ook nog een bon van ons!'. Bij de 'Nike Cadeaubon' zou dat natuurlijk anders kunnen, als dat een systeem is dat ze 100% in eigen beheer hebben en dus niet afnemen bij een 3de partij, zouden ze daar mogelijk nog kunnen zeggen, 'Ok, dan maken we Nike Cadeaubon met nummer XXXXXX ongeldig, en verstrekken we dat saldo op Nike Cadeaubon YYYYYY'.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk wel een interessant onderwerp voor de uitzending. Weer eens iets heel anders, maar zeker wel nuttig.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
17 feb 2024 14:30
Moneyman schreef:
17 feb 2024 14:25
Cro schreef:
17 feb 2024 14:13
Ik ken die shop niet, het was simpelweg de eerste hit met een zoekopdracht 'cadeaubon retour saldo'.

Bol lijkt het ook te doen, uit hun FAQ:
Maar ook Nike bijvoorbeeld: https://www.nike.com/be/help/a/giftcard-terms-eu
Zowel Bol als Nike verstrekken gewoon (ook) nieuwe cadeaubonnen of accounttegoed. De oude kaart is daarvoor helemaal niet nodig.
Dat is niet wat er staat in de quote waar ik naar link,
Als je een product retourneert dat je oorspronkelijk met een cadeaubon hebt betaald, wordt een eventuele restitutie teruggestort op de oorspronkelijke cadeaubon of op een nieuwe Nike cadeaubon als de oorspronkelijke cadeaubon niet kan worden gevonden.
Dat gaat dus naar de oorspronkelijk bon terug, tenzij deze niet in het systeem gevonden kan worden. Alleen als die bon dus niet vindbaar is zal dat niet gebeuren volgens die tekst.
Je verdraait wat er staat, want "niet kan worden gevonden" is iets heel anders dan "niet in het systeem gevonden kan worden", wat jij ervan maakt.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
18 feb 2024 12:42
Cro schreef:
17 feb 2024 14:30
Moneyman schreef:
17 feb 2024 14:25

Zowel Bol als Nike verstrekken gewoon (ook) nieuwe cadeaubonnen of accounttegoed. De oude kaart is daarvoor helemaal niet nodig.
Dat is niet wat er staat in de quote waar ik naar link,
Als je een product retourneert dat je oorspronkelijk met een cadeaubon hebt betaald, wordt een eventuele restitutie teruggestort op de oorspronkelijke cadeaubon of op een nieuwe Nike cadeaubon als de oorspronkelijke cadeaubon niet kan worden gevonden.
Dat gaat dus naar de oorspronkelijk bon terug, tenzij deze niet in het systeem gevonden kan worden. Alleen als die bon dus niet vindbaar is zal dat niet gebeuren volgens die tekst.
Je verdraait wat er staat, want "niet kan worden gevonden" is iets heel anders dan "niet in het systeem gevonden kan worden", wat jij ervan maakt.
Dat is eerder logisch nadenken, waar zouden ze immers anders gaan zoeken naar die cadeaubon? De verkoper kan niet bij TS in de kast kijken, dat zal dus logischerwijs in hun eigen systemen zijn, of in de systemen van aangesloten 3de partijen die de cadeaubonnen verwerken.

Bij logisch nadenken kom je dan op een proces van klant koopt met bon xxxxxx > op enig moment ontbind de klant > bestelling komt terug bij verkoper > deze doet de controle > Controle OK > restitutie naar originele betaalmethode > geld terug op de cadeaubon conform voorwaarden.

Is om wat voor reden er niet meer terug te storten op die bon, ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat bij ontbinding door non-conformiteit na bijvoorbeeld 2 jaar of langer zo'n oude bon niet altijd meer herlaadbaar is c.q. niet meer zichtbaar is > systeem maakt een nieuwe bon en verzend deze naar de consument op het door de consument gebruikte E-mailadres bij bestelling of ontbinding.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
18 feb 2024 19:25
Dat is eerder logisch nadenken, waar zouden ze immers anders gaan zoeken naar die cadeaubon? De verkoper kan niet bij TS in de kast kijken, dat zal dus logischerwijs in hun eigen systemen zijn, of in de systemen van aangesloten 3de partijen die de cadeaubonnen verwerken.

Bij logisch nadenken kom je dan op een proces van klant koopt met bon xxxxxx > op enig moment ontbind de klant > bestelling komt terug bij verkoper > deze doet de controle > Controle OK > restitutie naar originele betaalmethode > geld terug op de cadeaubon conform voorwaarden.

Is om wat voor reden er niet meer terug te storten op die bon, ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat bij ontbinding door non-conformiteit na bijvoorbeeld 2 jaar of langer zo'n oude bon niet altijd meer herlaadbaar is c.q. niet meer zichtbaar is > systeem maakt een nieuwe bon en verzend deze naar de consument op het door de consument gebruikte E-mailadres bij bestelling of ontbinding.
Helemaal eens, op één maar juist heel relevant onderdeel na: als de koper de oorspronkelijke cadeaukaart niet meer heeft (en waarom zou hij, want hij is er niet voldoende op gewezen dat je die gebruikte kaart zou moeten bewaren) dan kan en moet er gewoon een nieuwe kaart en/of code en/of tegoed worden verstrekt. Zo werkt het in de praktijk ook gewoon bij de webshops die ik ken.

De eis dat terugbetaling uitsluitend kan plaatsvinden op de oorspronkelijke kaart is onredelijk bezwarend en houdt geen stand. Ik ken die eis overigens ook niet uit de praktijk.

En daarmee is en blijft de klacht van TS dus terecht.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
19 feb 2024 12:31
Cro schreef:
18 feb 2024 19:25
Dat is eerder logisch nadenken, waar zouden ze immers anders gaan zoeken naar die cadeaubon? De verkoper kan niet bij TS in de kast kijken, dat zal dus logischerwijs in hun eigen systemen zijn, of in de systemen van aangesloten 3de partijen die de cadeaubonnen verwerken.

Bij logisch nadenken kom je dan op een proces van klant koopt met bon xxxxxx > op enig moment ontbind de klant > bestelling komt terug bij verkoper > deze doet de controle > Controle OK > restitutie naar originele betaalmethode > geld terug op de cadeaubon conform voorwaarden.

Is om wat voor reden er niet meer terug te storten op die bon, ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat bij ontbinding door non-conformiteit na bijvoorbeeld 2 jaar of langer zo'n oude bon niet altijd meer herlaadbaar is c.q. niet meer zichtbaar is > systeem maakt een nieuwe bon en verzend deze naar de consument op het door de consument gebruikte E-mailadres bij bestelling of ontbinding.
Helemaal eens, op één maar juist heel relevant onderdeel na: als de koper de oorspronkelijke cadeaukaart niet meer heeft (en waarom zou hij, want hij is er niet voldoende op gewezen dat je die gebruikte kaart zou moeten bewaren) dan kan en moet er gewoon een nieuwe kaart en/of code en/of tegoed worden verstrekt. Zo werkt het in de praktijk ook gewoon bij de webshops die ik ken.

De eis dat terugbetaling uitsluitend kan plaatsvinden op de oorspronkelijke kaart is onredelijk bezwarend en houdt geen stand. Ik ken die eis overigens ook niet uit de praktijk.

En daarmee is en blijft de klacht van TS dus terecht.
Deels eens, ik gaf immers ook al aan dat ik dit systeem tot de klacht van TS niet kende en zou dus ook, met mijn zeer beperkte ervaring met dit soort bonnen, inderdaad verwachten dat je gewoon een nieuwe bon / (QR)code of iets dergelijks zou krijgen. Net als TS schijnbaar verwachtte.

Echter kan de dagelijkse praktijk natuurlijk veranderen, ik wist tot gister niet eens dat dit 'retourpinnen' naar een cadeaubon bestond. Of het klopt dat TS niet voldoende geïnformeerd is over deze nieuwe ontwikkeling in cadeaubon techniek weten we natuurlijk niet. Misschien staat het wel heel duidelijk in de voorwaarden of de gebruiksinstructie van de bonnen en / of de shop, en heeft TS er simpelweg overheen gelezen, we weten niet welke bonnen TS gebruikt heeft dus is dat ook lastig te controleren.

Moet wel zeggen dat ik de ontwikkeling zelf wel interessant vind, al zou ik er zelf niet sneller cadeaubonnen door gaan gebruiken.

Ik heb nog even op de site gekeken, en daar wordt het in ieder geval wel aangegeven: https://www.blackstonefootwear.com/nl/klantenservice
Krijg ik mijn geld terug?
Ja. Nadat wij jouw retour verwerkt hebben storten wij het aankoopbedrag terug op je rekening. Heb je betaald met een cadeau kaart? Dan komt het saldo weer terug op je cadeau kaart, bewaar deze daarom goed totdat je zeker weet dat je jouw bestelling wilt houden.
Al is het natuurlijk wel de vraag of alleen deze vermelding voldoende is.

Dit zijn schijnbaar de kaarten die ze accepteren:
Naast de standaard betaalmethoden accepteren we ook cadeaukaarten van: VVV Giftcard, FashionCheque en de Webshop Giftcard.
Ik heb ook even bij de VVV gekeken, die geven eigenlijk hetzelfde aan:

https://www.vvvcadeaukaarten.nl/klantenservice >> kopje garantie > ruilen / retourneren:

Fysieke winkel
Ruil je aankoop bij de winkel waar je de aankoop hebt gedaan. De winkelier zorgt voor een gepaste oplossing zoals het terugbetalen in contant geld, een vervangende cadeaukaart of een tegoed bon.

Online winkel
Ruil je aankoop bij de webshop waar je het product hebt gekocht. Webshops betalen het bedrag veelal terug op dezelfde manier waarop de oorspronkelijke transactie heeft plaatsgevonden. Gooi jouw cadeaukaart dus pas weg als je zeker weet dat je de aankoop houdt.
Des te meer je er even induikt, des te meer je dus eigenlijk ziet dat dit schijnbaar toch wel gewoon gevonden wordt.
Laatst gewijzigd door Cro op 19 feb 2024 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, bij een retour zou er dus een knop moeten komen: 'wilt u het tegoed op de originele cadeaubon of op een nieuwe? Dan los je in één keer alles op.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
19 feb 2024 12:49
Kortom, bij een retour zou er dus een knop moeten komen: 'wilt u het tegoed op de originele cadeaubon of op een nieuwe? Dan los je in één keer alles op.
Precies. Moeilijker is het niet.

De variant waarbij uitsluitend op de oorspronkelijke cadeaukaart kan worden teruggestort is simpelweg onredelijk bezwarend. De verkoper heeft ook helemaal geen redelijk belang bij deze rigide eis.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door JozJan »

Nou, Ik vind je anders wel héél stellig in je mening in dezen. Het is niet zo gek dat een webshop bij retour terugbetaalt op dezelfde wijze als het bedrag is ontvangen. En in geval van een kadokaart is dat natuurlijk op de 'oude 'kaart. Het ligt echt niet voor de hand dat ze dat met een nieuwe 'kaart' doen (ik zeg kaart, kan natuurlijk gewoon een digitale code + pin zijn). Een nieuwe kaart is niet 'terugbetalen op dezelfde manier'. Ik vind het niet gek dat hier een belangrijk stuk verantwoordelijkheid bij de consument zélf ligt.

De vraag kan zijn of de consument hier voldoende op is gewezen. Vraag is dan nog of de kaartverstrekker of de (web)shop, of beiden dat zouden moeten doen? En of het voldoende is dit ergens onder 'Veelgstelde vragen' te vermelden (zoals bv bij de VVV kaart het geval is).

Op basis van common sense zou ik toch in ieder geval zeggen: kadokaart niet weggooien totdat je zeker bent dat je het gekochte product wil houden.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld retour op cadeaukaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
19 feb 2024 13:23
Nou, Ik vind je anders wel héél stellig in je mening in dezen. Het is niet zo gek dat een webshop bij retour terugbetaalt op dezelfde wijze als het bedrag is ontvangen. En in geval van een kadokaart is dat natuurlijk op de 'oude 'kaart. Het ligt echt niet voor de hand dat ze dat met een nieuwe 'kaart' doen (ik zeg kaart, kan natuurlijk gewoon een digitale code + pin zijn). Een nieuwe kaart is niet 'terugbetalen op dezelfde manier'.
Met "op dezelfde wijze" wordt bedoeld "via dezelfde betaalmethode". Bij cash geld hoeft dat niet hetzelfde briefje van € 50,00 te zijn, bij wijze van spreken, en bij een cadeaukaart hoeft dat niet dezelfde cadeaukaart te zijn. Waar het om gaat, is dat via hetzelfde middel wordt terugbetaald. Dat "natuurlijk op de oude kaart" vind ik eerlijk gezegd alles behalve "natuurlijk". Het terugbetalen via een nieuwe cadeaukaart en/of code is wel degelijk "op dezelfde manier", want het woordje manier slaat op de methode, niet op de individuele kaart.

Juist omdat digitale cadeaukaarten en/of codes met één druk op de knop gegenereerd worden, is er geen enkele noodzaak om de oude fysieke cadeaukaart te moeten gebruiken. Het creëren van een situatie waarin de koper niet meer over het terugbetaalde geld kan beschikken, verstoort de balans tussen koper en verkoper - en dat staat niet voor niets op de grijze lijst.

Plaats reactie